Shakespeare in Love
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 05-01-01 23:30

Håber der er nogen der har set den, og som jeg synes den er fremragende.

Har netop set den igen, og jeg synes den vokser hver gang jeg har set den.
John Madden formår at flette filmes plot sammen med Romeo og Julie på en
morsom og alligevel alvorlig måde, så "ulykkeligheden" bevares - på
mærkværdigvis er der også flere rigtigt gode grin i...
som der hvor Shakespeare siger til roeren på robåden "Follow that
boat..."...

Det er i mine øjne imponerende at flette filmen sammen med det oprindelige
skuespil uden at det bliver plat. Faktisk er det gjort så rafineret, at man
ser, at under en af prøverne, hvor de to familier er lige ved at tørne
sammen, kommer det andet teaters ejer, Burbank, ind for at hævne at
Shakespeare har været sammen med hans kone. Det kommer til et i slagsmål i
filmens plan, der samtidig også er salgsmålet i Romeo og Julie. Det er let
at skelne de to planer fra hinaden - hvilket jeg netop synes er kvaliteten -
men for den lettere underbegavede ejer af Rose teatret er forvirringen
total. Han kan ikke kende virkelighed fra skuespil, hvilket vises ved, at
han i baggrunden af en af kampscenerne ses kigge fortvivlet i manuscriptet
til Romeo og Julie.

Desuden er det da en tankevækkende - og sjov - ide, at det rigtige skuespil
skulle være blevet til på den måde det skildres i filmen. I filmen var det
oprindelig en komedie, der hedder Romeo og Ethel, the Pirats Daughter....

Nu har jeg stort set intet kendskanb til "den rigtige" Shakesspeare, så
måske kan nogne hjælpe mig med dette spørgsmål:

I filmen optræder en anden forfatter, Marlowe, der er den der skriver alle
de gode skuespil, og som er langt mere kendt end Shakespeare. Dette går
Shakesperae meget på, hvorfor han prøver at forgive ham, hvilket indirekte
lykkedes - dog til Shakespeares store fortrydelse. Lad mig lige i den
forbindelse gøre scenen med robåden fra før færdig: Shakespeare sætter sig i
båden, og roeren spørger om han ikke er kendt for noget med skuespil.
Shakespeare ser benovet ud og svarer ja...hvortil roeren siger: "Jeg vidste
du var skuespiller" Shakespeare forklarer at han er forfatter - og roeren
siger at han endda engang har sejlet for Henslowe.....der er masser af andre
forvekslinger, hvor Henslowe bliver fremhævet frem for Shakespeare: F.eks.
er det et skuespil af Henslowe der bliver citeret under de første prøver i
starten af filmen.

Nå, tilbage til spøgsmålet: Havde den rigtige Shakespeare et lignende
forhold til en anden forfatter - og er det måske derfor, at filmes
Shakespeare henter ideen til Romeo og Julie fra Henslowe?

Som en sidste ting vil jeg lige nævne, at Gwyneth Paltrow er blændende i
begge roller som Thomas Kent og som Viola - hun kan noget med to roller
(Sliding Doors)... hvis du kan lide hende og ikke har set Store
Forventninger bygget på en Charles Dickens roman så kan det nås endnu....

Husker jeg iøvrigt rigtigt når jeg siger at Judi Denc fik en Oscar for
bedste kvindelig birolle for sin rolle som Dronningen i Shakespeare in Love?

Det var noget af en smøre...

Kåre

Fra : Michala P. Hansen

Dato : 06-01-01 06:44

"Kåre Weng Madsen" wrote:

> Nå, tilbage til spøgsmålet: Havde den rigtige Shakespeare et lignende
> forhold til en anden forfatter - og er det måske derfor, at filmes
> Shakespeare henter ideen til Romeo og Julie fra Henslowe?

Stoppards manuskript hører bestemt til blandt de bedste og mest formfuldendte
komedier de seneste år, men jeg tror ikke, du skal lægge mere i det end en
underholdende idé. Når det er sagt, så er filmen ganske rigtigt proppet (nogen
vil måske endda sige i sådan en grad, at det trækker lidt ned) med
intertekstuelle referencer og små vittigheder: Marlowe var berømmet i samtiden,
og det er alment anderkendt, at Shakespeare har løftet strukturen til et par
værker fra hans produktion. Og den lille 'blodtørstige' knægt, John Webster, gik
senere hen og blev særdeles berømt/berygtet for sine drabelige skuespil. Blot
for at nævne de mest åbenlyse eksempler.

> Husker jeg iøvrigt rigtigt når jeg siger at Judi Denc fik en Oscar for
> bedste kvindelig birolle for sin rolle som Dronningen i Shakespeare in Love?

Korrekt. Filmen vandt desuden 6 andre kategorier. Læste iøvrigt på IMDB, at
Dench var så betaget af kopien af Rose Theatre, at Miramax forærede hende det,
da produktionen var færdig. Man må da håbe, hun har rigeligt plads i haven.

MVH
Jens Thomsen@Michala

Fra : Wertigo

Dato : 07-01-01 00:03

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, tilbage til spøgsmålet: Havde den rigtige Shakespeare et lignende
> forhold til en anden forfatter - og er det måske derfor, at filmes
> Shakespeare henter ideen til Romeo og Julie fra Henslowe?

Christopher Marlowe er ganske rigtigt en virkelig person, der blev født
samme år som Shakespeare (1593), men opnåede stor succes hurtigere. Der er
ofte luftet teorier om, at Marlowe skrev (eller i hvert fald kraftigt
inspirerede) flere af de skuespil, der i dag betegnes som tidlige
Shakespeare-værker. Tom Stoppard kommenterer disse teorier i sit formidable
manuskript med scenen i baren, hvor det er Marlowe, der finder på
fundamentet til selve Romeo og Julie. Efter Marlowes død siger Will
Shakespeare (i SIL) også noget a la "Hans anslag var i min Titus Andronicus
og Henry VI".

Henslowe beskriver i øvrigt nærmere SIL end Romeo & Julie, når han giver
referat af handlingen. Nu kan jeg ikke huske det præcist, men det
involverer: Mistaken identities, shipwreck, love & a bit with a dog. Alle
elementer i SIL.

> Husker jeg iøvrigt rigtigt når jeg siger at Judi Denc fik en Oscar for
> bedste kvindelig birolle for sin rolle som Dronningen i Shakespeare in
Love?

Ja - og det samme gjorde Gwyneth Paltrow, Tom Stoppard & Marc Norman
(manuskript) og selve filmen (bedste film). John Madden blev forbigået som
instruktør; den pris gik i stedet til Spielberg (Saving Private Ryan)

MvH Mikkel