iMac 233 rev. B og Mac OS X - hvordan det ~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-01 00:25

Hejsa,

Jeg spurgte i sidste uge, om det kunne anbefales at installere Mac OS X
på en rev. B iMac. Meningerne var lidt delte og da jeg selv helst så OS
X på den maskine, besluttede jeg mig for at prøve det.

Forud for installationen formatterede jeg harddisken og installerede Mac
OS 9.2.1 DK. Derefter satte jeg OS X installationen i gang med en
modificeret 10.1 Upgrade CD, så jeg slap for at installere 10.0 først.
Installeringen tog ikke væsentligt længere tid end med en iMac 350 Mhz
eller min Cube; det var til at holde ud. Jeg valgte en
minimumkonfiguraion med kun engelske og danske resourcer, samt fravalgte
alle de medfølgende printerdrivere, da denne maskine jo kun har 4 GB
harddisk.

Den efterfølgende reboot og registrering gik smertefrit og vupti, der
var OS X så. Det første der fulgte, var diverse opdateringer, indtil jeg
endte på 10.1.1 (formidabelt, at den kom på "dansk" med det samme). Så
var det tid til at udforske systemet lidt.

Der var to ting, som jeg var bekymret for inden installationen: For sløv
CPU/bus og manglende grafikaccelleration. Det første har vist sig ikke
at være et væsentligt problem, da maskinen faktisk virker rimelig kvik.
Programmer starter med acceptabel hastighed og den virker ikke sløv,
bare en smule døsig.

Den manglende grafikaccelleration har dog vist sig at være meget tydelig
flere steder. Først og fremmest, så er menuerne i menubaren meget sløve
og minder om 10.0.x på min Cube. En anden slem ting er flytning af
vinduer, som er meget hakket, noget som ikke engang var tilfældet på
10.0.3 på maskiner, som var understøttet. På min fars iMac 350 Mhz med
Rage 128 grafikkort er dette også fuldstændigt flydende. Overraskende
nok, så er resizing af vinduer ikke megasløvt, men faktisk tæt på min
Cube. Genie-effekten kører nogenlunde, men lidt slideshowagtigt...

QuickTime er desværre et fuldstændig no-go på denne konstellation, da
film af rimelig størrelse afspilles med alt for lav fps Ice Age
Trailer 1 afspilles f.eks. med 3-12 fps, istedet for de rigtige 24. Min
Cube afviger ikke engang med 0,1 fps under afspilningen...
I Mac OS 9.2.1 er dette overhovedet ikke et problem, så
grafikkort-driveren har virkelig noget at sige her.

Det hele kører en smule bedre med 16-bit farver, men ikke meget.

Nu skal jeg så til at beslutte, om maskinen skal køre OS X fast! Ejeren
er en ældre kvinde, som ikke har særligt stor EDB-behov og ikke ved en
pind om det. Det har hun sådan set til fælles med min far og derfor er
det meningen, at jeg skal holde lidt undervisning for dem, men det vil
blive en smule forvirrende (for dem), hvis den ene har OS 9.x og den
anden OS X. Jeg vil derfor godt have deres to maskine ens konfigureret,
og det ligger fast, at min fars iMac kører med OS X (det lykkedes mig
aldrig at få OS 9.1 DK til at blive stabilt på denne maskine - weird!).

Jeg tror sådan set godt, at ejeren af iMac'en vil kunne leve med
hastigheden på OS X, men det vil selvfølgelig være rart med en
forvisning om, at drivere til grafikkortet er på vej. Er der nogen der
har hørt noget om det? Det mest irriterende er, at maskinen er pænt
hurtig i OS 9.2.1 DK, så det er lidt to skridt frem og et tilbage...

--
Mvh.
René Frej Nielsen