Brunkager a la Niels
Fra : Niels Henriksen

Dato : 11-12-01 22:57

Her er så opskriften på brunkagerne, hvor de blev revet væk. Faktisk fik jeg
at vide at de er bedre end de købte, så jeg er igang med at lave en ny
portion.

Opskriften er fundet på nettet og jeg har tilføjet mine egne kommentarer:

500 g hvedemel
200 g brun farin
200 g mørk sirup
200 g smør
15 g blandede krydderier (her opstår magien.. Jeg har ingen
"brunkagekrydderiblanding" så jeg lavede min egen. Der blev brugt: kanel,
muskat, stødt ingefær, allehånde, nelliker og kardemomme. Ud fra hvor stærke
de forskellige krydderier er har jeg så lavet en blanding som jeg fandt ud
af var go. Der er mest kanel i og muskatnødderne river jeg. Faktisk er det
ikke ret meget muskat jeg har kommet i.)
5 g potaske opløst i et par dråber vand
5 g hjortetaksalt
150 g finthakkede, smuttede mandler (gudskelov for minihakkeren)

Det hele røres sammen (med fingrene) til en grynet masse. Dejen rulles ud i
pølseform og kommes i fryseren. Efter nogle timer tages den op og skæres i
tynde skiver. Kagerne bages på bagepapir ved 180 grader til de er mørk
gyldne. Pas endelige på for de kan blive mørke.. Mistede 2 plader på den
konto

--
Niels