Matrix spørgsmål
Fra : eardude

Dato : 31-12-00 17:53

Jeg sad forleden og så matrix på canalDigital. Umiddelbart vil jeg sige at
der er et hul i historien da den ikke melder noget om hvordan Morpheus
vidste at Neo er den udvalgte. Oraklet havde ganske vist fortalt Morpheus at
han ville finde den udvalgte, men hvordan ved han at det er Neo ????

Mvh. The dude

Fra : N/A

Dato : 01-01-01 15:20

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 01-01-01 15:20

--------------17298115E4D3FA26D114EB33

mailman wrote:

> Fordi han byttede lidt rundt på bogstaverne i NEO = ONE, ok det melder
> historien godt nok ikke noget om men det var da et bud....

Jeg ved ikke om det har været sagt/skrevet før så...
Prøv at se scenen hvor neo bliver skudt godt og grundigt til sidst så han 'dør'.

i en slowsekvens ser man pistolen blive affyret ovenfra. Læg mærke til
patronhylstret.
Det er løst krudt der bliver brugt!! Tyndt. En bedre regissør ville ha bemærket
det.

Anders

--------------17298115E4D3FA26D114EB33

begin:vcard
n:Jensen;Anders Sune
tel;cell:40 23 61 02
tel;fax:33181990
tel;work:33181983
x-mozilla-html:FALSE
org:Tycho Brahe Planetarium;Technical department
adr:;;Gl. Kongevej 10;Copenhagen V;;1610;Denmark
version:2.1
email;internet:anders@tycho.dk,lillejensen@mail.tele.dk
title:Soundtechnician/Event coordinator
fn:Anders
end:vcard

--------------17298115E4D3FA26D114EB33--

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 01-01-01 18:23

> [...]
>patronhylstret.
>Det er løst krudt der bliver brugt!! Tyndt. En bedre regissør ville ha

Ja, han skulle klart nakkes "for real"

/Nikolaj

Fra : Peter larsen

Dato : 01-01-01 19:39

Hejsa

Helt præcist hvordan kan du se at det er løst krudt?

--
MVH

Peter

"I went to god just to see, and I was looking at me"

Fra : Rune Zedeler

Dato : 02-01-01 09:11

Peter larsen wrote:

> Helt præcist hvordan kan du se at det er løst krudt?

Hylstret er "krøllet sammen" i enden (der hvor patronen skulle være
kommet ud).

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 02-01-01 11:51

Rune Zedeler <u990160@daimi.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A518D20.AAC15611@daimi.au.dk...

> Hylstret er "krøllet sammen" i enden (der hvor patronen skulle være
> kommet ud).

Jeps.

En patron er den 'samlede' enhed der kommer ind i pistolen/revolveren.
Hylsteret er den enhed hvor krudtladningen og fænghætten sidder. Og
projektilet er
den ( fortrinsvist ) messing+bly enhed man får smasket i hovedet ( hvis man
står på den forkerte side af pistolen/revolveren. Normalt vil den
indespærrede
krudt forsøge at komme ud den nemmeste vej. Bagud kan den ikke da
bundstykket her ikke muliggør dette. Så trykket må gå fremad. I et skarpt
skud sidder
projektilet og 'blokkerer' for krudtgassens udstrømning. Når trykket bliver
tilstrækkelig stort, vil projektilet dog flyve ud. Afhængig af model og type
vil pistolens
bundstykke nu ryge bagud, kaste hylstret ud og fremføre en ny patron i
kammeret. I film er der jo lige det problem at man ikke vil nakke nogle af
skuespillerne for real.
Så her bruger man løst krudt. Istedet for et projektil i 'spidsen' af
patronen folder man nu messinghylsteret sammen så det bliver lukket i enden
ud imod løbet.
Når krudtgassen så vil ud er det denne vej det foregår. Rent teknisk ville
en patron også lave et knald hvis den ikke var lukket i enden, men det er
ret besværligt
at rende rundt med løbet opad hele tiden for at krudtet ikke skal drysse ud.
Husk på at krudt udvider sig 300-700 gange i antændelsesøjeblikket. Derfor
knaldet.
En fiks regissør havde gået ud på en skydebane med et par skarpe skud og
filmet det fra oven af.

MVH Anders Sune Jensen

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 02-01-01 14:59

On 02 jan 2001 Anders Sune Jensen uttered some barely human sounds which
I was able to translate into <92sbt8$5lh$1@news.inet.tele.dk>:

SNIP en god forklaring om forskellen på løse og skarpe patroner

Nu vi er på emnet.
I Die Hard 2 ser man elitesoldaterne skifte fra løse til skarpe skud uden
ændre yderligere på deres våben
Fra min tid i det danske forsvar ved jeg, at man ihvertfald på M75 geværet,
M62 LMG og M47 maskinpistolen skulle have en løsskydingsforstærker skruet
på mundingen, når man brugte løse patron, da der ellers ikke er tryk nok
til at presse bundstykket langt nok tilbage.
Jeg ville ihvertfald meget nødigt affyre en skarp patron i et gevær med
løsskydningforstærker, men det kan jo være, at det er ved nogle våben ikke
nødvendigt med forstærkeren.

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 02-01-01 23:40

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns901D972EClarskyndidk@194.182.148.146...
> [...]
> løsskydningforstærker, men det kan jo være, at det er ved nogle våben ikke

Puha du er vist yngre end jeg er. Jeg brugte Garrand i min tid. 8 skud og et
ordentligt pling når klipsen var skudt op. Men det er rigtigt at denne også
skulle bruge løsskydningsforstærker. Og ve den arme stakkel der havde
medbragt den på skydebanen. Armbøjninger boys. M47 skulle bruge et andet løb
med påskruet løs-skydningsforstærker. Som kuriosum kan nævnes at når M47
havde denne løsskydningpibe på, kunne man tage et blålyn, lægge en 25 øre i
bunden ( det er hult i bagenden til udenforstående ) og presse det ned over
piben på maskinpistolen. Så tændte man blålynet og fyrede et løst skud af.
Vupti 1 stk. blålyn 100 meter væk.
Det var hyleskægt at skyde efter dumme hjemmeværnsmænd med, når de kom
listende om natten. Neuhausen pistolen kunne godt genlade med løs ammo. Mit
gæt er
ved nye film at det er modificerede våben der bruges til 'løsskydning' .
Svagere returfjeder/lettere bundstykke etc.. Iøvrigt er det ikke helt
ufarlig at bruge løs ammo..
Er det ikke Russel Crowe der døde af, at der var en der satte en pistol til
tindingen af ham og trykkede af. Krudt-gas er en væmmelig ting.

MVH Anders

PS: Kongens artilleriregiment 1985. 155mm haubitser ( en RIGTIG
motherf....kanon )

Fra : Jakob Raunsø

Dato : 03-01-01 01:01

"Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> wrote in message
> Er det ikke Russel Crowe der døde af, at der var en der satte en pistol
til
> tindingen af ham og trykkede af. Krudt-gas er en væmmelig ting.

Nej, han døde af, at Joaquin Phoenix stak ham i nyren resulterende i indre
blødninger.

Godt han nåede at hævne sig først.

Hilsen Jakob Raunsø

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 03-01-01 01:22

I was able to translate into <92tlf0$88q$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>der havde medbragt den på skydebanen. Armbøjninger boys. M47 skulle
>bruge et andet løb med påskruet løs-skydningsforstærker.

Jeg havde glemt, at der var en ekstra pibe til M47. En overgang, mens jeg
var inde, skulle vi bruge løsskydningsforstærkere fra M47 til M75, fordi en
eller anden tåbe ikke havde skruet løsskydningsforstærkeren ordentlig fast,
så den var røget af og havde ramt en anden i maven under en øvelse

> [...]
>meter væk. Det var hyleskægt at skyde efter dumme hjemmeværnsmænd med,
>når de kom listende om natten. Neuhausen pistolen kunne godt genlade med

Den har jeg ikke hørt om. Jeg har hørt, at hvis man satte et batteri af
passende størrelse ind bag fjederen i M47, kunne den få en skudkadence på
højde med et LMG. Den ville godt tømme magasinet i et hug, uden man kunne
stoppe den

>MVH Anders
>
>PS: Kongens artilleriregiment 1985. 155mm haubitser ( en RIGTIG
>motherf....kanon )

Jyske Ingeniør Regiment 1994. Sprængstof, miner, pigtråd og brobygning

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 03-01-01 12:10

> Er det ikke Russel Crowe der døde af, at der var en der satte en pistol
til
> tindingen af ham og trykkede af. Krudt-gas er en væmmelig ting.

Nej, det var vist Brandon Lee som spillede hovedrollen i "The Crow"
Det var, så vidt jeg husker, fordi man ikke kontrollerede om der sad noget i
løbet på pistolen, efter man var gået fra skarpe skud over til blanke.
Dårligt koncept.

> MVH Anders
>
> PS: Kongens artilleriregiment 1985. 155mm haubitser ( en RIGTIG
> motherf....kanon )

Hmmmm. Har du nogensinde fået ros for at kalde en haubitser for en kanon?

Mvh
Bjørn

Ps: Stbt 6 AA, Nørrejyske Artilleriregiment 1994.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 03-01-01 13:06

Bjørn Hansen <bjhansen@sletdette.email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:92v16p$2fpd$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Dårligt koncept.

> Hmmmm. Har du nogensinde fået ros for at kalde en haubitser for en kanon?

Jeg ved det. Men det er de færreste der ved hvad en haubitser er for en
størrelse så derfor kaldt jeg den kanon. Er iøvrigt omskolet ved min sidste
genindkaldelse
til 100 mm Haubitser. Det er nærmest legetøj.

Anders

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 03-01-01 14:12

kanon?

> Jeg ved det. Men det er de færreste der ved hvad en haubitser er for en
> størrelse så derfor kaldt jeg den kanon.

He he. Sorry - kunne ikke lade være

Bjørn

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 03-01-01 14:00

Anders Sune Jensen wrote in message <92tlf0$88q$1@news.inet.tele.dk>...

>Er det ikke Russel Crowe der døde af, at der var en der satte en pistol til
>tindingen af ham og trykkede af. Krudt-gas er en væmmelig ting.

Hvornår er det sket? Igår? Han nomineres da svjv til en Oscar...???

hilsen,.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 03-01-01 18:26

David A. D. Konrad <konrad@dadk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KnF46.17797$Ru.152492@twister.sunsite.dk...

> Hvornår er det sket? Igår? Han nomineres da svjv til en Oscar...???
>
> hilsen,.

Læs tidligere mail. Det var mig der tog fejl af navnet. Kunne huske det var
noget med Crow. Men det var altså filmens titel og ikke navnet på manden
Brandon Lee )
Beklager.

Anders

Fra : Lars Josephsen

Dato : 03-01-01 23:46

"Anders Sune Jensen" <lillejensen@mail.tele.dk> writes:

[snip]
> Er det ikke Russel Crowe der døde af, at der var en der satte en pistol til
> tindingen af ham og trykkede af. Krudt-gas er en væmmelig ting.

Tænker du på Jon-Erik Hexum[1], der døde fordi han var dum nok til at
spille russisk roulette med en .44 Magnum, ladet med løse patroner?

M.v.h.

Lars

[1]Detaljer om hans død her: http://members.aol.com/bearts/hexum_02.html
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-01-01 21:19

On Tue, 02 Jan 2001 09:11:12 +0100, Rune Zedeler <u990160@daimi.au.dk>
wrote:

>Hylstret er "krøllet sammen" i enden (der hvor patronen skulle være
>kommet ud).

Og så er der de tilfælde, hvor billige udgaver af film-automatvåben
har løsskudsforstærkere foran løbet, hvilket giver de mærkelige,
stjerneformede flammer. Jeg mindes at RoboCob er et godt eksempel på
hvor det bruges gennem hele filmen.

Heldigvis lader det til at en del Hollywood-film er gået væk fra bare
at bruge dette.

--
- Pede
Professionel nørd