VPC5 - dræbende langsomt
Fra : MacMan

Dato : 11-12-01 01:04

Hejsa,

Er der andre end mig der har købt Virtual PC 5 over nettet og sidder og
leger med det?
Umiddelbart synes jeg at interfacet er rigtig lækkert og det fungerer
perfekt - det går bare dræbende langsomt. Jeg bruger det primært til at
tjekke hjemmesider på i Explorer, men bare at skifte side tager gerne 5-10
sekunder (og nej, det er ikke forbindelse, det tager kun 1-2 sekunder i
Explorer på Mac) og scrolling er dræbende.
Jeg har installeret min egne Win98 2nd Edition og denne installation tog
knap 3 timer.

Måske er det bare min maskine der er for langsom? Jeg har aldrig brugt VPC
på denne maskine før, sidst jeg brugte det var på en B&W G3.
Har en Pismo med 384 MB RAM - er det bare for lidt når man samtidig bruger
X? Det går lidt hurtigere i OS 9, men ikke meget.
Eller er det harddisken der er for sløv måske? Jeg synes VPC3 går betydelig
hurtigere på min mors 450 MHz iMac.

Jeg ved egentlig ikke hvor jeg vil hen, andet end at sige, at hastigheden er
frustrerende

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 01:24

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Jeg ved egentlig ikke hvor jeg vil hen, andet end at sige, at hastigheden er
> frustrerende

Prøv en kompakt win 95 installation (den uden USB!) istedet - og tilføj
IE 5.5 eller netscape 4.7x, så skal du se VPC "flyve".

Jeg synes generelt at win98 er for tung til VPC, uanset om det drejer
sig om version 3, 4 eller 5. - forskellen mellem win95 og win98 i VPC
finder jeg er større end forskellem mellem 233MHz G3, 500MHz iBook eller
en 400MHz G4.

en win95 CD kan sikkert støves op for 200kr eller mindre i
<dk.marked.privat.edb>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : MacMan

Dato : 11-12-01 02:12

I brevet "1f488u3.tobowclkz198N%spam@reippuert.dk" skrev Morten Reippuert
Knudsen (spam@reippuert.dk) den 11/12/01 1:23:

> [...]
> en 400MHz G4.
>
> en win95 CD kan sikkert støves op for 200kr eller mindre i

Min mor bruger faktisk også Win 95 (fulgte med VPC), det kan så nok være det
der gør det. Jeg prøver med Win 95 og melder tilbage

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 02:46

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Min mor bruger faktisk også Win 95 (fulgte med VPC), det kan så nok være det
> der gør det. Jeg prøver med Win 95 og melder tilbage

det vil med garanti hjælpe.

jeg har lige lavet en _kompakt_ win 95 installation med kun TCP/IP til
netværket (i alt under 100MB) tilføjet. Derefter har jeg installeret VPC
additions, logitecs musedriver (scrolhjul), netscape 4.79 og en kompakt
IE 5.5 (med java og vba - intet andet)

installationen har jeg tildelt 96MB ram, jeg har slået USB og alle
COM-porte fra, og slået shared networking til.

selve win95 er en dk version med IE3 og uden USB understøttelse.

Fra : MacMan

Dato : 11-12-01 15:34

I brevet "1f48cbv.1366w731kgmef2N%spam@reippuert.dk" skrev Morten Reippuert
Knudsen (spam@reippuert.dk) den 11/12/01 2:46:

> [...]
> netværket (i alt under 100MB) tilføjet. Derefter har jeg installeret VPC
> additions, logitecs musedriver (scrolhjul), netscape 4.79 og en kompakt

Jeg har nu installeret en kompakt Win95 og det kører glimrende - under Mac
OS 9. Under Mac OS X er det blevet bedre, men ikke ret meget, det er stadig
ikke til at holde ud ifh. til Mac OS 9. Øv, X programmer skal åbenbart være
langsomme :-/

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 10:32

> [...]

> ikke til at holde ud ifh. til Mac OS 9. Øv, X programmer skal åbenbart være

VPC5 can be made to run faster by completing the following:

1. Open the terminal and type the following:

ps -auxw | grep Virtual

This will reveal the process number for the Virtual PC application. [The
first column in the ps -auwx output is the user; the second is the
PID.-MacInTouch]

2. Reprioritize the process using the following command:

sudo renice <lnice> <lpid>

Where <lnice> is an integer between 20 and -20 (the lower the number,
the higher the priority.) and <lpid> is the process ID you learned in
step 1.

I typically use a nice level of -16. Performing these steps will speed
up the emulation to a more usable level.

Fra : Jesper

Dato : 11-12-01 01:26

> [...]

> hurtigere på min mors 450 MHz iMac.
>
> Jeg ved egentlig ikke hvor jeg vil hen, andet end at sige, at hastigheden er

VPC 4&5 er kun til G4 modeller, da de er optimeret til AltiVec. G3 er
reelt for langsom.
Windows 98SE er meget langsom. Win 95 er væsentligt hurtigere.

Og så skal VPC have tilstrækkigt med RAM for at vøre hurtig og VM skal
være slået fra.
--
Jesper.

Fra : Zorilla

Dato : 11-12-01 16:16

Jeg har også prøvet at installere Win95 fremfor 98 og jeg kunne klart
konstarere en hastighedsforbering. Desværre endte jeg dog med at gå tilbage
til Win98 igen da jeg simpelthen ikke kunne få det til at virke med et
shared mac drev. Virker fint i '98 men 95 vil ikke finde drevet.
Nogen der har et godt forslag eventuelt.

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 19:14

Zorilla <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> shared mac drev. Virker fint i '98 men 95 vil ikke finde drevet.
> Nogen der har et godt forslag eventuelt.

installer VPC aditions