mr hollunds opus
Fra : Karen Lind

Dato : 23-12-00 13:41

Hejsa,

Jeg ville høre om der var nogen musik kyndige her i gruppen der kunne
fortælle mig hvad den melodi hedder som Gertrud Lange kæmper på klarinet med
i filmen Mr Hollands Opus?

takker

Karen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-12-00 12:35

On Sat, 23 Dec 2000 13:40:34 +0100, Karen Lind wrote:

>Jeg ville høre om der var nogen musik kyndige her i gruppen der kunne
>fortælle mig hvad den melodi hedder som Gertrud Lange kæmper på klarinet med
>i filmen Mr Hollands Opus?

Jeg kender ikke filmen og kan derfor ikke genkalde mig musikken.
Ifølge det nye Naxos-katalog 2001, som har en liste over klassisk
musik anvendt i film, figurerer kun Beethovens 7. symfoni, 2. sats i
den film, så det er vel en mulighed der bør undersøges?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 25-12-00 00:01

> [...]
> musik anvendt i film, figurerer kun Beethovens 7. symfoni, 2. sats i
> den film, så det er vel en mulighed der bør undersøges?

Det kan jeg så sige at det ikke er (jeg går ud fra at det er det stykke hun
spiller sammen med Glen Holland og senere med resten af skolens orkester ved
dimissionsdagen - ca. 30 minutter inde i filmen) - jeg kiggede i går på
www.imdb.com (International Movie DataBase - mener jeg) - faktisk et
glimrende opslagsværk når det kommer til film, men der stod ikke noget
konkret. Så kiggede jeg på credits-teksterne på filmen (har den på DVD) men
et sammenhold med det ("non-original apperance" rækkefølgen og selve filmen)
og BestBuy.com+Google.com opslag gav ikke noget mere konkret.
Så selvom jeg kan nikke genkendende til musikken så må jeg indrømme at jeg
ikke lige kender navnet på den.

Mvh, (og glædelig jul)
Thomas

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-12-00 00:55

"Karen Lind" <lindse@lindse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
|
| Jeg ville høre om der var nogen musik kyndige her i gruppen der kunne
| fortælle mig hvad den melodi hedder som Gertrud Lange kæmper på klarinet

Prøv at se på

http://www.moviewave.freeserve.co.uk/titles/mr_hollands_opus.html

der giver en meget detaljeret redegørelse for Michael Kamens musik
til Mr. Holland's Opus

- og en glædelig jul til alle.

M.v.h.
Jens Olsen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 26-12-00 00:59

> Prøv at se på
>
> http://www.moviewave.freeserve.co.uk/titles/mr_hollands_opus.html
>
> der giver en meget detaljeret redegørelse for Michael Kamens musik
> til Mr. Holland's Opus

Ja det er en dejlig side - men problemet her er at det stykke musik der
bliver spurgt til er "non-original music", altså ikke fra Michael Kamens
hånd - så desværre hjælper denne side ikke på dette spørgsmål. Men
interessant er den da hvad angår Michael Kamens (originale) musik til
filmen.

Mvh og glædelig jul,
Thomas

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-12-00 02:16

> [...]

>fortælle mig hvad den melodi hedder som Gertrud Lange kæmper på klarinet med

Se den her:
http://www.musicmart.com/instrumental/hallopus.htm

Ifølge den er det (muligvis) "Stranger on the Shore" af Mr. Acker
Bilk.
Niels Søndergaard

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 26-12-00 18:57

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Se den her:
> http://www.musicmart.com/instrumental/hallopus.htm
>
> Ifølge den er det (muligvis) "Stranger on the Shore" af Mr. Acker
> Bilk.

Du har ret Niels - det er den - den fremgår vist også af "credit", men jeg
må have fundet en mystisk midi fil forleden da jeg ledte efter den.

Mvh,
Thomas