Surreb ?
Fra : Finn Christensen

Dato : 10-12-01 16:37

Hej
Min svigerfar lavede "surreb" og nu vil familien gerne have det
til jul Som kornfed Købehavner har jeg ingen anelse om hvad det
gå rud på så jeg har brug for en opskrift.

Er her nogle jyder/fynboer der kan hjælpe med en klassisk dansk
opskrift på surreb ??

TAAKKK!

--

Hilsen
Finn Christensen

Fra : Finn Christensen

Dato : 10-12-01 22:06

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en
meddelelse news:jE4R7.5926$z4.727794@news000.worldonline.dk...

> Er her nogle jyder/fynboer der kan hjælpe med en klassisk
dansk
> opskrift på surreb ??

Fandt selv en opskrift på
http://opskrifter.sol.dk/samlingen/o0510576.html

Finn

Fra : Lis Paasch

Dato : 11-12-01 02:58

Surrib laves på mange forskellige måder, alt efter hvilken
by man kommer fra, men du kan få den opskrift jeg benytter
mest.

1½ kg. kamsteg uden ben eller svær og max. 3 mm. spæk

Kogelage:
0,75 l. eddike evt. hvidvinseddike
0,75 l. vand
3 - 5 laurbærblade
12 - 20 hele peberkorn
3 - 5 skalotteløg
1 stor kvist timian evt. tørret
3 - 4 stilke persille
6 - 7 blade husblas

Pynt:
løg og timian

Få slagteren til at skraldfryse kødet og få ham til at skære
kødet ud i ca. ½ cm. tykkelse.
Bland øvrige ingredienser til kogelage og bring det til
kogepunktet.
Læg kødet i lagen og lad det koge ca. ½ time, eller til
kødet er mørt. Husk at skumme lagen med jævne mellemrum.
Kødet tages forsigtigt op af lagen, og lægges i en
franskbrødsform eller et smalt fad.
Indkog lagen og si den gennem et klæde (viskestykke). Lagen
hældes over indtil kødet er dækket plus 2 - 3 mm.
Rå løgringe og frisk timian kommes ovenpå kødet. Evt.
tilsætte nogle laurbærblade og peberkorn fra kogelagen, men
det er kun til pynt.
Det hele afkøles udenfor køleskabet. Efter 4 - 5 timer
kommer man surribben i køleskab. Surribben skal stå mindst 1
døgn i køleskabet inden servering.

Surrib kan tilberedes af kogeflæsk eller sprængt nakkekam,
og i så tilfælde skal skiverne være mindst 1 cm. i tykkelse.
Alt efter hvor syrlig man ønsker rettet, kommes mindre
eddike og mere vand i, og man benytter 1 ekstra blad af
husblas.

Til hovedret serveres varm kartoffelsalat.
Som frokostret serveret retten til groft rugbrød, smør,
syltede rødbeder og evt. en sennep der ikke er sød.

Mvh. Børge Paasch

Fra : Finn Christensen

Dato : 12-12-01 01:01

"Lis Paasch" <paasch@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Surrib laves på mange forskellige måder, alt efter hvilken
> by man kommer fra, men du kan få den opskrift jeg benytter
> mest.

Tusind tak!
Det var nemlig noget mere specifikt end det jeg selv havde
fundet.
Så den opskrift må jeg lige gemme

Finn

Fra : Børge Paasch

Dato : 15-12-01 03:24

Med hensyn til eddike/hvidvinseddike foretrækker jeg at retten er meget
syrlig (sket ved et uheld). Under normale omstændigheder er ca. 2½ til 3 dl.
passende.

Med venlig hilsen
Børge Paasch