Batteritider på Ibook & TIbook ?
Fra : dr. nrj

Dato : 10-12-01 15:43

Jeg overvejer en af de to modeller -men jeg er bange for batteritiden.

Min nuværende PC notebook kan få indsat ekstra batteri der, hvor
cd-drevet normalt sidder - og kan så være konstant tændt i mere end 5
timer - hvad kan Ibook og Tibook klare (jeg ved, at Apple oplyser 5
timer - men dette kan jeg ikke bruge - jeg må have praktiske
erfaringer fra folk, der selv ejer en af disse to bærbare)

Hvis standbytiden på Ibook og TIbook er lavere end de lovede 5 timer,
kan man så installere ekstra batteri i dem, som kan sidde permanent -
og hvad vil det give af yderligere ekstra batteritid ?

Endvidere vil jeg høre, hvilke problemer jeg vil få, hvis jeg vil
anvende windows-office på min stationære PC og mac office på min
bærbare.
Er filtyperne kompatible imellem excel, word, access og almindelige
tekstdokumenter ?

Venlig hilsen/Kind regards

dr. nrj

mail: dr_nrj@no_spam_hotmail.com

Fra : Thøger

Dato : 10-12-01 16:02

> [...]
> timer - men dette kan jeg ikke bruge - jeg må have praktiske
> erfaringer fra folk, der selv ejer en af disse to bærbare)

Med OS 9.2.1 er de 5 timer ikke ved siden af!, med hensyn til OS X er
min erfaring, ar Apple endnu ikke har formået at indbygge så mange
energibesparende funktioner endnu... men er spændt på hvad andre siger
nu...

> [...]
> bærbare.
> Er filtyperne kompatible imellem excel, word, access og almindelige

Filerne er direkte kompatible! men access findes ikke til office 2001
(mac) fordi filemaker er så så stærkt alternativ, med en lang
mactradition. Filemaker kan dog eftersigende læse accessfiler.

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : dr. nrj

Dato : 10-12-01 21:34

> [...]
>min erfaring, ar Apple endnu ikke har formået at indbygge så mange
>energibesparende funktioner endnu... men er spændt på hvad andre siger

Vil nu nok anvende OS X, hvis jeg beslutter mig for en apple notebook.
Man kan vel regne med, at der løbende vil blive lavet opdateringer på
energisparefunktioner i OS X, som man kan downloade fra Apple.

Har du selv en TIBook siden du siger, at de 5 timer ikke er ved siden
af - det lyder altså af meget - ingen PC notebooks kan kalre bare i
nærheden af 4 timer på et batteri (min HP Omnibook kan max klare 3,5
time på ét batteri - på 2 batterier når den altså de 5-6 timer)

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 10-12-01 21:40

Jeg går selv med de nøjagtig samme planer, vil nemlig købe en Tibook.
Hvorfor er der kun 1 model af den nye 667 i DK? Jeg vil f.eks godt spare
mindst $300 bare for at få en 18GB HD mindre, 30GB er nok på farten til mig.

Jeg har endnu ikke mødt nogen der har en Tibook, så det med batteritid er
kun noget jeg har lært om ved at læse alle de reviews jeg kunne finde på
nettet og holde dem op mod hinanden.

For at få de 5 timer, skal du nedsætte skærm lysstyrken, ikke spille DVD,
sætte CPUen til 300Mhz osv.
Men 3,5-4 skulle være meget opnåeligt med Office og fuldstyrke.

Jeg har desværre ikke nogen links, da jeg har været igennem mange reviews
for at lede efter negative punkter(Ved jo godt selv hvor fed jeg synes den
er) og ikke har gemt på nogle af dem.

Men prøv selv at lede efter dem og læs dem igennem,

Isaack

Fra : dr. nrj

Dato : 10-12-01 22:58

On Mon, 10 Dec 2001 21:39:42 +0100, "Isaack Rasmussen"
<isaack@fantasiac.dk> wrote:

> [...]
>mindst $300 bare for at få en 18GB HD mindre, 30GB er nok på farten til mig.

Jeg overvejede også den hurtigste TIBook - men efter at have læst en
del indlæg i comp.sys.mac.portables så tror jeg, at jeg vil holde mig
til den mangsomste processor (den på 550 Mhz), fordi flere hævder, at
667 Mhz afgiver så meget varme, at blæseren kører hele tiden - og det
er ikke sjovt at høre på - specielt ikke, når blæseren åbentbart er
ret støjende på TIBook.

Endvidere læste jeg også, at visse TIBook ejere er bekymrede for, at
tft skærmen ridses, når den transporteres i tasker, hvor der trykkes
på TIBooken. Så vil skærmen blive trykt ned, så den kan ramme tasterne
- og dette kan ridse skærmen - men dette må vel gælde notebooks
generelt - men måske er titanium låget på TIBook mere skrøbeligt
konstrueret - så det er lettere at presse det.

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 10-12-01 23:47

Hey, jeg ledte efter udenlandske nyhedsgrupper uden at lige at finde en,
kiggede tydligvis ikke grundigt nok. Så tak for linket.

Aajhr, det måtte du ikke sige. Jeg vidste godt at der teoritisk set var
mulighed for at blæseren ville køre konstant, men håbede på at den ikke
ville. Den har to modes, lav og high, det står også rundt omkring på nettet.
På nogen af dem, ville du finde at blæseren ikke er skruet godt nok fast til
bundkortet, så blæseren går i high alt for tidligt, siger ingeniøren bag
lige den del, i et interview jeg fandt igår, men som jeg hellere ikke gemte
:(

Jeg havde en ide om også at bruge noget VPC på den, derfor jeg ville have en
så hurtig processor som muligt. Det skulle dog kun være så lidt som muligt,
da det ikke er derfor jeg køber en Mac.

Det med skærmen er også noget jeg har hørt flere steder. Titanium pladen er
ikke "skrøbelig" den er bare så tynd at den let bøjer og der skulle
eftersigende ikke et særligt stort tryk på bagved før du kan se krystallerne
flyde rundt - ugh! Så jeg vil lede efter en taske med hård plast belægning
på hver side, når jeg får min. Eller så vidt muligt, forsøge at lave min
egen løsning.
Skærmen(uden tryk bagpå) går også ned og rører tastaturet så det sætter
mærker, dog ikke mere end at det kan tørres væk. Men alligevel, lidt skuffet
over at det overhovedet er der og noget siger mig at det ikke er ændret ved
de nye modeller.

Men hvis du får en før mig, så vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer.
Jeg håber på at få min tidligt Jan.

Fra : Terje rydland

Dato : 11-12-01 09:17

> [...]

> lige den del, i et interview jeg fandt igår, men som jeg hellere ikke gemte

Jeg så også dette. På min TiBook 667 har jeg ingen problemer med viften.
Den kommer på en gang i blant, men slår seg av etter kort tid. Ikke
bråker den spesielt mye på høyeste hastighet heller. Min gamle
WallStreet var vesentlig mer bråkete.

> [...]
> over at det overhovedet er der og noget siger mig at det ikke er ændret ved

Det stemmer - tastaturet setter merker på skjermen etter en tid. Jeg har
løst det ved å legge et tynt lag silkepapir over tastaturet når jeg
lukker maskinen. Det virker som om det er nok til å hindre at merkene
kommer.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 22:18

> [...]

> Man kan vel regne med, at der løbende vil blive lavet opdateringer på
> energisparefunktioner i OS X, som man kan downloade fra Apple.

ja

> [...]
> nærheden af 4 timer på et batteri (min HP Omnibook kan max klare 3,5
> time på ét batteri - på 2 batterier når den altså de 5-6 timer)

Jeg har en iBook og de 5 timer er ikke helt ved siden af - selv under
Mac OS X kommer du ikke under 3-3.5 time ved DVD afspilning og fuldt
blus på skærmen.

Min gamle iBook (dame tasken) havde en batterilevetid (og et tungere
batteri) på hele 6 timer - på den kom jeg aldrig under 4 timer uanset om
jeg så DVD og kørte CPU og skærm for fuldt blus.

Den store forskel er at Apple bruger PowerPC processore fra IBM og
motorola, som har et strømforbrug på 5 watt. Der er derfor heller ikke
forskel på CPU'erne i bærbare og stationære mac'er. (ikke noget med
forkrøblede mobility versioner af CPU'en)

du kan roligt regne med at iBook og TiBook klarere 1-1.5 time længere
end din HP på et enkelt batteri - også ved "tungt læs".

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 10-12-01 23:50

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message
<snip>
> [...]
> forskel på CPU'erne i bærbare og stationære mac'er. (ikke noget med
> forkrøblede mobility versioner af CPU'en)

Ja, det er sandt. Men CPUen er ikke længere den mest altafgørende
strømsluger i en bærbar. Skærmen's bagbelysning, HD, og evt en meget stor
cache som på de ældre TiBook's - den havde for pokker 2MB!

Isaack

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 00:37

Isaack Rasmussen <isaack@fantasiac.dk> wrote:

> Ja, det er sandt. Men CPUen er ikke længere den mest altafgørende
> strømsluger i en bærbar. Skærmen's bagbelysning, HD.

ja, men det er CPU'en der adskiller sig en bærbar mac og PC - skærme,
diske og batterier, bundkort teknologier og RAM er identiske. Det er
CPU'en der udgør forskellen.

De 6 timer som Apple præsterede med gamle iBook, er formegentligt max
indtil vi ser ram, grafkchips, HD'er og TFT'ere med markant lavere
strømforbrug og varmeudvikling.

> og evt en meget stor cache som på de ældre TiBook's - den havde for pokker
> 2MB!

?? du må kløjs i et eller andet

TiBook 400/500 brugte PPC7410 med en ekstern L2 cache på 1MB (1:2). De
nye 550/667 bruger en PPC7450 med en intern L2 på 256kb (1:1).

PPC7450 bruger i endda mere strøm og afgiver mere varme end PPC7410 (og
alle versioner af G3), hvilket også er grunden til at batteriet i
550/667 _er_ kraftigere end i det der blev brugt i 400/500.

G3 og G4 kan håndtere en L2 cache på max 1MB - Nyeste versioner af G4,
PPC 7450 (550 og op efter) kan desuden håndtere en ekstern L3 cache på
2MB, men det bruges pt. kun i PM G4 867 og 2x800.

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 11-12-01 01:13

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message
news:1f4858c.oo72b4omhokaN%> ?? du
<snip>
>må kløjs i et eller andet

Min fejl,

Isaack

<snip>

Fra : Johnny Louis

Dato : 11-12-01 00:03

> [...]
> nærheden af 4 timer på et batteri (min HP Omnibook kan max klare 3,5
> time på ét batteri - på 2 batterier når den altså de 5-6 timer)

Min kone og jeg har en iceBook Combo og en TiBook 500 MHZ og de
batteritider Morten nævner kan vi nikke genkendende til.

Johnny Louis

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 11-12-01 00:09

Johnny Louis <bendataFJERN@DETTEpostman.dk> wrote:

> Min kone og jeg har en iceBook Combo og en TiBook 500 MHZ og de
> batteritider Morten nævner kan vi nikke genkendende til.

Samme her på en iceBook 600 combo. Kan fint klare 4 timer i selskab med
programmer som AppleWorks, Word, iTunes, VPC og lidt spil.

--
mojn, Jesper:

»hvem er den spade der har stjålet min cykel fra
busstationen torsdag d. 22 nov.?!«

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 11-12-01 00:04

hvad er dine erfaringer med skærm aftryk fra tastaturet osv?
Er der noget andet du er stødt på af erfaringer eller oplevelser, som du
måske kan dele med os?

Isaack

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 03:05

>Min kone og jeg har en iceBook Combo og en TiBook 500 MHZ og de
>batteritider Morten nævner kan vi nikke genkendende til.

Kanon godt at høre !

Normalt skal man tage sådanne batteritider med et gran salt........og
trække min. 20% fra - ligesom med batteritider for mobiltlf.

Nu bliver jeg nysgerrig - endelig en bruger, der har begge mine
favoritter under samme tag - Ibook og TIbook.

Må sgu' lige bore lidt hér for at få lidt info.....hæ...hæ......

Er TIBooken mere gennemført i sin konstruktion end Ibook'en ?
Jeg spørger, fordi TIBooken er lavet i titanium, der er meget stærkt -
mens Ibooken er lavet med en yderskal i et stærkt platsmateriale, mens
selve inderrammen erlavet i magnesium på Ibooken.

Ibookne er lavet til studerende, der smider lidt rundt med tingene -
derfor skulle den være virkelig hårdfør - bla. er harddisken i Ibook
hængt op i en slags elastisk ophæng.

Men hvad med TIBooken - virker den alligevel ikke lidt skrøbelig på
trods af titanium rammen ?

Og jeg har hørt, at blæseren skulle være mere markant på TIBooken end
på Ibooken grundet den større processor i TIBooken - er det også din
erfaring ?

Har endvidere også hørt om folk, der klager over, at TIBookens
titaniumlåg er lavet så tyndt, at hvis det bøjes en lille smule, så
vil TFT skærmen støde mod tastaturet (f.eks hvid det ligger i en taske
med bøger, der trykker den lidt - kan du bekræfte dette ?

Jeg dropper nok Ibooken med mindre du skamroser over den TIbooken,
fordi Ibooken mangler noget for mig helt essentielt - nemlig hhv.
infrarød port og PCMCIA port - dette har TIBooken -og den er ved at
være mit klare valg.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 03:16

> [...]

> fordi Ibooken mangler noget for mig helt essentielt - nemlig hhv.
> infrarød port og PCMCIA port - dette har TIBooken -og den er ved at

Hvad skal du bruge de to porte til?

Ibook'en er fysisk en bedre konstruktion en TiBook'en, og du finder
ingen anden bærbar der er så gedign - selv rammen omkring skærmen er
stiv. TiBook'en er kun 25mm tyk mod iBook'ens 32mm, og der sidder mere
hardware i Ti'en. Rent faktisk er TiBook'ens kubik mål mindre end
iBook'en - dvs mere hardware på mindre plads.

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 03:35

>Hvad skal du bruge de to porte til?

Lige nu har jeg en notebook PC fra HP - og hér envender jeg den
infrarøde port til at synkronisere kalender og telefonlister i hhv min
palm M505 og min Ericsson T68 mobilos.
Endvidere anvender jeg også den infrarøde port til at overføre
billeder, ringetoner og andet lir til og fra både min palm og min
T68'er.

PCMCIA porten bruger jeg lige nu som smart media læser - dels til at
overføre billeder fra mit digi kamera dels når jeg skal overføre filer
mellem min notebook og min staionære PC.
Siden Ibook'en mangler både infrarød og PCMCIA port og ikke har
diskette drev så har jeg svært ved at se, hvordan filoverførsel og
andet skal foregå - medmindre man vil have store eksterne enheder
stående på bordet og fylde - det vil jeg ikke - jeg vil have det hele
indbygget - og hér er Ibooken for svag- men indrømmet Ibooken er
lækkert designet i kraftig udformning og til billige penge - havde den
haft infrarød og pcmcia så havde den været min favorit.

Endvidere vil jeg meget snart anvende PCMCIA porten til et bluetooth
kort, der kommer indbygget i den næste Palm (M525) og allerede ER
indbygget i min T68'er mobilos.

Bluetooth giver mulighed for trådløs overføring af filer mellem
bluetooth enheder (f.eks 2 pc'er, mobitlf og palm etc.)

Bluetooth vil være indbygget i alle bærbare notebooks - pc'er og mac's
- indenfor 2 år. Dette vil overflødiggøre infrarød port.

> [...]
>hardware i Ti'en. Rent faktisk er TiBook'ens kubik mål mindre end
>iBook'en - dvs mere hardware på mindre plads.

Mener du med ovenstående, at TIBooken er lidt svagelig i sin
konstruktion sammnelignet med Ibooken ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 05:15

> Lige nu har jeg en notebook PC fra HP - og hér envender jeg den
> infrarøde port til at synkronisere kalender og telefonlister i hhv min
> palm M505 og min Ericsson T68 mobilos.

Ericson'en kan du slet ikke syncronisere på mac'en pga af mangel på
software - palm'en har vel USB ?

Hvis din T68 har USB /kan/ den tilgås fra VPC og syncroniseres med en
kalender/adressebog under windows - syncroniser derfra med din Palm og
derefter fra Palm'em til din fortrukende kalender/adressebog under Mac
OS... sorry
(IrDA er ikke understøttet af VPC, og knapt nok under Mac OS X)

> Endvidere anvender jeg også den infrarøde port til at overføre
> billeder, ringetoner og andet lir til og fra både min palm og min
> T68'er.

det kan USB også - og betydeligt hurtigere.

> PCMCIA porten bruger jeg lige nu som smart media læser - dels til at
> overføre billeder fra mit digi kamera dels når jeg skal overføre filer
> mellem min notebook og min staionære PC.

brug USB kabel direkte til kamaraet, eller en ekstern smartmedia-reader
der tilsluttes via USB (evt. en der også kan læse disketter hvis du har
behov for den slags "stenalder" teknologi)

> [...]
> lækkert designet i kraftig udformning og til billige penge - havde den
> haft infrarød og pcmcia så havde den været min favorit.

kamara og palm kan også tilsluttes direkte via USB. Til og fra andre
computere og enheder bruges ethernet, airport, firewire og CD-RW.

> [...]
>
> Bluetooth vil være indbygget i alle bærbare notebooks - pc'er og mac's
> - indenfor 2 år. Dette vil overflødiggøre infrarød port.

Forløbig er blutooth _ikke_ understøttet af Mac OS, regn heller ikke med
at det bliver det lige med det samme (12 måneder). Apple har endnu ikke
tilkendegivet at de vil understøtte bluetooth - der er umidelbart større
sansynlighed for, at Apple vil satse på trådløs Firewire som suplement
til tråløst ethernet (airport).

Der er heller ingen tredieparts producenter der har annonceret hverken
Mac OS 9 eller X drivere endnu.

- det er fjollet at features der ikke engang er tilgængelige i de næste
mange måneder skal afgøre valget. iBook'en er sammenlignet med en TiBook
så billig at du kan købe en ny iBook med flere features om 12 måneder,
herunder mulig bluetooth.

mht. til din telefon og palm bør du kigge på Handsprings Treo linie som
kommer i handlen til jannuar:

<http://handspring.com/products/communicators/index.jhtml?prod_cat_name=
Communicators> - de 400$ den er mindre end prisforskellen på iBook og
TiBook.

den er med garanti kompatibel med en Ibook/TiBook.

> Mener du med ovenstående, at TIBooken er lidt svagelig i sin
> konstruktion sammnelignet med Ibooken ?

ja - men alle bærbare selv den gamle iBook er svagelig sammenlignet med
en iceBook. Tag ind til en forhandler og leg med dem begge før du
beslutter dig, ergonomi er ofte vigtigre end features.

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 06:58

>Ericson'en kan du slet ikke syncronisere på mac'en pga af mangel på
>software - palm'en har vel USB ?

Uppssss det var sgu' ikke rart at høre.

> [...]
>kalender/adressebog under windows - syncroniser derfra med din Palm og
>derefter fra Palm'em til din fortrukende kalender/adressebog under Mac

Altså for lige at få én ting på det rene - USB er for mig fint
(firewire og USB 2.0 endnu finere) - men det hører til på en stationær
PC og ikke til en bærbar - for med alt det kabel halløj, så er den
pludselig ikke så bærbar og portabel længere, vel ?

Jeg kunne da ikke drømme om at overveje at slæbe kabler med rundt hver
gang jeg skal synkronisere min palm og min T68 med min notebook.

Min Palm M505 har da USB cradle - men den står sat til min stationære
PC, hvor den hører hjemme - ikke til en notebook.

>(IrDA er ikke understøttet af VPC, og knapt nok under Mac OS X)

Vil det sige, at OS X ikke har IRDA understøttelse ?

>det kan USB også - og betydeligt hurtigere.

Nej - T68 kan kun overføre filer via WAP, infrarød eller bluetooth.
Og igen - jeg gider ikke slæbe rundt på USB kabler for at overføre
filer mellem min palm og min notebook.
Jeg vil kun have min notebook, palm og min T68 - ikke mere. Resten
hører til i hjemmet og til den stationære.

>brug USB kabel direkte til kamaraet, eller en ekstern smartmedia-reader
>der tilsluttes via USB (evt. en der også kan læse disketter hvis du har
>behov for den slags "stenalder" teknologi)

Igen - en smartmedia kort læser til PCMCIA er væsentligt hurtigere til
at overføre filer mellem kamera og notebook end USB er.
Og så er det igen død besværligt at skulle have alt muligt overflødigt
stående på bordet, når det burde være pakket ind i notebooken.
Det er meget lettere at tage smartmedia kortet ud af mit digi kamera
og over i læseren - end at skulle have hele kameraet over og finde USB
kabel frem.

Jeg har også en intern smartmedia kort læser til min staionære PC - så
overførsel af filer mellem notebookog PC klares på 1 minut.
Skriv på smartmedia kort - tag ud -sæt ind i PC smartmedia læser -
vupti.

>kamara og palm kan også tilsluttes direkte via USB. Til og fra andre
>computere og enheder bruges ethernet, airport, firewire og CD-RW.

Du misser selve ideen med en notebook - enkelt, simpelt, let, ingen
ekstra grej, ingen overflødige kabler.

Jeg har i forvejen alt muligt ekstra udstyr til min stationære - men
forskellen mellem det og en notebook er, at den staionære bliver, hvor
den er, således at USB kabler og alt det andet kan sidde permanent på
udstyret - det kan man ikke med notebook - så vil der være kabler, man
skal gemme væk eller slæbe med rundt.

> [...]
>tilkendegivet at de vil understøtte bluetooth - der er umidelbart større
>sansynlighed for, at Apple vil satse på trådløs Firewire som suplement

Tro mig - Apple komemr til at understøtte bluetooth - ligesom firewire
efterhånden langsomt er blevet accepteret af wintel - så bliver
bluetooth det også af Apple. Bluetooth er en vigtig del af det mobile
kontor- og alle high end mobiler og PDA'er har det inden der er gået 1
år.

Mulighederne med bluetooth er mange - autosluk af mobiler i lufthavne,
trådløse handsfree, filoverførsel mellem pc og pda og mobiltlf etc.

> [...]
><http://handspring.com/products/communicators/index.jhtml?prod_cat_name=
>Communicators> - de 400$ den er mindre end prisforskellen på iBook og

Den ser godt nok grim ud - ville aldrig gide eje den.
Jeg er stort set kun interesseret i TIbook og Ibook pga designet og
så, fordi de understøtter IPOD direkte.

Var det ikke for designet - så holdt jeg mig til wintel notebooks.

Derfor er denne handspring ikke just øverst på min ønskeliste - den er
jo UGLY.
Jeg har oprøvet kombinationen af PDA og mobil én gang tidligere -da
jeg solgte mig Palm Vx og min mobil til fordel for Ericsson R380, der
var en mobil med PDA fuktioner. Den var faktisk ret godt, men jeg gad
ikke slæberundt på 160 gram - foretrækker derfor i dag kombinationen
af en lille mobil (T68 vejer 84 gram) og har KUN min PDA med mig, når
jeg er til møder.

IRDA giver mig så mulighed for på et splitsekund at synkronisere ml.
palm og T68'er, hvis jeg har noteret en aftale i min T68.
Det samme er tilfældet med min notebook - derfor er IRDA vigtig for
mig - jeg synkroniserer kalender mellem mine 3 enheder 1 gang dagligt
på jobbet eller i bilen - hér er USB kabler ikke lige sagen.

Kan heller ikke lide, at taltastaturet er inde i selve skærmen - så
skal man jo bruge pen, hver gang man skal ringe op - ligesom på
motortolas pda-mobil - ikke praktisk for mig at se.

Fra : Terje rydland

Dato : 11-12-01 09:31

> Vil det sige, at OS X ikke har IRDA understøttelse ?

Foreløpig ikke. Kommer nok ganske snart.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 11:20

> [...]

> PC og ikke til en bærbar - for med alt det kabel halløj, så er den
> pludselig ikke så bærbar og portabel længere, vel ?

Hvorfor ikke - hvis den vejer 300g mindre og kan tåle at blive kastet
ned i en mulepose, vil jeg mene at et enkelt kabel ikke gør den mindre
mobil - tvært imod.

> Jeg kunne da ikke drømme om at overveje at slæbe kabler med rundt hver
> gang jeg skal synkronisere min palm og min T68 med min notebook.

T68'eren kan du med 99% sikkerhed udelukke på forhånd, så det drejer sig
kun om din palm.

> Vil det sige, at OS X ikke har IRDA understøttelse ?

endnu ikke komplet - printning via irDA er først kommet med 10.11
opdatereingen. Jeg ved ikke om andre irDA funktioner er understøttet på
nuværende tidspunkt.
Pt. findes Plam softwaren endnu ikke (kommer i jannuar) til Mac OS X, så
der skal synkroniseres til et Classic program (mac OS 9) - jeg mener at
det kan lade sig gøre over irDA i classic.

> [...]
> overførsel af filer mellem notebookog PC klares på 1 minut.
> Skriv på smartmedia kort - tag ud -sæt ind i PC smartmedia læser -

prøv almindeligt ethernet netværk, enten via kabel eller trådløst.
Medier er håbløst til formålet.

> Du misser selve ideen med en notebook - enkelt, simpelt, let, ingen
> ekstra grej, ingen overflødige kabler.

din palm, dit kamara og din T68 er vel også ekstra enhder?

> [...]
> bluetooth det også af Apple.Bluetooth er en vigtig del af det mobile
> kontor- og alle high end mobiler og PDA'er har det inden der er gået 1

problemet er bare at PDA markedet er i tilbagegang og ikke længere
driver det øvrige marked fremad.
Desuden har bluetoth været længe undervejs uden at vinde bred opbakning
- mit bud er at bluetooth om et år stadig ikke bruges overalt, og at der
om et år findes et bedre alternativ.

Før producenterne holder _helt_ op med at levere prdukter med irDA slår
bluetooth ikke igennem - Se på USB som havde eksisteret i flere år til
wintel uden du kunne købe hardware eller et OS med USB understøttæese.
Først da Apple lancerede en computer, der kompromisløst signalerede at
USB var vejen frem ved at skrotte alle de gamle porte, begyndte der at
komme USB udstyr samt USB understøttelse til wintel OS'er.
Alt tyder på at det bliver Desktop PC'en, der skal drive udbredelsen af
Bluetooth, men den slags inovationer er PC verdenen generelt meget
langsom til, da ingen tør vove springet.

> Mulighederne med bluetooth er mange - autosluk af mobiler i lufthavne,
> trådløse handsfree, filoverførsel mellem pc og pda og mobiltlf etc.

ja, men ikke videre udbredt inden for en overskuelig fremtid, slet ikke
på en mac.

slut med bluetooth diskusionen - nu ved du i al fald at bluetooth ikke
på nuværende tidspunkt er understøttet af Mac OS, og heller ikke bliver
det i løbet af de næste 6 måneder.

> Var det ikke for designet - så holdt jeg mig til wintel notebooks.

Hvis du kun vil have en Apple pga. designetm, bør du holde dig til din
PC.
Mac'en har sine svagheder, primært understøttelse af 3. parts gadgets,
men absolut også sine styrker - Styrkerne synes jeg der er flest af og
det er grunden til jeg bruger mac

Sig nu ikke, at du ikke blev advaret, hvis det untænkelige skulle ske:
at du bliver skuffet over køb af en bærbar Mac
Jeg tror såmænd nok, at du vil blive meget glad for en Mac (uanset
hvilken du vælger), men der er ting den ikke kan, ligesom der er ting
PC'en ikke kan. Vigtigere er det dog at der er ting som skal gøres
anderledes end du er vant til på PC, og hvis ikke du gør det, kan jeg på
forhånd garantere dig, at du vil blive skuffet over en mac.

> [...]
> ikke slæberundt på 160 gram - foretrækker derfor i dag kombinationen
> af en lille mobil (T68 vejer 84 gram) og har KUN min PDA med mig, når

du har vist ikke set min mobilotelefon en simes der er større end en
Palm III, jeg bryder mig iøvrigt ikke om mobiltelefoner og har den
derfor sjældent tændt.
Min gamle palm (som er solgt) var jeg derimod meget glad for. Kort sagt
hvis jeg havde pengene til en Treo (grafiti model), ville jeg købe den i
samme øjeblik den kom til landet.

> [...]
> mig - jeg synkroniserer kalender mellem mine 3 enheder 1 gang dagligt
> på jobbet eller i bilen - hér er USB kabler ikke lige sagen.

du kan jo stadig syncronisere mellem Palm og T68 via irDA (uden brug af
computer)

> Kan heller ikke lide, at taltastaturet er inde i selve skærmen - så
> skal man jo bruge pen, hver gang man skal ringe op

nej, man kan sagtens operere en palm uden pen, med mindre man skriver i
grafitti. Desuden har man de fleste numre i adressebogen, så man kan
bladre og vælge med knapperne.
NB. Treo findes i to udgaver: tastatur eller grafitti.

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 01:19

>Hvorfor ikke - hvis den vejer 300g mindre og kan tåle at blive kastet
>ned i en mulepose, vil jeg mene at et enkelt kabel ikke gør den mindre
>mobil - tvært imod.

Det er nok mere fornemmelsen - mit rum i min taske passer lige kun
til en notebook - uden ekstra ting. Et langt USB kabel er ikke lige
sagen at skulle proppe ned i tasken, der dårligt nok har plads til
bøger. Jeg overvejde dels power TIBooken pga designet - men sørme også
fordi de reklamere med en højde på 2,5 cm og en vægt på 2,2 kg - skal
jeg til at løbe rundt med usb kabel - som skal op af tasken hver gang,
jeg vil overføre filer mellem mine gadgets - så går lidt af sporten af
det.

>T68'eren kan du med 99% sikkerhed udelukke på forhånd, så det drejer sig
>kun om din palm.

Desævrre har du ret - jeg lige talt med ericssom i dag - de
understøtter slet ikke Apple. Ærgeligt nok.

>endnu ikke komplet - printning via irDA er først kommet med 10.11
>opdatereingen. Jeg ved ikke om andre irDA funktioner er understøttet på
>nuværende tidspunkt.

Det er sørme for ringe, at et OS, der ER ude ikke undertsøtter dette -
specielt når man tager i betragtning, hvor mget kritik der tidligere
haglede ned over windows, når de frigav én af deres nye versioner, der
manglede dit og dat - med XP udkommet og med en uhørt stabilitet, smuk
brugerflade (som selv kan designes efter behag) og næsten total
understøttelse af 3. parts produkter - så er det sørme ikke rart at
høre, at OS X ikke engang klarer IRDA.

At Ericsson og Palm ikke laver drivere, der gør, at disse produkter
virker med Apple er ikke Apples skyld - men at Apple laver et OS X,
der er ude, og som mangler IRDA understøttelse - og ikke engagng kan
køre med det nye photoshop - det er sgu' pinligt.

>Pt. findes Plam softwaren endnu ikke (kommer i jannuar) til Mac OS X, så
>der skal synkroniseres til et Classic program (mac OS 9) - jeg mener at
>det kan lade sig gøre over irDA i classic.

Dette lyder MEGET besværligt - i det hele taget er jeg ved at gå kold
pga alle de begrænsninger, jeg møder, når jeg spørger mac-folk om
kompabilitet.
Jeg får den ene lange smøre efte den anxden om kabler og 2 OS'er - jeg
føler mig sørme som sat tilbage i tiden, da jeg i sin tid var svoren
OS/2 bruger - og gang på gang stødte pandenmod muren pga manglende
kompabilitet.

>prøv almindeligt ethernet netværk, enten via kabel eller trådløst.

Jeg har spurgt hos apple support - og de hævder, at jeg ikke kan
anvende airport til at overføre filer mellem 2 computere - men kun til
at opnå trådløs internet forbindelse med.

>Medier er håbløst til formålet

Det er da ikke korrekt - smart media er et hamrende hurigt versatilt
medie - og er lynhurtigt til opdatering.
Jeg bruger det igen, fordi jeg ikke har lyst til kabelrod og netværk -
og fordi jeg kan bære det rundt mellem flere maskiner - f.eks har jeg
tit og ofte brug for at overføre filer mellem min notebook og min
kærestes notebook. Hér er smart media perfekt.

>din palm, dit kamara og din T68 er vel også ekstra enhder?

Ja - men enheder jeg går med i lommen - og tjner et formål - jeg kan
ikke se, hvorfor jeg skal have yderligere kabler at slæbe rundt på -
min palm, notebook og T68 er nok at skulle slæbe rundt på.

> [...]
>Desuden har bluetoth været længe undervejs uden at vinde bred opbakning
>- mit bud er at bluetooth om et år stadig ikke bruges overalt, og at der

Nu er mobiltlf markedet ikke just i tilbagegang - og det er altså
Ericsson, der har opfundet bluetooth - og jeg kan garanterer dig, at
alle mobiler inden 2 år alle har bluetooth indbygget.
Dermed vil der komme et naturligt krav til notebooks om også at have
bluetooth indbygget, da synkronisering imellem mobiltlf og notebook er
dagligdag for mange.

>ja, men ikke videre udbredt inden for en overskuelig fremtid, slet ikke
>på en mac.

Det bliver i så fald Apples problem. Alle mobiltlf får bluetooth
indnbygget - og jeg vil kunne synkronisere min mobiltlf med min
notebook til enhver tid.

> [...]
>Mac'en har sine svagheder, primært understøttelse af 3. parts gadgets,
>men absolut også sine styrker - Styrkerne synes jeg der er flest af og

Desværre er jeg ved at løbe kold i det. Efter dels at have læst dine
meninger og råd pg vejledning (tak for dem) - og dels lige have læst,
at mange klager over powerbooks blæser, der larmer hele tiden - og at
man skal have en beskyttende filt over tastaturet, for elelrs vil
tastaturet ramme TFT skærmen, når den lukker - dette er sgu' for ringe
af Apple - man sælger ikke et produkt til 25-30.000 med sådanne
skavanker uden at rette dem i version 2.
Jeg agter ikke - udover USB kabel - også at skulle til at have filt
med til at beskytte TFT skærmen med - og så også et ekstra batteri
(som jeg kan have permanent isat i min HP notebook).

Og udover dette, så kan jeg ikke synkronisere min T68 (ikke Apples
fejl), ikke synkronisere min Palm med OS X (ikke Apples fejl), ikke
anvende IRDA (Apples fejl) - og photoshop 6 er ikke kompatibelt med OS
X. Alt ialt så mange ting, at jeg må trække følehornene tilbage.

Det er simpelthen alt for besværligt at anvende Apple - det gamle
rygte om, at wintel platformen er upædagogisk, ulogisk og besværlkigt
det holder simpelthen ikke én meter. Jeg erkender, at Win 3.1 - winME
var præget af ustabilitet - men fra og med win2000 og nu win XP - så
er der ingen grund til at kigge tilbage eller til siden. Total
stabilitet og total understøttelse af 3. parts undstyr.
Jeg har nu kørt med photoshop, illustrator, in design, office og meget
andet i 1½ år på min notebook uden et eneste crash.

Jeg havde ellers set frem til at skulle lege med OS X på en smuk
TIBook - men alle de problmer, det ville give gør, at jeg bliver træt
bare af tanken om alt det jeg skulle slæbe rundt på og alt det, jeg
ikke ville kunne gøre.

>Sig nu ikke, at du ikke blev advaret, hvis det untænkelige skulle ske:
>at du bliver skuffet over køb af en bærbar Mac

Jeg takker dig for dine kommentarer og råd !

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 02:48

> [...]

> til en notebook - uden ekstra ting. Et langt USB kabel er ikke lige
> sagen at skulle proppe ned i tasken, der dårligt nok har plads til

køb et kort USB-kabel på 20cm

> [...]
> jeg til at løbe rundt med usb kabel - som skal op af tasken hver gang,
> jeg vil overføre filer mellem mine gadgets - så går lidt af sporten af

TiBook'en vejer 2.5kg, iBook'en 2.2kg
Tibook'en er 25mm tyk, iBook'en er 32mm tyk
TiBook'en er flere centimeter bredere end iBook'en - og det er ikke alle
tasker den kan ligge pga. af widescreen skærmen.

> [...]
> brugerflade (som selv kan designes efter behag) og næsten total
> understøttelse af 3. parts produkter - så er det sørme ikke rart at

Mac OS X kan godt klare irDA, der er bare ikke særlig meget software som
kan udnytte irDA

Den store forskel er at XP _ikke_ er et nyt system - det er bare en
opdatering af det eksisterende Win2000/NT4 med en ny brugerflade.

Mac OS X er et _helt_ nyt system basseret på Mach/BSD/NeXT, hvor alle
drivere skal skal skrives fra grunden af.
Desuden har man pga. af bagud kompatibilitet valgt at ofre recurser på
at lave virtual machine (classic), der kan afvikle Mac OS 9 programmer
transperant, samt et API (carbon) der gør at Mac OS 9 kode let kan
konverteres (så programmer kan afvikles native under både Mac OS 9 og
Mac OS X)

(mht. til den smukke brugerflade vil jeg ikke give dig ret, XP er
hverken estetisk eller særlig intuitiv, sammenlignet med især win98 og
opefter er alt selvfølgelig en forbedring. Jeg synes personligt at alle
guiderne er noget møg)

> - og ikke engagng kan køre med det nye photoshop - det er sgu' pinligt.

Jeg ved ikke hvor du har det fra. Photoshop 4, 5, 5.5 og 6 kører
fortrinligt under Classic på Mac OS X, men Adobe er endnu ikke færdig
med en carboniseret udgave (kommer i sidst i jannuar)
- det kan man vel ikke klandre Apple for?

> Dette lyder MEGET besværligt - i det hele taget er jeg ved at gå kold
> pga alle de begrænsninger, jeg møder, når jeg spørger mac-folk om
> kompabilitet.

Det er det ikke. Syncronisering virker jo fint, men softwaren er ikke
native endnu - Palm ventes at udgive native software i løbet af jannuar.

> Jeg har spurgt hos apple support - og de hævder, at jeg ikke kan
> anvende airport til at overføre filer mellem 2 computere - men kun til
> at opnå trådløs internet forbindelse med.

Jeg tror ikke på, at du har fået det svar - og hvis du har, har du i al
fald formuleret dit spørgsmål meget kryptisk. - så uvidende er Apples
supportere heller ikke (indrømmet de er ikke for spidse, men det gælder
vel de fleste supportere)

Jeg og hundredetusindevis af mac brugere, har i flere år brugt airport
til at overføre filer og printe med.

Airport _er_ ethernet og kan alt det ethernet kan. Flere milioner
mennesker bruger ethernet til at overføre filer med hver eneste dag -
tror du AP Møller, Genral Motors og MicroSoft udveksler filer på medier?
Har du hørt om begrebet en "server".?

> Det er da ikke korrekt - smart media er et hamrende hurigt versatilt
> medie - og er lynhurtigt til opdatering.

Hvorfor tror du at man bruger netværk overalt? skal vi ikke afskaffe
internettet og sende medier til hinanden istedet?

> [...]
> tit og ofte brug for at overføre filer mellem min notebook og min
> kærestes notebook. Hér er smart media perfekt.

Det smarteste er da, at du har adgang til din kærestes computer direkte
på din egen desktop - uden at skullle pille noget ud, flytte det og
sætte det i igen.

> Ja - men enheder jeg går med i lommen - og tjner et formål - jeg kan
> ikke se, hvorfor jeg skal have yderligere kabler at slæbe rundt på -
> min palm, notebook og T68 er nok at skulle slæbe rundt på.

notebook'en har du ikke i lommen. et kabel på 20cm gør ikke den store
forskel.

> [...]
> Dermed vil der komme et naturligt krav til notebooks om også at have
> bluetooth indbygget, da synkronisering imellem mobiltlf og notebook er

nej, for der er langt fra alle med mobiltelefoner der har en notebook,
eller alle som bruger andre funktioner end telefoni og SMS.

> Desværre er jeg ved at løbe kold i det. Efter dels at have læst dine
> meninger og råd pg vejledning (tak for dem) - og dels lige have læst,
> at mange klager over powerbooks blæser, der larmer hele tiden

Mange? - den store forskel er sansynligvis, at Apple brugerne tidligere
har været vant til at blæseren _aldrig_ kørte. På min "gamle" iBook SE
kørte blæseren ikke én eneste gang. Rutinerede powerbook veteraner har
været vant til at blæseren _aldrig_ kørte, på de nyeste går den i gang
en sjælden gang - men bestemt ikke oftere end på en bærbar PC.

> [...]
> tastaturet ramme TFT skærmen, når den lukker - dette er sgu' for ringe af
> Apple - man sælger ikke et produkt til 25-30.000 med sådanne skavanker

problemet generelt for alle tynde notebooks.

>ikke synkronisere min Palm med OS X (ikke Apples fejl)

det kan du godt.

>ikke anvende IRDA (Apples fejl)

det kan du godt.

> - og photoshop 6 er ikke kompatibelt med OS X.

vrøvl, photoshop 4, 5, 5.5 og 6 kører fint - hvor har du hørt den
påstand?

> Alt ialt så mange ting, at jeg må trække følehornene tilbage.

no hard feelings - men både din oprindelige grund til at overveje en
Apple samt din grund til at trække dig igen virker ikke særlig
gennemtænkt.

> [...]
> var præget af ustabilitet - men fra og med win2000 og nu win XP - så
> er der ingen grund til at kigge tilbage eller til siden.

stabilitet har ikke sammenhæng med: upædagogisk, ulogisk og besværligt.

Kig på denne artikkel <http://www.mackido.com/Interface/> hvor en del af
de grundliggende ideer bag enkelt, pædagogisk og logisk GUI gennemgås.

Når mange macbrugere fremhæver hvor let mac'en er, skyldes det ud over
brugerfladen også at hardware og software går op i en højere enhed fordi
Apple selv udvikler begge, irc adresser osv eksisterer slet ikke og kan
derfor ikke volde problemer.
(og så er der problemet med windows registreringsdatabase)

Mac'en har også ulemper, men brugerfladen, gennemtænkt GUI og plug-and
play er områder hvor mac'en er overlegen.

> Total stabilitet og total understøttelse af 3. parts undstyr. Jeg har nu
> kørt med photoshop, illustrator, in design, office og meget andet i 1½ år
> på min notebook uden et eneste crash.

Det vil du også opleve med Mac OS X, som er en kende mere stabil end
WinNT implementationerne.

> Jeg havde ellers set frem til at skulle lege med OS X på en smuk
> TIBook - men alle de problmer, det ville give gør, at jeg bliver træt
> bare af tanken om alt det jeg skulle slæbe rundt på

Med en Tibook skal du ikke slæbe rundt på mere end du gør i dag - jeg
prøver bare at overbevise dig om:

At det ikke er mere besværligt at slæbe rundt på et USB kabel og spare
300g, hvis du vælger at spare 8000kr og købe en iBook istedet for en
TiBook.

At det er fjollet at bruge +8000kr på noget du først kan få om 6 måneder
- når du samtidig ikke er parat til at vente 1-2 måneder på at native
photoshop og palm syncronisering

> og alt det, jeg ikke ville kunne gøre.

Reelt er det kun din telefon du ikke kan syncronisere direkte med en
mac. Du vil stadig kunne syncronisere telefonen med din palm. dvs du
skal blot omlægge dine vaner.
Om du syncroniserer to gange til notebook'en eller om du syncroniserer
to gange til palm'en har ikke den store betydning - i begge tilfælde
syncroniserer du to gange.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-01 02:56

In article <1f4a3z8.6jg4kn1n39g1N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Mange? - den store forskel er sansynligvis, at Apple brugerne tidligere
> har været vant til at blæseren _aldrig_ kørte.

Personligt vil jeg sige, at jeg har været vant til at der slet ikke var
nogen blæser.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 03:54

> Personligt vil jeg sige, at jeg har været vant til at der slet ikke var
> nogen blæser.

ja - der var vist en del modeller der slet ikke havde blæser, hvilke?

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-01 04:03

In article <1f4aa55.134mzxt1bflp5eN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ja - der var vist en del modeller der slet ikke havde blæser, hvilke?

Fra 3400 og ned så vidt jeg husker.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 03:23

> [...]
>hverken estetisk eller særlig intuitiv, sammenlignet med især win98 og
>opefter er alt selvfølgelig en forbedring. Jeg synes personligt at alle

Guider...hvem pokker bruger guider - dem slår man da bare fra.
Det med det intuitive skal vi vist ikke komme for godt i gang med- du
bruger mac jeg win XP - for mig er XP hamrende intuitivt, for dig er
Mac OS intuitivt.

Èn ting er bare sikkert - med WIN XP har Mcrosoft begået et hamrende
godt OS - med en stor grad af fleksibilitet.

> [...]
>fald formuleret dit spørgsmål meget kryptisk. - så uvidende er Apples
>supportere heller ikke (indrømmet de er ikke for spidse, men det gælder

Jeg plejer ikke at have problmer med at få folk til at forstå, hvad
jeg siger, men jeg skal ikke kunne sige, om det spiller ind, at det
var en mac-man jeg talte med :)

Nej faktisk var det en pige - og jeg spurgte hende således:
"kan man bruge airport til at overføre filer imellemen notebook og en
stationær computer ?" og hun svarede "nej, det kan det ikke bruges til
- kun til at koble sig op på internettet trådløst"

>Hvorfor tror du at man bruger netværk overalt? skal vi ikke afskaffe
>internettet og sende medier til hinanden istedet?

Altså kære ven, jeg er en privatperson, og lever som en sådan.
For mig er kabelrod på mit skrivebord bandlyst.
Derfor foretrækker jeg smart mediea.

den trådløse idé med Airport lyde godt - men kabelnetværk gider jeg
ikke.

>Det smarteste er da, at du har adgang til din kærestes computer direkte
>på din egen desktop - uden at skullle pille noget ud, flytte det og
>sætte det i igen.

Det vil jo så kræve, at hun også har installeret et trådløst
netværkskort - som jo koster flere 1000 kr - så er en smart media
læser til 150 kr da lidt billigere og akkurat lige så godt.

>nej, for der er langt fra alle med mobiltelefoner der har en notebook,
>eller alle som bruger andre funktioner end telefoni og SMS.

Nej, med de fleste har en mobiltlf med kontaktpersoner i- og hér er
det rart at have backup i sin PC.

>vrøvl, photoshop 4, 5, 5.5 og 6 kører fint - hvor har du hørt den
>påstand?

Hos office line

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 03:54

> Jeg plejer ikke at have problmer med at få folk til at forstå, hvad
> jeg siger, men jeg skal ikke kunne sige, om det spiller ind, at det
> var en mac-man jeg talte med :)

Du kan ikke dele filer og printere med windows under Mac OS 9, uden
installation af tredieparts software på én af maskinerne, men Mac OS X
kommer med den rette software.
Både Mac OS X og 9 kommer selvfølgelig med den rette software til at
dele printere og filer mellem to mac'er - også via Airport.
(igen Airport er ethernet)

> [...]
> stationær computer ?" og hun svarede "nej, det kan det ikke bruges til
> - kun til at koble sig op på internettet trådløst"

så har hun misforstået dit spørgsmål (eller burde fyres)

> Det vil jo så kræve, at hun også har installeret et trådløst
> netværkskort - som jo koster flere 1000 kr - så er en smart media
> læser til 150 kr da lidt billigere og akkurat lige så godt.

Billigt, muligvis, men du glemer lige udgiften til to kortlæsere.

Godt, nej flyt lige 500MB på et smart media

Besværligt, ja

> Nej, med de fleste har en mobiltlf med kontaktpersoner i- og hér er
> det rart at have backup i sin PC.

ja, men hvor mange bruger det?

> Hos office line

de har i al fald ikke ret, hvilket ikke undrer mig.
En anden gang bør du ringe derind, telefonsælgerne og konsulenterne har
betydeligt mere tjek på tingene, end sælgerne i butikken (som er en
skændsel) - eller endnu bedre henvend dig til en ordenlig forhandler som
eks. Maxpres

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 13:08

>ja, men hvor mange bruger det?

Flere og flere - for folk bliver ærgelige, når de skifter mobil - og
pludselig skal indtaste hele mølelen igen.

> [...]
>betydeligt mere tjek på tingene, end sælgerne i butikken (som er en
>skændsel) - eller endnu bedre henvend dig til en ordenlig forhandler som

OK - men jeg er jo ikke så skarp og rutineret udi mac shops - men det
begynder at hjælpe på det.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-12-01 20:44

> henvend dig til en ordenlig forhandler som eks. Maxpres

Ikke for at gå i rette med dig, Morten, men som en hjælp til dr_nj:
det er macxpres: www.macxpres.dk, tlf. 7020 4066, i Brøndby
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-01 04:04

In article <4ged1ug1nld2qkpq91tqc37d92clmmf4r3@4ax.com>,
> [...]

> stationær computer ?" og hun svarede "nej, det kan det ikke bruges til
> - kun til at koble sig op på internettet trådløst"

Hun er dum.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 12-12-01 13:51

> [...]

> Bluetooth vil være indbygget i alle bærbare notebooks - pc'er og mac's
> - indenfor 2 år. Dette vil overflødiggøre infrarød port.

Vil den?
http://130.94.24.217/2001/0801issue/0801scicit4.html

MVH ANR

"Oh, meltdown. It's one of those annoying 'buzzwords'. We prefer to call
it an unrequested fission surplus."
-Montgomery Burns

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 03:20

hovvv...glemte lige at spørge om, du kan mærke forskel i batteritiden
på TIBook'en kontra IBooken ?

Vil umiddelbart tro, at TIBooken holder lidt dårligere tid, da den jo
har større processor og større skærm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-01 03:36

In article <oopa1ucbm8puf2ludhopot1rjuhuev15ic@4ax.com>,
dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> fordi Ibooken mangler noget for mig helt essentielt - nemlig hhv.
> infrarød port og PCMCIA port

Hvorfor er de to ting så essentielle for dig?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 04:10

>Hvorfor er de to ting så essentielle for dig?

Siden 2 uafhængige personer stiller samme spørgsmål tillader jeg mig
at paste mit svar til den første:
Jeg kan sjovt nok fornemme, at jeg er ude af mit traditionelle windows
miljø - og over i mac miljøet, da sådanne spørgsmål kommer.

Infrarød port og PCMCIA port er i windows notebooks ligeså essentielle
ting som firewire port på en bærbar mac. Mit svar nedunder vil
forhåbentligt få dig til at forstå, hvorfor:

At pcmcia og infrarød ikke er ligeså normalt på en mac notebook fatter
jeg ganske enkelt ikke, da utallige macbrugere anvender palm's og vel
også mobiltelefone med kalender og telefonkontakter, der skal
synkroniseres med et computer kalenderprogram både af praktiske
grunde, men også af backup mæssige grunde:

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-01 05:10

In article <spta1uct7ljrfm9to02c4euc4qdteree95@4ax.com>,
> [...]

> Jeg kan sjovt nok fornemme, at jeg er ude af mit traditionelle windows
> miljø - og over i mac miljøet, da sådanne spørgsmål kommer.

Snippesnip

Alle de funktioner du nævner udføres bedst med et USB-kabel.

For at du skal kunne overføre ting og sager fra din mobille, skal du
have et program på Mac'en til formålet. Det vil nok være fornuftigt af
dig at undersøge om et sådant program findes.
Ligeledes vil det være en ide at undersøge om du kan få en smartmedia
læser til Mac'en (inkl driver) til PCMCIA eller Cardbus.

Synkronisering over IR er noget bæ - de brugere vi har på arbejdet, der
har mulighed for det, foretrækker helt klart en kabelforbindelse til
formålet.

USB og FireWire vil gøre det meste for dig uden alt bøvlet.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 07:16

>Alle de funktioner du nævner udføres bedst med et USB-kabel.

Som jeg udførligt forklarer i mit svar ovenover til Morten - så er USB
kabler ikke noget jeg forbinder med en notebook og portabilitet.
USB kabler er noget, jeg har hængende hjemme på den staionære PC - det
vil jeg helst udngå at skulle slæbe rundt, hvorend jeg nu er i byen
med min notebook.

>For at du skal kunne overføre ting og sager fra din mobille, skal du
>have et program på Mac'en til formålet. Det vil nok være fornuftigt af
>dig at undersøge om et sådant program findes.

Tænk jeg troede sørme, at mac var kendetenget ved fleksibilitet og
enkelthed. Det jeg hører lige nu er begrænsninger og manglende
muligheder - min T68 skulle ikke have software OVERHOVEDET for at
virke under windows - jeg tændte blot den infrarøde port på hhv
notebook og T68'er - vupte sekundet efter er der kontakt og jeg kan
overføre filer på liver løs. Jeg har nu gjort dette i 1½ måned - ikke
ét eneste svigt - den infrarøde forbindelse er hamrende stabil.

>Ligeledes vil det være en ide at undersøge om du kan få en smartmedia
>læser til Mac'en (inkl driver) til PCMCIA eller Cardbus.

Igen begrænsninger - det er sgu' lidt ærgeligt det hér.
Jeg har nu anvendt min PCMCIA smartmedia læser under hhv. win2000 og
winXP - og alt hvad jeg skulle gøre var, at sætte det ind i porten -
vupti - så havde min notebook opdaget det, og det kørte bare.
Ingen drivere - ikke noget som helst.

Begynder at tvivle stærkt på korrektheden i udsagnet: Apple er mere
pædagogisk, enkelt og fleksibelt end wintel.

Apple laver KLART det mest innovative design hvad angår alle computer
produkter på markedet.
Men det virker som om, de skulle buge lidt mere tid på at gøre deres
hardware og OS fleksibelt nok, således at man drage nytte af de nye
og etablerede ekstra produkter på markdet.

>Synkronisering over IR er noget bæ - de brugere vi har på arbejdet, der
>har mulighed for det, foretrækker helt klart en kabelforbindelse til
>formålet.

De har sikkert Nokia'er - de kan ikke finde ud af at lave ordentlig IR
forbindelse. Ericsson og Palm kan det. og det fungerer i bilen, på
kontoret, til møder, i fly.
Jeg har ikke oplevet en fejloverførsel via IR endnu.

>USB og FireWire vil gøre det meste for dig uden alt bøvlet.

Jeg har INTET imod kabler- hverken firewire usb1 eller usb2- prøver
blot at begrænse snakken om kabler til, når jeg taler om stationære
PC'er - ikke bærbare notebooks.
Jeg vil ikke røre ved kabler, når jeg er på farten med min notebook,
palm og T68'er.

Hjemme er min T68 cradle og min palm cradle sat op via usb til min
stationære PC.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-01 09:59

In article <c48b1uglc7iuv4o2ftkeo5gnfkvpjr4tfm@4ax.com>,
dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> Tænk jeg troede sørme, at mac var kendetenget ved fleksibilitet og
> enkelthed.

Hvor har du fået den ide om fleksibiliteten fra?

Som sagt: undersøg om du kan få den bærbare til at opfylde de funktioner
den skal før du handler.

Du bruger åbenbart elektronisk kalender meget, så kig lige på om den PDA
du har kan synkronisere med den kalender du bruger på Mac'en (hvis den
findes).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Terje rydland

Dato : 11-12-01 10:20

> Hvor har du fået den ide om fleksibiliteten fra?

Macen er meget fleksibel den, men...
Apple kan ikke skrive drivere for alt mulig som finnes av hardware.
Hardwareleverandørene har 2 valg - benytte standarddrivere for den
tilslutningsmåten som benyttes (FireWire, USB, IrDA ...) som gjør at
enheten fungerer direkte i MacOS - eller skrive egne spesielle drivere
for sine enheter og det gjør de da vanligvis først for Windows.

Macen er ikke mindre fleksibel av den grunn.

Terje

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-01 13:19

In article <1f48xwz.180v7be1s74vrgN%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje rydland) wrote:

> Macen er ikke mindre fleksibel av den grunn.

Joda. Om det er den ene eller den andens fejl at der ikke skrives
drivere til diverse gadgets, er fra et brugersynspunkt ligegyldigt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 01:27

>Joda. Om det er den ene eller den andens fejl at der ikke skrives
>drivere til diverse gadgets, er fra et brugersynspunkt ligegyldigt.

Korrekt !

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 01:26

> [...]
>for sine enheter og det gjør de da vanligvis først for Windows.
>
>Macen er ikke mindre fleksibel av den grunn.

Du har både ret og urt.

Set fra Apples synspunkt - kan de ikke bruge tid på at tilpasse
fremmede produkte til deres system.

Set fra en forbugers synspunkt, så er det da en kende ufleksibelt, at
man i Mac har store problmer med overhovedet at få 2. og 3. parts
udstyr til at virke.

Jeg var virkelig hooked på at få en TIBook - men bliver skræmt væk af
alle de mangler og problmer, man får.

Udover dette, så er det også for skærmmende, at Apple tilsyneladend
ehar sendt 2. genaration af TIBOook på markdet, som stadig har problem
med at tasterne rammer og sætter mærker i TFT skærmen, når den er
lukker - og at deres blæser kører konstant på en hel del af TIBooksne.

Alt ialt nok til, at jeg dropper det totalt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 11:20

dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> min T68 skulle ikke have software OVERHOVEDET for at
> virke under windows

du bruger også software til dette formål - Problemet er at en lang
rækker producenter af gadgets ikke skriver deres software til Mac.

> [...]
>
> Begynder at tvivle stærkt på korrektheden i udsagnet: Apple er mere
> pædagogisk, enkelt og fleksibelt end wintel.

fleksibilitet mht 3. parts hardware har aldrig været en apple styrke,
til gængæld er der sjældent problemer med at få understøttet 3. parts
hardware til at virke

> [...]
> hardware og OS fleksibelt nok, således at man drage nytte af de nye
> og etablerede ekstra produkter på markdet.

Problemet er ikke at apple ikke gør noget - problemet er at Apple kun
har knapt 5% af markedet, og at en del software og hardware udviklerer
slet ikke skriver drivere og software til andre OS'er end dem fra MS.

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 01:41

>du bruger også software til dette formål - Problemet er at en lang
>rækker producenter af gadgets ikke skriver deres software til Mac.

Selvfølgelig har Ericsson indbygget noget i telefonen, der gør, at det
virker med windows - men jeg har intet software eller drivere til T68
i min notebook. Jeg skal blot tænde for ir-porten på hhv. min notebook
og min T68 - og så virker det. Så siger windows "T68 connected via IR"
og jeg kan klikke på biblitoker og filer - og føre dem frem og tilbage
mellem notebool og mobil.

Beviset fro min påstand må vel være, at T68 kommer UDEN software &
drivere overhovedet. Man kan på nettet downloade en software pakke,
der gør, at man kan synkronisere mellem outlook og T68 - men selve
filoverførslen af Gifbilleder og ringetoner, det gøres uden brug af
speciel-driver eller software.
Nokia mobiler kræves der drivere og software før at IR virker- ikke
til Ericsson.

Ericsson har simpelthenlavet deres mobiler således, at de virker af si
selv sammen med standard IRporten i windows - det er sgu' da smart og
fleksibilitet.

>fleksibilitet mht 3. parts hardware har aldrig været en apple styrke,
>til gængæld er der sjældent problemer med at få understøttet 3. parts
>hardware til at virke

OK - men med winXP så kan du næsten hive alt frem på markedet, og Xp
vil klare det. Med den nye version af win, så er stabiliteten og
manglen på crashes blevet en selvfølge.
Jeg er, som du nok kan regne ud, en gadget nørd - og jeg har har
virkelig meget udstyr, som jeg leger med - og xp har indtil nu klaret
ALT, hvad jeg har fodret det med. Kører XP på 2 notebooks (min
kærestes) og 2 stationære - og alle 4 har nu kørt i mere end 5 måneder
uden et enste crash.

>Problemet er ikke at apple ikke gør noget - problemet er at Apple kun
>har knapt 5% af markedet, og at en del software og hardware udviklerer
>slet ikke skriver drivere og software til andre OS'er end dem fra MS.

Det er rigtigt, men det er sørme for ringe, at de udstyrer deres
powerbook med IRDA port - og så OSX ikke understøtter det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 03:33

> [...]

> Ericsson har simpelthenlavet deres mobiler således, at de virker af si
> selv sammen med standard IRporten i windows - det er sgu' da smart og

Det er smart - men det er ikke fleksibelt, det kan jo kun bruges med
windows, ikke med mac, linux, beos osv.

> OK - men med winXP så kan du næsten hive alt frem på markedet, og Xp
> vil klare det.

Det er vist en overdrivelse - der er meget hardware der virker med win9x
som ikke virker med XP.

> Jeg er, som du nok kan regne ud, en gadget nørd - og jeg har har
> virkelig meget udstyr, som jeg leger med

jeg hader gadgets - Jeg vil kunne nøjes med én eller til nøds to enheder
som skal kunne klare MP3, kalender, adressebog, email/sms, telefon og
foto - tre enheder ville jeg aldrig medbringe.

> Det er rigtigt, men det er sørme for ringe, at de udstyrer deres
> powerbook med IRDA port - og så OSX ikke understøtter det.

endnu... grunden er, som jeg i et andet indlæg har beskrevet at Mac OS X
er et nyt system lige som NT i sin tid var et nyt system.
Apple har valgt at prioritere hvilken rækkefølge funktionerne skal
implementeres og irDA har ikke haft 1. prioritet da kun få mac brugere
bruger irDA.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-12-01 18:02

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Det er smart - men det er ikke fleksibelt, det kan jo kun bruges med
> windows, ikke med mac, linux, beos osv.

Det er vist efterhånden kun Mac OS der ikke understøtter OBEX. Det
kan i hvert hackes ind i Linux uden de helt store problemer.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 05:42

> [...]

> lækkert designet i kraftig udformning og til billige penge - havde den
> haft infrarød og pcmcia så havde den været min favorit.

du må være toldmodig Både disketter og IrDA er håblsøt langsomt og
ustabilt til at overførsel af filer. Brug dog Ethernet til den slags,
eventuelt tråløst Ethernet (læs airport).

Mht. til kamaraet er der vel ikke den støre forskel på følgende:

Læg det på bordet og stik et USB kabel i røven på det.

Læg det på bordet, pil smartmediakortet ud, læg kamaraet på bordet igen
og sæt kortet i computeren?

....ærligt talt er USB kablet en del lettere.

Når iBook'en ikke har de porte du nævner, skyldes det at den allerede
har det PMCIA porten oftest bruges til on-bord (ethernet, modem,
firewire, video-out, VGA-out).

Mht. til trådløs overførsel af filer, er Airport også smartere end IrDA
- Man behøver ikke skulle pege, man kan sågar gå ud haven og overføre
filer eller printe. De øvrige ting irDA porten skal bruges til (palm,
digicam) klares let, hurtigt og frem for alt stabilt med et USB kabel.

Hvis du skal bruge GSM modem, GPS eller andre mere specielle gadgets kan
jeg se fornuften i PMCIA - ellers kan jeg ikke. (Man kan endda få et USB
kabel, der passer til en lang række telefoner med indbygget modem)

Hvis dine bevæggrunde for at vælge TiBook'en var en af følgende: den
store skærm, dual desktops, radeon grafikchippen, G4 chippen eller
ønsket om maksimal hastighed (667/133Mhz G4), kunne jeg sagtens forstå
valget - men sålænge forbeholdet kun gælder brugen af et USB kabel kan
jeg ikke.

Fra : dr. nrj

Dato : 11-12-01 07:36

>du må være toldmodig Både disketter og IrDA er håblsøt langsomt og
>ustabilt til at overførsel af filer. Brug dog Ethernet til den slags,
>eventuelt tråløst Ethernet (læs airport).

Jeg anvender dog ikke disketter - har ikke haft en diskette i hånden
imere end 2år.

Er Airport kompatibelt med wintel ?

> [...]
>
>Læg det på bordet og stik et USB kabel i røven på det.
>
>Læg det på bordet, pil smartmediakortet ud, læg kamaraet på bordet igen

Problmet er, at mit kamera desværre har en skrøbelig dør ind til USB
porten, mens døren ind til smartmedia er helt anderledes let.

Endvidere har jeg 4 smartmedia kort, som jeg tit og ofte skyder løs på
- så for at læse fra dem, så skulle jeg altså tage det ene kort ud,
isætte det andet - og SÅ tilslutte kabel - lat ialt meget mere
besværligt end blot at sætte det ind i pcmcia læseren.
Ydermere så er hastigheden ved en PCMCIA læser væsentligt hurtigere
end USB.

>...ærligt talt er USB kablet en del lettere.

Det kan jeg slet ikke se, det er.
Slet ikke med 4 forskellige smartmedia kort.

>Når iBook'en ikke har de porte du nævner, skyldes det at den allerede
>har det PMCIA porten oftest bruges til on-bord (ethernet, modem,
>firewire, video-out, VGA-out).

Hvis det er så unødvendigt, forklar mig så lige, hvorfor TIbook har en
PCMCIA port ?
Hvordan overfører jeg iøvrigt filer fra min Ibook til min
stationærePC, hvis ikke jeg har PCMCIA læseren/skriveren ?

> [...]
>filer eller printe. De øvrige ting irDA porten skal bruges til (palm,
>digicam) klares let, hurtigt og frem for alt stabilt med et USB kabel.

Enig - men nu er det altså bare sådan, at alle de nye PDA (Palm,
Compaq Ipaq, HP, Sharp, Casio) og alle fremtiige mobiler og PC
notebooks vil understøtte bluetooth - og det er altså også trådløst.
Hvis bare airport var undestøttet af andre producenter, men det er det
jo ikke - selvom det da helt sikkert er død smart ting.

> [...]
>ønsket om maksimal hastighed (667/133Mhz G4), kunne jeg sagtens forstå
>valget - men sålænge forbeholdet kun gælder brugen af et USB kabel kan

Man er vel vanemenneske, ikke ?

Jeg har nogle helt basale ting, som skal opfyldes - og disse ting er
vigtigere end om min skærm er 12' eller 15' - det lyder måske
åndssvagt, men eftersom min notebook er min rejsecomputer - og kun
bruges til mindre krævende opgaber som office, kalender og lidt grafik
- så er det tilsutningmulighederne,der har min store interesse og ikke
så meget str. på skærm og processor.

Både Ibook og TIbook ville kunne køre mac office og en lille smule
grafik i photoshop fint - og jeg vill ikke mærke meget forskel i
hastigheden.

Det afgørende er tilslutningsmuligheder og portabilitet.

Fra : Terje rydland

Dato : 11-12-01 09:31

> Jeg anvender dog ikke disketter - har ikke haft en diskette i hånden
> imere end 2år.
>
> Er Airport kompatibelt med wintel ?

Javisst. AirPort er 802.11b - en åpen standard som det etter hvert har
kommet støtte for i Windows.

> [...]
> Slet ikke med 4 forskellige smartmedia kort.

> Hvis det er så unødvendigt, forklar mig så lige, hvorfor TIbook har en

Si det? Noen andre som vet det?

> Hvordan overfører jeg iøvrigt filer fra min Ibook til min
> stationærePC, hvis ikke jeg har PCMCIA læseren/skriveren ?

Ethernet? AirPort i den stasjonære maskinen?

> [...]
> Hvis bare airport var undestøttet af andre producenter, men det er det
> jo ikke - selvom det da helt sikkert er død smart ting.

Bluetooth har man jo snakket om i 2 år nå, men det er vel fremdeles
ingen som bruker det. Hvorfor det tro?
Hvis Bluetooth tar av vil MacOS også støtte det.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-01 11:16

dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> Man er vel vanemenneske, ikke ?

Jo, det er man. Jeg kender det fra mig selv, men nogle gange er
det lidt dumt. Jeg tror, du skal prøve at gøre op med dine vaner. I
stedet for at se på, hvordan du plejer at gøre tingene, skal du se på,
hvad du helt grundlæggende ønsker, og om disse ting kan gøres på en Mac.
Lad være med at fokusere på, at du absolut vil anvende samme type port
og kabel, som du er vant til. Da jeg for tre år siden fik min iMac der
hverken havde diskettedrev eller SCSI, måtte jeg også gå over til at
bruge ethernet for at udveksle data med min bærbare Mac. Det krævede
lidt investeringer i netværkskort til den bærbare og nogle kabler, men
jeg har bestemt ikke fortrudt det. Det er meget nemmere og mere
fleksibelt at bruge end den gamle metode. Du skal også tænke på, at i
forhold til prisen på en bærbar, er mange af tilslutningerne som f.eks.
kortlæsere ikke særligt dyre. Det vil være fjollet at fravælge en
bærbar, man gerne vil have, fordi man absolut vil bruge en eller anden
dims til kr. 600,-, som ikke er kompatibel med Mac.
Jeg forstår i øvrigt ikke helt dine krav, men dine behov er jo
dine behov. F.eks. slæber du gerne rundt på en mobiltelefon, en PDA og
en bærbar computer, men du gider ikke slæbe rundt på et USB-kabel. Du
slæber endda rundt på en kortlæser til PCMCIA, og den må da være større
end det USB-kabel, du ikke gider have med. Du vil kunne synkronisere PDA
og kamera med både din stationære og din bærbare computer, og de skal
også kunne tale med hinanden. Behøver det virkeligt være så kompliceret?
Du har vel din adressebog og kalender både på computer og PDA. Hvorfor
skal de så begge med? Skal du også have adressebog og kalender på din
stationære? Fra kameraet kan du vel som hovedregel downloade billeder
via kortlæser til din stationære computer fra dine fire kort. Så kan du
bruge USB-kabel fra kameraet til den bærbare som en nødløsning, hvis du
i en snæver vending har brug for at downloade billeder, når du er på
farten.
Så jeg vil opfordre dig til at læne dig tilbage i stolen og se
på, om du ikke kan ændre lidt på dine rutiner, så du kan klare dig med
ethernet, USB, FireWire og Airport samt med udstyr, som kan bruges til
Mac. Du skal også tænke på, at hvis du virkeligt vil have en bærbar Mac,
så er det en dråbe i havet, hvis du skal ofre penge på lidt nyt
periferiudstyr. Hvis du, som Morten vist foreslog, vælger en iBook, så
sparer du rigtigt mange penge i forhold til en G4 TiBook. De penge kan
bruges til en hel del udstyr, der er Mac-kompatibelt, og samtidig er der
næsten penge til en ny iBook om et par år, hvis den til den tid har fået
nye faciliteter som f.eks. Bluetooth.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 01:58

> Du slæber endda rundt på en kortlæser til PCMCIA,
>og den må da være større end det USB-kabel, du ikke gider have med

Jeg kan læse, at du ikke kender til PCMCIA kort - men det smarte ved
dem er altså, at de fylder som 2 kreditkort - og bliver en integreret
del af notebooken, når først de er klikket ind på plads.
Min smartmedia læser har nu siddet i min notebook i de sidste 6
måneder - og fungere i dag som en lille ekstra harddisk på 128 MB for
mig.

> [...]
>på, om du ikke kan ændre lidt på dine rutiner, så du kan klare dig med
>ethernet, USB, FireWire og Airport samt med udstyr, som kan bruges til

Airport fungerer ifølge apple support ikke til filoverførsel - men kun
til trådløst internet - og hvis airport virker til filoverførsel - vil
det så fungerer mellem en TIbook og en stationær wintel PC ?

> [...]
>bruges til en hel del udstyr, der er Mac-kompatibelt, og samtidig er der
>næsten penge til en ny iBook om et par år, hvis den til den tid har fået

Jeg takker for gode råd og vejledning - vil overveje det igen -
TIBooken er røget ud til venstre efter, at jeg har læst om tastatur,
der ridser TFT skærmen og larmende blæsere på mange af de nye TIBooks.

Hvis aiport virker mellem en wintel stationnær pc og Ibook - så vil
jeg da overveje dette.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-01 02:38

In article <6sad1ukgh2sscq8qcro7htl77gb98polda@4ax.com>,
> [...]

> til trådløst internet - og hvis airport virker til filoverførsel - vil
> det så fungerer mellem en TIbook og en stationær wintel PC ?

For at almindelig filoverførsel skal fungere mellem en Mac og en PC
(ligemeget om det er trådløst eller ej), skal du bruge noget 3. parts
software, eller sætte en ftp-server op på en af maskinerne.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 03:33

> For at almindelig filoverførsel skal fungere mellem en Mac og en PC
> (ligemeget om det er trådløst eller ej), skal du bruge noget 3. parts
> software, eller sætte en ftp-server op på en af maskinerne.

Mac OS X kommer som standart med en smb klient, og en det tager 2
minutter at installere en smb server (samba)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-01 04:06

In article <1f4a9sg.dewvod1ezhrl8N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Mac OS X kommer som standart med en smb klient, og en det tager 2
> minutter at installere en smb server (samba)

X er elegant til netværk, det er sandt. Samba er nu alligevel 3. parts
software.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 11:20

dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> Er Airport kompatibelt med wintel ?

Jada. Airport er bare Apples navn på deres IEEE 802.11b produkter
(11Mbit trådløst Ethernet), lige som lucents produkter hedder wavelan
etc.

> Problmet er, at mit kamera desværre har en skrøbelig dør ind til USB
> porten, mens døren ind til smartmedia er helt anderledes let.

Dårligt design, et kamara skal slet ikke have "døre" - men det er ikke
det vi diskuterer.

> Det kan jeg slet ikke se, det er.
> Slet ikke med 4 forskellige smartmedia kort.

jeg tror det er et spørgsmål om vane - dine vaner går helt klart i
retning af at du bruger medier, også til formål der bedst varetages af
netværk

> Hvis det er så unødvendigt, forklar mig så lige, hvorfor TIbook har en
> PCMCIA port ?

Til andre formål som GPS, GSM og mere specielle udvidelser.

Grunden til at iBook'en ikke har den, er at kun de færreste reelt bruger
denne udvidelsesplads hvis de også har on-board firewire, ethernet,
modem og airport - derfor kan den lige så godt spares den væk.

> Hvordan overfører jeg iøvrigt filer fra min Ibook til min
> stationærePC, hvis ikke jeg har PCMCIA læseren/skriveren ?

10/100Mbit Ethernet eller 11Mbit Airport.

> [...]
> Hvis bare airport var undestøttet af andre producenter, men det er det
> jo ikke - selvom det da helt sikkert er død smart ting.

Trådløs ethernet, både den nuvøærende 11Mbit og den kommende 54Mbit
standart, er skam undersøttet mange steder, men ikke i gadgets. I løbet
er af 2002 er trådløst ethernet en af de produkter-grupper, der ventes
at øge sit marked.

Jeg mener også at man kan få et trådløst ethernet kort til Handsprings
Springbord udvidelsesplads.

Til overførsel af filer, er bluetooth ikke egnet pga af begrænset
båndbrede og rækkevide - bluetooth er derimod fin til kommunikation
mellem små gadgets.

> [...]
> bruges til mindre krævende opgaber som office, kalender og lidt grafik
> - så er det tilsutningmulighederne,der har min store interesse og ikke

det lyder da ganske fornuftigt. - derfor skal man også overveje om man
vil betale 8000kr ekstra for noget som muligvis kun er en vanesag.

For halvdelen kan man få et Airportkort samt en Basestation - dvs du kan
side og surfe eller koble dig på kontorets netværk hjemme fra din have
eller fra lufthavnen - Det er livskvalitet

Desuden har du bedre råd til en ny bærbar om 12 måneder, når det er
afgjort om bluetooth har vundet tilstrækkelig stor udbredelse til at
Apple vælger at bestykke deres computere med teknologien

> [...]
> hastigheden.
>
> Det afgørende er tilslutningsmuligheder og portabilitet.

jep, TiBook: +300g, uhandy størrelse og skrøbelig

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 02:13

>Jada. Airport er bare Apples navn på deres IEEE 802.11b produkter
>(11Mbit trådløst Ethernet), lige som lucents produkter hedder wavelan
>etc.

Det lyder jo godt - gud ved om jeg så kan få en Ibook til at snakke
med en wintel PC ?

>Dårligt design, et kamara skal slet ikke have "døre" - men det er ikke
>det vi diskuterer.

Denne dør indtil usb er så også det eneste dårlige ved dette kamera,
der mit hidtil beste køb - det er et fuji 6900, der netop har et flot
design med kanpper tilgængelige udvendigt og ikke igennem menuer. Jeg
har sammenlignet billeder fra Canon powershot G2 og Nikoa 995 med det
- og mit fuji vinder hands down i dagslys.

>Grunden til at iBook'en ikke har den, er at kun de færreste reelt bruger
>denne udvidelsesplads hvis de også har on-board firewire, ethernet,
>modem og airport - derfor kan den lige så godt spares den væk.

OK - men hvis airport koster ca. 4000 kr - så kunen Apple vel godt for
2-300 kroner mere have lagt en PCMCIA port ind i Ibook, da de færreste
studerende (som Ibook er rettet imod) har råd til 4000 kr til airport.

> [...]

>side og surfe eller koble dig på kontorets netværk hjemme fra din have
>eller fra lufthavnen - Det er livskvalitet

Men ved du, hvormeget jeg skal give for airport til Ibook - og det
tilsvarende til min stationære PC - så de kan tale sammen - kan dette
gøres for de 4.000 kr ?

>Desuden har du bedre råd til en ny bærbar om 12 måneder, når det er
>afgjort om bluetooth har vundet tilstrækkelig stor udbredelse til at
>Apple vælger at bestykke deres computere med teknologien

Det kan du have ret i.

>jep, TiBook: +300g, uhandy størrelse og skrøbelig

Ja faktisk - blev lidt overrasket over at læse i den internationale
gruppe for mac om så mange, der klager over 2 ting ved TIBook -
blæseren kører kontant på nogle af dem og tastaturet ridser TFT
skærmen, når TIbooken er slået sammen - det anbefales ligefrem at
anvende filt, som lægges ud over tastaturtet hver gang,man lukker
låget i - ikke smart.

Ibooken har forhåbentligt ikke disse problmer, vel ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-01 02:50

In article <0uad1u0cl0pri9lcgq6oodntv0bit00dod@4ax.com>,
dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> Det lyder jo godt - gud ved om jeg så kan få en Ibook til at snakke
> med en wintel PC ?

Det kan du.

> OK - men hvis airport koster ca. 4000 kr - så kunen Apple vel godt for
> 2-300 kroner mere have lagt en PCMCIA port ind i Ibook, da de færreste
> studerende (som Ibook er rettet imod) har råd til 4000 kr til airport.

Det er faktisk billigere at smide et Airportkort i en iBook, end det er
at gøre det i en PCMCIA-slot. De 4000 kr du nævner må være for
basestationen, som skal bruges medmindre du bruger iBook'en som
softwarebasestation.

> Ibooken har forhåbentligt ikke disse problmer, vel ?

Nej.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : dr. nrj

Dato : 12-12-01 03:27

> [...]
>at gøre det i en PCMCIA-slot. De 4000 kr du nævner må være for
>basestationen, som skal bruges medmindre du bruger iBook'en som

OK, hvis så jeg anvender Ibooken somsoftwarebasestation - hvad skal
jeg så have alt ialt af tilbehør for at få et TRÅDLØST netværk imellem
min Ibook og min staionære wintel PC til at køre ?

Og hvad vil prisen så nogenlunde blive for dette alt ialt ?
(skud på tasken...:)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 03:33

dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> Det lyder jo godt - gud ved om jeg så kan få en Ibook til at snakke
> med en wintel PC ?

Mac OS X kommer som standart med en smb klient.

Tryk æble+k i Finder.app og indtast stien til dine windows shares. så
popper de op på skrivebordet (lav en genvej eller føj den til favorites,
så du slippe for at indtaste stien igen)

Mac OS X understøter windows, mac og unix(linux) fildeling - samt alle
internet standarter som ssh, telnet, ftp, http, web-dav osv. Netværk er
en diciplin hvor Mac OS X er utrolig stærk.

> OK - men hvis airport koster ca. 4000 kr - så kunen Apple vel godt for
> 2-300 kroner mere have lagt en PCMCIA port ind i Ibook, da de færreste
> studerende (som Ibook er rettet imod) har råd til 4000 kr til airport.

1000kr for et Airport kort, 2000 for to (ét til den bærbare og ét til
den stationære).

3000kr for en base som er ret billig i forhold til hvad markedet ellers
kan byde på af accesspoints, den har: ip-router, appletalk-router,
DHCP-server, NAT, firewal, 56k modem, 10Mbit ethernet, 10/100Mbit
ethernet, 11Mbit Airport og 128bit kryptering)

Ideen er at man på kolegier, biblioteker, i klasseværelser og læsesale
osv. opstiller basestationer. - desuden kan man også oprette
computer-computer netværk uden brug af base.

> Men ved du, hvormeget jeg skal give for airport til Ibook - og det
> tilsvarende til min stationære PC - så de kan tale sammen - kan dette
> gøres for de 4.000 kr ?

1000kr for et Appel Airport kort

1000-1500kr for et lucent, farralon, motorola etc. PMCIA-kort + ca 500kr
for en PCI->PMCIA adapter til PC'en.

- dvs minumum ca. 2500.
Jeg vil dog anbefale en dedikeret base/accesspoint med indbygget router,
med mindre du er en fattig studerende (hvilket dine gadgets ikke tyder
på). Apple's accesspoint (Base) koster ca. 3000kr.

> Det kan du have ret i.

jeg har altid ret, der er nemlig ingen der kan holde ud at høre mig tude

> Ibooken har forhåbentligt ikke disse problmer, vel ?

nej - problemet gælder i øvrigt mange bærbare computere, uanset
fabrikat. Oftest skyldes det at tastaturet ikke er monteret præcist
efter installation af RAM.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 05:42

dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> PCMCIA porten bruger jeg lige nu som smart media læser - dels til at
> overføre billeder fra mit digi kamera.

USB - et kabel kan vel ikke betgnes som en stor "kasse"

Fra : Johnny Louis

Dato : 11-12-01 03:39

> Er TIBooken mere gennemført i sin konstruktion end Ibook'en ?

Ja det syntes jeg.

> Jeg spørger, fordi TIBooken er lavet i titanium, der er meget stærkt -
> mens Ibooken er lavet med en yderskal i et stærkt platsmateriale, mens
> selve inderrammen erlavet i magnesium på Ibooken.

IBook'en virker mere robust end Tibook'en

> Ibookne er lavet til studerende, der smider lidt rundt med tingene -
> derfor skulle den være virkelig hårdfør - bla. er harddisken i Ibook
> hængt op i en slags elastisk ophæng.

Det er harddisken også i TiBook'en.

> Men hvad med TIBooken - virker den alligevel ikke lidt skrøbelig på
> trods af titanium rammen ?

Nej

> Og jeg har hørt, at blæseren skulle være mere markant på TIBooken end
> på Ibooken grundet den større processor i TIBooken - er det også din
> erfaring ?

På iBook'en kører blæseren næsten aldrig (Morten R. har forklaret andet
steds hvorfor det er sådan) i starten kørte blæseren også meget i min
TiBook og jeg troede at det skyldtes konfigurationen : 500MHZ, 512MB ram
48GB HD Airport samt Cardphone kort men efterhånden kører blæseren
sjældent, vel en 2 til 10 gange om ugen, måske pga. opdateringer ?

> [...]
> vil TFT skærmen støde mod tastaturet (f.eks hvid det ligger i en taske
> med bøger, der trykker den lidt - kan du bekræfte dette ?

Jeg kender ikke til problemet men der er ingen tvivl om at iBook'en
egner sig bedst til hårdhændet behandling. Jeg behandler nærmest min med
fløjshænder.

> [...]
> fordi Ibooken mangler noget for mig helt essentielt - nemlig hhv.
> infrarød port og PCMCIA port - dette har TIBooken -og den er ved at

Jeg gav ca. det dobbelte for min TiBook af hvad min kone gav for sin
Combo så jeg syntes også prisen kan være et væsentligt argument for
hvilket valg man tager.

Johnny Louis

Fra : Terje rydland

Dato : 11-12-01 09:11

> [...]
> nærheden af 4 timer på et batteri (min HP Omnibook kan max klare 3,5
> time på ét batteri - på 2 batterier når den altså de 5-6 timer)

TiBooken klarer fint 4+ timer i OSX, men man skal passe på å skru ned
lyset på skjermen for å få dette til. Med fullt skjermlys brukes
batteriet fortere.
Jeg var selv i et møte i forrige uke der jeg brukte min TiBook til å ta
notater. Møtet varte fra kl. 0915 til 2300 (14 timer!) og jeg trengte
kun å lade batteriet 1 gang. Jobbet til ca. 1400 på første ladning.
Plugget så inn laderen i 2 timer og kjørte deretter fra 1600 til 2300.

Jeg gjorde 2 ting for å få til dette:
1: Satte ned skjermlyset til minimum.
2: Satte maskinen i dvale hver gang jeg visste at det ville ta 5 - 10
min før jeg trengte den. Med OSX's "instant on" funksjon (der maskinen
våkner fra dvale klar til dyst før du rekker å blunke) er ikke dette noe
stort problem.

Hvis du snakker om konstant bruk vil jeg tro at ca. 4 t er det du kan
forvente fra 1 batteri.

Som det er nevnt tidligere er det enkelt å bytte batteri. Ha med et
ekstra batteri. Når batteriet i maskinen begynner å bli tomt setter du
maskinen i dvale og bytter batteriet. Du behøver ikke slå maskinen av og
reboote for å gjøre dette.

Terje

Fra : Thøger

Dato : 11-12-01 13:32

dr. nrj <dr_nrj@no_spam_hotmail.com> wrote:

> Har du selv en TIBook siden du siger, at de 5 timer ikke er ved siden
> af

Jeg har en iBook...

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 18:12

In article <52i91u8mc9679b8gu7pdm87es500915hvp@4ax.com>, dr. nrj
> [...]

> timer - men dette kan jeg ikke bruge - jeg må have praktiske
> erfaringer fra folk, der selv ejer en af disse to bærbare)

4.5-5 time _er_ realistisk på ét batteri under MacOS 9. Under MacOS X
ca 3-4 timer (endnu, bliver sikkert forbedret). Standbytiden er flere
uger (dvs sleep mode)

> Hvis standbytiden på Ibook og TIbook er lavere end de lovede 5 timer,
> kan man så installere ekstra batteri i dem, som kan sidde permanent -
> og hvad vil det give af yderligere ekstra batteritid ?

Du kan ikke instalere et ekstra batteri i nogen af dem, men i TiBook'en
er der et backup batteri, så du kan nå at skifte batteriet uden den er
tilsluttet strømforsyning eller slukket. Jeg ved ikke om det også
gælder iBook'en. Med et ekstra batteri fordobles holdbarheden
selvfølgelig.

Hvis du vil have to batterier i computeren på én gang og dermed 10
timers levetid, skal du have fat i en brugt PB G3 Pismo (400/500) eller
en Lombard (333/400) - begge er i det sorte "batman" design og har 14"
skærme.

> Endvidere vil jeg høre, hvilke problemer jeg vil få, hvis jeg vil
> anvende windows-office på min stationære PC og mac office på min
> bærbare.

stort set ingen sålænge det drejer sig om Word, Excel og PowerPoint.

In-line grafik /kan/ give problemer da mac os arbejder med 72dpi og
windows med 96dpi - Du kan selvfølgelig heller ikke bruge filformater
der ikke kan læses på begge platforme, eks QT film i mac-word, uden at
have QT installeret under windows etc.

> Er filtyperne kompatible imellem excel, word, access og almindelige
> tekstdokumenter ?

ja - access findes dog slet ikke til mac!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

<icq:131382336>

Fra : dr. nrj

Dato : 10-12-01 21:43

>4.5-5 time _er_ realistisk på ét batteri under MacOS 9. Under MacOS X
>ca 3-4 timer (endnu, bliver sikkert forbedret). Standbytiden er flere
>uger (dvs sleep mode)

Ja, jeg må vist omformulere det - med standbytid mener jeg ikke sleep
mode (selvom det jo netop kaldes standbytid) - men at maskinen er
tændt uden synderlig hæftig aktivitet hverken i processor, cddrev
eller andet - men blot står tændt - måske skriver man lidt i word og
kører lidt rundt i nogle biblioteker/mapper - men ikke noget, der
dræner batteriet.

> [...]
>tilsluttet strømforsyning eller slukket. Jeg ved ikke om det også
>gælder iBook'en. Med et ekstra batteri fordobles holdbarheden

OK - det backup batteri, man kan købe, er det kompliceret at montere i
notebooken ?

Skal man skrue dækslet af med skruetrækker eller kan man blot vippe
batteridækslet op med en negl - og kræver et batteriskift, at man
lukker ned for computeren først - eller kan det gøres i et snuptag,
mens den er tændt ?

Og så har jeg endnu et spørgsmål:

Når jeg nu køber det ekstra batteri - så vil jeg vel kun af og til få
brug for det (hvis de 4-5 timer er bare nogenlunde rigtigt).
Dette vil resultere i, at det bare ligger hen i nogle uger/måneder
uden brug - vil det gøre batteriet sløvt eller decideret ødelægge det
?

Selvom det er li_ion så skal cellerne i det vel "motioneres" af og
til, ikke ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 22:07

> [...]
> eller andet - men blot står tændt - måske skriver man lidt i word og
> kører lidt rundt i nogle biblioteker/mapper - men ikke noget, der

standart indstillingen slukker, for skærm og harddisk når computeren
ikke bruges - det kan selvfølgelig indstilles efter behov.

Under Mac OS 9 /kan/ man envidere indstille CPU'en til at clocke 100MHz
ned når der køres på batteri, køre i "tomgang" når CPU'en ikke bruges
osv. Alle disse indstillinger kan fortages on-the-fly uden genstart.

Dvs. at du kan skifte indstilling fra max ydelse til max batteritid
efter behøv (tilmed uden at åbne et indstillingsprogram), hvis du lige
skal bruge 10 minutter på at redigere et billede i Photoshop etc.

Disse funktioner er endnu ikke implementeret i Mac OS X, men det kommer
uden tvivl. Til gængæld vågner Mac OS X lynhurtigt fra sleep mode.

Både iBook og TiBook har ingen problemer med at vise en hel DVD film på
en batteriopladning. jeg tror ikke du finder en bærbar PC med bedre
batteriholdbarhed.

> OK - det backup batteri, man kan købe, er det kompliceret at montere i
> notebooken ?

nej. backup batteriet _sidder_ i TiBooken og det har til formål, at du
kan skifte batteri uden at slukke computeren. Ekstra batterier kan købes
hos din forhandler eller direkte fra Applestore

> Skal man skrue dækslet af med skruetrækker eller kan man blot vippe
> batteridækslet op med en negl

en negl og batteriet er frit (ikke noget dæksel). tag ind hos den
nærmeste forhandler og se hvor let (eks hos fredgaard)

> - og kræver et batteriskift, at man lukker ned for computeren først -
> eller kan det gøres i et snuptag, mens den er tændt ?

på TiBook'en kan det gøres i et snuptag uden computeren slukkes. Jeg ved
ikke med iBook'en (selv om jeg har en selv)

> [...]
> Dette vil resultere i, at det bare ligger hen i nogle uger/måneder
> uden brug - vil det gøre batteriet sløvt eller decideret ødelægge det

nej - men det er muligt at det skal lades op

> Selvom det er li_ion så skal cellerne i det vel "motioneres" af og
> til, ikke ?

du skal bare sørge for at lade det korrekt op første gang, dvs ca 10
timer uden brug (kender ikke det eksakte tal på stående for - men det
står i den overskuelige manual)

Fra : macsteen

Dato : 10-12-01 22:17

in article 1f47z93.16kevijd9p12sN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 10.12.2001 22:06:

> på TiBook'en kan det gøres i et snuptag uden computeren slukkes. Jeg ved
> ikke med iBook'en (selv om jeg har en selv)

Er det ikke sådan at TiBook skal i ned sleep-mode når batteriet skal
skiftes?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 22:31

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Er det ikke sådan at TiBook skal i ned sleep-mode når batteriet skal
> skiftes?

det er muligt - men det tager under ét sekundt i Mac OS X.

(jeg ved ikke om den selv går i sleep når batteriet fjernes, anyone ?)

Fra : Johnny Louis

Dato : 10-12-01 23:51

> det er muligt - men det tager under ét sekundt i Mac OS X.
>
> (jeg ved ikke om den selv går i sleep når batteriet fjernes, anyone ?)

Nej desværre jeg har lige prøvet men man bliver jo også advaret i god
tid så den kan sættes til sleep før det er for sent.

Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-01 00:37

> Nej desværre jeg har lige prøvet men man bliver jo også advaret i god
> tid så den kan sættes til sleep før det er for sent.

= et punkt til den wish-list du bør udarbjde og sende til Apple