Foccacia brød
Fra : Tone Hilde

Dato : 10-12-01 13:53

Hei !

Skulle så gjerne hatt en god oppskrift på foccacia brød.Skal ha suppeselskap
på lørdag og da hadde det vært godt med det brødet til .På forhånd takk !!!!

Hilsen Tone

Fra : Kim Juul

Dato : 10-12-01 17:43

"Tone Hilde" <to-hild@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
suppeselskap
> på lørdag og da hadde det vært godt med det brødet til .På forhånd takk

Focaccia.
Focaccia er en form for pizza, men lidt anderledes. Man kan bruge evt.
skinke eller bacon til kommer ovenpå.
Der anvendes:
½ pakke gær
1 dl vand
4 dl mælk
700 g italiensk hvedemel
salt
tørrede krydderurter (provence blanding eller rosmarin)
olivenolie

Fremgangsmåde:
Opløs gær i vand. Tilsæt mælk, 2 tsk. salt, 1 spsk. krydderurter og 1 spsk.
olivenolie. Rør melet i lidt efter lidt, måske skal der lidt mere eller lidt
mindre i. Ælt dejen, indtil den er glat og elastisk. Kom dejen i en skål med
lidt olivenolie i bunden, vend dejen i olien, så den ikke trækker skind,
mens den hæver. Stilles til hævning et lunt sted cirka en time.
Når dejen er hævet, æltes den igennem og rulles / presses ud i bunden af en
bradepande smurt med olivenolie. Stilles igen til hævning i en time, dækket
af en fugtigt viskestykke eller plastfilm.
Efter en time laves der huller i dejen med fingrene, mange huller, som skal
være ret dybe. Dejen dryppes eller sprayes med olivenolie og drysses med
salt og et par spsk. krydderurter. Bages ved 225 grader i 25-30 min.

--
Kim Juul
----------------

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 11-12-01 13:03

Jeg kan ikke lade være...
Focaccia har intet at gøre med hverken pizza, skinke eller bacon, og heller
ikke med suppe.

Den originale focaccia kommer fra Recco og er en tynd brød fyldt med en
friskost ved navn stracchino. Den "alm. focaccia" er en slags snak som i
disse rige dage - med overflod af kød og storslagtere der skal sælge deres
produkter - bruges som basis for sandwich.
I Italien er der få "godkendte" sandwich, skinke og ost eller mozzarella og
tomat.
Helst grillede, således at osten smelter en smule.

Man kan købe meter-pizza og meter-focaccia i mange pizza/focaccia take-away
i Italien, og fyld er som regel ost/skinke, eller oliver på toppen - helst
sorte. Spises som sagt som snak eller hurtig måltid.
Basisdej er beskrevet i denne tidl. indlæg og man kan finde focaccia
opskrifter overalt - bare man staver det rigtigt
http://groups.google.com/groups?q=focaccia+recco+group:dk.kultur.mad%2Bdrikk
e&hl=da&rnum=1&selm=PP9O5.59%24HV3.1510%40news.get2net.dk
(adressen er sikkert delt i to så brug copy&paste to gange...)

Sandra

Fra : Tone Hilde

Dato : 12-12-01 09:36

Tusen takk for opplysningene. Skal si du sitter inne med Focaccia
kunnskaper.

Fra : Tone Hilde

Dato : 12-12-01 21:44

Takk for opplysningene. Skal si du har Focaccia kunnskaper.