Hvad f..... er der galt?
Fra : Lise Dynnesen

Dato : 09-12-01 14:36

Jeg har haft en installations disk OSX 10.1 i min beige G3. I min
computer har jeg to harddiske. Den originale 8.5.1 DK og en ny på 30 GB med
9.2.1 US og 9.1 DK som er min normale start disk
Prøvede at starte fra OSX CD´en. Computeren startede så pludselig fra
8.5.1 og kunne efter start slet ikke se min 30GB disk. Apple systemprofil
kunne heller ikke. Starter jeg fra min Tech Tool 3.01 CD kan jeg godt se min
30GB disk. Har selvfølgelig kørt noget reparation af forskellig art og
hæftede mig ved at der var et eller galt med nogle resourcefiles på 30GB
disken.
Men den vil ikke starte fra nogle af de systemmapper jeg har på den. Kun
fra den gamle disk med 8.5.1.
HJÆLP - HJÆLP. Nogen gode råd??
MVH Jørgen Emborg

Fra : Villy Erichsen

Dato : 09-12-01 15:19

Lise Dynnesen wrote:

> [...]
> disken.
> Men den vil ikke starte fra nogle af de systemmapper jeg har på den. Kun

Har du en partition til hver af systemmapperne?
Ellers er forklaringen her - man kan ikke have 2 systemmapper på een
harddisk(partition) - så går det galt på et andet tidspunkt.
Det kan nok køre stykke tid - men en skønne dag går det helt galt.
Start fra din Tech Tool CD og fjern en af systemmmapperne fra din 30 GB disk

VH

--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : Lise Dynnesen

Dato : 09-12-01 16:44

Ja - jeg har 4 partitions på min 30GB disk - og kun en systemmappe pr
partition.

MV Jørgen Emborg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-01 05:16

Hej Villy

Jo, man kan sagtens have flere systemer på både samme disk og/eller partition,
sålænge, man bruger OS 9.1 og 9.2.x.

Jørgen
Dit problem er højst sandsynlig, at dit forsøg med at installere X har smadret
din MDB = Master Directory Block på den store disk. Prøv først at køre Norton
DiskDoctor, så du kan få repareret bare nogle af startblokkene i directory filen.

Herefter vil det være en god idé at køre DiskWarrior og lave en helt ny directory
fil med den, hvorved du vil undgå at skulle omformattere hele disken og
geninstallere alt på den.

Prøv også at zappe PRAM. Den vil så starte fra 'master' disken - højst sandsynlig
den, hvorpå du har OS 8.5.1. Åbn så kontrolpanelet 'Startdisk' og vælg din 30gb
disk som startdisk, og vælg 'genstart' fra 'Special' menuen. Den burde nu starte
fra det nyeste af de systemer, du har liggende på den store disk.

Når den så er startet på dit OS 9.2.1US, åbner du kontrolpanelet 'Startup Disk'
og vælger den danske 9.1 og trykker på knappen 'restart' i selve kontrolpanelet.
Den vil så starte fra dit OS 9.1DK.

Find Diskværktøj/Drive Setup, åbn den og marker din 30gb disk og vælg fra
'Funktioner'/'Options' 'Opdater driver'/'Update Driver'. Klik OK til dialogen om
den nye driver efter genstart.. Klik derefter på kanppen 'Initialize'/'Formater'
og sikre dig, at feltet 'Aktiver diske ved start...' / 'Activate disks at
startup' er markeret. Hvis ikke feltet er markeret, så marker den og klik OK og
afslut Diskværktøj.

mvh. Erik Richard

Villy Erichsen wrote:

> [...]
> Det kan nok køre stykke tid - men en skønne dag går det helt galt.
> Start fra din Tech Tool CD og fjern en af systemmmapperne fra din 30 GB disk

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Jørgen Emborg

Dato : 10-12-01 08:51

Tak for svaret - jeg prøvede lige Æble+alt+P+R (reset all parameters) og
det løste problemet!
Mvh Jørgen Emborg