Viljens Triumf/Triumph des Willens
Fra : Jesper Nørregaard

Dato : 09-12-00 14:52

Hej NG,

Jeg skal bruge ovenstående film i forbindelse men en opgave, og ville høre
om der er nogen der ved hvor(dan) man kan skaffe denne på video her i
DK(helst københavn)?

På forhånd tak,

Jesper

Fra : Jesper Donnis

Dato : 09-12-00 16:06

Jesper Nørregaard wrote:

> [...]
>
> Jeg skal bruge ovenstående film i forbindelse men en opgave, og ville høre
> om der er nogen der ved hvor(dan) man kan skaffe denne på video her i

Jeg ved ikke hvor den kan skaffes på video, men prøv evt. Filmhusets
butik. De har lige haft den på plakaten og ville så vidt vides sætte den
op igen til februar som del af en Leni Riefenstahl kavalkade.

JMD

Fra : John Hinge

Dato : 09-12-00 16:20

"Jesper Nørregaard" wrote:

> Hej NG,
>
> Jeg skal bruge ovenstående film i forbindelse men en opgave, og ville høre
> om der er nogen der ved hvor(dan) man kan skaffe denne på video her i
> DK(helst københavn)?

Er det ikke en af Lene Riefenstahl's film ?

Jeg mener at have læst at den ellers så udmærkede George Lucas
følte sig voldsomt inspireret af hendes kameraarbejde undervejs i
indspinlingen af Star Wars 4..

surt sjov, når man tænker på hun lavede propaganda fil for det 3. rige
men hvad, propagandafilm ka da osse være flot lavede...

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"5,6,7.. I will **** from 7-11" Rollergirl - Superstar

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 18:04

Fra : John Hinge

Dato : 09-12-00 18:04

claudes wrote:

> Der er vist ingen tvivil om at LR er en stor kunstner - og hun er da også
> kommet til at "betale" for sit arbejde i det tredje rige: Ingen har turdet
> røre ved hende med en ildtang!
> Er det i orden - eller er en stor kunster gået tabt?
> Hvad synes I?

Problemet er at alt hvad det 3. rige rørte ved er blevet et symbol
på alt de onde vi mennesker kan gå og hitte på.
(Måske lige undtaget autobahn's..)

Lene var temmeligt dygtig, og hendes kamerabrug har da også indgået
i undervisning adskillige steder, bl.a USC i Californien, så nogen
har da ku sætte sig ud over hvad hendes film sku bruges til, men
det er stadig svært..

Fra : Uffe Paulsen

Dato : 09-12-00 18:58

Det er jo lidt samme problematik med "Birth of a Nation" og D.W. Griffith.
"Birth of a Nation" er jo stok konservativ og dybt racistisk og førte vidst
nok til en opblomstring af Ku Klux Klan i USA.
Men selvom filmen også på sin egen tid var kontroversiel, gav det ( så vidt
jeg ved) ikke Griffith nogen problemer med at få lov til at lave film siden hen.

Det kan vidst heller ikke benægtes, at filmen er et filmhistorisk hoved-/mester-

værk

Uffe.