danske navne på fugle i New Zeeland
Fra : HPR

Dato : 08-12-01 13:45

hej gruppe

Er der nogen der kender en bog /et link hvor NZ fuglenavne er oversat til
dansk

mvh

Hans Peter

Fra : Stig Linander

Dato : 09-12-01 23:18

Sat, 8 Dec 2001 13:45:21 +0100, skrev HPR bl.a. ...

> Er der nogen der kender en bog /et link hvor NZ fuglenavne er
> oversat til dansk

Prøv Navnegruppen:
http://www.dof.dk/01_organisation/Grupper/NAG_velkommen%20til.html

Der er to pdf-filer, en for spurvefugle (Passeriformes) og en for
ikke-spurvefugle (Nonpasseriformes).

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-12-01 00:22

HPR <hpr@post9.tele.dk> skrev i en
> hej gruppe
>
> Er der nogen der kender en bog /et link hvor NZ fuglenavne er oversat til
> [...]

Det kan jeg ikke forestille mig findes, eller gør det? Jeg har også
sproglige og systematiske problemer, idet jeg samler fuglefotos, og har et
gevaldigt hyr med at afgøre hvilken slægt jeg skal putte dem i, og hvad de
skal hedde. De danske navne stopper brat i 'Sibleys', som om man er kommet
dertil og ikke gad længere, men så kommer der en klump længere nede.

Er der nogen der ved om det navngivningsarbejde er kommet videre, og hvor
jeg(vi) kan få fat på dem? Og er der nogen der ved om arbejdet med at
identificere fugles DNA, har båret frugt i form at afklare systematikken?
Jeg går ud fra at det arbejde vil afsløre, at en del fugle er kommet i den
forkerte kasse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 10-12-01 06:41

> [...]
systematikken?
> Jeg går ud fra at det arbejde vil afsløre, at en del fugle

Vedr. systematik!
Prøv at kigge på Tree of Life-projektets hjemmeside:

http://phylogeny.arizona.edu/tree/phylogeny.html

- hvor der ligger oversigter over de nyeste, almindeligt
anerkendte versioner af biologiske stamtræer.

Så vidt jeg hurtigt kan overskue er der - med et par
undtagelser - ikke de helt store overraskelser, hvad fuglene
snævert betragtet angår. Mest iøjenfaldende er nok den -
efterhånden velkendte - erkendelse af, at Vestgribbene
(condorer) i virkeligheden er storkefugle.

Morsomt er også fuglenes ret nære slægtskab med krokodiller.

Hvis jeg husker rigtigt, så har Ingvar Lieberkind i sit
gamle værk Dyrenes Verden mange danske navne med for
eksotiske arter. Men han udelader en hel del, mindre kendte
fuglearter heriblandt.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Niels Bache

Dato : 10-12-01 19:42

Den 10/12-2001 kl. 6:41:08 skrev Poul Evald Hansen
(cft6753@vip.cybercity.dk):

[...]

> Hvis jeg husker rigtigt, så har Ingvar Lieberkind i sit

[...]

Normalt ville jeg ikke rette sådan noget i andres indlæg (i hvert fald
ikke i denne gruppe , men når du nu selv har det mellemnavn du har,
kan jeg ikke nære mig:

Han hed Ingvald, ikke Ingvar.

Hilsen,

Niels

--
______ Almost quite, but not entirely, unlike forty-two.
___/L_][_\\__ _ // Yet another | Niels Bache, Groenlandsvej 12 B

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 11-12-01 07:27

> [...]
>
> Normalt ville jeg ikke rette sådan noget i andres indlæg
(i hvert fald
> ikke i denne gruppe , men når du nu selv har det

Du har ret. Det er flovt. Jeg skylder dig en øl, hvis jeg en
dag skulle løbe ind i dig.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Stig Linander

Dato : 10-12-01 19:41

Mon, 10 Dec 2001 00:21:33 +0100, skrev Preben Riis Sørensen bl.a. ...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-01 17:28

Stig Linander <_@011210.dk> skrev i en
> Mon, 10 Dec 2001 00:21:33 +0100, skrev Preben Riis Sørensen bl.a. ...

> Mange hilsner,
>
> Stig.

Tak for linket. Nu er det da kommet et godt skridt videre. Jeg har et
spørgsmål til listen. Når der f.eks. står:

Rhea americana Greater Rhea Stor Nandu
Rhea pennata Lesser Rhea Lille Nandu
Rhea pennata tarapacensis Puna Rhea Punanandu
Rhea pennata pennata Darwin's Rhea Lille Nandu

Er det så et udtryk for at der findes 2 arter samt 2 underarter. Eller er
det udtryk for at der findes 2 arter samt 1 underart?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 15-12-01 18:27

Fri, 14 Dec 2001 17:28:11 +0100, skrev Preben Riis Sørensen bl.a. ...

> Tak for linket. Nu er det da kommet et godt skridt videre.

Ja, det er et ret imponerende arbejde. Alle ikke-spurvefugle har
danske navne, og spurvefuglene er også godt på vej. Men hvorfor har
navnegruppen "låst" filerne, så man ikke kan copy-paste fra dem?
De har måske ikke tænkt sig, at navnelisterne skal bruges?

> [...]
>
> Er det så et udtryk for at der findes 2 arter samt 2 underarter.
> Eller er det udtryk for at der findes 2 arter samt 1 underart?

2 arter, hvoraf den ene er opdelt i 2 underarter. Bemærk dog at
listen primært er en artsliste og langtfra komplet når det gælder
underarter.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-12-01 00:14

Stig Linander > De har måske ikke tænkt sig, at navnelisterne skal bruges?

Nå, jeg troede det var mig der var en sinke. Det må de se at få lavet om,
jeg kunne godt bruge at flytte navne over i billedmapperne.

> 2 arter, hvoraf den ene er opdelt i 2 underarter. Bemærk dog at
> listen primært er en artsliste og langtfra komplet når det gælder
> [...]

Så er det da ikke smart at kalde hovedarten Lille Nandu og underarten det
samme. På engelsk ser man forskel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 16-12-01 16:55

Sun, 16 Dec 2001 00:14:12 +0100, skrev Preben Riis Sørensen bl.a. ...

> Det må de se at få lavet om,

Enig!
Jeg sendte en e-mail til navnegruppen her i foråret og fik følgende
svar:

> Dit spørgsmål om "copy/paste" mulighed forstår vi udmærket, men
> da det er et enten/eller, og ikke muligt at give en begrænset
> mulighed for at hente tekst eller grafik, har vi valgt denne
> løsning for at beskytte vort arbejde mod et eventuelt misbrug.
> Modtager vi et begrundet ønske om adgang til åbne filer, vil vi
> selvfølgelig tage op på et efterfølgende møde i gruppen.

Jeg ved ikke hvad det er for et misbrug de er bange for.
Jeg kan kun opfordre til, at så mange som muligt retter henvendelse
til navnegruppen for at få den beslutning lavet om.

> Så er det da ikke smart at kalde hovedarten Lille Nandu og
> underarten det samme. På engelsk ser man forskel.

Det hænger muligvis sammen med, at navnegruppen har valgt at undgå
personnavne i fuglenavne. Vistnok fordi disse personnavne er
intetsigende.

Det har forøvrigt medført at Wilson's Svømmesneppe er omdøbt til
Frejashane. Jeg kan godt se ideen Freja - Odin - Thor, men når nu
navnet Wilson's Svømmesneppe har været brugt i mange år, og når nu
fuglen hedder Wilson's Svømmesneppe på andre sprog: engelsk
(Wilson's Phalarope), tysk (Wilsonwassertreter), fransk (Phalarope
de Wilson) og svensk (Wilsonsimsnäppa). Det bidrager blot til mere
sprogforvirring, at Danmark her går enegang.
Og er Freja mere beskrivende end Wilson?

Men der er jo nok lige så mange meninger om fuglenavne som der er
ornitologer ...

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Jens Søgaard Hansen

Dato : 16-12-01 23:39

"Stig Linander" <_@011216.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de Wilson) og svensk (Wilsonsimsnäppa). Det bidrager blot til mere
> sprogforvirring, at Danmark her går enegang.

Jeg kan heller ikke rigtig se idéen i at ændre navne der har været brugt
igennem så mange år og jeg tvivler helt ærligt meget på at ikke bare dette
men også mange andre af deres forslag vil slå igennem hos de danske
ornitologer. Og hvorfor skulle de egentlig også det? det er jo os der til
dagligt bruger disse navne så må det vel også være os der er med til at
bestemme hvad fuglene skal hedde . . . ?

http://www.phyl.dk har vi taget konsekvensen af deres til tider noget
uforståelige valg af nye navne og har desværre følt os nødsaget til at
bibeholde en del af de gamle navne. Deres argument med at man konsekvent
ikke 'må' bruge person relateret navne er helt ærlig lidt for langt ude
efter min mening. Navne som Wilson Stormsvale, Wilson Svømmesneppe, Humes
Sanger og Schwarz Løvsanger for bare at nævne nogle få vil formodentlig
altid bestå og heldigvis for det

> Og er Freja mere beskrivende end Wilson?

Bestemt ikke! Som mange har været inde på så er det jo faktisk meget
misvisende at opkalde den efter den nordiske mytologi når fuglen lever i
Nordamerika.

> Men der er jo nok lige så mange meninger om fuglenavne som der er
> ornitologer ...

Yeps

mvh. Jens

Jens Søgaard Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-01 00:52

> [...]
> Jeg kan kun opfordre til, at så mange som muligt retter henvendelse
> til navnegruppen for at få den beslutning lavet om.

Jamen så må vi gå den sure vej at udskrive siderne, scanne dem ind og
derefter bruge et tekstgenkendelsesprogram på 'mak'værket.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 14-01-02 22:59

> [...]
>
> Er det så et udtryk for at der findes 2 arter samt 2 underarter. Eller er
> det udtryk for at der findes 2 arter samt 1 underart?

2 arter.

Lille nandu deles i to underarter eller racer, hvoraf nominatformen Rhea p
pennata ganske rigtig kaldes for Lille Nandu.

tilsvarende har vi for den sorte nominatform af kragen Corvus corone corone
og gråkragen Corvus corone cornix.