København sidder på fiber-guld?
Fra : Charbax

Dato : 08-12-01 01:49

I ComputerWorld artiklen laerer man at der ligger et fibernet de
steder, hvor Københavns Belysningsvæsen i sin tid gravede el-kabler
ned. Det betyder, at der er gravet fiberkabler ud til hver
transformatorstation i byen. Og de ligger med 50 til 100 husstande i
mellem sig.

At der er ved at ske noget nyt med at en stats-ejet selskab ved navn
KE Tele vil nu til at leje kapaciteten ud til internet service
providers.

Hvad kan det betyde for os almindelige danskere som ser frem til at
surfe paa nettet med aegte bredbaand, dvs. mindst 2mbit/s upload og
2mbit/s download.. Er det ikke bare at traekke kabler ud af de
transformatorstationner ud til alle boliger, og have super-servere et
sted i byen koblet direkte til fiber-netvaerket, med nogle af de
super-effektive gigabit/s switches og saa kan alle danskerne i
Koebenhavn pludselig faa video-on-demand paa deres TV skaerm via
set-top-box?

Artiklen i ComputerWorld findtes her:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=12958

Fra : Christian Andersen

Dato : 08-12-01 01:56

Charbax wrote:

> [...]
>super-effektive gigabit/s switches og saa kan alle danskerne i
>Koebenhavn pludselig faa video-on-demand paa deres TV skaerm via

Jo.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-12-01 01:58

On 7 Dec 2001 16:49:27 -0800, charbax@space.com (Charbax) wrote:

> [...]
>super-effektive gigabit/s switches og saa kan alle danskerne i
>Koebenhavn pludselig faa video-on-demand paa deres TV skaerm via

Der findes glimrende konsulentfirmaer, der kan hjælpe med den slags
opgaver og beregninger.

Hvis du alligevel ikke gider at lytte til folk her, hvad så med at
ringe til nogle af dem? http://www.degulesider.dk/ er et godt sted at
starte.

Så kan du efterfølgende poste deres kommentarer.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-12-01 02:54

In article <52f5a99c.0112071649.3cf7e682@posting.google.com>, Charbax wrote:

> [...]
> super-effektive gigabit/s switches og saa kan alle danskerne i
> Koebenhavn pludselig faa video-on-demand paa deres TV skaerm via

Charbax: Hva' koster'en?

(Jeg vil opfordre alle til at undlade at svare Charbax på nogen som
helst måde indtil han har besvaret dette spørgsmål til fuldest uden
fraser såsom "jeg tror" og "jeg vil gætte på".)

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Spock, did you see the looks on their faces?"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-12-01 03:35

Sat, 8 Dec 2001 01:54:03 +0000 (UTC), skrev Andreas Plesner
Jacobsen <apj@daarligstil.dk>:

>Jeg vil opfordre alle til at undlade at svare Charbax på nogen som
>helst måde

Vi er mange (tror jeg), der har opgivet at svare på nogen af hans
indlæg.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Charbax

Dato : 09-12-01 01:29

> Charbax: Hva' koster'en?

For mig er det nyt at hoere at staten ejer det meste af lysleder
kablerne under koebenhavn. At det er KE Tele eller hvad det hedder og
at de slet ikke bruger hele kapaciteten og derfor har taenkt sig at
leje resten af kapaciteten ud..

Hvad er det http://www.songnetworks.dk/index.oois gaar ud paa naar de
er et firma som bliver naevnt i artiklen som siges at vaere
interesseret i at leje noget af kapaciteten..

Og det om prisen, selv om en gbit/s switch dims folk snakkede om var
problemmet med hosting af video-on-demand, selvom saadan en som kan
levere 2mbit/s til 1000 brugere koster 1 million kroner, saa kan det
jo betales hvis alle kunderne betaler 1000 kroner i oprettelse for
den..

Lad os sige at fordelene ved video-on-demand var saa geniale at folk
gerne ville gaa med til at betale 3000 kroner oveni, dvs. 4000kroner
ialt kun som oprettelse, det indebaere at man traekker en kabel ud af
den naermeste transformatorstation til kundens lejlighed, installation
af ethernet eller fiber stick i vaeggen og indkoeb af set-top-box som
er istand til at modtage den der video-on-demand og outputte videoen
paa et TV.

Jeg ved godt at ingen gider at investere paa ideer à la dixanet. Men
er mennesker villige til at betale 4000 kroner for oprettelsen + 200
kroner om maaneden for forbindelse + betaling for forbruget, slags
pay-per-view for daekning af baandbredden og rettigheder til videoen..

Set-top-boxen kan sammensaettes bare af lignene PC hardware som der er
i en Xbox, som skulle nemt kunne opgraderes rent hardware maessigt og
styresystems maessigt for at kunne afspille nye formater eller bare
have flere bedre optimeret funktionner.

JEg proever heller ikke at snakke om standard form for data
overfoersel over internettet, jeg har godt hoert at backbone
baandbredde er sindsygt dyre.. JEg takler mere om om man kunne bygge
en lokal netvaerk mellem alle koebenhavnere ved naermest bare at hive
ethernet og lysleder kabler rundt i folks lejligheder, have centrale
servere som er koblet direkte paa den lokale netvaerk med de der
switches og hoej-hastigheds harddiske saadan at folk gennem
set-top-box kunne vaere tusindviser af gangen som downloadede
DVD-kvalitets video-on-demand med mindst 2mbit/s..

Naah men ok det nytter maaske ikke at snakke med jer videre om saadan
noget her. HEr er nok for det meste sure medarbejder af TDC og
CyberCity som browser i denne her nyhedsgruppe. Ihvertfald ikke folk
som ser meget frem til video-on-demand istedet for regualr DR og Tv2
programming i alle danske hjem.. Ihvertfald ikke noget nogen her tror
paa inden for den naermeste aarhundred. Saerligt ikke med den nye
ultra-privatisering-af-alt-agtig regering der har overtaget magten.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 04:23

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse
> Lad os sige at fordelene ved video-on-demand var saa geniale at folk
> gerne ville gaa med til at betale 3000 kroner oveni

Det vil de ikke.

> HEr er nok for det meste sure medarbejder af TDC og
> CyberCity som browser i denne her nyhedsgruppe.

Der er da ingen her der er sure.. Men måske lidt for realistiske

> Ihvertfald ikke folk
> som ser meget frem til video-on-demand istedet for regualr DR og Tv2
> programming i alle danske hjem..

Jeg glæder mig til VoD, men jeg er stadig realist.

> Saerligt ikke med den nye
> ultra-privatisering-af-alt-agtig regering der har overtaget magten.

Om noget, så er privatisering det du skal sætte din lid til.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Charbax

Dato : 09-12-01 20:23

> Det vil de ikke.

Se, det er der jeg syntes at der er noget galt hos dem
internet-udbydere, deres investorer og medarbejdere.

Jeg tror ikke paa den teori internet-udbyderne, pladeselskaberne osv.
har om at der er ingen som vil betale for noget paa internettet. Og
foer man kan sige om folk vil betale eller ej, har man overhovedet
proevet at tilbyde noget service paa nettet on-demand for betaling?

- nej!! Hverken internet-udbyderne eller paldeselskaberne har
nogensinde forsoegt sig med at tilbyde f.eks. downloading af et eller
andet fil mod betaling.

JEg er overbevist, saerligt med det lorte-TV danskerne er noed til at
se paa DR, DR2, Tv2, og Tv2 Zulu, at der er en stor del danskere som
mere end gerne betalte lidt mere end den aarlige TV-licens for at faa
bedre-kvalitets tv, eller mere af det de bedst kan lig at se.

> folk gerne ville gaa med til at betale 3000 kroner oveni
>
> Det vil de ikke.

Jo de vil! 3000 kroner er billigt for at faa abnet op for en helt ny
maade at modtage Video og Musik, nemlig on-demand. Jeg tror ikke selv
medarbejderne hos internet-udbyderne er klar over hvor kaempe stort et
revolution det er med overgangen fra traditionnelt TV broadcasting
schedule og den bruger-orienteret interaktive Video-on-demand
opsaetning.

I mit hovet findtes alle de noedvendige teknologier paa market idag.

- Video-komprimering og streaming codecs,
- noedvendig og billig grafik-kort til outputting paa enhver
TV-skaerm.
- Store og hurtige harddisk til arkivering og hosting af en stor
maengde video,
- kablerne findtes i jorden og for det meste er trukket ind i alle
boliger i danmark som kan bruges til at overfoere tilstraekkelig data
i sekundet saa videoen kan vaere i fed kvalitet:
== Kobber-kabler
== telefon kabler
== stroem-kabler
og saa findtes der ogsaa lysleder i alle stroemfordeler og FWA som
installeres rundt omkring..
- HArdware til at lave saadan nogle set-top-box. Det er bare
pc-hardware, ved at soege paa edbpriser.dk kommer saadan noedvendig
hardware for at bygge saadan set-top-box op paa kun 3-4000kroner.

Det eneste som mangler ser det ud til idag er saadan nogle gigabit/s
switches paa centralerne, saa der kan overfoeres 1-2mbit/s
video-streaming til tusindviser af brugere paa samme tid.

Jeg gidder ikke at skulle vente indtil aar 2005 for at faa den dejlige
og officielle og sandsynlighvis gigantisk store og varieret
video-on-demand udbud til min stue bare fordi at nogle investorer ikke
tror paa at de kan faa noget overskud i at investere et par millionner
kroner i saadanne gbit/s switches paa centralerne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 20:37

> Jeg tror ikke paa den teori internet-udbyderne, pladeselskaberne osv.
> har om at der er ingen som vil betale for noget paa internettet.

Og du vil heller ikke lytte på folk der har erfaring med det...

> Og
> foer man kan sige om folk vil betale eller ej, har man overhovedet
> proevet at tilbyde noget service paa nettet on-demand for betaling?

Det har været forsøgt, men markedsanalyser kan i sig selv være godt nok

> - nej!! Hverken internet-udbyderne eller paldeselskaberne har
> nogensinde forsoegt sig med at tilbyde f.eks. downloading af et eller
> andet fil mod betaling.

Direkte forkert, men det er du vel ligeglad med

> [...]
> mere end gerne betalte lidt mere end den aarlige TV-licens for at faa
> bedre-kvalitets tv, eller mere af det de bedst kan lig at se.

Det ved jeg du er, men du har jo ikke sagt andet end "jeg tror".
Kan du ikke komme med nogle undersøgelser.

> Jo de vil! 3000 kroner er billigt

Det er folk ligeglade med.
Se hvor lang tid der gik inden fx MiniDisc blev populært. Det var også
en helt ny måde at bruge musik på.
Dit "de vil!" bliver du nød til at underbygge med noget materiale der
ikke stammer fra dit eget hovede

> [...]
> revolution det er med overgangen fra traditionnelt TV broadcasting
> schedule og den bruger-orienteret interaktive Video-on-demand

De fleste der arbejder hos ISP'erne er teknomaner og personligt ser jeg
gerne det analoge tv-udbud hen hvor peberet gror.
Men jeg er samtidig realist og har en del erfaringer.

> Det eneste som mangler ser det ud til idag er saadan nogle gigabit/s
> switches paa centralerne, saa der kan overfoeres 1-2mbit/s
> video-streaming til tusindviser af brugere paa samme tid.

Nej, der mangler rigtig meget mere, hvilket du ville vide hvis du havde
erfaringer med at lave produkter i den kaliber.
Det har du tydeligvis ikke, så alt dit ævl bunder bare i fantasi

> [...]
> tror paa at de kan faa noget overskud i at investere et par millionner
> kroner i saadanne gbit/s switches paa centralerne.

Hvad vil du så gøre. At skrive indlæg her hjælper sgu ikke, så det er
bare med at komme i gang

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Charbax

Dato : 11-12-01 19:25

> Og du vil heller ikke lytte på folk der har erfaring med det...

Jeg lytter gerne til folkene bag http://divx.com/showcase,
http://www.indemand.com/ eller http://www.intertainer.tv/ >> som er
nogle af de allerfoerste jeg kender som proever sig i at tilbyde
bredbaand-kvalitets video-on-demand mod betaling..

JEg lytter ogsaa gerne lidt hvis der er nogen bag
http://www.cybercitychannel.dk der har noget at sige om hvordan det
gaar med at tilbyde 1mbit/s video-on-demand til deres ADSL-kunder.. om
det kan betale sig osv..

Derimod er jeg ikke meget for at lade mig overbevise af alle andre
slags danske ISP medarbejdere, f.eks. dem hos TDC.. De har tror jeg
nemlig ikke meget mere erfaring end bigbrother.com

Jeg tror ogsaa heller ikke at alle almindelige TDC og andet
medarbejdere nogensinde har set hvad der ligger bag teknologien hos
divx.com, har proevet at downloade nogen DivX DVD-kopier med hele den
danske ADSL-baandbredde dvs. 2mbit/s over ustoppelige peer-to-peer
programmer à la edonkey2000.com

> Det har været forsøgt, men markedsanalyser kan i sig selv være godt nok

HAr det vaerret forsoegt? Har du eksempler paa hvor og hvordan? Jeg er
nemlig meget interesseret i at laere mere om hvofor internet-udbyderne
ikke tror paa aegte bredbaand og Video-on-demand..

JEg hoerer at de store pladeselskaber er netop de her dage ved at
komme med nye eksperimenter à la realone.com eller pressplay.com..

> Det ved jeg du er, men du har jo ikke sagt andet end "jeg tror".
> Kan du ikke komme med nogle undersøgelser.

Nej jeg har ikke raad til at betale en firma til at ringe til 1000
almindelige danskere og spoerge dem om de er tilfreds med kvaliteten i
de danskse TV-stationner, om de almindelige danskere er tilfreds med
hit med sangen med Amin Jensen paa primetime DR eller med de utrolig
daarlige engelske serier paa DR2 og Tv2tempael..

> Det er folk ligeglade med.
> Se hvor lang tid der gik inden fx MiniDisc blev populært. Det var også
> en helt ny måde at bruge musik på.

Minidisk er ogsaa noget der naesten kan faa mig til at graede..
Minidisk er igen noget lort folk burde ikke havet brugt saa mange af
deres penge paa!! Minidisk er ikke andet end Sony's bud paa en
mini-CD. Der goeres ikke andet end at komprimere CD-kvaliteten og det
lyder bare vaerere og er ikke mere praktisk paa anden maade end det
fylder mindre.

Folk burde hellere bruge deres 2-3000kroner paa mp3 afspillere. Som
http://iriver.co.kr, http://exonion.co.kr eller
http://www.archos.com/us/products/product_550011.html

Afspillere der nok ikke er mere end 5 danskere inklusiv mig som
overhovedet ved findtes!! Der er den virkleige revolution i at bruge
musik paa. Det er den form for tekn ologi som fortjener kraftig
investering i og opmaerksomhed om.

> De fleste der arbejder hos ISP'erne er teknomaner

Rigtige teknomanere har downloadet mindst 150 film i DVD-kvalitets
DivX format, fra warez inc. peer-to-peer og lignene. JEg er naesten
klart til at skide 200 kroner paa at du og Peter Juhl B. aldrig
nogensinde har set en DivX mpeg4 90-minutter lang 700mbyte video-fil
og set den outputtet paa en almindelig Tv-skaerm igennem grafikkort
med tv-out og ikke bare paa komputer skaermen.

Der er store forskelle mellem den traditionnelle Fjernsyns verden hvor
man ser nyhederne kl.20 og kan gaa ned og leje en DVD i blockbuster
fra den online distribution af video-on-demand.

> Men jeg er samtidig realist og har en del erfaringer.

Hvor mange fuld-laengde DivX-film har du paa din 160GB raid harddiske
og hvor mange har du braendt paa 3-kroners CD? Har du nogensinde
oplevet hvordan det er at downloade saadan 700mbyte DivX-video paa 50
minutter med hele 2mbit/s igennem en TDC eller CyberCity
ADSL-forbindelse? Hvis du ikke har noget DivX eller har nogensinde
proevet at leje med een, hvis det eneste erfaring du har er
bigbrother.dk og 220kbit/s Real og Windows Media html-embedded
streaming, saa syntes jeg ikke at det er ordentlig erfaring.

> Nej, der mangler rigtig meget mere, hvilket du ville vide hvis du havde
> erfaringer med at lave produkter i den kaliber.
> Det har du tydeligvis ikke, så alt dit ævl bunder bare i fantasi

Er 2mbit/s ADSL-forbindelserne her for kun saa en meget lille
minoritet kan komme til at bruge fuldt ud ved at downloade DivX film
hver dag og at resten af ADSL-kunderne skal leve i uvidenthed om hvad
en bredbaands-forbindelse kan bruges til og dermed kun bruge saa faa
kbytes baandbredde paa emails og ICQ at internet-udbyderen kan tjene
kassen paa saadan kunder?

> Hvad vil du så gøre. At skrive indlæg her hjælper sgu ikke, så det er
> bare med at komme i gang

Naah, hvis jeg ikke kan faa svar paa min frustration i
dk.edb.internet.udbydere har du saa en bedre ide til hvor jeg skal
futtes? er der noget dk.video.on.demand? noget
dk.internet.video-on-demand? noget dk.bredbaand.vod? Noget
dk.edb.internet.bredbaand.vod.content-providers? nej... det tror jeg
naeppe at der findtes.. en grund kunne vaere at nyhedsgrupperne
stammer fra dengang folk surfede med 14kbit/s modems.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-01 19:40

> [...]
> og set den outputtet paa en almindelig Tv-skaerm igennem grafikkort
> med tv-out og ikke bare paa komputer skaermen.

Jeg har personligt set en sådan film...

> Hvor mange fuld-laengde DivX-film har du paa din 160GB raid harddiske
> og hvor mange har du braendt paa 3-kroners CD?

Jeg har leget rigeligt med mediet...

> Naah, hvis jeg ikke kan faa svar paa min frustration i
> dk.edb.internet.udbydere har du saa en bedre ide til hvor jeg skal
> futtes?

Der er jo ingen her der forstår dig, så gå ud og start et firma istedet
for bare at ævle

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-12-01 22:20

"Charbax" <charbax@space.com> wrote in message
> [...]

-- cut en ganske masse ligegyldigt crap og videre til quote af mere af
slagsen:

> [...]
> divx.com, har proevet at downloade nogen DivX DVD-kopier med hele den
> danske ADSL-baandbredde dvs. 2mbit/s over ustoppelige peer-to-peer

Du ved godt at video-on-demand intet har med download af DivX DVD kopi film
at gøre, right?

--

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-12-01 11:44

charbax@space.com (Charbax) writes:

> [...]
> mini-CD. Der goeres ikke andet end at komprimere CD-kvaliteten og det
> lyder bare vaerere og er ikke mere praktisk paa anden maade end det

Jeg er ret imponeret over, at du kan høre forskel på MD og CD, men
ikke se forskel på 2 Mbps DivX og DVD.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 12-12-01 11:57

On 12 Dec 2001 11:44:17 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Jeg er ret imponeret over, at du kan høre forskel på MD og CD, men
>ikke se forskel på 2 Mbps DivX og DVD.

selektiv hørelse?

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-12-01 22:09

> [...]

>tror paa at de kan faa noget overskud i at investere et par millionner
>kroner i saadanne gbit/s switches paa centralerne.

Du har stadig ikke helt forstået, at du absolut intet får for en
sølle million kroner, når vi snakker high-end netværksudstyr. Du
kan ikke engang købe en enkelt middelsvær core-router for de penge.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 09-12-01 22:14

On 9 Dec 2001 21:09:18 GMT, Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk>
wrote:

>Du har stadig ikke helt forstået, at du absolut intet får for en
>sølle million kroner, når vi snakker high-end netværksudstyr. Du
>kan ikke engang købe en enkelt middelsvær core-router for de penge.

man kan godt købe kåre-0 for de penge

sorry... intern... fut: langt væk m. mig.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-12-01 00:19

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> writes:

> Du har stadig ikke helt forstået, at du absolut intet får for en
> sølle million kroner, når vi snakker high-end netværksudstyr. Du
> kan ikke engang købe en enkelt middelsvær core-router for de penge.

Det er jo ikke nødvendigt i Charbax' verden.

En middelsvær Pentium-4 og en Cisco 4912G er mere end rigeligt til at
dække verdens behov. (Charbax: En 4912G er en 12-ports Gigabit
switch. Den koster ca. 60000. Dertil skal lægges kundeudstyr,
kabellægning, transmissionsdimser (GBICs), osv. Finder du 12, der vil
betale?)

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-12-01 00:21

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> [...]
> switch. Den koster ca. 60000. Dertil skal lægges kundeudstyr,
> kabellægning, transmissionsdimser (GBICs), osv. Finder du 12, der vil

Det slår mig lige, at Charbax måske har læst Neil Gaiman's "We can get
them for you wholesale" og troet, at den handlede om de frie
markedskræfter.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Jens

Dato : 10-12-01 02:01

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse

> I mit hovet findtes alle de noedvendige teknologier paa market idag.

I dit hoved foregår en masse sjove ting som normale mennesker ikke fatter en
dyt af ! En ting er sikkert, realitetssans er det i hvert fald ikke !

Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-12-01 10:48

charbax@space.com (Charbax) writes:

> I mit hovet findtes alle de noedvendige teknologier paa market idag.

[liste slettet]

Du er altså en borg? Du er her for at assimilere os?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-12-01 10:06

charbax@space.com (Charbax) writes:

>Naah men ok det nytter maaske ikke at snakke med jer videre om saadan
>noget her. HEr er nok for det meste sure medarbejder af TDC og
>CyberCity som browser i denne her nyhedsgruppe.

Det er nærmere et spørsmål om, at folk i denne gruppe véd, hvad det
koster.

Ja, du kan sikkert godt købe en switch til en meters penge. Men hvad
så med DSLAM'er, ATM-terminering, gravearbejde for at få kablerne til
husstandene ned (1 meters gravearbejde kan nemt koste over 1.000 kr.
ekskl. tilladelser og kabler til nedgravning), mandskab, bygning af
nye huse (eller leje af faciliteter) til at have udstyr i, osv.

Så indtil du kommer med et budget, er der nok ikke rigtig nogen, der
kan se det smarte i din ide.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 10-12-01 10:08

On 8 Dec 2001 16:29:19 -0800, charbax@space.com (Charbax) wrote:

>man traekker en kabel ud af den naermeste transformatorstation til
>kundens lejlighed, installation af ethernet eller fiber stick
>i vaeggen

Har du nogen som helst anelse om, hvad den slags koster? Jeg kan
afsløre, at jeg lige har bestilt en fiberforbindelse mellem to punkter
- luftlinieafstanden er 130m, og det bliver i alt 175m kabel, der skal
graves ned. Næsten al gravearbejdet skal foregå i græs, hvilket gør
meterprisen uhyre billig - hvis det i stedet er en storby, hvor det er
fortov og/eller vej, der skal graves i, ville prisen være en helt
anden!

Prisen bliver i alt lidt over 25.000 inkl. moms, og det er endda for
en ret ringe fibertype (4-fiber multimode). Oveni prisen kommer udstyr
i begge ender. Sådan for sjov har jeg lige kigget lidt rundt, og det
billigste 1000base-SX netkort jeg lige kunne finde (et LevelOne)
koster små 4.000 inkl. moms - dvs. dine 4.000 kroners oprettelse ryger
allerede til et netkort i kundens ende.

Men som andre har foreslået: hvis du mener det er så genial en idé, og
at det kan indbringe så mange penge, så lav dog selv et firma, der
tilbyder løsningen. Er din forretningsplan seriøs nok, finder du
sikkert let nogle, der vil skyde penge i det :)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-12-01 10:50

skumling@skumling.dk (Daniel Stjernholm) writes:

> [...]
> tilbyder løsningen. Er din forretningsplan seriøs nok, finder du
> sikkert let nogle, der vil skyde penge i det :)

Skulle det nu også være nødvendigt med en seriøs forretningsplan? Det
plejer det ikke.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-01 19:34

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumling.dk> skrev i en meddelelse
> en ret ringe fibertype (4-fiber multimode).

Forekommer mig som et dumt sted at spare ??

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Simon Skals

Dato : 10-12-01 19:44

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>Forekommer mig som et dumt sted at spare ??

Singlemode-fiber udløser flere omkostninger end bare merprisen
for selve fiberen, da CPE-udstyr er dyrere end ved multimode.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-01 20:14

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Singlemode-fiber udløser flere omkostninger end bare merprisen
> for selve fiberen, da CPE-udstyr er dyrere end ved multimode.

ahh, ok. (har aldrig leget med fiber)

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 11-12-01 01:07

> "Daniel Stjernholm" <skumling@skumling.dk> skrev i en meddelelse
>
> Forekommer mig som et dumt sted at spare ??

Han får forhåbentligt kablet trukket i et rør, og så er det jo lige til at
hive ud igen, såfremt et nyt/bedre kabel skal trækkes.

Jens

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 12-12-01 12:51

On Mon, 10 Dec 2001 19:34:21 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Forekommer mig som et dumt sted at spare ??

Det kan du mene, men som link mellem kontoret og lejlighed, er det en
ret passende løsning - en switch med 1000base-SX i begge ender, og det
er det. Og når der i den ene ende i forvejen findes en ledig
1000base-SX port, er det jo oplagt - i mange tilfælde kan man sige, at
man skal tænke på fremtiden, men i netop denne sag vil jeg aldrig få
brug for mere end 1 Gbps til privaten.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-12-01 15:06

In article <3c174407.506589365@news.tele.dk>, Daniel Stjernholm wrote:

> [...]
> 1000base-SX port, er det jo oplagt - i mange tilfælde kan man sige, at
> man skal tænke på fremtiden, men i netop denne sag vil jeg aldrig få

Jo, bare spørg charbax.

--
Andreas Plesner Jacobsen | To err is humor.

Fra : Peter T.

Dato : 12-12-01 19:00

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Jo, bare spørg charbax.

Giv ham nu ikke flere ideer.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-12-01 00:09

In article <52f5a99c.0112081629.404307fb@posting.google.com>, Charbax wrote:

> For mig er det nyt at hoere at staten ejer det meste af lysleder
> kablerne under koebenhavn. At det er KE Tele eller hvad det hedder og

Det er ikke staten, men kommunen.

> at de slet ikke bruger hele kapaciteten og derfor har taenkt sig at
> leje resten af kapaciteten ud..

Det lyder da også som en god forretning.

> Hvad er det http://www.songnetworks.dk/index.oois gaar ud paa naar de
> er et firma som bliver naevnt i artiklen som siges at vaere
> interesseret i at leje noget af kapaciteten..

Song Networks er en service provider, og derfor interesserede i
kapacitet, hvad er der mærkeligt i det?

> [...]
> levere 2mbit/s til 1000 brugere koster 1 million kroner, saa kan det
> jo betales hvis alle kunderne betaler 1000 kroner i oprettelse for

Så du vil have en enkelt switch stående i centrum af København eller
hvad? Det virker ikke særlig gennemtænkt.

> [...]
> af ethernet eller fiber stick i vaeggen og indkoeb af set-top-box som
> er istand til at modtage den der video-on-demand og outputte videoen

Alle undersøgelser viser at folk ikke gider betale så uhyrlige summer
for noget de allerede har: Fjernsynet.
Og det er sgu begrænset, hvor mange mennesker der ville få gavn af et
pay-per-view system, prøv at spørge oncable, hvor meget salg der har
været i deres PPV på Selector.

> [...]
> kroner om maaneden for forbindelse + betaling for forbruget, slags
> pay-per-view for daekning af baandbredden og rettigheder til videoen..

Hvor mange mennesker ville gøre det når de kan få ADSL for 295,-
flatrate, og det dækker deres forbrug fint.

> [...]
> set-top-box kunne vaere tusindviser af gangen som downloadede
> DVD-kvalitets video-on-demand med mindst 2mbit/s..

Regn lige de der tusindvis af 2Mbps'er sammen og sammenlign med din ene
switch deroppe, er vi løbet tør for båndbredde nu?
Og hvilken maskine havde du forestillet dig, der skulle stå og streame
alt det ud?
Og i hvilket format? Microsofts DRM er mig bekendt blevet brudt.

> Naah men ok det nytter maaske ikke at snakke med jer videre om saadan
> noget her. HEr er nok for det meste sure medarbejder af TDC og
> CyberCity som browser i denne her nyhedsgruppe. Ihvertfald ikke folk

Og hvad så, regnede du med at finde investorer eller at få en
diskussion? Hvad var formålet med dit indlæg?

> [...]
> paa inden for den naermeste aarhundred. Saerligt ikke med den nye
> ultra-privatisering-af-alt-agtig regering der har overtaget magten.

Privatisering er godt, det er bl.a. det der har sikret dig konkurrenter
til TDC i Danmark.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Who are you?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-12-01 10:26

> aegte bredbaand

Request for henvisning

> [...]
> super-effektive gigabit/s switches og saa kan alle danskerne i
> Koebenhavn pludselig faa video-on-demand paa deres TV skaerm via

Du får mig snart til at græde...
Du har fået det fortalt 100 gange før, men jeg prøver igen.
Nej, det er ikke "bare" at trække et par kabler.
Ting der er nemme at gøre og med potentielt stor indtjening bliver
straks gjort af en eller anden.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-12-01 11:01

"Charbax" <charbax@space.com> wrote in message
> Er det ikke bare at traekke kabler ud af de
> transformatorstationner ud til alle boliger

For over tyve år siden lærte jeg, at ordene "bare", "kun" og "lige" ikke må
anvendes i forbindelse med computere.

Og ja, jeg lærte det på den hårde måde.

Ebbe

Fra : Jens

Dato : 13-12-01 00:49

Her er noget som burde lukke munden på "narbaks"....

"Baggrunden er ikke mindst dårlig økonomi. Blandt andet er de nødvendige
bokse ude i hjemmene i dag for dyre"

Jens

Fra : Charbax

Dato : 13-12-01 03:56

> Her er noget som burde lukke munden på "narbaks"....

Det er nemlig Lige saadan en artikel i Politikken der faar mig til at
raabe endnu hoejere op!! Det er ikke foerste gang jeg laeser
repraesentanter for Tv2 interaktiv eller fra mediedirektoerer hos TDC
at deres ekspert markedsanalyser ser ingen penge i video-on-demand,
ihvertfald ikke indefor det naermeste aar.

Jeg kan simpelthend ikke taale at hoere paa at selvom jeg har haft
2mbit/s ADSL i over et aar og havde 512kbit/s ADSL aaret foer det og
at jeg havde fast pris 56k modem aaret foer, at TDC afligevel ser
ingen hurtige penge at hente ved at forsoege sig lidt med at tilbyde
filer at downloade mod betaling.

Mediedirektør i TDC Internet begrunder at han og hans TV2-venner ikke
kan finde ud af at lave fornuftige aftaler med rettighedshavere. Men
saa lav da for helvede en aftale med Zentropa, de har masser af
video-content de mere end gerne vil vaere med til at det blev
distribueret paa nettet, og de har ingen lyst til at skide om prisen i
flere maaneder, de goer det sikkert gerne gratis i starten for at faa
opmaerksomhed omkring deres produktionner!!

Og hvis Zentropa ikke vil gaa med til det, saa spoerg Metronome om at
ligge deres Casper og Mandrilaftale afsnit paa nettet og Langt Fra Las
Vegas!! Det vil de sikkert gerne, uden at "kræve ejerandele som et
element i en aftale om rettighederne".

Og fandens da, hvis Metronome heller ikke er interesseret i at lave en
aftale med Tv2, TDC og Egmont saa bank dog for helvede paa doeren hos
Dansk Film Skolen hvor de har produceret tonsviser af interessante
kort-film, som de mere end gerne vil have lagt paa nettet og
distribueret som video-on-demand. Og de har ikke lyst til at bruge et
aar paa at skide om formattet, om det skal copi-beskyttes eller ej.

Og god damn it! HVis saa ingengang Filmskolen.dk gidder at bidrage med
video-content, hvis virkelig TDC og Tv2 ikke kender nogen overhovedet
som overhovedet gider at lade deres video-produktionner komme paa
nettet for de er ved at skide i bukserne over at nogen kom til at
kopiere deres videoer eller at folk saa ikke ville koebe deres DVDer,
saa kan TDC og Tv2 sgu finde 20 tusinde kroner og ansaette et
program-hold paa at lave et eller andet program som de saa
distribuerede paa nettet med det samme!!

> "Baggrunden er ikke mindst dårlig økonomi. Blandt andet er de nødvendige
> bokse ude i hjemmene i dag for dyre"

JA det er nok dyrere at lave en set-top-box end det er at lave en
telefonsvarer, men at det saa skulle vaere en rimelig begrundelse fopr
slet ingengang eksperimentere med at lave saadanne prototyper af
bredbaands Video-On-Demand set-top-box, at vi danskere skal blive ved
med at vente paa at der sker noget fordi at saadanne tv2 og TDC
inkompetente ikke forstaar potentiellet i VOD, det er bare skide
aergeligt!! Og DR er stadig ikke naaet laengere end ROFL og det der
interaktiv meningsloest lorte-pis.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-12-01 22:59

On 12 Dec 2001 18:55:47 -0800, Charbax wrote:
> [...]

[cut en masse tanke spind]

> [...]
> program-hold paa at lave et eller andet program som de saa
> distribuerede paa nettet med det samme!!

Jeg forstår stadigt ikke hvorfor du ikke selv er i gang, og
beviser at alle andre tager fejl.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 20-12-01 00:13

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Jeg forstår stadigt ikke hvorfor du ikke selv er i gang, og
>beviser at alle andre tager fejl.

Det er ikke en retfærdig indvending. Det må være tilladt at have
visioner uden at føle sig som den rette til at gennemføre dem.

Hvori der ikke ligger nogen biligelse af det aktuelle sprogbrug.
--
Svend Olaf

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-12-01 21:51

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

> Det er ikke en retfærdig indvending. Det må være tilladt at have
> visioner uden at føle sig som den rette til at gennemføre dem.

Et er at have visioner, et andet er at bashe andre for manglen på samme...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-12-01 00:27

In article <slrna222pg.2lhr.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Jeg forstår stadigt ikke hvorfor du ikke selv er i gang, og
> beviser at alle andre tager fejl.

+==============+
|| DON'T FEED ||
|| THE TROLLS ||
+==============+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

--
Andreas Plesner Jacobsen | <Crow-> who gives a shit about US law

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-12-01 11:20

> [...]
> 2mbit/s ADSL i over et aar og havde 512kbit/s ADSL aaret foer det og
> at jeg havde fast pris 56k modem aaret foer, at TDC afligevel ser

Stoler du ikke på markedsanalysen? De har ellers ofte ret..
Hvorfor er det at dine behov og dine hastigheder skal være det
afgørende?
For firmaer gælder det i høj grad om at tjene penge, og hvis du er den
eneste der vil aftage produktet hvad så?
Og du siger godt nok at ALLE vil have det, men det er jo bare varm luft.
Du har endnu ikke henvist til nogen undersøgelser

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Gregers Petersen

Dato : 13-12-01 17:50

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse
[SnIp en masse pjank]

Nicolas, tror du ikke du skulle køle lidt ned?
Jeg ville ønske du havde levet på Columbus' tid, så havde han da
allerede taget lyslederne med dengang

Jeg føler en hvis higen i dig efter det umulige, jeg så tilfældigvis
CWC i går, måske kan hende damen med stenene hjælpe dig?

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk