opskrift på falafel ??
Fra : Denver

Dato : 07-12-01 10:12

Hej

Ofte her på det sidste har min vej gået forbi en falafel"bar". Der er et
eller andet ved falafelen som gør den uimodståelig :) Nu kunne jeg så godt
tænke mig at slippe for at betale i dyre domme for det, for i virkeligheden
kan den _ikke_ være så dyr at fremstille selv. Dog har jeg ikke kunnet finde
en god opskrift endnu! Har søgt flere steder og også afprøvet nogle
opskrifter, men altid med det samme resultat - dårligt! ... Ved ikke om det
er mig som gør det forkert eller om det er opskrifterne som har fejlet :)
Håber på det sidste ...

Men er der en venlig sjæl som har en opskrift til at ligge ville jeg blive
lykkelig over at se den :)

Mvh.
Allan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 08-12-01 05:55

"Denver" <denver@klarupnet.dk> skrev följande i meddelandet...

> Men er der en venlig sjæl som har en opskrift til at ligge ville jeg
> blive lykkelig over at se den :)

Ja værsgo og se her..

Falaffel:
(ca. 25 stk)

250 g kikærter, udblødt i vand 1 døgn
2 mellemstore løg
2 fed hvidløg
2 spsk hakkede friske korianderblade eller persille
½ tsk stødt kommen
½ tsk spidskommen
½ tsk koriander
1 tsk chili
2 spsk olivenolie eller sesampasta (tahin)
2 spsk hvedemel
salt, peber
evt. lidt vand
olie til stegning

Brug en elektrisk kødhakker eller foodprocessor med kniv. Kom alle
ingredienserne, undtagen de tørre krydderier, i en skål og hak det, til
det er en jævn pasta. tilsæt en smule vand hvis det er alt for
uhåndterlig. Smag til med krydderierne. Form valnøddestore kugler af
farsen (brug evt. en teske dyppet i olie, eller kom lidt mel på hænderne
og rul dem, så går det let) og steg dem på panden i olie, eller kom dem
i friture, til de er gyldenbrune. Lad dem dryppe af på køkken rulle.

Evt. -held og lykke!

--
Mvh.
‹(•¿•)›

Besøg det traditionsrige Jule-Loppemarked i Kbh's Forum
Lørdag & søndag, 8-9 december, kl 10-17

520 stader fyldt med antikke ting og sager
Nisser - julepynt - kogebøger - gaveideer og alt til julen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-12-01 11:57

Hej Peter

> Ja værsgo og se her..

> ½ tsk stødt kommen
> ½ tsk spidskommen

Din opskrift ser absolut herlig ud (jeg ville selv lave falafler på
denne måde) men er du sikker på du mener kommen? Ja, det gør du vel
når du også skriver spidskommen (mange forveksler ellers disse to),
jeg har blot aldrig hørt om det i falafelsammenhæng!

I øvrigt ville jeg nok komme en del mere spidskommen i, men måske
virker det for kradst for nogle!

Martin