Hvordan identificerer man en Mac ? PC netv~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-12-01 09:33

I forbindelse med de mange problemer med at få Mac'erne til at se en
Windows 2000 server, så har jeg fået at vide at når man starter Mac'erne
op så skal man indtaste et password, så man identificerer de respektive
Mac'er overfor serveren.

Hvordan gør man det ?

Jeg har forstået det på den måde at man i Control panels->File Sharing i
Network Identity giver Mac'en et Owner Name, Owner Password samt
Computer Name ????? Og så starter man sin Mac på helt normal vis. Det er
Windows serveren, der afgør om der er oprettet en profil på hver enkelt
Mac ?!

Er det ikke tilstrækkeligt, såfremt PC gutten har sat AppleTalk korrekt
op på Windows serveren (hvilket han stadig ikke har fundet ud af) ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-12-01 09:41

In article <1f41gtu.1watoghym2qm8N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvordan gør man det ?

Det gør man ikke.

> Er det ikke tilstrækkeligt, såfremt PC gutten har sat AppleTalk korrekt
> op på Windows serveren (hvilket han stadig ikke har fundet ud af) ?

Joda. PC gutten har garanteret fået noget galt i halsen. Mac'en behøver
ikke at identificiere sig overfor serveren før den skal bruge den.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-12-01 10:02

> Det gør man ikke.

Fint.

> Joda. PC gutten har garanteret fået noget galt i halsen. Mac'en behøver
> ikke at identificiere sig overfor serveren før den skal bruge den.

Jeg har måske forklaret mig lidt uklart. På PC serveren er der oprettet
profiler eller hvad de nu hedder på samtlige computere, som skal kunne
se fælles mappen/mapperne. De profiler skal hedde det samme på Mac'erne,
som beskrevet i mit indlæg ??

Såfremt der lige pludselig skal sættes en ekstra PC eller Mac på deres
netværk og den computer skal kunne bruge fælles mappen, så skal der
først oprettes en profil på PC serveren, ikke ? Den "nye" computer kan
godt bruge mail/net, da PC serveren fungerer som en router (DHCP), ikke
??

Er jeg helt gal på den eller er det sivet ind på min lystavle ?

Jeg forstår ikke hvordan 2 uafhængige PC supportere kan have så svært
ved at få det til at virke ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-12-01 20:51

> [...]
>
> Er jeg helt gal på den eller er det sivet ind på min lystavle ?
>
> Jeg forstår ikke hvordan 2 uafhængige PC supportere kan have så svært

Ah, det vidst "eksperterne", der har lidt problemer her.

En profil på serveren er kun interessant for Windows-klienterne, hvor
man bl.a. automatisk kan mappe et netværksdrev/mappe til f.eks. N-drevet
samt en masse andre artige sager.

Mac'erne skal kun bruge det oprettede brugernavn og tilhørende password
til at logge på netværksdrevet via Vælger/Netværksbrowser. De kan ikke
udnytte profiler til noget.

Der er ej heller brug for et "owner name" på Mac'erne med mindre
arkivdeling via AppleTalk skal bruges mellem dem, eller man har et andet
formål med at navngive Mac'erne.

Det eneste der er lidt surt, er at jeg endnu ikke her set krypterede
passwords virke fra Mac til Win2000-server (og dermed Keychain), så man
kan arkivere passwords til serveren - og sådan i det hele taget især på
større netværk, hvis der sidder nogen og "sniffer" til trafikken og får
samlet et admin-password op i clear text.

Ny Mac eller PC? Der skal kun oprettes en ny bruger, hvis man har en
"fysisk" ny bruger. De eksisterende brugere kan logge på en hvilken som
helst pc eller få netværksadgang fra en hvilken som helst Mac. Og igen:
profiler er kun noget for pc'er.

[Diverse ophedede diskussioner ihu: Beklager hvis den anvendte
citatteknisk ovenfor ikke er helt/nok politisk korrekt ]

Thomas Tvegaard