Konceptet singler
Fra : Christian Muus

Dato : 04-12-01 22:09

Jeg har altid syntes at det er noget lidt underligt noget med singler.

Man hører altid i radioen: "Her er den næste single fra X's album Y" eller
"Her er efterfølgeren til "x"".

Skal de være udgivet som singler for at radioen kan/må/gider spille dem? Et
konkret og aktuelt eksempel er den med den nye Garbage-cd; 1.singlen
"Androgyni" blev voldspillet på P3. Der er IMO mange andre gode og endda
bedre sange på den plade, men først nu, hvor 2. singlen er udkommet, tør de
spille noget andet fra cd'en end 1. singlen, nemlig 2. singlen.

Det virker som om, at der er nogle bagmænd, der sidder og bestemmer, hvilke
sange, der må blive hits. For hvis P3 havde haft lidt fantasi, sans for
afveksling og IMO lidt bedre smag, burde de i eksemplet med Garbage, havde
spillet nogle andre numre end "Androgyni".

Og burde det ikke være nok med en enkelt single fra en kunstners album?
Altså folk kender jo som regel sangen på 2. singlen, hvis de har albummet,
så der er sjældendt stor nyhedsværdi i når speakerne i radioen siger; og den
næste single fra albummet, er: "..."
Men svaret på dette spørgsmål er vel sikkert et eller andet med dollars. For
det er vel for let for let at tjene lidt på en single, hvis den så også
indeholder et remix, en akustisk udgave, en liveversion af nummeret eller af
et andet af fuldlængde albummets numre. I nogle tilfælde også et helt nyt
nummer. Men det kan de da putte på deres næste album, så trofaste fans ikke
behøver at punge ud.

Ved ikke, om det blev for kringlet, men jeg håber i forstår, hvor jeg vil
hen

Med dette indlæg hentyder jeg mest på bands der laver fuldlængde albums, og
ikke diverse dance-projekter, der kun har materiale til en enkelt single.
For i de tilfælde er det vel meget åbenlyst.

--
Christian Muus

Fra : Gizmoduck

Dato : 05-12-01 00:02

On Tue, 4 Dec 2001 22:08:50 +0100, "Christian Muus"
<gergen@post.tele.dk> wrote:

SNIP

jeg har også undret mig lidt over det samme...for det er egentlig lidt
latterligt

er jeg den eneste der er temmelig træt af tim christensens love is a
matter of? efter min mening en af de svageste sange på hans soloalbum

og der er masser af eksempler, hvis man skruer væk fra lokalradioer/p3
vel man kunne høre bamses cover af brown eyed girl ca. en gang i
timen...men intet andet fra det album

det giver IMO slet ikke et indtryk af bandet når én single bliver et
hit og resten af pladen glemt

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Jacob

Dato : 05-12-01 16:33

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et andet af fuldlængde albummets numre. I nogle tilfælde også et helt nyt
> nummer. Men det kan de da putte på deres næste album, så trofaste fans

Du skal tænke på at radiostationerne ikke køber pladerne selv. De får dem
tilsendt af pladeselskaber i forbindelse med deres promotion af deres
kunstnere.
Jeg forstår ikke helt om du undrer dig over hvorfor stationerne spiller
singler, i stedet for album-tracks, eller om det er selve det at man udgiver
singler, der undrer dig.

Singler er en god idé for at introducere nyt musik...og det er ligemeget om
det er helt nye kunstnere, eller allerede kendte. De nye kunstnere finder ud
af om der er interesse for deres musik (pladeselskaber), og kan så senere
hen udgive et helt album. Allerede etablerede kunstnere kan i stedet
fokusere på album-produktionen (skabe en helhed osv) og så udvælge hvilke
numre der egner sig som singler. Jeg er klar over at jeg generaliserer
meget...men alt i alt vil jeg sige at singler er en ganske udmærket ting.
Der er selvfølgelig masser af exempler på at single-formatet bliver dårligt
udnyttet, selvom det ofte skyldes at den musik der udgives er dårlig( ex.
alt det dance-pis der bliver spyttet ud fra pladeselskabernes trykkerier).
Til gengæld holder jeg meget af at man benytter singlen til at udgive noget
materiale som ellers ville være udeladt på et album (b-sider). Jeg vil sige
at singlerne netop giver mulighed for en større bredde i musikken, da
undereksponerede kunstnere får en lille mulighed for at komme til lyds.

---Jacob---

Fra : dentro

Dato : 05-12-01 17:32

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Christian. Jeg har også selv undret mig over dette.
Jeg tror årsagen til at der ikke bliver spillet andet i radioen end allerede
udgivede singler skyldes radiostationerne selv. Jeg tror det er fordi de
ikke tør spille andet end hitmusik / musik som folk kender. Hvis nu folk
skruer hen på en radiostation og der spilles et nummer man aldrig har hørt
før, så tror jeg radiostationerne er bange for at man skruer væk (hvilket de
fleste, og jeg selv sikkert også ville gøre, jo mindre jeg kunne høre det
var en kunstner jeg kendte, eller hvis det var en vildt god sang. ....og jeg
synes sjældent sange er HELT VILDT gode første gang jeg hører dem).

Men jeg kunne forstille mig at der findes radioprogrammer hvor de spilles
alternativ musik (læs: musik som ikke er udgivet som single), gør der ikke?

/dentro

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-12-01 19:03

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk>
> Skal de være udgivet som singler for at radioen kan/må/gider spille dem?
(snip)

Der er ingen regler eller aftaler om, at radiokanaler ikke må spille
andre sange end dem, der er udgivet som singler. Og i nogen grad
spiller de jo også anden musik end singleudgivelser, især i visse
programmer som Radar på P3. Men du har da ret i, at det er
sjældent i de fleste programmer, når det drejer sig om ny musik.

I dit indlæg fokuserer du meget på albummet som produktet af
kunstnernes anstrengelser, men det er jo i lige så høj grad de
enkelte sange, der gælder. Singleudgivelser det medfølgende fokus
giver mulighed for hitstatus for en sang.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : John K

Dato : 05-12-01 21:56

> Skal de være udgivet som singler for at radioen kan/må/gider spille dem?

De skal ikke, men det er oftest en fordel, da det er singlerne de fleste
radiostationer sætter mest fokus på.

> [...]
> spille noget andet fra cd'en end 1. singlen, nemlig 2. singlen.
>
> Det virker som om, at der er nogle bagmænd, der sidder og bestemmer,

Det gør der jo i kraft af at det er pladeselskaberne (mange gange i
samarbejde med kunstnerne) der bestemmer hvad de sender ud som single. Det
sker ikke så tit at vi får tilsendt hele album'et, og dermed er vi mere
eller mindre tvunget til at vælge det som pladeselskabet sender til os.
Får vi et album tilsendt bliver det hele lyttet igennem, men det ender nu
oftest med at blive "hittet/den aktuelle single" der bliver valgt.

> For hvis P3 havde haft lidt fantasi, sans for
> afveksling og IMO lidt bedre smag, burde de i eksemplet med Garbage, havde
> spillet nogle andre numre end "Androgyni".

Hvorfor? - fordi du syntes der er numre på det album der er bedre.

> [...]
> så der er sjældendt stor nyhedsværdi i når speakerne i radioen siger; og

Næh men det er jo hits'ene flertallet vil høre.

> [...]
> behøver at punge ud.
>
> Ved ikke, om det blev for kringlet, men jeg håber i forstår, hvor jeg vil

Joh...

> [...]
> ikke diverse dance-projekter, der kun har materiale til en enkelt single.
> For i de tilfælde er det vel meget åbenlyst.

Der er da mange dance-projekter der har haft mere end et hit.

Mvh

John K

Fra : Christian Muus

Dato : 06-12-01 18:45

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? - fordi du syntes der er numre på det album der er bedre.

Ja - "IMO" betyder "In my opinion", og var også kun møntet på mit udsagn med
"bedre smag". Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme om værterne synes, at det
er det bedste nummer på pladen.
Jeg synes bare, at i netop tilfældet med Garbage, var der en periode, hvor
man hørte netop det nummer 3-4 gange om dagen (og da mener jeg arbejdsdag,
som i mit tilfælde fra 9-16). Så tænkte jeg bare, at hvis vi absolut skulle
høre så meget til dem, så kunne det da være meget fedt, hvis de også
spillede nogle af de andre numre fra pladen.
Men hvis de, som du siger, måske kun modtager singlen, er det vel svar nok
på mit spørgsmål.

> Der er da mange dance-projekter der har haft mere end et hit.

Ja, jeg sagde også "diverse dance-projekter"

Christian

Fra : John K

Dato : 06-12-01 19:07

> Ja - "IMO" betyder "In my opinion"

Så skriv evt. det istedet. Vi lever trods alt stadig i kongeriget Danmark :)

Mvh

John K

Fra : John K

Dato : 06-12-01 19:32

> Så skriv evt. det istedet. Vi lever trods alt stadig i kongeriget Danmark
:)

Men om ikke andet, så lærte man da lidt nyt i dag

Fra : nikolaj borg

Dato : 06-12-01 19:35

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote in message

> Så skriv evt. det istedet. Vi lever trods alt stadig i kongeriget Danmark
:)

Personligt er jeg stor tilhænger af at skrive IMØ, der både kan stå for I
Mine Ører og I Mine Øjne og samtidig lugter lidt af IMO

/Nikolaj