hvad gør man ved sky kat
Fra : Søren

Dato : 04-12-01 09:05

Hej NG,

Min kat er blevet sky - så sky at den gemmer sig når vi har gæster.

Tidligere var kom den frem og snakkede med vores gæster - ja den
hoppede sågar op i skødet på dem.

For godt et halvt år siden flyttede vi fra hus til lejlighed og
flytningen var traumatisk for missen. Ikke nok med at den var vidne
til en pludselig og larmende flytning, den kunne også kun komme ud
når i snor.

For nogle måneder siden flyttede vi så igen i hus. Denne flytning var
tilgengæld perfekt, da den foregik over flere dage. Katten kan nu
komme ud igen (uden snor) og har fået sin egen lille dør.

Efter vi er flyttet i hus er den blevet rolig igen - specielt efter at
den er har fået lov til at løbe frit ude (hvilket skete efter 6 uger)

Problemet er bare at den stadig gemmer sig når vi har gæster og den
vil aldeles ikke snakke med dem.

Kan jeg gøre noget for at vænne den til gæster - det ville jo være
rart hvis gæsterne også kunne tale med den en gang imellem.

På forhånd tak,

Søren

Fra : Britta Larsen

Dato : 04-12-01 09:33

Hej Søren :)

> Kan jeg gøre noget for at vænne den til gæster - det ville jo være
> rart hvis gæsterne også kunne tale med den en gang imellem.

Har Gæsterne børn med?

Nogle gange kan det skyldes at de ikke bryder sig om mindre børn, som nogle
gange kan være lidt hårde ved kattene.....men jeg mener ikke at have en god
løsning på dit problem.
Det vil nok også være synd at tvinge katten, til det, det vil jo nok bare
gøre den mere bange.....

Har selv oplevet det med mine forældres katte, så snart vi skal have gæster
så skynder de sig ud, og da de var helt små gemte de sig bag relietoren :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Søren

Dato : 04-12-01 15:44

Ingen af gæsterne har endnu haft børn med.

Fra : AnnetteS

Dato : 04-12-01 11:35

Hej Søren,

Du kunne jo prøve med i starten at invitere en speciel person du vidste
kunne lide katte, og er rolig i sine bevægelser. Når gæsten så er der,
kan du give katten noget af det der kattemad fra dåse. Bare på en
underkop og ind midt på gulvet ved siden af jer, hvor i sidder og
snakker/drikker kaffe eller hvad i nu laver. De kan simpelthen ikke
modstå det, og når den så kommer frem, lader i bare som om den ikke er
der, og giver den ro til at spise, og pudse sig bagefter. Så vil den
sikkert opdage at fremmede ikke er farlige.
Min ældste hunkat gør det samme, men er der mad i nærheden er det en
helt anden snak.

Vh. Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren

Dato : 04-12-01 15:46

Lader du den selv finde ud af at der er mad eller hjælper du den ved
at bære den hen til madden ?

Søren

Fra : Pernille Scharff

Dato : 05-12-01 10:17

Hej Søren,

se evt. min post om "forskrækket killing...." om vores menneskehadende
kattekilling! Selv om killingen nu er MEGET kælen og kontaktsøgende når
vi er alene fiser hun altså stadig i nærmeste gemmested når gæsterne
kommer. Min løsning på jeres problem, hvor katten tidligere har været
positiv over for gæster, ville nok ligne de andre forslag. Hvis katten
er lidt småsulten og ser at du øser mad op - tror du så ikke den kommer
dappende ind i stuen for at finde maden selv om der sidder nogle andre?
Og ellers er der vel ikke så meget andet at gøre end at lære den at
gæster ikke er farlige/ubehagelige, f.eks. ved at lade gæsterne tilbyde
godbidder eller legetøj.

Held og lykke!

/Pernille