Hvad hørte man i 1920'erne ???
Fra : Rikke og Per

Dato : 03-12-01 19:03

Hej NG

Jeg skal finde frem til noget musik der er tidstypisk for Al Capones
storhedstid - dvs. omkring 1920'erne. Jeg mener at kunne erindre at der er
bestemt type musik knyttte til denne tidsperiode, men jeg kan ikke sætte ord
på det - eller musik for den sags skyld.

Der må være nogle af jer her i gruppen der kan hjælpe mig videre med :
- navne på kunstnere der kendt for denne musik
- links til sider der omhandler denne type musik
- links til steder hvor man kan finde mp3-filer - så jeg kan høre om jeg har
fat i det rette inden jeg går i CD-shoppen eller på biblioteket.

Venlig hilsen
Per

Fra : Rick Madsen

Dato : 03-12-01 20:59

Rikke og Per eftersøgte:

> [...]
> - links til steder hvor man kan finde mp3-filer - så jeg kan høre om jeg har
> fat i det rette inden jeg går i CD-shoppen eller på biblioteket.

Al Capones storhedstid ligger nærmere i starten af 1930´erne; men
bortset fra det, vil jeg pege på Leadbelly som en intenst "tidstypisk"
kunstner for perioden.

Capone sponserede en vældig masse Jazz i Chicagos klubber, så næsten
ethvert eksempel på 20´er-30´er Jazz er glimrende. Jelly Roll Morton er
f.eks. storartet.

Min helt personlige favoritkunstner fra 20´erne er Blind Willie Johnson.

hvm
--
Click and water is automatically donated to developing countries:
http://www.givewater.org/thank_you/main.asp

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-12-01 21:18

"Rikke og Per" <NOSPAMperikke@get2net.dk>
> [...]
> bestemt type musik knyttte til denne tidsperiode, men jeg kan ikke sætte ord
> på det - eller musik for den sags skyld.

Swing og jazz kunne være gode bud. Sådan set er swing vist
en del af jazz, men jeg har på fornemmelsen, at det kan være
swing, du tænker på, når du skriver, som du gør. Prøv at kigge
http://www.allmusic.com under Music Styles for at finde
undergenrer, musikere m.m.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Max

Dato : 03-12-01 23:12

Hej Rikke og Per

> [...]
> bestemt type musik knyttte til denne tidsperiode, men jeg kan ikke sætte ord
> på det - eller musik for den sags skyld.

I kan jo starte med at søge i Google på "Josephine Baker", så får i startet på
alt omkring swingtiden.

Mvh Max

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 04-12-01 00:02

Således skrev "Max" <max_jens@post9.tele.dk> i dk.kultur.musik Mon, 3
Dec 2001 23:12:17 +0100:

>I kan jo starte med at søge i Google på "Josephine Baker", så får i startet på
>alt omkring swingtiden.

Hvis man skal holde et dansk tema, må man jo nok nærmere over i noget
revy-viser og den slags.

Mon ikke http://www.dr.dk/dr75/ kunne være et sted at starte?

Knud
--
I think it's wrong that only one
company makes Monopoly...

Fra : nikolaj borg

Dato : 04-12-01 00:17

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
> Hvis man skal holde et dansk tema, må man jo nok nærmere over i noget
> revy-viser og den slags.

Jeg kan ikke umiddelbart forbinde Capone med noget dansk, men jo, revy-viser
er nok mest dækkende for danmark på den tid.

> Mon ikke http://www.dr.dk/dr75/ kunne være et sted at starte?

Mon DR's playlister var så dækkende for "hvad folk lyttede til" på den tid?
Jeg har altid forstået det på den måde, at det tidligere DR var meget
orienteret omkring folkeoplysning og at radioen var domineret af
skolelærere?

/Nikolaj

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 04-12-01 00:18

Således skrev "nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> i dk.kultur.musik
Tue, 4 Dec 2001 00:17:09 +0100:

> [...]
>Jeg har altid forstået det på den måde, at det tidligere DR var meget
>orienteret omkring folkeoplysning og at radioen var domineret af

Nu tænkte jeg mere på at man kunne bruge den til generel oplysning om
perioden.

Knud
--
A few thousand rads never hurt anybody.

Fra : nikolaj borg

Dato : 04-12-01 00:37

> Nu tænkte jeg mere på at man kunne bruge den til generel oplysning om
> perioden.

Nå ja, selvfølgelig. Jeg troede bare, at siden mest handlede om, hvad DR
spillede dengang, og det mener jeg ikke er så repræsentativt. Men jeg har jo
på den anden side ikke set på siden, så man ved jo aldrig :)

/Nikolaj

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 04-12-01 00:15

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i dk.kultur.musik Tue,
04 Dec 2001 00:01:42 +0100:

>Hvis man skal holde et dansk tema, må man jo nok nærmere over i noget
>revy-viser og den slags.

<host>

Og så ser jeg lige at det skal have noget med Al Capone at gøre.

Han hørte nok ikke så meget Liva Weel at det gjorde noget...

Knud
--
Someday I'll find that peer and reset his connection!

Fra : Rick Madsen

Dato : 04-12-01 00:56

Max skrev:

> I kan jo starte med at søge i Google på "Josephine Baker", så får i startet på
> alt omkring swingtiden.

Med al respekt; Swing startede først en god rum tid efter at Al Capone
røg i spjældet, så det kan næppe siges at være repræsentativt som
lydspor til hans storhedstid.

Hvis man ellers vil vide noget om Swing, så må udgangspunktet ud skygge
af tvivl være Benny Goodman, altid omtalt som "The King of Swing"; men
han kunne ligesåvel benævnes "The Originator of Swing".

hvm

Fra : Max

Dato : 04-12-01 12:05

Hej Rick

> [...]
> af tvivl være Benny Goodman, altid omtalt som "The King of Swing"; men
> han kunne ligesåvel benævnes "The Originator of Swing".

Ja, men problemet er at Benny først slog igennem i trediverne og nu blev der
spurgt om tyverne.

Mvh Max

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-12-01 12:18

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk>

> Ja, men problemet er at Benny først slog igennem i trediverne og nu blev der
> spurgt om tyverne.

Swing eksisterede også i en vis form i 20'erne (Allmusic):
"Although Swing largely began when Louis Armstrong joined Fletcher
Henderson's Orchestra in 1924 and Don Redman began writing arrangements
for the band that echoed the cornetist's relaxed phrases, the swing era
officially started in 1935 when Benny Goodman's Orchestra caught on."

Men det er ikke det centrale. Vigtigst er, at det bedste svar på spørgerens
spørgsmål vel er de jazz-stilarter, der var fremme i 20'erne og indtil starten
af 30'erne, hvor Capone kom i fængsel. Spørgeren kunne også prøve
dette link: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=L2JAZZ

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 04-12-01 13:01

"Rikke og Per" <NOSPAMperikke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg skal finde frem til noget musik der er tidstypisk for Al Capones
> storhedstid - dvs. omkring 1920'erne.

Hej
prøv at søge på www.google.com med søgeordene 'music+1920+1930'
Det giver masser af forslag bl.a All American Music History, og andre med
både noder, titler, kunstnere og mp3'er

God jagt og god fornøjelse med at lære at danse Charleston

mvh/ Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : ole damgaard

Dato : 04-12-01 17:41

> [...]
har
> fat i det rette inden jeg går i CD-shoppen eller på biblioteket.

Umiddelbart tænker jeg mest på Ragtime-musik i denne forbindelse - f.eks.
Scott Joplin. Men prøv at se på Jim Hartleys nostalgiske hjemmeside. Man
skal ganske vist være medlem for at downloade hans musik, men han har
playlister lagt ud - f.eks. osse én kaldet "The roaring 20`es" -
http://jimhartley.com/preview/20s/index.html