1000 kr. i regning for 57 minutter.
Fra : Glavind

Dato : 03-12-01 19:05

Hej.
Min søn, som er studerende og ikke ligefrem vælter i penge, sad lørdag nat
og surfede på nettet. Modem er et 56 K, udbyder TDC. Han blev kastet af og
ringede op igen. Efter ca. 57 minutter opdagede han at han havde ringet op
til et andet nummer. Via en online kontrol af sin teleregning kunne han se
at det var et nummer på øen Sct. Helena. Han har åbenbart ubemærket
downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.
Venlig hilsen
Glavind

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 03-12-01 19:14

On 03 dec 2001 Glavind enriched usenet with:

> Han har åbenbart ubemærket
> downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
> Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Naturligvis. Han har jo selv kørt programmet.

PS jeg kan da godt se, at det er ærgerligt at miste de penge, men der er
ingen grund til, at TDCs andre kunder skal betale for det.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

"Bare en skide phoner"

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 19:11

"Glavind" <Glavind@cyberdude.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
> Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Hvis han har lavet opkaldet så skal han vel også betale. Selvom der er tale
om et program/virus/fejl der har ændret hans opsætning inden han ringede
op...Jeg har selv lavet samme nummer, jeg opdagede det da jeg hørte den
ringe op....den tastede liiiige lovlig mange gange synes jeg så jeg slukkede
for modemet øjeblikkeligt. Alligevel kostede det mig 12 kr(selvom den ikke
nåede af "ringe")...Jeg får helt kuldegysninger ved at tænke på hvad det vil
ha' kostet hvis det havde været 57minutter...

MVH
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-01 20:21

Thomas Eg Jørgensen skrev:

>Hvis han har lavet opkaldet så skal han vel også betale.

.... forudsat at han var klar over - eller *burde være klar over -
hvad han gik ind til.

Hvis han har hentet programmet på en side hvor der var en notits
om hvad det gjorde, så hæfter han for en gyldig aftale - også
selv om han havde så travlt med at klikke OK at han ikke så det.
Men hvis der ikke var en sådan notits (med minutpriser),
foreligger der ingen aftale, og så hæfter han ikke.

--
Bertel

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-12-01 21:51

On Mon, 03 Dec 2001 20:20:45 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

>... forudsat at han var klar over - eller *burde være klar over -
>hvad han gik ind til.

Og det burde han være. Han har selv etableret sin telefonforbindelse
og selv tilsluttet sit modem som selv kan ringe op.

Han har lagt sin skæbne i hænderne på et stykke software som
han ikke ved hvad gør.

Hvis det ikke er at opfordre ulykkerne til at komme væltende så
ved jeg ikke hvad der er.

Jeg kalder det ihvertfald dumt.

> [...]
>Men hvis der ikke var en sådan notits (med minutpriser),
>foreligger der ingen aftale, og så hæfter han ikke.

Så TDC skal altså også dække tabet hvis jeg fupper dig til at ringe
til et telefonsex nummer i langbortistan os du så bagefter siger
at du blev fuppet til det?

Hvorfor skal et tidligere led i kæden dække tabet for de
senere leds ulovligheder?

/Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 23:09

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvis der ikke var en sådan notits (med minutpriser),
> foreligger der ingen aftale, og så hæfter han ikke.

Indtil andet er retsligt bekræftet må det være sådan at han hæfter
overfor teleselskabet, men kan sagsøge hjemmesiden for beløbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-01 23:42

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Indtil andet er retsligt bekræftet må det være sådan at han hæfter
>overfor teleselskabet, men kan sagsøge hjemmesiden for beløbet

Tværtimod. Han hæfter for den danske telefonregning fordi en
abonnementsaftale betyder at man automatisk skal betale alle de
normale opkaldspriser. Men man hæfter ikke for det vilkårlige
beløb som sextjenesten klasker oveni og som møgteleselskaberne
hjælper dem med at kradse ind til trods for at det ofte er én
stor gang svindel - medmindre der foreligger en klar aftale, og
den forudsætter at man har adgang til alle oplysninger på
forhånd.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 23:49

> [...]
> abonnementsaftale betyder at man automatisk skal betale alle de
> normale opkaldspriser. Men man hæfter ikke for det vilkårlige

Dette er normal takst til pågældende land. Ellers ville det ikke være
lovligt.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-12-01 00:13

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> stor gang svindel - medmindre der foreligger en klar aftale, og
> den forudsætter at man har adgang til alle oplysninger på

Han hæfter for de opklad der er lavet i henhold til gældende takster, og
disse er beskrevet her:

http://www.udlandspriser.teledanmark.dk/udlandspriser/

At der så i nogen lande er teleselskaber er betaler deres kunder for at
skabe indgående udenlandstrafik og at nogen af disse kunder laver en
foretning ud af det, er bare sørgeligt.

Vi kan så være glade for at vores teleselskab tilbyder information og
værktøjer så forbrugeren kan undgå disse virksomheder:

http://www.teledanmark.dk/hjemmetelefon/misbrug.htm

Det er min opfattelse at Tele Danmark er på forbrugerens side, selv om de
rent faktisk kunne tjene gode penge på opkald til de dyre lande.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Glavind

Dato : 04-12-01 20:55

Min søn har IKKE downloadet noget i denne forbindelse.
Mvh
Glavind

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-01 21:02

"Glavind" <Glavind@cyberdude.com> skrev i en meddelelse
> Min søn har IKKE downloadet noget i denne forbindelse.

Hvilken hjemmeside var det?
Den må have udnyttet et exploit i så tilfælde.
Sagde han heller ikke ja til nogle vilkår?

Vi har ledt efter en sådan hjemmeside der skulle gøre det uden at spørge
om accept og uden at klikke ja til download, idet mange påstår at det er
sådan det er foregået.
Hidtil har vi ikke fundet noget, så et link vil være rart.

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-12-01 21:29

[ ... ]
> Hidtil har vi ikke fundet noget, så et link
> vil være rart.

Jeg fik faktisk også dummet mig engang, hvor jeg skulle svare ja til
at installere noget der ville give mig adgang til et eller andet. Da
jeg havde sagt ja, fandt jeg ud af at jeg ved opkald netop ville komme
til at ringe til et sted langt borte.

Jeg ville også have benægtet at jeg havde downloadet noget, for jeg
vidste faktisk ikke at jeg downloadede noget, jeg troede egentlig bare
at jeg på den måde gav windows ret til at give mig adgang til noget.

Nu kom dette altså ikke til at koste mig noget, for jeg blev opmærksom
på fadæsen inden det blev dyrt. Og jeg havde jo altså også kun mig
selv at bebrejde. Siden den tid har jeg været mere end ualmindelig
varsom med at sige ja til noget som helst, - og har da heller ikke
siden haft problemer. Har faktisk, så vidt jeg husker, heller aldrig
været inficeret af virus. Mit antivirusprogram og min forsigtighed,
har stoppet de virus'er der er ankommet via mail m.m.

Forsigtighed og omtanke er guld værd!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-01 22:16

"Andreas Falck" <andreas.falck@ulrikkenborg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vidste faktisk ikke at jeg downloadede noget, jeg troede egentlig bare
> at jeg på den måde gav windows ret til at give mig adgang til noget.

Netop. Det viser sig altid at brugerne alligevel har accepteret
betingelserne og downloadet noget. Men ofte ved de ikke at der er
downloadet noget, eller de tror de er "sikre" fordi de ikke opgiver
navn.

Fra : ponto

Dato : 15-01-02 16:22

Angående hjemmesider der downloader uden at gøre det, de eksistere, jeg har
for ikke så lang tid siden været ud for at jeg hvar på en hjemmeside kaldet
www.matchdoctor.com, når du kommer ind på siden starter den med en reklamer,
der desværre ikke er der mere nu, for de skifter fra uge til uge, men det
der sker er at den downloader en opkaldtsprofil uden at spørge, hvis altså
du på et eller andet tidspunkt har sagt ja til at downloade noget fra
microsoft, forstået på den måde at jeg har downloaded internet explore fra
microsoft og accepteret at den altid siger ja til microsoft produkter. og
fordi jeg havde sagt ja til det downloaded den en opkaldsprofil, heldigvis
for mig har jeg ADSL og har ingen telefon tilkoblet systemet så det gik ikke
galt for mig, men til at starte med var jeg også meget forviret over hvordan
den kunne download sig selv men hvis du har sagt ja til microsoft en gang så
ville den gøre det, derfor sig aldrig ja til altid at acceptere fra et sted
selv om det er microsoft eller andre , for noget må kunne misbruge det når
de kan få systemtet til at downloade.

Hilsen

Per
Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0d2d00$0$47274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-02 18:03

"ponto" <ponto@supertel.dk> skrev i en meddelelse
> der sker er at den downloader en opkaldtsprofil uden at spørge, hvis
altså
> du på et eller andet tidspunkt har sagt ja til at downloade noget fra
> microsoft

Sikkerhedscertifikaterne skulle gerne forhindre dette. Igen synes jeg
det er ærgerligt at oplevelsen ikke kan reproduceres

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-01 22:26

Glavind skrev:

>Min søn har IKKE downloadet noget i denne forbindelse.

Prøv at gå ham lidt nærmere på klingen. Modemmet tryller ikke
gyldige sextelefonnumre ud af den blå luft.

--
Bertel

Fra : "

Dato : 05-12-01 00:11

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Prøv at gå ham lidt nærmere på klingen.
> Modemmet tryller ikke gyldige
> sextelefonnumre ud af den blå luft.

Det lyder som om han har besøgt en af TBS's utallige sexsider, hvor han
hurtigt kan blive fanget i en fælde uden at vide det.

Der kommer en slags "tryk her for adgang" side. Allernederst på samme side,
mange skærmbilleder længere nede end der hvor OK-knappen er, står der
et-eller-andet om at opkald foregår via et specielt program til en forhøjet
takst.

Browseren henter det specielle program under påskud af at de skal benyttes
for at kunne modtage billederne, det bliver installeret, programmet starter
og vupti:

Din internetforbindelse lukkes ned, og programmet ringer istedet op via
modem til St.Helena eller et tilsvarende obskurt sted. Alt dette sker uden
du ser det, for dig ser det blot ud som om din egen internetforbindelse
stadig er aktiv. Istedet tæller et helt andet taxameter - i en helt anden
fart end hidtil.

===

Forbrugerombudsmanden har startet en prøvesag:
http://www.fs.dk/jura/fjura/sager/4055-8TBS.htm

Mvh, Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 00:20

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange skærmbilleder længere nede end der hvor OK-knappen er, står der
> et-eller-andet om at opkald foregår via et specielt program til en

Har du et eksempel på at det er mange skærmbilleder væk?
Det har jeg heller ikke kunnet finde.
Desuden anvender TBS svjv ikke opkald til udlandet. Derfor kan man netop
undsige sig at betale dem

> Browseren henter det specielle program under påskud af at de skal
benyttes
> for at kunne modtage billederne

øhh, det skal det sådan set også...

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med underholdning for den
brede masse. Dog kun i beta, men tag en test.

Fra : "

Dato : 05-12-01 00:36

"Martin Højriis Kristensen" skrev:

> Har du et eksempel på at det er mange
> skærmbilleder væk?

Jeg antager at forbrugerombudsmanden har noget at have sin sag i.

Men checkede lige en af deres sider, og der kom slet ikke nogen
informationer om takster mv. før download af deres active-x komponent.

Mvh, Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 07:03

> Jeg antager at forbrugerombudsmanden har noget at have sin sag i.

Det behøver du ikke nødvendigvis

> Men checkede lige en af deres sider, og der kom slet ikke nogen
> informationer om takster mv. før download af deres active-x komponent.

Link?

Fra : "

Dato : 05-12-01 13:15

> Link?

Arbejder du for TBS ?

Se stævningen fra Forbrugerombudsmanden. Læs hans kritik af den manglende
takstinformation, og følg de relevante links.

Mvh, Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 13:23

> Arbejder du for TBS ?

Nej. Du skriver bare at du _lige_ havde tjekket en af siderne og så bad
jeg bare om et link for at kunne verificere.

> Se stævningen fra Forbrugerombudsmanden. Læs hans kritik af den
manglende
> takstinformation, og følg de relevante links.

Jeg kender skam godt sagen. Jeg har bare ikke set en side hvor der ikke
blev gjort opmærksom på prisen

Fra : "

Dato : 05-12-01 13:53

"Martin Højriis Kristensen" skrev:

> Jeg kender skam godt sagen. Jeg har
> bare ikke set en side hvor der ikke
> blev gjort opmærksom på prisen

Og jeg har ikke fundet en eneste side hvor man bliver gjort opmærksom på
prisen *før* download af software. Hvorvidt man gør efterfølgende har jeg
ikke lyst til at prøve.

Jeg har ingen interesse i at liste de sider her. Igen, de står nævnt i
stævningen. Hvis du ikke gider læse den, så søg på ".dk"

Før download af software lokkes man kun med søde ord "direkte adgang uden
kreditkort" o.lign. Før forbrugerombudsmanden gik ind i sagen stod der vist
ligefrem gratis overalt - men nu er der blot undladt alt omkring priser.

Kan du ikke sende mig link til nogle af de mange sider du omtaler hvor man

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 05-12-01 13:59

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har ingen interesse i at liste de sider her. Igen, de står nævnt i
> stævningen. Hvis du ikke gider læse den, så søg på ".dk"

Dvs du slynger bare uden at gide understøtte det hvis nogen spørger..
respekt !

Hygge

Fra : "

Dato : 05-12-01 14:05

"Flemming Lynggaard" skrev:

> Dvs du slynger bare uden at gide understøtte
> det hvis nogen spørger.. respekt !

Nå, endnu en der har mistet det relevante link.

Men ok, så poster jeg det da lige igen:

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 16:43

> Men ok, så poster jeg det da lige igen:
> http://www.fs.dk/jura/fjura/sager/4055-8TBS.htm

Nu fulgte jeg det første link og du har ret i at man skal vælge "Mere
information" inden man ser prisen.
Man kan dog ikke være i tvivl om at det koster ud fra download-siden

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-12-01 19:58

On Wed, 5 Dec 2001 13:14:51 +0100, "<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote:

>Arbejder du for TBS ?

Arbejder du for BonBon-land?

Jeg tror bare at Martin, ligesom undertegnede, er interesseret i den
tekniske baggrund for at et program downloades uden videre - ikke så
meget om hvorvidt folk bliver gjort opmærksom på lige præcis prisen

Der har i tidens løb været en del indlæg fra folk, der "uden videre
har fået ændret deres startside". Der har endnu ikke været noget
tilfælde i disse nyhedsgrupper, hvor folk kunne give et link til en
side, hvor man ikke er blevet promptet på den ene eller anden måde.

Der har rigtigtnok været diverse sikkerhedshuller i fx MSIE, der har
muliggjort den slags automatisk kørsel af programmer, men det har ikke
været tilfældet ved nogen af de indlæg, der har været.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Glavind

Dato : 04-12-01 20:53

> [...]
> Men hvis der ikke var en sådan notits (med minutpriser),
> foreligger der ingen aftale, og så hæfter han ikke.

Han har ikke downloadet noget program

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 19:31

"Glavind" <Glavind@cyberdude.com> wrote in message

> Hej.
> Min søn, som er studerende og ikke ligefrem vælter i penge, sad lørdag nat
> og surfede på nettet.

Så lær din Søn, ikke at surfe efter Porno-sider

Ellers kunne i jo anskaffe jer en ADSL forbindelse,,, så er de penge
ivertfald hurtigt tjent hjem.... Hvis det sådan set sker er par gange....

Men TDC har faktisk en gratis spære services. sådan at den spære for opkald
til udlandet,, eller de der mærkelige Øer, til 30 kr. pr. minut...

Fra : Glavind

Dato : 03-12-01 20:24

Min søn er 23 år og ikke hjemmeboende.
Ang. pornosider. Det kunne jo være hen ville glæde hans gamle far med nogle
lækre billeder {

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 20:39

> Min søn er 23 år og ikke hjemmeboende.
> Ang. pornosider. Det kunne jo være hen ville glæde hans gamle far med
nogle
> lækre billeder {
heh, så tror jeg din søn skulle følge Bjarke Hansen's ide om at købe en
ADSL forbindelse, evt også en til hans far )

MVH
Thomas

Fra : Glavind

Dato : 04-12-01 20:57

> [...]
> heh, så tror jeg din søn skulle følge Bjarke Hansen's ide om at købe en
> ADSL forbindelse, evt også en til hans far )

Hans far har ADSL (hurra for det)
MVH
Glavind

Fra : Butch

Dato : 03-12-01 21:05

> [...]
> downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
> Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Hej
Der var for nyligt et indslag om en lignende episode i Rene ord for pengene.
Svjh var det noget som forbrugerstyrlesen gik ind i den sag. Måske kan du få
noget ud af at kontakte dem.

/Butch

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 21:32

"Glavind" <Glavind@cyberdude.com> skrev i en meddelelse
> Han har åbenbart ubemærket
> downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
> Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Der har været en del blæst men der har ikke været nogen afgørelser.
Så indtil videre hæfter husstanden som I ville have gjort såfremt nogen
havde ringet til et familemedlem på skt. helena
Såfremt han ikke mener at være blevet advaret om prisen kan hjemmesiden
sikkert anklages for bedrageri eller lign.

Fra : ~~Wing~~

Dato : 04-12-01 10:18

> [...]
> downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
> Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Hej Glavind

Prøv at kigge på linket, prøv evt. at stille dem spørgsmålet.

http://www.familieadvokaten.dk/

Det nærmeste jeg kunne finde omkring emnet er denne her

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-95.html

Håber at i vinder en evt. sag over teleselskabet.

Med venlig hilsen
Wing

Fra : ~~Wing~~

Dato : 04-12-01 10:22

> [...]
>
> http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-95.html
>

> Håber at i vinder en evt. sag over teleselskabet.

Der var lige et forkert link prøver lige igen sorry

Det nærmeste jeg kunne finde omkring emnet er denne her og ikke linket i
foregående mail, sorry

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-249.html

Med venlig hilsen
Wing

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-01 14:06

"~~Wing~~" <thepetersen@hotmail.com> writes:

> Håber at i vinder en evt. sag over teleselskabet.

Hvorfor dog? Teleselskabet har ikke gjort andet end at levere den vare
de blev bedt om at levere ved direkte gennemkald.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : ~~Wing~~

Dato : 04-12-01 14:42

>"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog? Teleselskabet har ikke gjort andet end at levere den vare
> de blev bedt om at levere ved direkte gennemkald.

Teleselskaberne ved udmærket hvad deres "vare" bliver brugt til.
Derfor ville det være rimeligt at de selv kom til at betale for opkaldende,
da de kunne afskære muligheden for opkald til internettet fra en linie som
ligger i honolulo.
Bare de store teleselskaber tjener penge er de ligeglade med hvordan.

For god ordens skyld må vi hellere starte en tråd med emnet da vi lige nu er
med til at fjerne os fra det spørgsmål som Glavind stillede.

Med venlig hilsen
Wing

Fra : Christian Laursen

Dato : 04-12-01 14:48

> [...]
> da de kunne afskære muligheden for opkald til internettet fra en linie som

Hvordan mener du, teleselskaberne skal skelne mellem opkald til en internet-
udbyder og vilkårlige andre opkald?

Christian Laursen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-01 14:54

"~~Wing~~" <thepetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Teleselskaberne ved udmærket hvad deres "vare" bliver brugt til.

Jada. Kredsløbskoblet kommunikation til udlandet. Nøjagtig som kunden
med sin kaldsopsætning/tonesignalering har bedt om

> [...]
opkaldende,
> da de kunne afskære muligheden for opkald til internettet fra en linie

Der er faktisk et sådant spærreprogram men en telefonlinje er åben som
standard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-12-01 15:06

"~~Wing~~" <thepetersen@hotmail.com> writes:

> Teleselskaberne ved udmærket hvad deres "vare" bliver brugt til.

Nå, gør de det? Hvis mine forældre var på ferie på Honolulu og jeg fik
lyst til at ringe til dem, så ville jeg taste den relevante landekode
og forvente at komme igennem.

Det er _præcis_ det, der sker, når et eller andet kvaj installerer
software direkte fra nettet, som derefter ringer op til Honolulu.

> Derfor ville det være rimeligt at de selv kom til at betale for opkaldende,
> da de kunne afskære muligheden for opkald til internettet fra en linie som
> ligger i honolulo.

Hvordan kunne de afskære det? Kun ved helt at afskære muligheden for
at ringe direkte til Honolulu. Hvad så derefter? USA? Schweitz?
Sverige?

> Bare de store teleselskaber tjener penge er de ligeglade med hvordan.

Pis med dig! Dit fjendebillede er igen og igen blevet modvist af
virkeligheden.

Ingen er interesserede i sure kunder.

Men jeg, som kunde, er ikke interesseret i at betale for diverse
fjolsers mangel på omtanke i brug af international telefoni. Du ved
godt, hvor de penge, som skal betale regningen, kommer fra, ikke? Nej,
der står _ikke_ et pengetræ i Dyremoses have, som han plukker dem
fra...

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 04-12-01 15:34

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Nå, gør de det? Hvis mine forældre var på ferie på Honolulu og jeg fik
>lyst til at ringe til dem, så ville jeg taste den relevante landekode
>og forvente at komme igennem.

Hvis der af prisen for et almindeligt opkald er råd til og lov til
også at betale penge til modtageren af opkaldet, er der vel noget
forkert med prisaftalerne?
--
Svend Olaf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-01 16:06

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis der af prisen for et almindeligt opkald er råd til og lov til
> også at betale penge til modtageren af opkaldet, er der vel noget
> forkert med prisaftalerne?

Det er jo teleselskabet i modsatte ende der afgør det.
Vi ser det også i DK hvor et firma betaler folk for at modtage kald på
deres mobiltelefon

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-12-01 17:19

In article <3c11de19.5173199@dtext.news.tele.dk>, Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Hvis der af prisen for et almindeligt opkald er råd til og lov til
> også at betale penge til modtageren af opkaldet, er der vel noget
> forkert med prisaftalerne?

Det er forkert at TDC betaler til Skt Helenas telefonselskab for
terminering af et opkald dernede?

--
Andreas Plesner Jacobsen | No guts, no glory.

Fra : Glavind

Dato : 04-12-01 21:08

> [...]
>
> Det er _præcis_ det, der sker, når et eller andet kvaj installerer
> software direkte fra nettet, som derefter ringer op til Honolulu.

Min søn (kvajet) har IKKE sagt "JA" til at installere noget software i denne
forbindelse.
Hilsen Glavind

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-01 21:07

> Min søn (kvajet) har IKKE sagt "JA" til at installere noget software i
denne
> forbindelse.

Har han ikke sagt ja til noget som helst?
Jeg vil _meget_ gerne vide hvilken side det er... (og nej, ikke for at
se billederne

Fra : Glavind

Dato : 04-12-01 22:25

> denne
>
> Har han ikke sagt ja til noget som helst?
> Jeg vil _meget_ gerne vide hvilken side det er... (og nej, ikke for at
> se billederne

Jeg skal spørge ham hvor han har været.

Fra : Peter T.

Dato : 05-12-01 12:24

"Glavind" <Glavind@cyberdude.com> wrote in

> Min søn (kvajet) har IKKE sagt "JA" til at installere noget software i
> denne forbindelse.

Jeg husker en tråd for nogle måneder siden, hvor der blev diskuteret om evt.
kode på en hjemmeside, havde mulighed for at ændre på opsætningen i IE eller
ej _uden_ at spørge brugeren først. Der kom aldrig et rigtigt svar på
problemet, men jeg vil ikke afvise at jeg selv har oplevet at få ændret min
startside uden videre. :) Enten er jeg blevet snydt via en balladeboks,
ellers _er_ der en måde at ændre opsætningen på.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 12:33

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse
> Enten er jeg blevet snydt via en balladeboks,
> ellers _er_ der en måde at ændre opsætningen på.

Jeg har set en del dialogbokse hvor man forsøger at "overdøve" advarslen
med "\n\n\nCLICK HERE TO CONTINUE"
Derudover kan installerede programmer såsom ICQ gøre det uden videre.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-12-01 20:02

On Wed, 5 Dec 2001 12:33:14 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Jeg har set en del dialogbokse hvor man forsøger at "overdøve" advarslen
>med "\n\n\nCLICK HERE TO CONTINUE"

Jeg bankede på et tidspunkt http://stock.ter.dk/startside sammen. Jeg
har dog en plan om at kombinere et sådan popup med et overlay-billede,
der dækker for øverste halvdel af teksten (og "Startside"-ikonet); på
den måde kan man nok få fx en "Installér program?"-prompt til at ligne
en stor JavaScript-alert.

http://www.guninski.com/popspoof.html er relevant at kigge på i den
forbindelse.

>Derudover kan installerede programmer såsom ICQ gøre det uden videre.

Tænker du på når man installerer ICQ, eller "i det hele taget"?

Jeg ved at man ved at spytte en .uin-fil tilbage til brugeren kan få
hans ICQ til at add'e én til sin contactlist uden videre (i øvrigt et
muligt trick til at forsøge at score hans IP-adresse, også selvom han
surfer gennem en anonymizer), men hvis man ligeledes med samme filtype
forsøger at sende en URL, mindes jeg at brugeren bliver promptet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-01 20:23

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bankede på et tidspunkt http://stock.ter.dk/startside sammen. Jeg
> har dog en plan om at kombinere et sådan popup med et overlay-billede,
> [...]

Interessant

> Tænker du på når man installerer ICQ, eller "i det hele taget"?

Jeg mente at de gange min startside pludseligt er blevet ændret har det
været et eller andet program der var installeret

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-12-01 21:47

Wed, 5 Dec 2001 20:23:22 +0100, skrev "Martin Højriis
Kristensen" <usenet@makr.dk>:

>Jeg mente at de gange min startside pludseligt er blevet ændret har det
>været et eller andet program der var installeret

<http://www.bonzi.com/bonzibuddy/buddy/bonzibuddyfreemsn.asp>
ændrer startside i min IE 6, når javascript er slået til og i
medium sikkerhed hos mig.

Der er en javascriptfil, som tilsyneladende gør det.
<http://www.bonzi.com/jscript/setstartpagewcomp.js>.

Når man så lukker IE, så åbner den igen og har så sat en ny
startside.

Heldigvis kan man bare på alm. vis ændre det igen.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 05-12-01 10:02

"Glavind" skrev:
> [...]
> downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
> Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Det er meget sandsynligt, at han hæfter for regningen.

Jeg vil opfordre dig til at kontakte TDC TeleDanmarks afdeling for
regningsklager (ring på tlf. 80 80 80 80). De kan hjælpe med at undersøge
nærmere, hvad der helt præcist er sket.

Typisk foregår Skt. Helena-opkaldene ved, at man besøger en porno-hjemmeside
og bliver opfordret til at downloade et program for at adgang til et lukket
forum med masser af "gratis" billeder.
Først når programmet er downloadet og aktiveret kommer en lille info-boks op
på skærmen, som informerer om, at der er tale om et udlandsopkald, som er
ret dyrt. Opkaldsprisen er så vidt jeg husker 17,50 kr. pr. minut.
Uheldigvis er der bare en hel del, som ikke lige får læst denne information.

I kunne overveje at melde hjemmesiden til Forbrugerombudsmanden med
henvisning til, at der er tale om vildledende markedsføring.

TDC Internet har gjort meget for at informere om problemet, bl.a. har
nyoprettede Opasia-abonnenter siden foråret fået tilsendt en folder, som
informerer om problemet, og der er desuden masser af information at hente på
internettet, f.eks. her:
http://sikkerhed.opasia.dk

Vil du effektivt forhindre, at dit modem ringer op til "fremmede"
telefonnumre, kan du købe programmet DialGuard:
http://www.dialguard.com

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som arbejder hos TDC Internet, men som ikke repræsenterer TDC Internet)

Fra : Glavind

Dato : 05-12-01 22:49

Jeg vil sige mange tak for de mange indlæg. Vi er da blevet lidt klogere og
min søn lidt fattigere.
Mvh.
Glavind

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-12-01 01:02

Glavind wrote:

>Jeg vil sige mange tak for de mange indlæg. Vi er da blevet lidt klogere og
>min søn lidt fattigere.

Men nu er det da snart jul/den stundende højtid

--
Den kloge narrer den mindre kloge.

http://chran.dyndns.dk - Nu med opfordringer til koncertgængere!

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 06-12-01 05:07

On Mon, 3 Dec 2001 19:05:12 +0100, "Glavind" <Glavind@cyberdude.com>
wrote:

>Hej.
>Min søn, som er studerende og ikke ligefrem vælter i penge, sad lørdag nat

Selvfølgelig surt men folks indtægt har jo ikke noget med deres ansvar
at gøre.

> [...]
>downloadet et lille program som ændre i opsætningen til udbyderen.
>Så er mit spørgsmål. Hæfter han for regningen.

Kort og enkelt ja . Har på andres vegne undersøgt det samme og fandt
ud at det som står i abonnements aftalen gælder nemlig at selskabet er
KUN ansvarligf for fejl i deres anlæg og tilslutninger o.l. .

De enkelte teleselskaber kan jo ikek vide om det er sandt det som den
anden part hævder at det er sket ved en fejl , det kan lige så godt
være en der har fortrud at stort forbrug og nu forsøger at slippe for
regningen bagefter , hvad selskaberne angår kan de jo ikke se hvad der
hvad .

Belært af andre bitre erfaringer har jeg gjort dette og flere jeg
kender har gjort det samme efter at have set hvad undertegnde har
gjort ,og det er at spærre fastnet telefonen for udlands opkald .

Lige så for ALLE 900 numere o.l. . Dette fordi man aldrig ved hvad der
sker med ens telefon som de du/i har været udefor og ej heller hvad
andre evt. kunne finde på .

De færreste private har brug udlansopkald som en mulighed og har man
det kan det faktisk gøres billigt via et globalone telekort . Var inde
på deres site og se priser og så at opkald til USA på mobil velatmærke
kunne foretages for 63 øre i minuttet .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-12-01 16:14

Hej

> [...]

>ringede op igen. Efter ca. 57 minutter opdagede han at han havde ringet op

Der er hjælp at hente her: www.dialguard.com

Dér kan du hente en ny software som blokerer for ubeviste opkald til
oversøiske distinationer til afsindige priser.

Vel, det hjælper selvfølgelig ikke den aktuelle situation, men kan
forhindre at det sker een gang til.

Prg. koster Dkr. 139,-

--
M.v.h. Ole®

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-12-01 17:22

Fri, 07 Dec 2001 16:13:56 +0100, skrev Ole Rasmussen
<dont_reply@nospam.dk>:

>Dér kan du hente en ny software som blokerer for ubeviste opkald til
>oversøiske distinationer til afsindige priser.

>Prg. koster Dkr. 139,-

Og det kan man få gjort gratis, hvis man har sit abonnement hos
TDC.

<http://www.teledanmark.dk/menu/nm0053.htm>

Fra : Linde

Dato : 08-12-01 15:12

Hehehe...

Man må da håbe for knejten at han fik sig en god høvler for den pris

Fra : Glavind

Dato : 15-12-01 11:11

Hej igen.
Jeg vil lige starte med at sige at jeg i snart 20 år har "leget" med
computer. Så jeg ved en del om det og ihvertfald om jeg vil have installeret
en software. Igår d. 14/12 surfede jeg lidt. Kom forbi en sexside og op
poppede de sædvanlige vinduer. Et af dem var med knap på " Klik her for at
installere opkaldssoftware". Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, men lukkede
vinduet igen. Til min store overraskelse var der pludselig et nyt ikon på
skrivebordet og et i startmenuen. Der var også lavet en ny folder i
C:\Program Files - "Dealer".
Nu forstår jeg bedre at man uforvarent kan kommet til at lave disse opkald.
"Ahhaaa - et nyt ikon. Hvad mon det er, det må jeg straks trykke på". Og så
hænger man på den.
M.v.h.
Glavind

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 15-12-01 12:08

"Glavind" skrev:
> [...]
> vinduet igen. Til min store overraskelse var der pludselig et nyt ikon på
> skrivebordet og et i startmenuen. Der var også lavet en ny folder i

Vil du ikke være rar at offentliggøre adressen på den hjemmeside, som fik
alt det til at ske?

Det kunne hjælpe med at afmystificere det her problem.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-01 14:29

On Sat, 15 Dec 2001 12:08:26 +0100, "Thomas B. Maxe"
<toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:

>Vil du ikke være rar at offentliggøre adressen på den hjemmeside, som fik
>alt det til at ske?
>
>Det kunne hjælpe med at afmystificere det her problem.

.... samt nævne version af browser (og evt. servicepacks).
<news:otch1us6bc51oo1t0a90gmj5bc6ikouvuo@dtext.news.tele.dk> omhandler
også noget af det samme, mere detaljeret. Endda tilsyneladende uden at
udnytte diverse exploits som sådan.

Fra : Glavind

Dato : 15-12-01 16:20

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> installeret

> Vil du ikke være rar at offentliggøre adressen på den hjemmeside, som fik
> alt det til at ske?
>
> Det kunne hjælpe med at afmystificere det her problem.

Her er den: http://www.archivehentai.com/4995/game/game.htm

M.v.h.
Glavind

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-12-01 16:50

Sat, 15 Dec 2001 16:20:02 +0100, skrev "Glavind"
<Glavind@Cyberdude.com>:

>Her er den: http://www.archivehentai.com/4995/game/game.htm

Der skete ikke noget i min IE 6 UK, da jeg kom til punktet,
selvom det godt kunne se ud, som den downloadede noget.
Jeg sagde selvf. nej til dl.

I Temp. I. F. fandt jeg en fejlside, hvor der stod at der dl
fejlede.

Der står bl.a.
Operation failed. Detailed Information:
CodeBase: http://64.157.10.150/diallerfiles/013637.exe
CLSID: {A45F39DC-3608-4237-8F0E-139F1BC49464}
Extension:
Type:

Måske fordi min Windows ligger på drev F.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 15-12-01 17:50

"Glavind" skrev bl.a.:

> at
> lukkede
> på
>
> Her er den: http://www.archivehentai.com/4995/game/game.htm

Okay. Tak for linket.

Jeg har Windows 98 med Internet Explorer 5 servicepack 2 installeret
(sikkerhedsniveau = 'mellem') og skal her forklare, hvad der skete, da jeg
forsøgte at følge linket:

Først dukkede en Shockwave Flash interaktiv porno-tegnefilm op. Den synes at
være ret uskyldig (sådan rent teknisk altså), men jeg blev naturligvis så
ivrig, at jeg klikkede på linket "Click here for more".

Det førte mig til siden:
http://www.archivehentai.com/4995/instantaccess.html

Hvor en statusmeddelelse på skærmen viste, at jeg var ved at downloade
noget, som skulle give mig fuld adgang til billederne og et løfte om, at jeg
ville få et gratis password efter 15 minuters brug af dette program.
Skærmen skiftede efter kort tid uden at jeg klikkede på noget.

Til gengæld dukkede en advarsel op på skærmen, for dette "noget", som jeg
var ved at downloade, var tilsyneladende digitalt signeret med et Code
Sign-certifikat. Det er samme type advarsel, som man får, når man
installerer Shockwave Flash-plugin og også andre typer plug-ins.

Advarslen siger: "Vil du installere og køre 'DiallerProgram Executable", der
er signeret på 05-12-01 19:37 og distribueret af:

BTV Industries CSV

Udgiverægthed blev bekræftet af VeriSign Commerical Software publishers CA.

Bemærk: BTV Industries CSV påstår, at dette indhold er sikkert. Du bør kun
installere/se dette indhold, hvis du har tillid til BTV Industries CSV."

Jeg har IKKE tillid til BTV Industries CSV og da slet ikke, når jeg får
tilbudt at downloade "DiallerProgram Executable", så jeg trykkede Nej.

Og så skete der sådan set ikke mere. Ingen ikoner på skrivebordet. Ingen
nyoprettede mapper.
Den eneste ændring er, at jeg fået 3 cookies i mine Temporary Internet Files
samt en HTML-fil, som indikerer, at jeg har afbrudt installation af
programmet.

Hvis jeg så trykker "reload" (F5), eller hvis jeg bare forlader siden, så
kommer der ikke en ny Code Sign-advarsel. Derimod kommer en pop-up, som
fortæller, at jeg har brug for en ny version af Windows Media Player, men
siden skifter lynhurtigt til download af dial-up-software. Linket er altså
IKKE til Microsoft, men til dial-up-programmet.

Konklusion: Det her er dybt forkastelig markedsføring, som klart ville have
været i strid med markedsføringslovens paragraf 2 om vildledende
markedsføring, hvis det havde været et dansk website eller rettet mod danske
forbrugere. Det er det bare ikke.
Jeg tvivler på, at Microsoft bifalder den modbydelige måde at misbruge
Windows Media Player-varemærket til at lokke besøgende til at downloade
dialup-software.
Ulækkert er det, men der ER altså flere advarsler, inden dial-up-programmet
bliver installeret. Og der kom som sagt ikke noget uønsket på min maskine.
Morale: Stol ikke på alt, hvad du ser på nettet og svar NEJ, hvis du er i
tvivl.

Fra : H. Olesen

Dato : 15-12-01 23:12

On Sat, 15 Dec 2001 17:49:33 +0100, "Thomas B. Maxe"

Jeg skulle da også lige prøve.

Oplevede det samme som Thomas, bortset fra

> [...]
>siden skifter lynhurtigt til download af dial-up-software. Linket er altså
>IKKE til Microsoft, men til dial-up-programmet.

det vil sige ikke helt forskelligt, men jeg forsøgte denne del to
gange og når jeg trykkede på linket til Mediaplayer (som jeg ikke
syntes skiftede LYNhurtigt) så kom jeg virkelig frem til en Microsoft
side.

Ikke at jeg på nogen måder forsøger at forsvare det omtalte site, jeg
synes også at det er forargeligt.

--
Mvh.
H. Olesen

Fra : Glavind

Dato : 16-12-01 15:22

> [...]
> ville få et gratis password efter 15 minuters brug af dette program.
> Skærmen skiftede efter kort tid uden at jeg klikkede på noget.

Dette vindue lukkede jeg ved at trykke på krydset i højre hjørne.
Herefter lukkede jeg alle vinduer. Jeg har altså ikke trykket på hverken
accept eller annullere.
Heu nu prøvet 2 gange og begge gange er der oprettet ikoner og en ny
folder med et Dialeup program.
Jeg bruger Explore 6,0