max($etellerandet);
Fra : strix nebulosa

Dato : 02-12-01 10:39

Hej...

Jeg forsøger at finde frem til et maxtal, men kan ikke få følgende til
at fungere:

while ($row = mysql_fetch_array($query)) {
$række = $row["art_navn"];
$antal = $row["antal"];
}
print "<br><br>";
$a = array($antal);
$totalt = max($a);
print "$totalt<br><br>";
}

$antal indeholder en masse tal, trukket ud af en database. Det sidste
tal er 234, og det største tal er 873467. Ovenstående resulterer i at
print = 234 - hvorfor det!???

Fortsat go' søndag :)

MVH Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 02-12-01 11:02

strix nebulosa wrote:

> [...]
> at fungere:
>
> while ($row = mysql_fetch_array($query)) {

Her overskriver du $række (kan man bruge æ i et variabelnavn?) og $antal
for hver iteration.

> print "<br><br>";
> $a = array($antal);

Her opretter du et array med eet element med værdien $antal.
Hvorfor opretter du et nyt array?

> $totalt = max($a);

Det største tal i $a kan kun være det ene element ($a[0]). Hvorfor
kalder du resultet for $totalt? Mener du ikke $max?

> print "$totalt<br><br>";
> }

Du har en klamme i overskud.

> $antal indeholder en masse tal, trukket ud af en database.

Nej, $antal er eet tal.

> Det sidste tal er 234, og det største tal er 873467. Ovenstående
> resulterer i at print = 234 - hvorfor det!???

Ja, det skulle gerne give sig selv nu.

Din kode skal nok se sådan ud:

// deklaration
$raekke = array();
$antal = array();

while ($row = mysql_fetch_array($query)) {
// Vi appender ([]-operator)
$raekke[] = $row["art_navn"];
$antal[] = $row["antal"];
}
print "<br><br>";
$max = max($antal);

print "$max<br><br>";

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 02-12-01 11:22

> Din kode skal nok se sådan ud:
>
> // deklaration
> $raekke = array();
> $antal = array();
>
> while ($row = mysql_fetch_array($query)) {
> // Vi appender ([]-operator)
> $raekke[] = $row["art_navn"];
> $antal[] = $row["antal"];
> }
> print "<br><br>";
> $max = max($antal);

Hvis det *kun* er max(antal) man er interesseret i var det *meget*
nemmere at opnå med en
"select max(antal) as max from [tabel]" - og meget hurtigere og mere
"naturligt"!

Så slipper man for at overføre en masse irrellevante data fra databasen.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : strix nebulosa

Dato : 02-12-01 11:37

On Sun, 2 Dec 2001 11:22:15 +0100
"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote with a touch of lunacy:

> [...]
> "naturligt"!
>
> Så slipper man for at overføre en masse irrellevante data fra databasen.

Ja. Det har jeg også brugt. Men da jeg skal hente en masse andet på
samme tid, har jeg foretrukket PHP løsningen.

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : strix nebulosa

Dato : 02-12-01 11:36

Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> wrote with a touch of lunacy:

> Ja, det skulle gerne give sig selv nu.

Det gør det også nu. Det er lige med at gennemskue logikken i det hele :)

> Din kode skal nok se sådan ud:

> while ($row = mysql_fetch_array($query)) {
> // Vi appender ([]-operator)
> $raekke[] = $row["art_navn"];
> $antal[] = $row["antal"];
> }
> print "<br><br>";
> $max = max($antal);
>
> print "$max<br><br>";

Ja det hjalp gevaldigt kan man roligt antyde. Det absolut springende
punkt var, at jeg ikke anede, at man bare kunne tilføje [] når man
henter de forskellige $rows.
Men nu forstår jeg allerede en masse mere angående arrays - TAK!

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>