"Løftet" - en dejlig rolig spændingsfilm
Fra : Philm.dk

Dato : 02-12-01 00:27

Dejligt endelig at se Jack Nicholson i en stærk rolle igen. Der er i det
hele taget mange grunde til at klappe i hænderne over "Løftet", en
filmoplevelse man kan tage både svigermor og kæresten med til.

Men hvordan tager publikum den spektakulære slutning. Jeg var begejstret,
men det er ikke sikkert, andre har det sådan?!

venlig hilsen
Tobias Lynge Herler

--
www.philm.dk
- filmanmeldelser

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-12-01 01:10

"Philm.dk" <tobias@philm.dk> skrev:

>Men hvordan tager publikum den spektakulære slutning. Jeg var begejstret,
>men det er ikke sikkert, andre har det sådan?!

Spektakulær? Hvad mener du? Jeg har aldrig set en film, der i den grad
bygger op til så meget og så fiser ud som en våd lynkineser. Jeg følte
mig snydt, snydt, snydt.

Niels Søndergaard

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 05-12-01 23:30

> Spektakulær? Hvad mener du? Jeg har aldrig set en film, der i den grad
> bygger op til så meget og så fiser ud som en våd lynkineser. Jeg følte
> [...]

Snyd, snyd, snyd???!!!!
Hvad havde du ventet? Det er en helt anden type film end det vi er vant til
fra Hollywood, og derfor ville det også have været meningsløst med en typisk
tempofyldt hollywood-slutningen.
Jeg synes personligt at det var en suveræn slutning. Den udgør et perfekt
punktum på en fremragende film, og slår temaet fast på en måde, der (for mit
vedkommende) gør indtryk og fører til eftertænksomhed.
Det er da en vigtig pointe at han giver et løfte - en moralsk binding - og
herpå besættes så meget (med henblik på sin egen frelse), at han i sit
forsøg på at leve op til sit løfte, op til flere gange bryder med de
selvsamme moralforestillinger, som ligger til grund for hans eget løfte.
Besættelsen fører ham længere og længere ud i vanviddet (og blindhed),
hvilket symbolsk ender med at han (i bogstaveligste forstand) sætter
spørgsmålstegn ved sin egen sindstilstand.
Men lad mig høre lidt nærmere om din vurdering.

Morten

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 06-12-01 00:10

"Morten Møller Kristensen" <mortenmk@kabelnettet.dk> skrev:

>Men lad mig høre lidt nærmere om din vurdering.

Den kan for en gangs skyld udtrykkes med ét ord: Narrefisse. Men skal
jeg absolut udddybe den, bliver det to ord: Ren narrefisse.

Så er I advaret, folkens.

Niels Søndergaard

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 06-12-01 19:58

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan for en gangs skyld udtrykkes med ét ord: Narrefisse. Men skal
> jeg absolut udddybe den, bliver det to ord: Ren narrefisse.

> [...]

Meget præcist formuleret og uddybende argument, du rammer virkelig plet
der... Og dog.
Med respekt for andre folks filmsmag, mener jeg naturligvis at det er iorden
at du ikke bryder dig om filmen.
Mit råd til folk, eller rettere: de folk der er til mere end det sædvanelige
lave hollywood-niveau: gå ind og se den. Den kræver mere, men udbyttet er
laaangt større, og her tænker jeg altså ikke på underholdningsudbyttet...

Morten

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-12-01 13:33

> [...]

>laaangt større, og her tænker jeg altså ikke på underholdningsudbyttet...

Lad os sige det på den måde: Hvis du synes, franske film er fede og
amerikanske dårlige, så se da for guds skyld "The Pledge", for det er
lige præcis en fransk følefilm i amerikanske fåreklæder.

Men hvis du holder af en god historie og gerne vil have at vide, hvem
morderen i en krimi er, når man nu har brugt to timer på at jagte ham
og bygge stemningen op, så gå langt uden om den.

Forestil dig, at du læser en Agatha Christie-roman og opdager, at
sidste kapitel mangler - så ved du nok, hvad jeg mener.

Niels Søndergaard

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 08-12-01 17:43

> [...]
>
> Forestil dig, at du læser en Agatha Christie-roman og opdager, at
> sidste kapitel mangler - så ved du nok, hvad jeg mener.

Jeg ved præcis hvad du mener...
Men jer foretrækker altså film, der vil noget - fransk, amerikanske, der er
fuldstændigt ligegyldigt - , film hvor instruktøren vil noget i forhold til
sit publikum.
Og ikke Store hollywood-brag, hvor - som Sean Penn siger - den eneste
(uskrevne) regel er, at der ikke må være mere end en klog tanke i, så kan
publikum ikke følge med (og så bryder hele den amerikanske filmindustri
sammen).
Foudsigelighed overfor tænksomhed er vel det hele vores diskussion om the
Pledge handler om.
Men sådan er folks syn på film jo så forskelligt.

Morten