Brød med sprød skorpe
Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-01 11:53

Hej NG

Jeg bager tit og med stor glæde - og som oftest med et godt resultat.
Der er dog en ting som jeg aldrig har kunnet forklare. Skorpen på
brødet er altid sprød når brødet kommer ud af ovnen, men nogle gange
bliver den blød lige så snart brødet begynder at køle af. Jeg kan ikke
se noget system, dvs. jeg mener jeg gør det samme hver gang, så jeg
kan ikke forklare fænomenet.

Har nogle her et bud? Hvad bestemmer om skorpen bliver sprød?

Generelt bruger jeg blot mel, vand, gær og salt og en teske sukker i
mine brød - meltypen afhængigt af hvad jeg vil lave. Hæver en times
tid. Formes og efterhæver 30-40 min. Brødet fugtes med vand fra en
forstøver. Ind i en 250 grader varm ovn som straks skrues ned til 200
gr. Bager 30-40 min efter størrelsen. Der er en keramisk bagesten på
bagepladen.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Peter Westh

Dato : 01-12-01 12:29

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ikke forklare fænomenet.
>
> Har nogle her et bud? Hvad bestemmer om skorpen bliver sprød?

Bortset fra at mit brød hæver længere (koldt/med meget lidt gær) og gerne er
mere groft i det, ligner din metode min. Dog smider jeg, i stedet for at
bruge forstøveren, en halv kop kogende vand ind i bunden af ovnen sammen med
brødene. Og så starter jeg på fuld hammer (270) og skruer jeg sjældent ned
for varmen, i hvert fald først efter 15 minutter, hivs brøddene er store.

Det kan også hjælpe at spænde brødet rigtigt op, altså forme dem ved ligesom
at rulle dem rund om sig selvtil overfladen er spændt og rund.

Generelt synes jeg at brød skal bages længere tid end den konventionelle
visdom siger, for at skorpen skal blive sprød. Men det er nok mest forid
mine brød gerne er ret grove, og altså indeholder mere fugt end en ren
hvededej.

MVH

Peter

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 02-12-01 21:04

Fatter det ikke.

Jeg hælder bare en kop vand over brødene, sætter dem i en
kold oven og skruer op på 200.

Sprøde, saftige og lækre HVER GANG.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-01 11:19

Hej Torben

> Sprøde, saftige og lækre HVER GANG.

Mine er såmænd også lækre hver gang. Og sprøde. Men det der undrer mig
er så forskelligt de *bevarer* sprødheden. Nogle gange varer det under
en halv time, andre gange hele dagen. Det er præcis dette som jeg ikke
forstår!

Du bruger kold ovn og kun 200 gr.? Er du sikker på at ovnens termostat
fungerer - det lyder ikke af meget i mine øren! Jeg synes slet ikke de
får nok farve ved den temperatur. Nå ja, det kan da også være min ovns
termostat som viser for meget!

Hilsen
Martin