Mine erfarringer med FWA....andre?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 30-11-01 22:31

Hejsa

Jeg har fået FWA(nævnt et par gange i denne gruppe) og er egentlig godt
tilfreds med det, jeg undre mig bare nogle gange...

Jeg sidder og uploader 5-6 mpeg videoer med biler til forskellige folk og
mit DU-meter(stopwatch) siger at jeg over de sidste 70mb(uploadet) har kørte
med en upstream på 62,3kb/sek....Nu undre jeg mig så lidt, for jeg har købt
en 1024/256 forbindelse....og 256/8*0,85=27kb/sek.....

De mpeg filer kan _ikke_ pakkes mere, jeg har lige prøvet med winzip og den
kunne ikke gøre mere ved det så jeg må gå ud fra at hastigheden DU-meteret
viser er den faktiske hastighed....men....hvordan det?

Ligledes har forbindelse lidt problemer med _meget_ up- og download på
_samme_ tid, der falder download til 70-80 og upload stiger til
40-60.........Er der andre derude der oplever de samme "sjove" symtomer....?

Ellers kører forbindelsen fint, downstream ligger på 120kb/sek ved hæftig
download og ingen upload....

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 01-12-01 01:17

On Fri, 30 Nov 2001 22:30:49 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> [...]
>med en upstream på 62,3kb/sek....Nu undre jeg mig så lidt, for jeg har købt
>en 1024/256 forbindelse....og 256/8*0,85=27kb/sek.....

Tja, tror roligt du kan regne med at du får mere end du betaler for.

Jeg studsede også da mit FWA blev installeret forleden; for da
installatøren tjekkede hastigheden, så var den 1024/512.

DA jeg spurgte ham, så svarede han noget med at det var sådan tilbuddet så
ud nu, så det er jo kun glædeligt hvis vi rent faktiskt har fået mere end
vi betaler for (el. er blevet lovede at vi ville få for vores penge).

En anden sjov ting er, at vi næsten også har fået en fast IP med i købet.
Ihvertfald fortalte teknikeren, at man nemt kunne ske at køre med samme IP
i over en måned, selvom man havde komputeren slukket i op til et døgn el.
to ind i mellem
Indtil videre har jeg haft den slukket mere end den har været tændt, og jeg
har konsekvent ramt samme IP hver gang jeg tænder komputeren indtil videre.

>Ellers kører forbindelsen fint, downstream ligger på 120kb/sek ved hæftig
>download og ingen upload....

Samme her.
Omend jeg har lidt problemer med deres news for tiden; der begynder den at
hugge kraftigt ned i hastigheden når man henter meget over en længere
periode (for at afprøve "systemet" er den røget et par giga igennem deres
news, med mig som modtager, de sidste par døgn).
Nu skal jeg så bare finde ud af, om problemet ligger hos dem, el. hos mig.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
Parking lot: A place where arguements start from scratch.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-12-01 06:03

"Rune Kronenberg" <rrk@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Tja, tror roligt du kan regne med at du får mere end du betaler for.
WUHU!!

> [...]
jeg
> har konsekvent ramt samme IP hver gang jeg tænder komputeren indtil

Njea, vi har fast ip men vi er bag firewall så http eller anden form for
server er udelukket...desværre....min IP er normal 10.x.x.x, men det er din
måske ikke?(win95/98: kør "winipcfg", win2k: kør "ipconfig" i en prompt)....

> [...]
> periode (for at afprøve "systemet" er den røget et par giga igennem deres
> news, med mig som modtager, de sidste par døgn).
Oh, well, news hakker i det når jeg modtager, altså tæller lynhurtigt 100kb
holder så 0,2-0,5 sekunders pause og tæller så 100kb igen.......noget i den
stil?

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 01-12-01 10:27

On Sat, 1 Dec 2001 06:03:26 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
> [...]

>måske ikke?(win95/98: kør "winipcfg", win2k: kør "ipconfig" i en prompt)....

Jo, det er den da.
Men jeg regner faktiskt med at man kan åbne op for visse porte, hvis man
skulle få behov el. ønsker om det.

Så at al trafik på f.eks. port 21 bliver gelejdet videre til min interne
ip.

>Oh, well, news hakker i det når jeg modtager, altså tæller lynhurtigt 100kb
>holder så 0,2-0,5 sekunders pause og tæller så 100kb igen.......noget i den
>stil?

Nope, det er det ikke.
Den vil pludselig falde til kun 7-8 kB, og så ligge der ret konstant, men
jeg har en ide om at det er fordi jeg lige nu henter store filer, med et
program som ikke er beregnet til det formål, regner med at prøve med et
andet program senere (hvis jeg gider, da jeg alligevel ikke skal bruge news
til sådan noget, udover en "test-periode").

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
Get even... with the people that have helped you.

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 01-12-01 20:22

On Sat, 01 Dec 2001 10:26:41 +0100, Rune Kronenberg <rrk@nospam.dk> wrote:

>Den vil pludselig falde til kun 7-8 kB, og så ligge der ret konstant, men
>jeg har en ide om at det er fordi jeg lige nu henter store filer, med et
>program som ikke er beregnet til det formål

[cut]

Har så eksperimenteret færdigt, og problemet lader til at ligge på min egen
PC (læs: software).

Har ihvertfald været istand til at holde den over 100 KB/s i snit, i over
en time da jeg fik rodet lidt.

Heldigvis så har man nu flatrate, så et eksperiment som dette gør intet,
udover ta'r lidt tid.

Og så skal der selvfølgelig ryddes op på HD igen, for jeg har ikke det helt
store at bruge en masse billeder af biler, motorcykler m.m. til. Men lige
nu fylder det et pænt stykke over 1Gb på min HD.

M.v.h.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 03:31

> Har ihvertfald været istand til at holde den over 100 KB/s i snit, i over
> en time da jeg fik rodet lidt.
100kb/snit, ved download opnår jeg normalt 120kb i snit...

> Heldigvis så har man nu flatrate, så et eksperiment som dette gør intet,
> udover ta'r lidt tid.
Ja, flatrate er som sendt fra himlen, under diverse test osv hentede/sendte
jeg også knap 16gb den første weekend, men det stilner lige så stille
af...det har det i hvertfald gjort i mit tilfælde...

MVH
Thomas

Fra : Morten

Dato : 05-12-01 23:06

Nu er der jo diskuteret en del frem og tilbage... Lad mig slå fast - der er
ikke som sådan nogen begrænsning for hvor mange computere I kan sætte til
jeres FWA linier!!!

Der er (eller kommer) en begrænsning i antallet af IP adresser til den
enkelte kunde da disse jo koster penge. Her kommer det magiske tal 5 ind i
sammenhængen. Der er dog intet som hindrer kunderne i at sætte en somputer
op som gateway og koble 500 andre på bageved! Jeg kender til situationer,
hvor FWA er brugt til "LAN partys" med flere hundrede og det fungerer
selvfølgelig fint...

Mvh Morten

Fra : Christian Reupke

Dato : 05-12-01 23:42

On Wed, 5 Dec 2001 23:06:07 +0100, "Morten" <nupper@hotmail.com>
wrote:

>Der er (eller kommer) en begrænsning i antallet af IP adresser til den
>enkelte kunde da disse jo koster penge.

IP adresser fra RIPE koster intet og det er ligeledes ikke tilladt at
opkræve betaling for dem i evt. videre led. Det er dog selvfølgelig
tilladt at lade sig betalt for de administrative omkostninger i den
forbindelse, men en IP adresse som handelsvare, fy fy!

--
Christian Reupke - usenet@reupke.dk
Working @ NETsite A/S, http://www.netsite.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-12-01 00:13

"Christian Reupke" <usenet@reupke.dk> wrote:

> [...]
> tilladt at lade sig betalt for de administrative omkostninger i den
> forbindelse, men en IP adresse som handelsvare, fy fy!

Men det gør de jo ikke, der er en begrænsning på 5 IP adresser i produktet,
fordi det ville koste for mange penge at lade samtlige kunder bruge så mange
IP adresser de har lyst til.

Men kik lige på resten af feltet, næsten samtlige udbydere tilbyder Fast IP,
altså køb af rettigheder til brug af en bestemt IP adresse, og her er der
priser på varen.

TDC Bredbånd er endnu et eksempel.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-12-01 11:03

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Fast IP,
> altså køb af rettigheder til brug af en bestemt IP adresse, og her er

De betingelser jeg har set gør tydeligt opmærksom på at IP'en ikke
bliver kundens ejendom

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med underholdning for den
brede masse. Dog kun i beta, men tag en test.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-12-01 11:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

>De betingelser jeg har set gør tydeligt opmærksom på at IP'en ikke
>bliver kundens ejendom

Yep. IP-adresser *må* faktisk ikke gøres til genstand for handel.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-12-01 22:40

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote:

> Yep. IP-adresser *må* faktisk ikke gøres til genstand for handel.

Og det bliver de jo så, man lejer dem jo ud, for en fast pris. Vil du have
en IP adresse til dig selv, så må du betale, jeg kan ikke se den tekniske
forskel på at eje og leje ip adresser.

Jeg kan heller ikke se hvorfor prisen på af leje IP adresserne ikke skulle
stige voldsomt hvis der bliver alvorlig mangel, og det må man da forudse når
f.eks. Teledanmark med bredbånd giver mulighed for at man kan lægge beslag
på 6 adresser pr. husstand.

Jeg er personligt ligeglad, så længe der bare er en enkelt adresse til mig
privat og et par stykker til den virksomhed jeg arbejder i.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-12-01 08:24

Den Thu, 6 Dec 2001 22:40:24 +0100 skrev "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> :

>Og det bliver de jo så, man lejer dem jo ud, for en fast pris.

Kan du komme med nogle (begrundet) eksempler på nogen der gør
det?

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-01 19:37

On Fri, 07 Dec 2001 08:23:45 +0100, Morten Kjaer Nielsen
<mortens.usenet.spamtrap.fra.15112000@gummiand.dk> wrote:

>Kan du komme med nogle (begrundet) eksempler på nogen der gør
>det?

TDC vil efter rygterne tage en symbolsk betaling for fast IP til NE.
Man kan så diskutere om det er en leje betaling af den faste IP, eller
om det er dækning af omkostninger, men jeg tror ikke på at der er en
omkostning på DKK 10,00 pr. md. for at tildele samme IP hver gang en
bruger kobler op.

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,
www.milli.dk med info om news.milli.dk opdateret 16/9,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-12-01 11:31

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@milli.dk> skrev i en meddelelse
> jeg tror ikke på at der er en
> omkostning på DKK 10,00 pr. md. for at tildele samme IP hver gang en
> bruger kobler op.

Nej, den er _meget_ større, men jeg har ikke hørt rygterne fornylig.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Kim Petersen

Dato : 08-12-01 19:19

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Ivar Madsen" <news-12-10-01@milli.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej, den er _meget_ større, men jeg har ikke hørt rygterne fornylig.

Hvorfor? Dårligt skalerbart udstyr eller hvad? Jeg har hørt denne her før
og undrer mig en del over det hver gang - så kompleks kan det ikke være
og dynamisk DHCP har vel automagisk også en statisk del [så det er ikke
afbedrag på udstyr vi snakker om].

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 04:10

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> og dynamisk DHCP har vel automagisk også en statisk del

NE kører PPP og ikke DHCP
Der er mange ting i det. Det er ikke noget man bare sætter et flueben
ved. Der skal udvikles systemer og frem for alt processer til at
håndtere det.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Kim Petersen

Dato : 09-12-01 06:52

> [...]

> Der er mange ting i det. Det er ikke noget man bare sætter et flueben
> ved. Der skal udvikles systemer og frem for alt processer til at

Hmm, så blev det jo lige pludseligt til radius i stedet for, hvor det
er lige så nemt ... Dynamisk og statisk kan sættes op ligebyrdigt. Og ja,
selvfølgelig har det nogle opsætnings problematikker - routing skal sættes
op, radius skal sættes op etc. men det er dog stadig en engangsopgave.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 12:40

> Hmm, så blev det jo lige pludseligt til radius i stedet for, hvor det
> er lige så nemt ... Dynamisk og statisk kan sættes op ligebyrdigt.

Det kan være det er nemt i et mindre system, men kompleksiteten er
stærkt stigende med antallet af tilslutninger. Jeg tror ikke det nytter
at jeg gentager mig selv igen.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Kim Petersen

Dato : 09-12-01 16:51

> [...]

> Det kan være det er nemt i et mindre system, men kompleksiteten er
> stærkt stigende med antallet af tilslutninger. Jeg tror ikke det nytter

Ok, indikerer du at jeg skal stille spørgsmålet i en anden gruppe? Sæt en
Fut på svaret hvis du mener så [og gider svare ].

Mit udgangspunkt er et radius setup på 240 eksterne linier - med ca. 10%
fastip [antal total brugere på radius ca. 5000] - routing på 4 RAS bokse
nogle af fastip kunderne har/fik routed subnets henover deres faste ip.

Radius setuppet var 2 dedikerede radius maskiner.

Nu spørger jeg lige igen ... Hvor er det at denne skjulte omkostning ligger?
(og jeg spørger af nysgerrighed - for jeg ved ikke om det er tilfældet eller
ej, jeg har blot hørt flere sige det - og undrer mig reelt).

Fra : Kim Petersen

Dato : 09-12-01 16:54

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> writes:

> Mit udgangspunkt er et radius setup på 240 eksterne linier - med ca. 10%
^^^^^^^^^^^^ - ret til baggrund - jeg ved udemærket at de setup's
vi snakker om er væsentligt større

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 16:56

> Nu spørger jeg lige igen ... Hvor er det at denne skjulte omkostning
ligger?

Du har ret i at med det lille setup du beskriver så er fast IP ret
simpelt.
Men som sagt så er de største udfordringer her ikke så meget tekniske
som rent administrative og proces-mæssige.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-12-01 23:47

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Men som sagt så er de største udfordringer her ikke så meget tekniske
> som rent administrative og proces-mæssige.

http://www.teledanmark.dk/internet/bredbaand/bredb_priser.htm

Her kan du se at 2 dynamiske ip adresser koster 120 kr. om året, 6 dynamsike
adresser koster 360 kr. om året.

Hvor er den administrative forskel i 2 eller 6 ip adresser.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-01 23:49

> Hvor er den administrative forskel i 2 eller 6 ip adresser.

jeg snakkede om NE og det rygte der på et tidspunkt sagde at fast ip
ville koste 10 kr/md

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-12-01 23:55

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> jeg snakkede om NE og det rygte der på et tidspunkt sagde at fast ip
> ville koste 10 kr/md

Ja, men tråden havde udviklet sig til noget i retning af tager nogen penge
for IP adresser, men jeg kan da godt poste til et indlæg lidt længere
tilbage i tråden, hvis det bliver nemmere af det...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-01 00:57

> Ja, men tråden havde udviklet sig til noget i retning af tager nogen
penge
> for IP adresser

Mit svar til Ivar gik specifikt på NE

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-12-01 22:24

wrote:

> Kan du komme med nogle (begrundet) eksempler på nogen der gør
> det?

Ja, Tele Danmark med BredBånd, der betaler du for forbindelsen, og kan så
leje ip adresser efter behov, prisen er imho ganske høj, 60kr årligt for 1
stk. dynamisk IP adresse leveret via DHCP.

Læg mærke til at det ikke er IP adressen du betaler for, men muligheden for
at kunne benytte en (en tilfældig) IP adresse

Jeg ved ikke hvordan RIPE forholder sig til det, ja, jeg ved faktisk ikke
engang selv hvad jeg skal mene om det.

Men det er der sikkert andre der gør ?

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 10-12-01 22:38

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote Mon, 10 Dec 2001
22:23:53 +0100 :

>Tele Danmark med BredBånd, der betaler du for forbindelsen, og kan så
>leje ip adresser efter behov, prisen er imho ganske høj, 60kr årligt for 1
>stk. dynamisk IP adresse leveret via DHCP.

Jeg kan ikke finde noget på deres website - har du et link?

--
- Ny på usenet ? start eventuelt på http://www.usenet.dk/
- Disclaimer findes på http://disclaimer.gummiand.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 00:06

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-12-01 22:49

In article <9v3959$g0p$1@sunsite.dk>, Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
>
> Læg mærke til at det ikke er IP adressen du betaler for, men muligheden for
> at kunne benytte en (en tilfældig) IP adresse

Eller også betaler du for at TDC vil route den, og så har RIPE ikke
noget at skulle have sagt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Beware of Programmers who carry screwdrivers.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 00:23

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Eller også betaler du for at TDC vil route den, og så har RIPE ikke
> noget at skulle have sagt.

Det kan man selvfølgelig argumentere for dette, men spørgsmålet er så om det
koster de penge at route den trafik.

Det kan man finde ud af ved at sammenligne andre produkter der benytter det
samme IP net, det koster f.eks. ikke noget ekstra at få routet lige så mange
ip adresser du har lyst til på en PRO@ccess løsning.

Næste argument er at ip adresserne skal tildeles med DHCP, og det koster
også penge, naturligvis, men koster det 3 gange så meget at tildele 6 ip
adresser som det koster at tildele 2 ip adresser, jeg vil mene at løsningen
skalerer ganske dårligt hvis det er tilfældet.

Læg lige mærke til at jeg ikke selv tager stilling til om det er forkert
eller rigtigt at tage betaling for dette.

Selv betaler jeg over 12.000 kr. om året for min private internetopkobling
og er glad for den kvalitet jeg får leveret.

Det kan dog alligevel godt undre mig over at jeg poster så mange penge i en
enkelt serviceydelse, men det er jo prisen, og den skal nok falde betydeligt
i takt med udbredelsen af de hurtige forbindelser.

Fra : Simon Skals

Dato : 11-12-01 01:25

It seems Ulrik Lunddahl wrote:
>Jeg ved ikke hvordan RIPE forholder sig til det, ja, jeg ved faktisk ikke
>engang selv hvad jeg skal mene om det.

RIPE NCC vil med 99,99% sandsynlighed sige god for
fremgangsmåden.

Man kan med rette sige, at en kunde beslaglægger flere ressourcer
i TDC's net, hvis denne har seks DHCP-tildelte IP-adresser frem
for blot en enkelt; DHCP-serveren skal jo holde styr på seks gange
så mange leases. Det kan i sig selv - efter min vurdering -
retfærdiggøre en merpris.

En anden pointe er, at TDC jo ikke sælger IP-adresserne til
kunden. I praksis lejer kunden adgang for to (eller flere)
maskiner samtidigt, og jeg formoder, at IP-adressen frigivis,
hvis maskinen slukkes, hvorved leasen dør ud. Dermed adskiller
TDC's model - ud fra et IP-synspunkt - sig ikke fra det scenarie,
hvor en husstand pr. dial-up er online med to pc'er på samme tid
(fra hver deres telefonlinje, forstås).

Jeg formoder heller ikke, at TDC provisionerer et antal IP-
adresser svarende til det totale antal udlejede IP-adresser på
et givent tidspunkt. Er der fx 100 kunder, som køber produktet
med seks dynamiske IP-adresser, så vil der på et givent tidspunkt
med garanti være langt mindre end 600 aktive leases. Der behøver
således ikke være et 1:1 forhold (som med faste IP-adresser).

Parolen om at IP-adresser ikke må gøres til genstand for handel
er efter min erfaring (og den praksis, jeg i sin tid stiftede
bekendtskab med) henvendt til foretagender, som differentierer
prisen i forhold til antallet af IP-adresser uden at tage højde
for, hvorvidt en given løsning rent faktisk kræver flere
ressourcer (administrative, tekniske, whatever).

Jeg erindrer en sag for Saudi Arabien, hvor en ISP for deres
erhvervsprodukter havde en prisliste, der var indrettet efter
denne skitse (beløbene og valutaen husker jeg ikke):

32 IP-adresser = 1.000 kroner om måneden
64 IP-adresser = 2.000 kroner om måneden
128 IP-adresser = 3.000 kroner om måneden
256 IP-adresser = 4.000 kroner om måneden
512 IP-adresser = 5.000 kroner om måneden

- og så fremdeles. Når der er tale om routede subnet, så er det
for ISP'ens løbende ressourceforbrug underordnet, hvorvidt det
drejer sig om 32 eller 2.048 IP-adresser. Når kunden først har
fået godkendt behovet for adresserne (af RIPE NCC), så er der
ingen saglige argumenter for, at 512 IP-adresser skulle være
dyrere end 256 IP-adresser (forudsat at de øvrige omstændigheder
omkring routing mv. er uændrede).

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 21:34

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote:

> RIPE NCC vil med 99,99% sandsynlighed sige god for
> fremgangsmåden.

Det ville virke naturligt, da prisstrukturen jo opfordrer til at kunden
sparer på antellet af IP adresser...

> [...]
> for blot en enkelt; DHCP-serveren skal jo holde styr på seks gange
> så mange leases. Det kan i sig selv - efter min vurdering -

Jeg er enig, men er det realistisk at det koster 60 kr om året pr. ip
adresse at drive en DHCP server.

> [...]
> for, hvorvidt en given løsning rent faktisk kræver flere
> ressourcer (administrative, tekniske, whatever).

Jeps, og det er her jeg netop mener TDC _kan være_ på kant med reglerne, dog
er beløbet ganske lille, og hensigten sikkert fin, men en regel kan man jo
ikke bryde bare fordi man har gode hensigter og ikke har det store overskud
ved det.

> [...]

> 128 IP-adresser = 3.000 kroner om måneden
> 256 IP-adresser = 4.000 kroner om måneden
> 512 IP-adresser = 5.000 kroner om måneden

Samme tabel kan man jo lave i denne situation, beløbene er dog ganske
mindre, men kundemængden er nok også ganske meget større.

> [...]
> ingen saglige argumenter for, at 512 IP-adresser skulle være
> dyrere end 256 IP-adresser (forudsat at de øvrige omstændigheder

Næ, men der skal stadig købes routere og disse skal konfigureres, så hvis
der er underordnet i dette tilfælde er det vel også underordnet hvor mange
DHCP kasser der skal købes i ovenstående tilfælde.

Jeg er ikke selv imod måden TDC gør det på, men derfor kan vi jo godt
diskutere det.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-01 21:44

> Jeg er enig, men er det realistisk at det koster 60 kr om året pr. ip
> adresse at drive en DHCP server.

Det er der nok ikke nogen her der ved og kan udtale sig om, men jeg
tvivler på at det i praksis kan gøres meget billigere.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-12-01 22:27

Hej "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk>

>Det er der nok ikke nogen her der ved og kan udtale sig om, men jeg
>tvivler på at det i praksis kan gøres meget billigere.

Hmm. Du kan på beskedent udstyr med lethed drive en dhcp-server der
håndterer tusindvis af adresser.

Lad os sige være flinke og sætte tallet lavt til 5 tusinde adresser
pr. server. Det giver 300.000 kr. Det burde række til et par timers
administration, backup, strøm o.l.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-01 22:38

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> Det giver 300.000 kr. Det burde række til et par timers
> administration, backup, strøm o.l.

Der er mange andre ting end lige de tekniske.
Lad os antage at hver kunde skal have ændret antallet af adresser en
gang om året. Så er der pludselig en større udgift til telefonpersonale
ligeså.
Men jeg lader den ligge....

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 11-12-01 22:39

On Tue, 11 Dec 2001 22:37:34 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>Lad os antage at hver kunde skal have ændret antallet af adresser en
>gang om året. Så er der pludselig en større udgift til telefonpersonale

vi skal gerne udfærdige et tilbud på en løsning som pakker al den
slags ind i et selfcare interface

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-12-01 22:45

In article <87vc1u8d50fju9aki1d8b0v78d639oj5b1@4ax.com>, Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> vi skal gerne udfærdige et tilbud på en løsning som pakker al den
> slags ind i et selfcare interface

Den næste der siger selfcare.....
FUT: Langt væk, skam mig

--
Andreas Plesner Jacobsen | L'hazard ne favorise que l'esprit prepare.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-12-01 22:45

> [...]

>Lad os antage at hver kunde skal have ændret antallet af adresser en
>gang om året. Så er der pludselig en større udgift til telefonpersonale

Det er ikke unormalt at ændringer er behæftet med gebyrer. Er det
anderledes her?

>Men jeg lader den ligge....

Hvorfor? Jeg er oprigtigt interesseret i erfare hvad du lægger til
grund for at 60 kr. / ip-adresse er et udtryk for de faktiske
omkostninger i forbindelse med tjenesten.

En parallel til prissætningen for SMS-beskeder synes nærliggende.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-01 22:57

telefonpersonale
> Det er ikke unormalt at ændringer er behæftet med gebyrer. Er det
> anderledes her?

Det koster svjv ikke noget at ændre antallet af abonnerede IP'er

> Hvorfor? Jeg er oprigtigt interesseret i erfare hvad du lægger til
> grund for at 60 kr. / ip-adresse er et udtryk for de faktiske
> omkostninger i forbindelse med tjenesten.

Bl.a. ovenstående. Men jeg ved ikke noget om faktiske budgetter, hvorfor
jeg vanskeligt kan udtale mig. Min pointe var mest at de færreste her
kender til samtlige de udgifter der ligger bag.

http://www.makr.dk/?javaspil - Nu med beta-underholdning for folket

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-12-01 23:39

> [...]

>jeg vanskeligt kan udtale mig. Min pointe var mest at de færreste her
>kender til samtlige de udgifter der ligger bag.

Din pointe fremgår ikke ret klart når du i samme moment udtaler at du
tvivler på det kan gøres billigere.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-12-01 00:06

> [...]
> Lad os antage at hver kunde skal have ændret antallet af adresser en
> gang om året. Så er der pludselig en større udgift til telefonpersonale

Hvis den primære udgift på produktet er administration for at sælge dette,
hvorfor så ikke bare give produktet væk, og slippe for denne administration.

Der er jo ingen ide i at sælge administration til kunden, hvis det ikke er
nødvendigt.

> Men jeg lader den ligge....

Ja, det er vel også det nemmeste...

Fra : Simon Skals

Dato : 11-12-01 22:20

>Jeg er enig, men er det realistisk at det koster 60 kr om året pr. ip
>adresse at drive en DHCP server.

Det er da i hvert fald ikke specielt dyrt for den enkelte kunde.

>Næ, men der skal stadig købes routere og disse skal konfigureres,

Ja, men det er ligegyldigt, om en tekniker skal skrive:

#ip route 172.16.0.0 255.255.255.248 Serial3/2

eller

#ip route 172.16.0.0 255.255.0.0 Serial 3/2

- pointen er jo netop, at kunden ikke bruger flere af ISP'ens
ressourcer, hvis han har en B-klasse, end hvis han har et lille
/28-net (16 IP-adresser).

>så hvis
>der er underordnet i dette tilfælde er det vel også underordnet hvor mange
>DHCP kasser der skal købes i ovenstående tilfælde.

Nej. Én DHCP-kasse er jo meget billigere end 1.000 DHCP-kasser.

Og kapaciteten på den enkelte kasse hænger jo i en eller anden
udstrækning sammen med antallet af leases.

Noget andet er så, at TDC's udgifter i praksis sikkert er meget
små i denne henseende (så avanceret en service er DHCP jo heller
ikke), men RIPE NCC's regler vil altid blive fortolket på meget
principiel vis, og derfor kan jeg ikke tro, at TDC på nogen måde
kan komme i uføre på den konto.

>Jeg er ikke selv imod måden TDC gør det på, men derfor kan vi jo
>godt diskutere det.

Ja, bestemt.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-12-01 00:24

> Det er da i hvert fald ikke specielt dyrt for den enkelte kunde.

Jeg syntes det er dyrt, specielt hvis man ser på kvaliteten af servicen.

- TeleDanmark tildeler f.eks. IP adresser i forskellige subnets til samme
interface på CT udstyret, hvilket bevirker at kunden ikke kan benytte TCP/IP
til intern kommunikation mellem sine maskiner.

- Support på dette problem fraskriver TeleDanmark sig, da det er
netværkssupport, og det kan ikke håndteres på BredBånd produktet. (så vidt
jeg er orienteret)

> Nej. Én DHCP-kasse er jo meget billigere end 1.000 DHCP-kasser.

Ja, men når de først er købt koster de forhåbentligt ikke meget mere at
administrere end routerene, og disse skal jo også købes.

> Og kapaciteten på den enkelte kasse hænger jo i en eller anden
> udstrækning sammen med antallet af leases.

Det samme gælder vel for routere og hvor mange IP net de kan håndtere.

> [...]
> ikke), men RIPE NCC's regler vil altid blive fortolket på meget
> principiel vis, og derfor kan jeg ikke tro, at TDC på nogen måde

Ok, jeg skal indrømme at jeg ikke selv har læst reglerne, men blot
konstateret at der er regler der siger noget om at handel med IP adresser
ikke er tilladt.

Ud over det, kunne jeg forestille mig at reglerne også går ud på at man ikke
må sælge IP subnet's fra firma A til Firma B til meget høje priser, eller
leje dem ud for registreringen kan vel ikke bare ændres fra firma A til
firma B uden en ny vurdering af behov fra RIPE ?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 03:31

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 03:31

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 05:16

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> 100kb/snit, ved download opnår jeg normalt 120kb i snit...

Se evt news:9uc9f2$2prg$1@abnew01.sonofon.dk i dk.binaer hvor jeg har lagt
et billede af DU-meter's StopWatch

Læg mærke til upload hastigheden...Igen: det er mpeg filer som ikke burde
kunne komprimeres...

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 02-12-01 11:32

On Sun, 2 Dec 2001 05:15:46 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Se evt news:9uc9f2$2prg$1@abnew01.sonofon.dk i dk.binaer hvor jeg har lagt
>et billede af DU-meter's StopWatch

Not bad.

>Læg mærke til upload hastigheden...Igen: det er mpeg filer som ikke burde
>kunne komprimeres...

Gmm, er det gjort samtidigt?
Altså DL og UP samtidigt ligger på disse to fine tal?

Det er imponerende. Har ikke rigtigt prøvet at UL noget endnu, men skulle
måske give det en skalle?

M.v.h.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 19:26

> Not bad.
Nej det går helt pænt

> Gmm, er det gjort samtidigt?
> Altså DL og UP samtidigt ligger på disse to fine tal?
Ja, fuld skrald på upload og download samtidigt. Det problem jeg havde for
noget tid siden hvor download faldt markant når man uploadede er
forsvundet(måske var det mig der havde et problem, dunno)....I hvertfald
kører det bedre end forventet lige nu...

Prøv om du kan få de samme tal, det kunne være rart at vide om det virkelig
kører 1024/512 lige nu eller om der er en "fejl" i "min" opsætning....

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 02-12-01 20:39

On Sun, 2 Dec 2001 19:25:45 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Prøv om du kan få de samme tal, det kunne være rart at vide om det virkelig
>kører 1024/512 lige nu eller om der er en "fejl" i "min" opsætning....

Tjek < news:la0l0ugmpicl9kf7f9dt8av48lqtmj1r0j@news.sonofon.dk >

Der ligger to målinger, et med upload og et med download.
Havde ikke lige noget liggende som skulle hentes, så sendte lige lidt over
5Mb til mig selv, som jeg derefter hentede.

Men som sgt, så tror jeg, at også du sidder med en 512 UL, ved med
sikkerhed at jeg gør, da jeg så de tal som teknikeren fik, da han tjekkede
linien.

BTW: alt det du sender/modtager af binaert, er det i nyhedsgrupper?

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
An expert is one who has made every mistake possible, in a very narrow

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 02-12-01 20:41

On Sun, 02 Dec 2001 20:38:38 +0100, Rune Kronenberg <rrk@nospam.dk> wrote:

>BTW: alt det du sender/modtager af binaert, er det i nyhedsgrupper?

Glemte lige.
Har du/i tjekket om i også bliver ved med at få den samme IP?

Jeg gør stadig.

M.v.h.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 21:40

> Har du/i tjekket om i også bliver ved med at få den samme IP?
Jeg har altid public ip som er 212.88.82.112, det er nok den "mast" som jeg
er koblet op til eller noget i den stil.

Mit lokale ip _tror_ jeg ikke er det samme fra gang til gang og selvom det
var så ville jeg ikke kunne bruge det til ret meget

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-12-01 21:49

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message

> Mit lokale ip _tror_ jeg ikke er det samme fra gang til gang og selvom det
> var så ville jeg ikke kunne bruge det til ret meget

Din lokale IP skulle også gerne være den samme hele tiden.. Med mindre du
ikke har haft tændt din computer længe.

CPE boksen virker jo som router og DHCP Server, right?

Jeg mener der står at man kan koble 4 computere til boksen? Er der inbygget
Switch? og kan der kobles flere end 4 på, ved udvidelse med Switch?

Jeg kan ikke hetl forstå, der står på Sonofons hjemmeside, at man skal
anskaffe sig en firewall, da man er koblet direkte på nettet. Men man kan jo
ikke være koblet direkte på nettet,, hvis boksen tildeler en lokal IP..

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 22:05

> CPE boksen virker jo som router og DHCP Server, right?
yeps....

> Jeg mener der står at man kan koble 4 computere til boksen? Er der
inbygget
> Switch? og kan der kobles flere end 4 på, ved udvidelse med Switch?
Njea, der er en port, denne port sætter du så enten med krydset kabel til
din PC'er eller i en af portene i din hub/switch...Jeg har haft 5 pc'ere
koblet til, det virker fint. Jeg kan dog ikke liiiige se hvorfor sonofon
skulle sætte en grænse på antallet af computere på lokalnettet?

> [...]
jo
> ikke være koblet direkte på nettet,, hvis boksen tildeler en lokal IP..
Nej, det har jeg også meget svært ved at forstå. Jeg havde en forhåbning om
at kunne sætte en webserver op med noget dyndns da Sonofon jo skrev på deres
hjemmeside at man skulle selv sørge for firewall. Jeg gik derfor ud fra at
man var koblet _direkte_ på nettet. Men nej, webserver ikke mulig og selv
ICQ driller lidt med hensyn til incoming files hvis man ikke får den sat
ordentlig op...så direkte forbindelse? nah...

PS. dog skulle man kunne bestille en _direkte_ muligvis allerede fra
december(ja midt i december i følge sonofon's telefon"damer"). Så må vi håbe
min webserver ide bliver mulig

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-12-01 22:01

> PS. dog skulle man kunne bestille en _direkte_ muligvis allerede fra
> december(ja midt i december i følge sonofon's telefon"damer"). Så må vi
håbe
> min webserver ide bliver mulig

Kan du ikke sætte noget op i boksen,,, noget NAT indstillinger med videre?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 22:25

> håbe
> Kan du ikke sætte noget op i boksen,,, noget NAT indstillinger med videre?

Så vidt jeg ved er CPE-boksen lukket land for almindelig nørder, hvis man
kunne er jeg da helt sikker frisk på at prøve

MVH
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 22:28

> Så vidt jeg ved er CPE-boksen lukket land for almindelig nørder, hvis man
> kunne er jeg da helt sikker frisk på at prøve
Tilføjelse: i såfald skal jeg have et password til den

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 03-12-01 00:05

On Sun, 2 Dec 2001 22:27:41 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> Tilføjelse: i såfald skal jeg have et password til den

Se, det fandt jeg desværre også ud af. :-/
Men den er åben på en dejlig port, desværre kræves der PW, og tror ikke de
bliver glade for at man "bryder" det selv. :)

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
Quoting one is plagiarism. Quoting many is research.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 16:13

> [...]

> koblet til, det virker fint. Jeg kan dog ikke liiiige se hvorfor sonofon
> skulle sætte en grænse på antallet af computere på lokalnettet?

Her er hvad der står under spørgsmål og svar:

"Du kan maksimalt tilslutte 5 computere til en CPE-boks."

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 18:13

> "Du kan maksimalt tilslutte 5 computere til en CPE-boks."

Ja, det har jeg også læst, men hvorfor vil de ønske at bruge resourcer på at
begrænse antallet af computere? Hvis jeg ville kunne jeg jo bare sætte en
computer med to netkort imellem og så kunne jeg sætte lige så mange på som
jeg ville....

MVH
Thomas

Fra : Dan Mortensen

Dato : 03-12-01 18:32

> [...]
> computer med to netkort imellem og så kunne jeg sætte lige så mange på som

Hej,

Nu er jeg ikke "Spike" mand, men jeg er helt sikker på man ikke bruger
energi på at begrænse antallet at pc'ere på CPE'en. Så hvis der er IP'er nok
i puljen skulle der ikke være nogen problemer.

/Dan Mortensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-12-01 18:58

On Mon, 3 Dec 2001 18:31:57 +0100, "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk>
wrote:

>Nu er jeg ikke "Spike" mand, men jeg er helt sikker på man ikke bruger

Selv om du ikke er Spike-mand, så kan du måske svare alligevel... Kan
det virkelig passe at man ikke kan læse noget om den CPE-boks nogen
steder? Jeg ville gerne vide lidt om hvordan sådan en egentlig
virker...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 19:34

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
>Kan
> det virkelig passe at man ikke kan læse noget om den CPE-boks nogen
> steder?

Hvad står der på boksen? Jeg sad faktisk og søgte efter det på nettet
igår... Men kunne ikke umildbart se noget.... Er der nogen der lige gider
smide et produkt-nummer eller ligende?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 19:36

> Hvad står der på boksen? Jeg sad faktisk og søgte efter det på nettet
> igår... Men kunne ikke umildbart se noget.... Er der nogen der lige gider
> smide et produkt-nummer eller ligende?

hmm,, det er åbenbart Spike´s førse job, her i Danmark:

http://www.spikebroadband.net/press/pr/cpe_082101.html

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 19:45

> http://www.spikebroadband.net/press/pr/cpe_082101.html

Måske er det ikke det mest smarte navn,,, broadband.... Der er kanon meget
pakketab på den linie til dem,, at det nærmest er umuligt at få kontakt til
den hjemmeside...

.....dk.binaer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-12-01 19:55

On Mon, 3 Dec 2001 19:35:33 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

>hmm,, det er åbenbart Spike´s førse job, her i Danmark:
>
>http://www.spikebroadband.net/press/pr/cpe_082101.html

Jamen hov! Ifølge Sonofons bredbånd-kundeservice, så findes den der
side slet ikke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 19:05

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
nok
> i puljen skulle der ikke være nogen problemer.

njammen det er jo lokale ip'er....hos mig er det i hvertfald 10.75.32.x og
jeg kan ikke se hvorfor at man kun skulle kunne bruge de første 5-6
iper(1-5). Min subnet maske er 255.255.240.0 så der er jo massere af plads
der i hvertfald...

MVH
Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-12-01 21:02

wrote:

> CPE'en.

Hvad er det for en dims, modsvare den ADSLmodemmet på en TDC ADSL
fobindelse?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 22:11

> Hvad er det for en dims, modsvare den ADSLmodemmet på en TDC ADSL
> fobindelse?

Ja, det er den "boks" som sidder mellem parabolen og dit lokalnet.

MVH
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 22:26

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for en dims

Det står såmænd bare for Customer Premises Equipment og dækker det der
står hos kunden

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-12-01 22:46

On Mon, 3 Dec 2001 22:26:25 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det står såmænd bare for Customer Premises Equipment og dækker det der
>står hos kunden

Alså hos TDC er det ADSLmodemmet, og hos Tiscali og CC er det routeren,
osv. alså det HW der danner grænsefladen, som kunden sætter sit udstyr
på,,,

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 22:51

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@milli.dk> wrote in message

> Alså hos TDC er det ADSLmodemmet, og hos Tiscali og CC er det routeren,
> osv. alså det HW der danner grænsefladen, som kunden sætter sit udstyr
> på,,,

se evt:
http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaand/udstyr
..shtml

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 22:56

> [...]
routeren,
> osv. alså det HW der danner grænsefladen, som kunden sætter sit udstyr

igen et spørgsmål om ord. Jeg betragter det som alt nødvendigt udstyr
der står hos kunden.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 04-12-01 08:23

> routeren,
> igen et spørgsmål om ord. Jeg betragter det som alt nødvendigt udstyr
> der står hos kunden.

Njea, "CPE-boksen" betegner vel ikke den parabol som er nødvendig...

MVH
Thomas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-12-01 09:34

In article <9uhtl3$1eoe$1@abnew01.sonofon.dk>, Thomas Eg Jørgensen wrote:

> Njea, "CPE-boksen" betegner vel ikke den parabol som er nødvendig...

Når man tilføjer "boksen" er det svært at folde en parabol ind under
definitionen, men CPE betyder jo "Customer Premises Equipment" og må som
såden dække alt der er på kundelokationen: RAD-boxe, CSU/DSU,
Media-convertere, routere, bridges etc.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Knocked, you weren't in.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-01 10:54

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> CPE betyder jo "Customer Premises Equipment" og må som
> såden dække alt der er på kundelokationen: RAD-boxe, CSU/DSU,
> Media-convertere, routere, bridges etc.

Jeg er enig. Skillefiltre er dog et uldent område da de til en vis
grænse blot er en del af kablingen.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 04-12-01 19:07

> [...]
> definitionen, men CPE betyder jo "Customer Premises Equipment" og må som
> såden dække alt der er på kundelokationen: RAD-boxe, CSU/DSU,

doh, selvfølgelig, mig der ikke bruger mine øjne NU er jeg også med(dvs.
alle må have forstået

MVH
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 20:12

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det har jeg også læst, men hvorfor vil de ønske at bruge resourcer
på at
> begrænse antallet af computere?

Det er jo ret simpelt hvis de er de eneste der kontrollerer boksen og
det er nok nemmere end gummiregler om deling indenfor husstanden

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 20:36

> Det er jo ret simpelt hvis de er de eneste der kontrollerer boksen og
> det er nok nemmere end gummiregler om deling indenfor husstanden

Jeg tror ikke jeg er helt med. Hvis den alligevel virker som en slags
firewall, hvorfor kan de så ikke være ligeglade med om det er 2 eller 50
computere på bagsiden af den? hvis man alligevel VIL så kan man jo
forholdsvis nemt sætte 50 computere til(f.eks. igennem en pc'er med to
netkort eller anden gateway)

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-01 20:57

> [...]
> computere på bagsiden af den? hvis man alligevel VIL så kan man jo
> forholdsvis nemt sætte 50 computere til(f.eks. igennem en pc'er med to

Ja, jeg forstår det heller ikke lige.....

De kloge siger jo, at FWA fra sonofon, nu er markedsrettet mod
erhverslivet.... men der er sku ikke meget erhvers agtigt over deres produkt
information.... desuden vil et firma jo sikkert kræve at de kan konigurere
og have et helt netværk koblet op.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-12-01 22:20

On Mon, 3 Dec 2001 20:56:36 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

>information.... desuden vil et firma jo sikkert kræve at de kan konigurere

Hvad jeg har fået ud af Sonofons bredbåndskundeservice, så er der
hverken NAT eller firewallfunktion i CPE-boksen. Men der skulle ikke
være det fjerneste i vejen for at sætte sin egen computer op som
gateway for sit eget netværk eller at købe en router til formålet.
Eller bare en hub/switch hvis det er et mindre antal maskiner.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-01 21:34

> [...]
> Jeg tror ikke jeg er helt med. Hvis den alligevel virker som en slags
> firewall, hvorfor kan de så ikke være ligeglade med om det er 2 eller

De er måske ikke ligeglade om de sælger 1 eller 10 tilslutninger?
Bare et gæt

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 03-12-01 22:12

> 50
> De er måske ikke ligeglade om de sælger 1 eller 10 tilslutninger?
> Bare et gæt

Ja ok, jeg kan se hvor du vil hen. Men det er da en "sjov" måde at
"beskytte" sig på, det er jo kun en halv løsning....? Nå, dem om det

MVH
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 02-12-01 22:11

On Sun, 2 Dec 2001 21:40:17 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Jeg har altid public ip som er 212.88.82.112, det er nok den "mast" som jeg
>er koblet op til eller noget i den stil.

Det er ikke selve masten, men udstyret der.
Der er betydeligt mere end en IP pr. mast (ifølge tekniker), men med så få
brugere, vil vi formentlig få den samme næsten hele tiden i starten.

M.v.h.

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 02-12-01 11:32

On Sun, 2 Dec 2001 03:30:40 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>100kb/snit, ved download opnår jeg normalt 120kb i snit...

*G*
Det gør jeg også på download fra www http el ftp, men ikke når jeg henter
fra news.

>Ja, flatrate er som sendt fra himlen, under diverse test osv hentede/sendte
>jeg også knap 16gb den første weekend, men det stilner lige så stille
>af...det har det i hvertfald gjort i mit tilfælde...

*S*
Regner også med at det får et naturligt leje snart.

M.v.h.