Radeon8500 Tv-out problem
Fra : Kasper Mørk Valente

Dato : 30-11-01 11:12

Hej jeg har lige købt et Radeon8500 kort, bruger jeg det s-video abel der
følger med kommer der ingen farve på tv'et, den kører Pal G-B, men stadig
ingen farve. Nogen der kender til dette problem? Jeg bruger de nyeste 3286
drivere

På forhånd tak
--
Kasper Mørk Valente
ICL Invia Hellerup

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 01-12-01 15:30

In article <9u7m10$28qs$1@news.cybercity.dk>, kasperado@secret.dk says...
> [...]
> ingen farve. Nogen der kender til dette problem? Jeg bruger de nyeste 3286

Jeg mener, det er fordi dit TV ikke understøtter S-VHS. Der findes SVJV to
forskellige typer S-VHS signal. Dit TV understøtter sikkert kun det ene. Prøv
evt. med en S-VHS -> composite converter og se, om det ikke giver et bedre
resultat.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-12-01 12:30

"Kasper Mørk Valente" <kasperado@secret.dk> wrote in message news:9u7m10$28qs$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ingen farve. Nogen der kender til dette problem? Jeg bruger de nyeste 3286

Hej Kasper, (og andre)

På mange TV er der kun én af AV-kanalerne der kan vise S-vhs (AV1, AV2, AV2-s) - har du prøvet at trykke en ekstra gang eller to på AV knappen på din fjernbetjening?. (det er AV2-s der virker på mit Panasonic)
Ellers er der den mulighed at dit TV slet ikke understøtter S-vhs, og så skal du bruge en S-vhs til composit konverter. Compositkablet er næsten magen til et phono kabel, dog bruges kun den ene ledning (typisk er stikkene i enderne gule).

De billigste S-vhs->composit konvertere laves så vidt jeg husker af Sandberg - de fås bl.a. i Computer City i Aalborg (og sikkert også hos enhver lille hw-pusher nede omkring hjørnet).

Hvis ikke dit TV har en composit indgang (det gule phonostik) så må du bruge scart indgangen.
Jeg købte en "Composit/S-vhs -> Scart konverter" i Expert for 125 kr for 1½ år siden da jeg havde et DXR2 kort. MEN da scart kan bruge både S-vhs signal, Compositsignal, eller RGB-signal betyder det at den ikke konverterer signalet for dig, og så er der igen problemet med at hvis dit tv ikke understøtter S-vhs så er billedet sort/hvid.
I ovenstående scenario skal du have dig en s-vhs -> composit konverter, og så sætte composit kablet i composit/s-vhs -> scart konverteren.

DEN NEMME LØSNING
Der findes også en netbutik som har lavet et scartstik med indbygget S-vhs->composit konverter.
Pt kender jeg kun (og det er ikke for at reklamere, men jeg har ikke set andre lave denne løsning): www.av-supply.dk (tidligere www.dvd-centrum.dk) som har lavet en løsning hvor du kan bruge S-vhs kabel hele vejen fra grafikkort indtil scart konverteren (og slipper så for at sætte en konverter på dit grafikkort idet dette scartstik selv konverterer til composit signal).
På av-supply's hjemmeside findes dimsen under "Diverse tilbehør", og hedder "Svhs til Composit konverter, scart" - den koster 69 kr så det er ikke nogen specielt stor ekstraudgift (når man lige har givet >2500 for et grafikkort .

Composit sammenlignet med S-vhs:
Bemærk at billedkvaliteten på TV'et er en smule dårligere med composit end med S-vhs, jeg bruger dog også selv composit med et ATi kort og synes det er *heltiorden billedkvalitet*. Det er muligt at S-vhs ville være *totaliorden billedkvalitet*, men composit klarer sig nu ganske godt til film og spil. Decideret at arbejde med applikationer vil jeg ikke anbefale da teksten ikke er specielt tydelig på tv'et grundets tv'ets dårlige egenskab til at lave små prikker (prøv at gå helt tæt på tv'et og se hvor store prikkerne er i forhold til at sidde tæt på din monitor), men som sagt er det fint til film og spil.

Håber det hjalp dig lidt af vejen.
Mvh
Flemming

Fra : Kasper Mørk Valente