Hvalpe køb (Golden Retriever)
Fra : Thomas Reinert

Dato : 30-11-01 00:57

Kan nogen fortælle mig, hvor jeg kan købe Golden Retriever hvalp uden
stamtavle.
Jeg er blot intersseret i en god/sund familie hund.

På forhånd tak
Thomas

Fra : Mari

Dato : 30-11-01 09:22

"Thomas Reinert" <961199@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3c06cad8$0$89841$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kan nogen fortælle mig, hvor jeg kan købe Golden Retriever hvalp uden
> stamtavle.
> Jeg er blot intersseret i en god/sund familie hund.

Stamtavlen i sig selv koster så at sige kun det papir den er skrevet på. Det, den står for et en garanti for at forældredyrene er
sunde og undersøgt for hofteledsdysplasi og albueledsartrose. Og det er bl.a. de omkostninger, der ændrer på priserne.

Vil du løbe en risiko for at din hund får disse lidelser - eller
vil du hellere have en "gratis" hund.

Hvis det er det sidste, så henvend dig til et dyreinternat.
Der ligger et på Islevdalvej i Rødovre.

Køb ikke en hund hos en hundehandler - du vil med stor
risiko købe dig en "sorg" i stedet for en hund.

Mh Mari

Fra : Heidi Høegh

Dato : 03-12-01 08:04

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c07413a$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Der ligger et på Islevdalvej i Rødovre.
>
> Køb ikke en hund hos en hundehandler - du vil med stor
> risiko købe dig en "sorg" i stedet for en hund.

Nu er verdenen heldigvis ikke kun sort eller hvid.
Og Mari, blot fordi man ikke er en DKK opdrætter kan det rent faktisk godt
lade sig gøre at opdrætte sunde og dejlige hunde.

Hvis jeg forstår dit indlæg ret, antyder du at alle hunde der ikke ejer en
stamtavle bliver solgt af hundehandlere, og at det kun er hunde med
stamtavler der bliver solgt af ansvarsbeviste opdrættere. Sikke noget
sludder.

Selvfølgelig er der hundehandlere der ikke varetager hundene men kun deres
egen pengepung, men det har ikke noget at gøre med om de er DKK opdrættere
eller ej, der findes hundehandlere over alt.

Og at påstå at hunde uden stamtavle ikke er sunde og raske er noget
forfærdelig sludder, det er lidt af en påstand.

Der findes rent faktisk personer der er ligeglade med en stamtavle, og jeg
er bestemt en af dem.
Jeg har på nuværende tidspunkt 2 blandingshunde, jeg har haft en mere, men
hun er desværre død. Der er ingen af dem der har haft nogen arvelige
sygdomme, den eneste af vores hunde der har haft arvelige sygdomme var vores
gamle DKK stambogsførte rottweiler, hun havde dårlige hofter.

Jeg ved godt jeg ikke på baggrund af mine egne tre blandingshunde kan
konkludere at hele verdens blandingshunde er sunde, men det er simpelthen
forkert at påstå det modsatte.

Der er mange grunde til at jeg ikke kunne drømme om og købe en stambogsført
hund, jeg elsker blandingshunde, og kunne ikke tænke mig andet, det er den
væsentligste grund. En anden grund er den fejlagtige garanti der bliver lagt
i en stambog : Hvis din hund har en stambog kan du være sikker på at
forældrene er blevet røntgen fotograferet og undersøgt for dit og dat, og
derfor kan du være sikker på at din hund ikke kommer til at fejle det ene og
det andet.
Uanset om forældre dyrene er blevet undersøgt på kryds og tværs, kan der
ikke opstilles en garanti for at afkommet ikke kommer til at fejle noget,
risikoen kan måske mindskes, men en garanti får man aldrig. Derfor er det
for mig et dårligt argument.

Og ja jeg kan være så uheldig næste gang jeg skal ud og købe blandingshund,
og få en med arvelige sygdomme, men hvad så, havde jeg nær sagt, jeg vil da
elske den lige meget af den grund. Og nej jeg vil ikke føle mig snydt, jeg
føler mig jo heller ikke snydt bare fordi min kæreste har skæv ryg, det
handler om følelser og kærlighed, og ikke om garantier eller hvor meget man
har givet for sin hund. Livet er uforudsigeligt, og selv med den bedste
garanti kan man ikke være sikker på noget.

Og til Thomas vil jeg sige held og lykke. Jeg er sikker på du kan finde en
dejlig hund, glem stamtavlen, og kig hellere på det miljø jeres kommende
hund er opvokset i, det er for mig det vigtigste.

Mvh
Heidi Høegh

Fra : Christian Ovesen

Dato : 03-12-01 16:30

Bare en lille kommentar!

Risikoen for at få en hund med arvelige lidelser må alt andet lige være
mindre når forældrehundene er undersøgt ordentlig. Dermed ikke sagt at andre
hunde - rene som blandinger - ikke kan være sunde. At du ikke vil være
skuffet over at få en hund med lidelser fatter jeg ikke - man går vel efter
en rask og rørig hund og så få dyrlægeregninger som muligt!!!!

Fra : Heidi Høegh

Dato : 04-12-01 09:09

Christian Ovesen <Scenery@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0b9aa4$0$89827$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
efter
> en rask og rørig hund og så få dyrlægeregninger som muligt!!!!

Selvfølgelig vil jeg da helst have en hund der er sund og rask, jeg vil da
helst kunne have min hund i masser af år, ingen tvivl om det. Min mening er
bare den at en stamtavle ikke kan give dig nogle garantier på et godt og
langt liv.

Jeg ved ikke engang hvordan jeg skal svare på det at være skuffet. Skuffet
over hvad ? Skuffet over at hunden er syg ? eller har en arvelig lidelse ?
Eller skuffet over at den har været for dyr ?

Nogen bruger mange ressourcer på at avle racerene hunde, fint med mig, for
min skyld må de avle alle dem de vil. Folk må købe alle de racerene hunde de
vil, men selvsamme mennesker behøver ikke altid og fare i flindt over at
nogle ikke værdsætter stamtavler.
Det må være op til folk selv om de vil have stamtavlehunde, en hund, en
blandingshund, en hulihæk hund, gadekryds eller hvad ved jeg.

Har man en hund (uanset om den så er med striber, med stambog eller ej) der
efter dyrlægens udsagn er sund og rask, og man har overvejet hvilke
konsekvenser det kan få at få hvalpe, jamen hvorfor så ikke få hvalpe.
Det afkom der kommer ud af det, er da lige så godt som hvis de var med
stambog.

Heidi Høegh

Fra : Christian Ovesen

Dato : 04-12-01 19:01

Bare endnu en kommentar!

Når man køber en hund må man da forvente at få en rask og glad hund - en syg
hund vil ikke få det liv en hund bør have, så det med at være skuffet må vel
være på hundens vegne. Jeg mener ikke, at man er skuffet over hunden, for
selvfølgelig vil man elske sin hund uanset om den er syg eller ej.

Fra : MM

Dato : 01-12-01 18:09

Slå op under hunde i den blå avis eller på nettet (www.dba.dk) der er masser
af hunde til salg både med og uden stamtavle. Vi har altid haft hunde uden
stamtavle og ikke indtil nu haft problemer af nogen art. Held og lykke med
det

Fra : sabrina

Dato : 03-12-01 16:42

Hej!
Jeg mener så absolut, man bør støtte kenler med stamtavler! Så jeg synes
ikke det er en god ide at købe uden! det er der ofte størrer risiko ved!

Hilsen Sabrina

http://www.kandu.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-12-01 09:29

> Kan nogen fortælle mig, hvor jeg kan købe Golden Retriever hvalp uden
> stamtavle.
> Jeg er blot intersseret i en god/sund familie hund.

Hvis du vil have en raceren golden, så lad være med at købe en uden
stamtavle - de er alt for ofte syge og uegnet til avl - det er faktisk
derfor der ikke følger stamtavle med.
Vil du der imod blot have en hund, der ligner en golden, så kan du som
tidligere nævnt finde både på internat, den blå avis og lokale opslag i
Brugsen eller tilsvarende.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]