virus på Mac
Fra : razz

Dato : 29-11-01 20:57

hej.

her lige fjernet w32.badtrans.b@mm virusen på min PC, men jeg fik den af min
far som ejer en Mac. Kan denne virus overhovedet eksekveres på en Mac, og i
så fald er der nogen der ved hvordan man fjerner den.? Hvilket anti-virus
program vil i anbefale, så han kan sove trygt om natten igen.
håber i kan hjælpe

Mvh
razz

Fra : Jesper

Dato : 29-11-01 21:55

razz <rasmusbirck@dak.k64.dk> wrote:

> [...]
> så fald er der nogen der ved hvordan man fjerner den.? Hvilket anti-virus
> program vil i anbefale, så han kan sove trygt om natten igen.

Der er ingen PC system vira der kan eksekveres på Mac og mht. VBA vira
kan visse af dem afvikles i MS Office på mec, men da ganske mange er PC
systemspecifikke kan de ikke afvikles på Mac.

Der findes 2 gode antivirusprogrammer til Mac:

Norton Antivirus og Virex
--
Jesper.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-01 23:38

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> systemspecifikke kan de ikke afvikles på Mac.
>
> Der findes 2 gode antivirusprogrammer til Mac:

jeg prøvede at lade Virex 7 scanne attachmenten som fulgte med en
badtrans-virusmail, den kunne ikke se at det var en virus... jeg syntes
ellers at der stod i "manualen" at Virex 7 også fjernede windows
viruser...?!

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Thorfinn

Dato : 30-11-01 13:39

> [...]

> far som ejer en Mac. Kan denne virus overhovedet eksekveres på en Mac, og i
> så fald er der nogen der ved hvordan man fjerner den.?

McAfee informerer om aktuelle virus på
http://vil.mcafee.com

herunder om badtrans virusen. Den angriber kun Windows 32 systemer.
"Badtrans.b details:
This mass mailing worm attempts to send itself using Microsoft Outlook
by replying to unread and read email messages. It also mails itself to
email addresses found within files that exist on your system. It drops
a keylogging trojan (detected as PWS-Hooker with the 4173 DATs, or
greater) into the SYSTEM directory as KDLL.DLL. This trojan logs
keystrokes for the purpose of stealing personal information (such as
credit card and bank account numbers and passwords). This information
is later emailed to the virus author(s).

When run, this variant copies itself to the WINDOWS SYSTEM directory
as KERNEL32.EXE and creates a registry run key to load itself at
startup: ..."

Det ser ikke ud som om den kan gøre noget ved MacOS maskiner.

hilsen
Sebastian

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-11-01 16:31

Den 29/11/01 20:57 skrev razz,rasmusbirck@dak.k64.dk

> her lige fjernet w32.badtrans.b@mm virusen på min PC, men jeg fik den af min
> far som ejer en Mac.

Kan den eksekveres af Outlook Macversionen?

--
mvh - lars

Fra : macsteen

Dato : 01-12-01 13:03

in article B82D64BB.81CD%larskristensen@mac.com, Lars Kristensen at
larskristensen@mac.com wrote on 30.11.2001 16:30:

> Den 29/11/01 20:57 skrev razz,rasmusbirck@dak.k64.dk

> Kan den eksekveres af Outlook Macversionen?

Fik den af din far ... fordi han manuelt sendte den til dig? Eller fordi
hans Outlook bare selv havde sendt den?

Fra : razz

Dato : 02-12-01 21:08

> Fik den af din far ... fordi han manuelt sendte den til dig? Eller fordi
> hans Outlook bare selv havde sendt den?

Ved nærmere efterforskning, er det kommet frem at den er sendt fra hans PC,
men han har jo også fået den på sin Mac, deraf mit spørgsmål, som nu er
besvaret....tak for det..