Svanegås?? Valls.bæk/Ishøj
Fra : Paul Nilsson

Dato : 28-11-01 23:05

Den omtalte, evt. svanegås er på Dof kbhvns. obs.sider
kender nogen noget, til sådan en tingest??....

m.v.h.
Paul Nilsson
tlf. dag: 45 83 83 66
mobil: 28 11 14 02
mail: pauln@mail.tele.dk
www.sorgenfrifoto.dk

Fra : Thomas Riedel

Dato : 29-11-01 11:10

Nej, men en billedsøgning på
google.com efter Anser Cygnoides gav en masse hits, bla:

www.kongju.ac.kr/srcho/ guide1/anatidae1.htm

mvh Thomas
--
Thomas Riedel

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 29-11-01 19:45

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> wrote in message
> Den omtalte, evt. svanegås er på Dof kbhvns. obs.sider
> kender nogen noget, til sådan en tingest??....
Det er tror jeg nok en gås med knop på næbbet som en knopsvane. Importeret
som parkgås fra Asien. De kan også ses i gadekæret i Smørumovre.

Jeg var ved Ishøj Strand for en lille måned siden og så her en gås med et
stort sort og fladt næb. Gåsen var lidt mindre end en grågås. Jeg
rubricerede det som en parkgås og tænkte ikke nærmere over det.
Hvilken gås er det så? Er det en svanegås?

Med venlig hilsen
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 01-12-01 10:16

Svanegåsen.
Jeg tillader mig at referere fra bogen Vildgæssene af Henning Scheel 1928.

Svanegåsen (Cygnopis cygnoides)
Svanegåsen kan der nok være grund til at tvivle om, da den holdes meget
almindelig som tam i forskellige parker både offentlige og private her i
landet.
Den har sit navn, fordi dens næb minder meget om svanernes. I fjerdragt og
bygning er den mest lig gæssene.
Næbbet er stort med tilløb til en knop ved roden. På tamme individer,
særligt gaser, bliver denne knop i forhold lige så stor og veludviklet som
hos knopsvanen. Fjerene på hovedet er omkring næbbet hvide, påissen lyst
gulbrune og på kinderne noget lysere.
Halsen er hvid med en bred mørkebrun stribe, der strækker sig lige fra
nakken og næsten helt ned til skulderpartiet.
Kroppens fjer er gråbrune med lyse fjerrande som hos de andre gæs. Bugen er
meget lys gråbrun, gående over i den kridhvide undergump. Fødderne er
appelsingule. Iris brun.
Gasen er noget større og kraftigere i farverne end grågåsen, hvilket jo
iøvrigt mere eller mindre er tilfældet hos alle gåsearterne.
Grunden hvorfor svanegåsen regnes med blandt de her i Danmark forkommende
arter, er den at der den 12. januar 1918 blev skudt to eksemplarer i
Kalverod strand. Det var begge gamle fugle, hunner som havde ynglet, og
efter en undersøgelse som ornitologen L. Lehn Schiøler foretog på de friske
fugle, skulle det være ret sikkert at det var vilde gæs, da der ikke fandtes
et eneste af de sædvanlige tegn på at de havde været holdt i fangenskab.
Men tilføjer Lehn Schiøler, den mulighed er selvfølgelig til stede, at de
dog kunne være undslubne fra fangenskab og måske have tilbragt nogen tid
f.eks. en fældeperiode over i fri tilstand her i landet eller dets nærhed.
Fens hjem er det østlige Sibirien, den sakl f.eks. være almindelig i
Mongoliet, men går ikke så højt nord på som de andre gæs. Dens vinterkvarter
angives at være i Kina.
Æggene skal minde meget om pibesvanernes æg.

Ovenstående er et sitat.
Hilsen Palle