chokoladeform i plastic og anvendelse
Fra : Jesper Lindholdt

Dato : 27-11-01 18:36

Hejsa...

Jeg er den heldige vinder af to chokoladeforme til at producere "chokolader" i.
Der er plads til 4x15 stk.chokolader pr. plade som er på størrelse med et A4
ark.
Så langt så godt.

Vi har smeltet noget chokolade og kommet det i formene; Puttet lidt macipan i
for at gøre det til "fyldte chokolader"....

Men vi er ved at gå ud af vores gode skind, da vi ikke kan få de satans
chokolader ud af plasticformene igen..... Vi har prøvet med en hårtørre for at
løsne chokoladerne igen. Men det smeltede chokoladerne totalt og ødelægges
derefter.

Hvad gør vi forkert...????

Skal man smøre chokoladeformene, før vi smider chokolade i?

Det er skide ærgeligt, da vi gerne vi imponere vennerne med hjemmelavet fyldte
chokolader..... ))

Jesper og Anne-Mette....

Evt. svar på jesper.lindholdt@sol.dk

--
Posted from krrnat1.dk-tv.net [195.215.171.17]

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 27-11-01 22:45

"Jesper Lindholdt" <jesper.lindholdt@sol.dk> wrote:

> [...]
>løsne chokoladerne igen. Men det smeltede chokoladerne totalt og ødelægges

Har i tempereret chokoladen rigtigt?
Rigtig chokolade er faktisk temmelig svær at behandle rigtigt.
Proceduren er, at man hakker en god portion chokolade (måske 700
gram). Den varmer man op i vandbad til 40 grader til al chokoladen er
smeltet - rør lidt rundt imens.
Put så 300 gram chokolade i og køl blandingen ned til ca. 27 grader.
Varm op til 32 - 34 grader, og hold den temperatur mens i arbejder med
chokoladen.

Lad chokoladen stå køligt (ikke i køleskab) og gerne natten over, før
de tages ud.
Hvis alt er gået rigtigt til, så skulle det kunne ordnes ved at vende
formen på hovedet, og vride lidt i den eller banke den lidt mod
bordet.

>Skal man smøre chokoladeformene, før vi smider chokolade i?
Nej. Til gengæld er det forbudt med sæbe i formene - det ødelægger
dem. Man må heller ikke bruge metalredskaber nede i formene.

>Det er skide ærgeligt, da vi gerne vi imponere vennerne med hjemmelavet fyldte
>chokolader..... ))
Det er også ret sejt når det virker - men det er altså ret svært, og
der er mange ting som kan gå galt.

--
..: Kåre Nejmann :.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 27-11-01 23:03

Chokoladeforme mo IKKE vaskes af i sulfo eller lignende. Skyl blot formen
under den varme hane og aftør den umiddelbart efter. Skulle ulykken være
sket , er det nødvendigt at polere formen omhyggeligt med en blød klud.

Inden formen bruges første gang, kan det være en god ide at pensle den med
en lille smule chokolade, som så skylles ud. Derved er formen fedtet ind.

for at få det optimale ud af formen, er det vigtigt at du temperer
chokoladen rigtigt..

Når chokoladen er tempereret pensler jeg først formen indvendig med
chokolade med en pensel. Derefter hælder jeg chokolade i formen, lader det
stå 30 sek. og hælder det overflødige fra.Skrab formen ren med en palet.Lad
nu chokoladen stivne. Fyld fyldet i og lad det stivne helt. Derefter
rigeligt med chokolade over formen, bank den ned i bordet for at undgå
luftbobler, og skrab overflødig chokolade af. Lad chokoladerne stivne helt
på et køligt sted, evt. køleskab. Derefter vendes de ud på køkkenbordet. Slå
med formen i bordet. Chokolade trækker sig sammen når det stivner, så de
skulle være til at få ud. Mine kan i alt falt komme ud. Men nogen gange skal
jeg banke mange gange.

mv.h Jette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 28-11-01 09:21