Apache
Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 27-11-01 10:49

Hør, hvad er der sket med Apache i MacOX 10.1? Hvis jeg prøver at
starte den, skriver den:

dyld: /usr/sbin/httpd Undefined symbols:
_apple_hfs_module
/usr/sbin/apachectl start: httpd could not be started

i Console, hvilket ca er samme resultat som jeg får i terminalen, hvis
jeg skriver httpd. Jeg har prøvet på tre maskiner (både 10.1 og 10.1.1)
og får samme besked. Jeg har ikke fiflet med Apache eller dens
supportfiler - /usr/libexec/httpd/mod_hfs_apple.so (som jeg går ud fra
definerer _apple_hfs_module) ligger hvor den skal, og så vidt jeg kan
lure i /etc/httpd/httpd.conf burde httpd godt kunne finde filen. Jeg
går også ud fra, at httpd godt kan finde /etc/httpd/httpd.conf - den
siger hvertfald blandt andet:

-D SERVER_CONFIG_FILE="/etc/httpd/httpd.conf"

i httpd -V. Hverken /etc/httpd/access.conf eller /etc/httpd/srm.conf
eksisterer dog, men de er alligevel forældede og burde være tomme.
Desuden er der ikke nogen /usr/sbin/suexec, hvilket lyder værre - hvad
gør suexec overhovedet?

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@it.edu

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-11-01 11:20

Michael Florentin Nielsen <florentin@mac.com> writes:

> [...]
>
> dyld: /usr/sbin/httpd Undefined symbols:
> _apple_hfs_module
> /usr/sbin/apachectl start: httpd could not be started

Det er vist en fejl i opdateringen til 10.1. apple_hfs hedder
hfs_apple (tror jeg, jeg kan ikke lige huske præcist hvad modulet
hedder, men det er i hvert fald to ord der er byttet rundt). Du skal
rette i din httpd.conf fil.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Michael Holm

Dato : 27-11-01 11:51

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> hfs_apple (tror jeg, jeg kan ikke lige huske præcist hvad modulet
> hedder, men det er i hvert fald to ord der er byttet rundt). Du skal

nedenstående link fortæller om det (man skal vistnok logge sig på hos
apple for at læse den..):

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106505

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-01 13:00

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> (man skal vistnok logge sig på hos apple for at læse den..)

Hvis man har slået cookies til og én gang tidligere har logget ind er
det ikke nødvendigt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 27-11-01 17:33

Michael Holm wrote:

> nedenstående link fortæller om det (man skal vistnok logge sig på hos
> apple for at læse den..):
>
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106505

Tak skal I have - det virker fint.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@it.edu

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-11-01 13:12

Michael Florentin Nielsen <florentin@mac.com> wrote:

> [...]
>
> dyld: /usr/sbin/httpd Undefined symbols:
> _apple_hfs_module
> /usr/sbin/apachectl start: httpd could not be started

Skægt nok! - jeg kender intet til OSX, men leger lidt med (SuSE) linux,
som jeg netop har opdateret til ver. 7.3 - tilsyneladende med ganske
tilsvarende httpd/apache problemer? (Kørte perfekt under 7.2):

Under boot får jeg advarsel om 'ged' i httpd-start og bliver henvist til
en fejllog, hvori der bl. a. står:
"....
BEGIN failed--compilation aborted at
/usr/include/apache/modules/perl/startup.perl line 2.
Compilation failed in require at (eval 1) line 1.

Syntax error on line 788 of /etc/httpd/httpd.conf:....."

Dseværre er jeg ikke særlig unix-kyndig, så jeg kan ikke umiddelbart
afsløre fejl i linien, som i al sin enkelthed lyder:

"Perlrequire /usr/include/apache/modules/perl/startup.perl"

Nå, der er sikkert tale om rent tilfældige sammentræf - men for mig
anskueliggør det (konkret) for første gang kongruensen mellem linux/unix
og OSX - pokkers osse, at jeg ikke lige har råd til en Mac, der kan
'bære' OSX! ;)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-11-01 17:12

> [...]

> dyld: /usr/sbin/httpd Undefined symbols:
> _apple_hfs_module
> /usr/sbin/apachectl start: httpd could not be started

Følgende er temmelig OT, men ovenstående fik mig til at tænke på...

Der var engang man som Mac bruger pralte af, at vi skam ikke havde brug
for en kommandolinie - selv de mest komplicerede ting kunne reduceres
til "peg og klik" på en Mac. Men så kom OS X og nu kæmper vi så' med at
forstå ovenstående - tja!?

/Martin

(4. dag på Mac OS X og nu med "window buffer compression" slået til)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-01 18:06

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> (4. dag på Mac OS X og nu med "window buffer compression" slået til)

hvad synes du eller om X ?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-12-01 00:11

> hvad synes du eller om X ?

Jahhh hvad skal man sige...

For det første så nyder jeg at min Pismo vågner med det samme. Fedt!

Jeg synes ikke at OS X var så svær at gå til, hvilket faktisk
overraskede mig, men man skal lige vende sig til navigere rundt i
mapperne på en ny måde (ingen springloaded eller tabed folders). På en
måde er det blevet mere WindowsXX agtig.

Udseendet kan man jo altid diskutere, men jeg synes at OS X med sit
antialiasing giver min skærm et lidt "grumset" udseende. (Som om man ser
det hele gennem et tyndt lag bagepapir.) Det gør også at skærmen føles
mere lyssvag. På den anden side så synes jeg at skaleringen af ikonerne
er en fed ting. Jeg har fundet ud af at jeg er til XXL ikoner på mit
skrivebord. Så kan man jo også rigtig nyde de flotte Harddisk ikoner.

Jeg var spændt på om batterilevetiden ville blive forkortet, men jeg
synes ikke det virker som om det er sket det helt store.

Netværksfuntionerne virker bedre. Herligt at ku' sige farvel til
AppleTalk. (Okay ikke helt idet min Printer har brug for det, men til
filudveksling med min iMac har AppleTalk over Airport altid været noget
hø.) Der er dog fortsat problemer med at få kontakt til nettet gennem MS
proxy 2.0 på NT serveren på arbejde. HTTP går fint, men FTP, Mail og
News går ikke.

Og så er der det med Unix delen, som ligger og lurer under overfladen.
På en måde så føles det som om man er kommet i en anden styresystems
liga. Nu kan man lege med "de store drenge" - tale kodesprog og bruge
terminaler. Det er lidt som at ha' en stor komfortabel bil med en formel
1 motor under motorhjelmen.

/Martin

P.S. Og nu virker DVD afspilningen som den burde ha' gjort fra starten.