Chokoladekarameller
Fra : Lene

Dato : 26-11-01 18:36

Jeg leder efter en opskrift på chokoladekarameller som jeg mener at jeg
læste i denne gruppe sidste år ved juletid, men jeg kan ikke finde den
igen. Så vidt jeg husker havde nogen opskriften den på et kursus og en
af ingredienserne var flydende glucose.

De var meget vellykkede så jeg håber at nogen kan hjælpe.

mvh Lene

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-11-01 18:40

Lene skrev:

> en af ingredienserne var flydende glucose.

Det lyder som en af Emils opskrifter.

// Klaus

Fra : Nielsen

Dato : 26-11-01 22:12

Ja, måske ... men kender I opskriften ??

Dorthe

Fra : Kim Juul

Dato : 26-11-01 22:12

"Lene" <lskpwo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af ingredienserne var flydende glucose.
>
> De var meget vellykkede så jeg håber at nogen kan hjælpe.

Her er en jeg fandt i mine gemmer

Franske chokoladekarameller

150 g sukker

1½ dl piskefløde

1½ spsk kakao

1½ spsk honning

1 spsk smør

Alt undtagen smørret blandes i en gryde, det hele smelters sammen, og rør
godt. Når sukkeret er smeltet, skal karamelmassen lidt hurtig for rask
varme. Men pas på, det ikke brænder på. Massen skal koge i ca. 20-30
minutter, det er vanskelig at sige, men de skal, når massen bliver tyk,
foretage kugleprøven: Kom 1 god tskf. karamelmasse i en kop med koldt vand.
Kan de med fingrene trille massen til en kugle, er karamellerne kogt
færdige. Så blandes smørret i. Massen hældes op i en lav form, foret med
smurt bagepapir og halvstivner. Skæres derpå ud og kan evt. trilles til
ovale kugler, der pakkes i foliepapir.

--
Kim Juul
----------------

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-11-01 08:29

"Lene" <lskpwo@worldonline.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> den igen. Så vidt jeg husker havde nogen opskriften den på et kursus
> og en af ingredienserne var flydende glucose.

Hi Lene
Hvis det er en slags hårde/bløde karameller som er overtrukket med
chokolade, så er det måske denneher..

2½ dl sukker (225 g)
90 g smør
2 spsk lys sirup
¾ dl flydende glukose
1¼ dl kondenseret mælk
--
250 g mørk chokolade, hakket

1. Bund og sider i en 20 cm kvadratisk form pensles med smeltet smør
eller olie. Den fores med bagepapir, som pensles med smeltet smør. Kom
sukker, smør, sirup, glukose og kondenseret mælk i en tykbundet gryde.
Opvarmes for jævn varme under omrøring uden at koge, til smør er smeltet
og sukker er helt opløst. Sukkerkrystaller fjernes fra grydens sider med
en våd bagepensel.

2. Bringes i kog, dæmp varmen en smule og kog under omrøring i 10-15
min., eller til 1 tsk af siruppen, dryppet ned i koldt vand, danner en
fast kugle. Hvis der anvendes sukkertermometer, skal det op på ca. 125°.

3. Tages straks fra varmen. Hældes i formen og afkøles. Mens
karamelmassen stadig er varm, aftegnes kvadrater med en kniv, vædet med
olie. Når den er kold, skæres den i tern.

4. Læg alufolie på en bageplade. Kom chokoladen i en lille ildfast skål,
som sættes over en gryde med simrende vand. Rør til chokoladen er
smeltet. Tag den fra varmen. Afkøles let. Med to gafler dyppes
karamellerne en ad gangen i chokoladen. Tag dem op, lad overskydende
løbe af og sæt dem på bagepladen, til chokoladen er størknet.

PS: Kogning af karameller el. flødekarameller sker på samme måde som
kogning af bolcher - dog skal temperaturen ikke nå højere end et sted
mellem 125°-135°, alt efter hvor hårde og seje man ønsker karamellerne.
Koges det kun til 125°, giver det ret bløde karameller, mens karameller
kogt til 135° bliver helt hårde og seje.. En mellemting nås ved ca.
130°. Det er umuligt at "se" den nøjagtige temperatur, så det er vigtigt
at have et sukkertermometer for at opnå et tilfredsstillende resultat.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Mette & Steen Madsen

Dato : 29-11-01 14:03

Hvor købes kondenseret mælk i DK ??

Mette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 29-11-01 14:20

Du kan købe det i de fleste etniske butikker, også den engelske og
amerikanske butik i København har det. Men de 2 sidstnævnte tager det
dobbelte for det.

m.v.h. Jette

Fra : Lene

Dato : 02-12-01 19:04

Hej igen

Tak for de fine opskrifter, dem må jeg også prøve.

Jeg kom i tanke om at kurset var afholdt af Morten Heiberg og skrev til
Heibergs Dessertcirkus og de var søde at svare, så her er opskriften:

1 dl piskefløde
100 g glukose
125 g sukker
200 g mørk chokolade, Valrhona Guanaja 70%

Piskefløde, glukose og sukker koges op. Chokoladen finthakkes og kommes
op
i gryden.
Chokolademassen røres sammen og denne koger, under konstant omrøring,
til
den er 120°C.
Karamellen hældes ud på en bageplade, som er smurt let med olie.
Hviler køligt, ikke i køleskab, på pladen natten over.
Skæres eller klippes med saks i passende stykker.

mvh Lene

Lene skriver: