Brænder i beige G3
Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 26-11-01 16:49

Kære NG,

er det muligt at skifte CD-ROM-drevet i en beige G3 ud med en
læser/brænder?

I givet fald:
hvilken brænder skal man vælge?
hvad koster den hvorhenne?

Hvis ikke:
Hvilken ekstern brænder kan anbefales?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-01 17:26

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> Kære NG,
>
> er det muligt at skifte CD-ROM-drevet i en beige G3 ud med en
> [...]

Vi har et CD/DVD drev i en beige 233 DT og det virker til de fleste DVD
film, men nogen vil den ikke spille ???????

Er alle dine PCI slots optaget ? Ellers kunne du overveje et eksternt
multidrev, som både kan afspille DVD, CD, brænde ?!

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-01 19:05

> Vi har et CD/DVD drev i en beige 233 DT og det virker til de fleste DVD
> film, men nogen vil den ikke spille ???????

Er det regions låst?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-11-01 22:00

> [snip]
>
> Vi har et CD/DVD drev i en beige 233 DT og det virker til de fleste DVD
> film, men nogen vil den ikke spille ???????

Hvordan var det lige i fik det til at "spille"? Skal man ikke ha' fat i
et grafikkort eller hvad?

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-01 23:59

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Hvordan var det lige i fik det til at "spille"? Skal man ikke ha' fat i
> et grafikkort eller hvad?

Jo med et Wired4DVD kort, men den vil ikke afspille alle DVD filmene,
hvilket jeg ikke fatter...........

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-01 17:45

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> er det muligt at skifte CD-ROM-drevet i en beige G3 ud med en
> læser/brænder?

ja.

> I givet fald:
> hvilken brænder skal man vælge?

en tilfældig ATAPI (ide) brænder fra den lokale PC' pusher.

Hvis du vil være stensikker på at få en der fungerer problemfrit bør du
kigge her:

<http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso>

Personligt vil jeg anbefale dig en Lite-ON 16/10/40 model - Den fungerer
100% med iTunes og Discburn under både 9.21 (authering support 1.13) og
10.1. Man kan endda installere 10.1 fra dette drev, hvilket langt fra er
muligt med alle brændere. (har selv en Lite-on 16/10/40)

læs evt test af brændere på <http://www.cdrinfo.com/>

Den generelle vurdering af lite-on brændere, er at de i ydelse og
features ligger _meget_ tæt på markedets pt. mest velrenomerede drev til
allround brug, sanyo og plextor, som koster det dobbelte.

<http://www.edbpriser.dk> ca. 800kr

> Hvis ikke:
> Hvilken ekstern brænder kan anbefales?

drop alle tanke om det, en SCSI brænder+kabinet er alt for dyr, og
Firewirebrændere koster i omegnen af 2000 + udgiften til et FireWire
PCI-kort.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-11-01 02:01

In article <1f3hpqa.1wz1nwa91ngqoN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
> 10.1. Man kan endda installere 10.1 fra dette drev, hvilket langt fra er
> muligt med alle brændere. (har selv en Lite-on 16/10/40)

Eneste problem med Liteon brænderen og den beige G3 jeg har testet
drevet på er, at skuffen er for bred, så man skal clipse Apples
frontplade af - ikke det store problem men heller ikke nogen stor
æstetisk oplevelse.

Husk i øvrigt at du skal have Toast 5, og den følger ikke med brænderen.

//Peter Gersmann

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 28-11-01 16:54

> [...]
> 10.1. Man kan endda installere 10.1 fra dette drev, hvilket langt fra er
> muligt med alle brændere. (har selv en Lite-on 16/10/40)

Som sagt, så gjort. Jeg købte modellen og installerede den på 10 min.
Mange tak for det gode råd.

Tom

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 28-11-01 19:28

> Som sagt, så gjort. Jeg købte modellen og installerede den på 10 min.
> Mange tak for det gode råd.
>
> Tom

Men hvad med software? Jeg har været på apples danske hjemmeside for at
hente i-tunes, men når jeg vil installere, siger den programmet ikke dur
med ikke-engelsk OS. Temmelig irriterende.

Og endnu mere frustration: så henter jeg Discburner 1.0.1 og Authoring
Support 1.1.3, men får ved installation at vide, de ikke kan køre, da
jeg skal have build-in USB. Jeg har et par USB-porte, men hvad har det
med sagen at gøre?

Øv

Med venlig hilsen

Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-11-01 20:12

> [...]

> hente i-tunes, men når jeg vil installere, siger den programmet ikke dur
> med ikke-engelsk OS. Temmelig irriterende.

Du skal have fat i en dansk version af iTunes, desværre har apple endnu
ikke friviget en dansk version af iTunes 2, så du må nøjes med version
1.x

> [...]
> Support 1.1.3, men får ved installation at vide, de ikke kan køre, da
> jeg skal have build-in USB. Jeg har et par USB-porte, men hvad har det

Jeg går ud fra, at du bruger Mac OS 9, ellers kan du ikke bruge Apples
brænder software (discburn og itunes) og er nødt til at bruge Toast
eller et andet 3.parts brænderprogram.

Det første du skal gøre at hente Mac OS 9.21 opdateringen. Nyeste
version af DiscDurn er inkluderet i opdateringen. Instaler 9.21.

Dernæst skal du hente programmet tomviewer fra Apple.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=4561/tomeview
er-13d3.sit>

Brug tomeviewer til at åbne installtionsarkivet på det Authering support
1.13 disc-image du allerede har hentet, og extract alle filerne.

Instaler filerne manualelt

Følgende filer skal i "/Systemmappe/Udvidelser/Authoring Support Files/"

ATA
CD
CD-R
CDB
DVD
DVD-R
LGCDR
LiteOnCDR
MatshitaCDR
MitsumiCDR
PhilipsCDR
PioneerCDR
PlextorCDR
RicohCDR
SamsungCDR
SanyoCDR
SonyCDR
TeacCDR
ToshibaCDR
YamahaCDR

Resten skal i "/Systemmappe/Udvidelser/"

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-11-01 00:52

> [...]
> 10.1. Man kan endda installere 10.1 fra dette drev, hvilket langt fra er
> muligt med alle brændere. (har selv en Lite-on 16/10/40)

Nu kommer jeg snart i "bruge penge" humør :)

Du siger man kan installere 10.1. Vil det sige, at på min rev. 1
platinum (beige) G3, kan jeg pille det originale CD-ROM drev ud, og
erstatte det med omtalte brænder. Og boote fra det (selv fra OS X inst.
CD'en) og det vil opføre sig som et pænt drev, og ikke nægte at lege
CD-ROM drev?

If so ... mums

Mojn, Thomas

--
If Bill Gates had a dime for every time a Windows box crashed...
... Oh, wait a minute, he does.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-01 01:08

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
> erstatte det med omtalte brænder. Og boote fra det (selv fra OS X inst.
> CD'en) og det vil opføre sig som et pænt drev, og ikke nægte at lege

mums Jeg har en Formac FW brænder med dette drev og jeg kan både
boote og installere 10.1 på en iBook og en G4. Desuden udemærker
brænderen sig ved betydelig højere læsehastighed af CD-ROM end de fleste
CD og DVD drev som Apple har brugt.

eneste "but" er at det kræver AutheringSupport 1.13 under Mac OS 9.x -
og den nyeste danske version er 1.12.

NB. Jeg har i øvrigt ikke prøvet om drevet kan boote 10.0x, men skal
gerne prøve ved lejlighed. Det kan jo volde problemer hvis man kun har
en 10.1 upgrde CD der kræver at 10.0x installeres først.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-11-01 00:02

> Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

[klippetiklip]

> [...]
> CD og DVD drev som Apple har brugt.
>
> eneste "but" er at det kræver AutheringSupport 1.13 under Mac OS 9.x -

Jeg er US Engliseret, så det burde ikke være noget problem.

> NB. Jeg har i øvrigt ikke prøvet om drevet kan boote 10.0x, men skal
> gerne prøve ved lejlighed. Det kan jo volde problemer hvis man kun har
> en 10.1 upgrde CD der kræver at 10.0x installeres først.

Ellers må man MacFixIt

Jeg tror jeg nupper en Lite-ON 16/10/40 når der kan bootes fra den i OS
9 og X install CD. Yum!

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-01 01:15

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Ellers må man MacFixIt

yep man kan modificere en 10.1 opdaterings CD, så den ikke kigger efter
en eksisterende 10 installation

se evt anmeldelserne af lite-on's drev på <http://www.cdrinfo.com/>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-01 16:16

> yep man kan modificere en 10.1 opdaterings CD, så den ikke kigger efter
> en eksisterende 10 installation

How?

Ikke fordi jeg ikke har den originale 10.0 CD, men det er lidt træls at
skulle installere 10.0, for derefter bare at slette den igen med 10.1
installationsprogrammet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens Lykkebo

Dato : 01-12-01 17:09

On 01/12/01 16:15, in article 1f3qvar.1xh4xolpi9m2qN%rfn@altavista.net,
"René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> wrote:

> How?
>
> Ikke fordi jeg ikke har den originale 10.0 CD, men det er lidt træls at
> skulle installere 10.0, for derefter bare at slette den igen med 10.1
> installationsprogrammet...

Den danske side www.macazine.dk har en artikel om emnet:

http://macazine.dk/artikler.php?site=read&id=317253871371185816

Hilsen Jens.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-12-01 13:17

Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote:

> http://macazine.dk/artikler.php?site=read&id=317253871371185816

Tak!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 17:12

> How?

macfixit havde en how-to, Apple har opfordret dem til at fjerne den, men
såvidt jeg ved har macfixit afslået.

Fra : Karl Antz

Dato : 01-12-01 18:25

> macfixit havde en how-to, Apple har opfordret dem til at fjerne den, men
> såvidt jeg ved har macfixit afslået.

.... de har faktisk fjernet den - med nogle pæne ord om at de da godt
kunne forstå Apple. Men som sædvanlig synes jeg at MWJ rammer sømmet på
hovedet med en lille én om at Apple's retsaftaling igen trænger til enn
lille dukkert

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 07-12-01 20:28

> NB. Jeg har i øvrigt ikke prøvet om drevet kan boote 10.0x, men skal
> gerne prøve ved lejlighed. Det kan jo volde problemer hvis man kun har
> en 10.1 upgrde CD der kræver at 10.0x installeres først.

Drevet kan ikke boote 10.0 full eller 10.1 update CD på min
G3/266/rev. 1.

Der kommer en "_" på grå baggrund og ikke mere.

Ellers er det Bitchin'; Jeg tog det ud af kassen, skiftede jumperen fra
Slave til Master, i med drevet og ... Badabing!

At brænde med 16X frem for 4X er lidt mere ... øhmmm, knaldhamrede/fedt.

Vil en firmware opgradering ændre på muligheden for at boote med en OS X
CD?

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 23:26

> [...]

> At brænde med 16X frem for 4X er lidt mere ... øhmmm, knaldhamrede/fedt.
>
> Vil en firmware opgradering ændre på muligheden for at boote med en OS X

Hvilken firmware er der i dit drev? er det "B" modellen?

Det kan også skyldes OF, ROM eller ATAPI controleren. Som sagt har jeg
ikke problemer med at boote på henholsvis min G4 (gigabit med nyeste
firmware) og min iBook (500).

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-12-01 21:08

> Hvilken firmware er der i dit drev? er det "B" modellen?

Revision number: OSOB
Product ID: LTR-16102B

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-01 07:32

> Revision number: OSOB
> Product ID: LTR-16102B

min firmware revision hedder OS9 - har du kigget efter firmware
opdateringer hos Lite-ON?