Nogen der ligger inde med nogle islandske ~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-01 14:28

En bekendt ville blive meget glad for at få nogle islandske fonte, så
hun kan skrive med sin familie på Island.

På forhånd tak !

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-01 15:37

Hej Jesper

Du kan hente skrifterne fra System 7.0 her. der er både TT og T1
skrifter.
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Icelandic/Macintosh/System/System_7.0.1/IS-7.0.1-Fonts.image.sea.bin>.
Jeg sender dig også lige en, der ikke er med i den pakke, når jeg får
fundet den.

Jesper Haaber Gylling wrote:

> En bekendt ville blive meget glad for at få nogle islandske fonte, så
> hun kan skrive med sin familie på Island.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-11-01 15:51

> [...]
> acintosh/System/System_7.0.1/IS-7.0.1-Fonts.image.sea.bin>. Jeg sender dig
> også lige en, der ikke er med i den pakke, når jeg får fundet den.

Perfekt, men de hedder jo det samme som nogle af fontene i Font mappen !
Giver det ikke gnøf ? Men der er da et par nye navne, som jeg ikke
kender - de må kunne bruges.

Skal der gøres noget specielt ved den 7300 med OS 9.1 på, eller skal de
bare ploppes ned i Font mappen og så spiller det ?

-- Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-01 16:18

Hej Jesper

> Perfekt, men de hedder jo det samme som nogle af fontene i Font mappen !
> Giver det ikke gnøf ? Men der er da et par nye navne, som jeg ikke
> kender - de må kunne bruges.

Ja, der er de alm. klassiske Times, NewYork osv.., men det man kan gøre er at
tilføje 'IC' til kuffertnavnet, så de skelnes fra de andre skrifter. Det burde
ikke give problemer.

Man kan også gøre det, at man åbner skrifterne med fx. ResEdit og finder navnet
på selve de skrifter, der ligger inde i kufferten og tilføjer 'IC' til navnet,
gemmer ændringerne og putter så de nye skrifter, der har fået den nye endelse
ind i de bestående kufferter, så kan man vælge skriften specielt fra diverse
skriftmenuer.

Når man laver den slags ændringer, er det en god idé altid at arbejde på en
kopi og ikke på originalen.

> Skal der gøres noget specielt ved den 7300 med OS 9.1 på, eller skal de
> bare ploppes ned i Font mappen og så spiller det ?

Næ, det tror jeg ikke. Skrifterne skal bare puttes i skriftmappen, så skulle
det være nok. Men for at være helt sikker, bør man nok genstarte computeren,
men det skulle ikke være nødvendig, hvis ikke der er åbne programmer, når
skrifterne installeres.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-11-01 21:34

> Ja, der er de alm. klassiske Times, NewYork osv.., men det man kan gøre er at
> tilføje 'IC' til kuffertnavnet, så de skelnes fra de andre skrifter. Det burde
> ikke give problemer.

[og klip]

Med fare for liv og lemmer:

Jeg er meget overbevist* om at islandsk er omfattet af MacRoman, så de
omtalte skrifter har samme skrift-ID som de eksisterende i Systemmappen
- så skal det nok blive sjovt.

Jeg ville hellere foreslå et besøg på denne side:

<http://www.apple.is/icelandic/>

uden at kunne garantere for resultatet

*) Note: "Overbevist" idet jeg ikke vil bruge modemtid på et besøg på
Apples dev.sider.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-01 05:02

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Med fare for liv og lemmer:

Hvis liv og lemmer -))?

> Jeg er meget overbevist* om at islandsk er omfattet af MacRoman, så de
> omtalte skrifter har samme skrift-ID som de eksisterende i Systemmappen

Hvad mener du med MacRoman? - Western European? - ISO8859-1? eller noget helt
andet....

Og mht. ID, så betyder det intet med systemer fra og med 7.6.1 til og 9.2.1, om der
er flere skrifter af samme type, navn og ID i skriftmappen. Jeg har adskillige
versioner af Geneva, Helvetica, Chicago, Charcoal o.m.a. liggende i min
skriftmappe. Alle Chicago, Charcoal osv. har samme ID, men alligevel er der forskel
på dem, da jeg har stort set alle de centraleuropæiske versioner liggende også til
brug sammen med CeLK, og det giver ingen konflikter.

Jeg har endda samlet dem i de tilsvarende skriftkufferter, så jeg fx. har alle
Chicago i én kuffert, alle Geneva i én, alle Helvetica i én osv..

> - så skal det nok blive sjovt.

På hvilken måde? - Mener du, at de forskellige skrifter vil konflikte, eller at de
vil vise andre tegn, accenter osv., hvor de skulle vise alm. bogstaver? - Det vil
de netop ikke gøre, hvis de har samme ID, da de specialtegn og accenter på islandsk
- eller et hvilket som helst andet sprog for øvrigt - ligger på andre ASCII numre,
så du kan fx. ikke have et 'Ô' liggende på samme ASCII nr. som et 'Õ'.

Fra : thorkild nielsen

Dato : 24-11-01 14:26

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Thomas

Jeg har gjort det en gang og det gav ikke problemer at erstatte f.eks. Times fonten
med den islandske. Til udskrift med danske tagn kan man jo bare vælge en anden font,
hvis man kan leve med det. I øvrigt ligger de islandske tegn (thorn etc.) i de alm.
danske fonte, så vidt jeg husker. De har bare nogle andre, normalt utilgængelige
pladser.

------
Venlig hilsen
Thorkild J. Nielsen

Teksten "bortfjernes" og det efterfølgende punktum
skal slettes fra min e-mailadresse.

Fra : thorkild nielsen

Dato : 24-11-01 14:26