CD-brænding på iMacDV
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-11-01 08:58

Jeg har ikke gjort særligt meget i brænding af musik-CD'er, men er løbet
ind i irriterende problemer.

Jeg sætter en FireWire brænder på min iMac. IMacen har et DVD drev, der
ifølge specifikationerne skulle kunne håndtere alm. CD'er x24.

Drevet er opdateret med seneste iMac DVD-firmware. Der anvendes roxio
Toast vers 5.0.2, rigeligt med RAM, system 9.1.

En ny ikke-ridset CD sættes i DVD'en.

Når jeg kører en speed-test viser det sig, at den kan overføre 320-370
kb/sek. Kravet ved brænding på brænderens maks-hastighed (x12) er
2mb/sek. Jeg skal helt ned på x1 hastighed for at den kan bestå en
speed-test.
Hvis jeg lægger data'erne over på harddisken (som AIF-filer) og forsøger
dér, ryger overførslen helt op på 4,7 mb/sek.

Hvis jeg gerne vil brænde og ikke hele tiden koncentrere mig om
hastigheder og andet sjov, så kræver det at jeg anvender
CD-copy-funktionen og buffer-underrun prevention, men det går stadigvæk
temmeligt langsomt - hastigheden er næppe over x1/x2.

Hvis mit DVD-drev læser med x24 og min brænder skriver med x12, hvorfor
pokker kan jeg så ikke brænde med den hastighed også???

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-01 09:09

In article <1f3bhkp.z8bnt3o9y91qN@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> Hvis jeg lægger data'erne over på harddisken (som AIF-filer) og forsøger
> dér, ryger overførslen helt op på 4,7 mb/sek.

Hvilken hastighed kan du rippe med med DVD-drevet?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-11-01 14:53

> Hvilken hastighed kan du rippe med med DVD-drevet?

Du elsker vist at skrive ting jeg ikke forstår! Rippe?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-01 16:19

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Du elsker vist at skrive ting jeg ikke forstår! Rippe?

"extract", "udtrække"... kig efter "digital audio extracting" i drevets
specifikationer.

"rip" er vist IT slang

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : J. C. Voss

Dato : 23-11-01 21:17

> "rip" er vist IT slang

Vist ikke mere slang end at Apple selv anvender det.

"Rip, mix, burn" - Ringer det nogle klokker?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-01 22:17

J. C. Voss <jc.ugyldig@voss.tf> wrote:

> Vist ikke mere slang end at Apple selv anvender det.
>
> "Rip, mix, burn" - Ringer det nogle klokker?

i know, men Stig vidste det ikke...

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-01 16:55

In article <1f3bw4t.14237l3th0gweN@[10.1.128.10]>,

> Du elsker vist at skrive ting jeg ikke forstår! Rippe?

Hive indholdet over på HD'en. Når man lægger musik over på HD'en, er det
ikke en simpel kopiering - der sker en konvertering samtidigt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-11-01 13:24

> Hive indholdet over på HD'en. Når man lægger musik over på HD'en, er det
> ikke en simpel kopiering - der sker en konvertering samtidigt.

Det kan man jo gøre på flere måder. Jeg kan lave et disc-image og
kopiere over på den måde eler jeg kan extracte de enkelte track's.

Hvis jeg laver et disc-image, tager det en mindre verdenskrig (ca. 15
min) bare at fylde ram-cache'n, herefter er skrivningen af tracks
utroligt langsom - anslået x1.

Hvis jeg konverterer de enkelte tracks til AIF-filer ned på harddisken,
går det ligeledes med ca. x1 hastighed.

Aha - siger man så, CD/DVD-drevet er altså problemet. Allerede "Check
Speed" funktionen antyder at det er galt. Der er bare det ved det, at
det tilsyneladende er problemet på alle DVD-imac'er! Jeg har før hørt
tilsvarende klager fra brugere af USB-brændere, men troede egentligt at
det var USB-brænderen der var problemet.

Jeg har så tjekket DVD-drevet i min Cube og her er det lidt bedre, men
efter min mening stadigvæk uforklarligt langsomt. Ifølge
specifikationerne er dette DVD-drev 1,5 x hurtigere, hvilket passer
meget godt med de tal jeg nu ser for "ripning".

Jeg synes imidlertid stadigvæk at det er mærkeligt. Drevet burde læse
x32 eller x24 hastighed og arbejder sammen med FW-standarden, der er
lige så hurtig eller hurtigere end den gamle SCSI-standard, samt en
brænder der kan arbejde med x12 hastighed. Allievel leverer hele
konfigurationen kun brænding i x1 eller maximalt x2 hastighed.

Er det drevet, der alligevel ikke kan de den lovede hastighed, eller er
det et flaskehals eller kompatibilitetsproblem i busserne eller kan en
eller anden software håndtere det bedre end Toast???

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-01 14:39

> [...]

> brænder der kan arbejde med x12 hastighed. Allievel leverer hele
> konfigurationen kun brænding i x1 eller maximalt x2 hastighed.

Hvis du læser en manual til et tilfældigt CD-rom drev vil du se at en
opgivet læsehastighed på eks. x32, gælder læsning af data CD'er, ikke
nødvendigvis læsning af CD-R, CD-RW eller læsning af Audio-CD'er.

kig på dette drevs specs (et tilfældigt valgt drev)

Rotational Speed: 9,200rpm (DVD-single layer)
6,300rpm (DVD-dual layer)
2,780rpm (DVD-R / ver 2.0, DVD-RW)
3,200rpm (DVD-R / ver 1.0)
2,160 - 4,800rpm (DVD-RAM / ver 1.0)
1,380 - 3,300rpm (DVD-RAM / ver 2.1)
2,780rpm (DVD-Video)
9,500rpm (CD, CD-R, CD-RW)
6,400rpm (CD-DA Transfer)
1,200 - 2,000rpm (CD Audio, Video CD)

<http://www.toshiba.com/taecdpd/products/spec/SDM1612-Spec.shtml>

En række drev kan iøvrigt slet ikke extracte digital-audio med Apples
driver.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-11-01 17:50

> En række drev kan iøvrigt slet ikke extracte digital-audio med Apples
> driver.

Vil du fortælle mig, at Apples maskiner ikke kan kopiere audio-CD'er med
mere en x1 eller x2 hastighed, medens en banal PC'er uden problemer gør
det samme med minimum x8 hastighed???

Med min gamle 7300, der har sit originale drev siddende i, viser check
speed funktionen i Toast, at jeg kan opnå hastigheder på ca. 1.4 mb/sek,
hvilket altså er 3x hurtigere end min nye Cube og 4 gange hurtigere end
min iMac DV/400.

Min konklussion nærmer sig, at Apples DVD-drev må være noget skrammel!

Når du nævner en driver - findes der nogle alternative mulighede, der
kunne speede processen lidt op?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-01 19:34

> [...]

> Vil du fortælle mig, at Apples maskiner ikke kan kopiere audio-CD'er med
> mere en x1 eller x2 hastighed, medens en banal PC'er uden problemer gør

Hvis du flytter DVD drevet fra Cube'en over i en "banal" PC, vil den
formegentlig heller ikke kunne extracte med mere end x1-2

> [...]
> min iMac DV/400.
>
> Min konklussion nærmer sig, at Apples DVD-drev må være noget skrammel!

De DVD drev der sidder i Cuben og iMac'en, er bare langsomme til Digital
Audio extraction - jeg ved ikke om det generelt gælder slot-loading
drev.

> Når du nævner en driver - findes der nogle alternative mulighede, der
> kunne speede processen lidt op?

Nej, jeg vil fortælle dig at driveren ikke understøtter digital-audio
extraction med _alle_ CD, DVD og CD-RW drev. Alle Apples drev virker
selvfølgelig.

Du kan selvfølgelig prøve om Intec's CD/DVD-ROM Speed Tools er
hurtigere, men jeg tvivler på det hjælper. kig evt på den evigt
fremragende hardware side: <http://www.xlr8yourmac.com>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-11-01 08:29

> [...]
>
> Du kan selvfølgelig prøve om Intec's CD/DVD-ROM Speed Tools er
> hurtigere, men jeg tvivler på det hjælper. kig evt på den evigt

Tak for svarene til alle medvirkende

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-11-01 20:08

In article <1f3fvkg.fw5g9u1mi7sswN@[10.1.128.10]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> Min konklussion nærmer sig, at Apples DVD-drev må være noget skrammel!

Til det formål, ja åbenbart.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-11-01 20:07

In article <1f3ffz6.1beerdc4qaiqsN@[10.1.128.10]>,

> Det kan man jo gøre på flere måder. Jeg kan lave et disc-image og
> kopiere over på den måde eler jeg kan extracte de enkelte track's.

Prøv at rippe fra din brænder, de er som regel bedre til det.

> Er det drevet, der alligevel ikke kan de den lovede hastighed, eller er
> det et flaskehals eller kompatibilitetsproblem i busserne eller kan en
> eller anden software håndtere det bedre end Toast???

Den hastighed du kan rippe med, har intet med drevets
overføringshastighed at gøre. DAE[1] er hardware-afhængigt, så du vil
med al sandsynlighed ikke få noget ud af at skifte software.

[1] Digital Audio Extraction

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-11-01 00:37

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Hvis mit DVD-drev læser med x24 og min brænder skriver med x12, hvorfor
> pokker kan jeg så ikke brænde med den hastighed også???

Min iMac DV (BondiBlue 400MHz 192mb ram) viser omkring 960Kb/sek når den
læser fra DVD drevet (via , så Toast 5.0.2), så måske er dit drev ikke
100% OK!?

Jeg har i øvrigt fået de bedste resultater ved at bruge Adaptec Audio
Extractor, som fulgt med de tidl. versioner af Toast. Den har en form
for "overlap" funktion, som gør at den læser mere præcist og man undgår
små "klik" lyde i musikken.

At brænde musik er jo en hel videnskab (i modsætning til at brænde data)
idet fejlkorrektions systemet på en musik CD ikke kan erstatte det
"ulæsbare" 100%. I stedet "gætter" den sig til et resultat, som ikke
altid er helt så godt. (Ja, dette er min egen udlægning af hvad jeg har
kunnet finde om emnet på nettet.) M.a.o: Det betaler sig at læse musik
CD'er så korrekt som det er muligt, hvilket som oftest vil sige, ved så
lav en hastighed som muligt. Det anbefales også at brænde ved så lav en
hastighed som muligt, således at afspilleren har så let som muligt ved
at læse de rigtige digitale spor. (Jeg oplever selv at min BilCD
afspiller ikke kan bruge en brændt CD, som er skrevet med mere end x2).
Altså 1 speed afslæsning og 1 speed brænding burde være det optimale.
(Faktisk kan man få programmer, som sænker hastigheden på div. cd-drev
netop for at opnå dette.) Selv synes jeg dog at Audio Extractor gør det
godt ved maks hastighed, men med "overlap" funktionen slået til, og så
brænder jeg ved x2.

Hvis du vil vide mere ved jeg er der er en kæmpe FAQ om emnet et eller
flere steder på nettet, men jeg har glemt hvor

/Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-11-01 08:29

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Min iMac DV (BondiBlue 400MHz 192mb ram) viser omkring 960Kb/sek når den
> læser fra DVD drevet (via , så Toast 5.0.2), så måske er dit drev ikke
> 100% OK!?

Jeg har prøvet på to iMac DV'er og fået samme resultat, som åbenbart er
under 1/3 af dit resultat! Mystisk!

> [...]
> Extractor, som fulgt med de tidl. versioner af Toast. Den har en form
> for "overlap" funktion, som gør at den læser mere præcist og man undgår

Aha!

> [...]
>
> Hvis du vil vide mere ved jeg er der er en kæmpe FAQ om emnet et eller
> flere steder på nettet, men jeg har glemt hvor

Aha!

Tak for det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-11-01 10:26

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Jeg har prøvet på to iMac DV'er og fået samme resultat, som åbenbart er
> under 1/3 af dit resultat! Mystisk!

Før du drager forhastede konklusioner, skal du sammenligne Jespers og
dit DVD drev.

Er det overhovedet samme drev? Er der samme firmware i de to drev?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>