rmi, applets, og internet explorer
Fra : Morten Olsson

Dato : 22-11-01 12:20

Hej folkens,

jeg er for tiden i gang med mit 4. semester projekt på
datamatikeruddannelsen. Jeg udvikler en prototype på et distribueret spil,
som spilles over internettet. I korte træk drejer det sig om en
serverapplikation der implementeres som en almindelig javaapplikation, og et
antal klientapplikationer der udgøres af java applets, som kommunikerer med
serveren via RMI...

Jeg har så et lille problem for tiden - klienten har ikke noget problem med
at få fat i serveren, når den køres fra appletvieweren, men når jeg kører
den gennem internet explorer har jeg balladen. For det første mangler den
jvm der ligger i internet explorer åbenbart rmi - dette kan dog fixes ved at
inkludere de manglende .class filer sammen med appleten. For det andet ser
der dog ud til at være security problemer når rmi forbindelsen skal
etableres...

Jeg er ikke interesseret i at løse security problemerne ved at signe
appleten - det bør vel ikke være nødvendigt, når jeg kun foretager RMI kald
fra klienten ?

Er der nogen i gruppen der har erfaringer med lign. projekter ?

På forhånd tak

venlig hilsen
Morten Olsson

Fra : Filip Larsen

Dato : 22-11-01 08:41

Morten Olsson skrev

> [...]
> at få fat i serveren, når den køres fra appletvieweren, men når jeg kører
> den gennem internet explorer har jeg balladen.

Din applet skal hentes fra den samme server som den du prøver at forbinde
til hvis det skal virke med default sikkerhedsindstillinger (og din applet
kan så kun forbinde sig til denne server). Det betyder normalt, at din
server udover din RMI service også bliver nødt til at køre en web-service.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 22-11-01 08:53

Hmmm... Du kunne hente SUN's Java Plug-in
(http://java.sun.com/getjava/download.html). Den erstatter Microsoft's
default Java implementation - derved får du understøttelse for RMI samt en
ordenlig security manager.

/Christian

Fra : Morten Enevoldsen

Dato : 22-11-01 17:14

Det er rigtigt at applet'ter kun kan lave netværks-forbindelse til hvorfra
de kommer. Se evt.
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/applet/practical/workaround.html

Hvis alle skal kunne bruge din applet, anbefales at du wrapper dine kald
over http, http-tunneling, for at undgå pbm med firewall's mm. Dvs ingen
rmi. Ellers er en ide at bruge java-web-start, hvorved du kan bruge jdk >
1.1.7

vh Morten