Kvark-boller / scones
Fra : Mette & Steen Madsen

Dato : 21-11-01 12:55

Nogle bagere er begyndt at sælge nogle vidunderlige kvark-boller.

De smager lidt hen ad scones, men er knap så fede. Jeg tror de også er bagt
med bagepulver.
Er der nogen der har en god opskrift.

Mette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-11-01 06:55

"Mette & Steen Madsen" <m.w.madsen@mail.tele.dk> skrev i meddelandet...
> Nogle bagere er begyndt at sælge nogle vidunderlige kvark-boller.
>
> De smager lidt hen ad scones, men er knap så fede. Jeg tror de også er
> bagt med bagepulver.
> Er der nogen der har en god opskrift.

Kvark kvark!!

Den blå Bagebog..
Kvarkboller:
30 stk

2 dl mælk
50 g smør/margarine
50 g gær
200 g kvark
1 spsk sukker
1 tsk salt
2 æg
ca. 500 g mel
-
1 sammenpisket æg til pensling

Gær og håndvarm mælk røres sammen med salt, sukker og den halvsmeltede
margarine. Kvark, æg og mel tilsættes. Dejen æltes, til den er blank og
smidig. Stilles lunt til hævning ca. 30 min. Æltes igennem og formes til
boller. Efterhæves ca. 15 min. på smurt plade eller bagepapir. Pensles
og bages i forvarmet ovn ca. 25 min. ved 200°. - Dejen kan også formes
som et brød, der efterhæves og bages ca. 40 min. ved 200°.

Evt. se også - kvarkbrød el. kvarkfranskbrød-opskrifter på..
www.karolines-kokken.dk/default.asp

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Special Osama bin Laden toilet paper rolls..
Look at here: Get rid of your shite - Osama bin Laden
http://politicalhumor.about.com/library/images/blosamatoiletpaper.htm

Fra : Sofie

Dato : 22-11-01 15:43

De bedste boller jeg kender med kvark, er Sørøver- boller fra Karolines
børnekøkken 1
De er tænkt som et alternativ til kagemand og lignende - men jeg bager dem
tit og burger dem som almindelige boller.
De har en rigtig dejlig konsistens, lidt svampede og luftige.

Dej (48 stk.)
200 G smør
2 Dl mælk
400 G kvark
100 G gær
2 æg
125 G sukker
2 Tsk groft salt
ca. 950 G hvedemel

Sørøver-glasur
ca. 375 G florsukker
4 spsk Mælk
500 G blandet slik

slå dejen sammen og form 48 boller som hæver på pladen i ca. 20 min.
bages ved 200 grader i ca., 10 min