Skt. Bernhardshvalp i huset
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-11-01 17:08

Hejsa
Ja, vi har fået en lækker-dejlig S-B hvalp, og skal nu igang med det
store arbejde at opdrage og ikke mindst opfodre ham. Han er nu 13 uger
og vejer ca. 15 kg. Hans navn er Nansen og han virker ganske velopdragen
allerede. Heldigvis er der jo en del bøger man kan gå i gang med, men
skulle der her i gruppen sidde nogen med erfaringer, ja så vil jeg vildt
gerne høre fra jer, da det jo er rart at få nogle direkte erfaringer og
oplevelser at tage stilling til.

Jeg har selvfølgelig et hav af spørgsmål som måske er lidt for
specifikke til gruppen her, men hvis nogle har kommentarer til følgende
emner, hører jeg dem meget gerne:

Foder.
Vi fodrer med Science plan, large breed. Nogle erfaringer?

Motion.
Hvis Nansen fik sin vilje gik vi 4 x en time om dagen, men det er jo alt
for meget for sådan en lille fyr. Men hvad er passende, og hvordan
kanaliserer man så den overskydende energi ud i fornuftige aktiviteter?

Sove udendørs.
Endnu engang strider hans vilje lidt mod min, da han helst bare ville
have lov til at sove udendørs, på en lille madras, underordnet hvor
koldt det er. Vi har en forholdsvis lukket og tør gård, men er det ikke
for koldt for en 3 mrd. hvalp? Og hvad med underlaget, han ser ikke ud
til at have noget i mod at ligge på den bare, fugtige jord nogen gange,
det går vel ikke?

Opdragelse.
Hvor meget kan man forvente af en 3-4 måneders hvalp? Han er vildt god
til at gå i line, ingen problemer her, ligesom han kommer når man kalder
og sætter sig på kommando. Det er dog tydeligt at han bliver
ukoncentreret hvis vi prøver at gå ret meget længere end det. En enkelt
øvelse, en godbid, og så vil han hellere noget andet. Vi vil på ingen
måde presse ham unødigt, men vil på den anden side jo gerne have den
nødvendige kontrol over ham efterhånden som han vokser til.

Som sagt, alle kommentarer og erfaringer er velkomne, og jeg vil
specielt gerne kontaktes privat af andre Skt. Bernhardejere hvis I har
lyst til at diskutere disse dejlige hunde.

Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der lige nu ligger og små-prutter ved
brændeovnen *smil* )

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-11-01 08:32

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Ja, vi har fået en lækker-dejlig S-B hvalp, og skal nu igang med det
> store arbejde at opdrage og ikke mindst opfodre ham. Han er nu 13 uger
> og vejer ca. 15 kg.

Ja det er lidt af et projekt med sådan en bamse.

> Foder.
> Vi fodrer med Science plan, large breed. Nogle erfaringer?

Med sådan en stor hund der vokser så voldsomt, er det MEGET vigtigt at
hunden får præcis det den har brug for af næring, for ikke at "skubbe" til
en eventuel HD. JEg har selv opfodret min Bernhard på MeraDog, og den har
udviklet sig til en harmonisk og flot kæmpe. Men eet er sikkert omkring
foder, og der er at nøgleordet er: "Meget"

> [...]
> for meget for sådan en lille fyr. Men hvad er passende, og hvordan
> kanaliserer man så den overskydende energi ud i fornuftige aktiviteter?

Ifølge min dyrlæge må en Bernhard der er under 1-1½ år højst motionere 3 km.
dagligt, igen af hensyn til evt. HD.

> [...]
> for koldt for en 3 mrd. hvalp? Og hvad med underlaget, han ser ikke ud
> til at have noget i mod at ligge på den bare, fugtige jord nogen gange,

Det er jo en hund bygget af sne, og den vil derfor helst ligge koldt. Jeg
har ikke gode erfaringer med dette, idet min (en tæve) fik en meget
langvarig underlivsbetændelse af blot at ligge som den havde lyst til på
jorden. Tag over hovedet, og et rulleunderlag af den type som spejderne
bruger er en god ting (selvom hun æder et par underlag en gang imellem). Hun
er nu efterhånden blevet lidt mageligt anlagt, og det bedste sted hun ved at
ligge er indendørs, lige foran en åben dør eller en dør på klem.

> Opdragelse.

Tag på hvalpeskole med hunden. Bernharder er ikke altid lige glade for andre
hunde, og det er inden den bliver 16 uger den skal præges på andre hunde (og
menesker), hvis du vil have en hund der ikke gør konstant når du har den med
ud mellem andre.
Ellers lyder det som om du er helt på rette spor, men een ting skal du gøre:
Lær hunden at den ikke lige skal markere ved at nappe i nakken, eller i
hænderne. Det er ikke alle andre der synes det er "så sødt" at blive
markeret af 70-80 kg rovdyr

Ellers vil jeg ønske dig alt det bedste med din dejlige store bamse. Det er
altså hyggeligt at ligge på gulvet og se fjernsyn, med hovedet hvilende på
sin Bernhard

> Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der lige nu ligger og små-prutter ved
> brændeovnen *smil* )

Pas nu på!!! - En Bernhard kan når den bliver voksen slå nogle kongeprutter,
der ikke bør udsættes for åben ild

Vh
Alex

Fra : Dorthe

Dato : 29-11-01 12:53

Hej Alex!
Dejligt at høre fra en anden Sankt Bernhard ejer, jeg var lige ved at tro, at
der ikke var nogen der havde noget godt at sige om dem. *smil*

> Ifølge min dyrlæge må en Bernhard der er under 1-1½ år højst motionere 3 km.
> dagligt, igen af hensyn til evt. HD.

Jah, 3 km er vel sådan ca. det vi når op på hvis vi går en af de lange ture. Jeg
er jo i konstant tvivlom det er for meget for en hvalp der kun er 3 måneder, men
han nyder det så meget. Når vi kommer hjem efter sådan en tur, ja så er han
overhovedet ikke træt, men pisker rundt i haven og vil lege... hm. Nå, under
alle omstændigheder vil jeg sørge for han ikke kommer over de 3 km.

> [...]
> jorden. Tag over hovedet, og et rulleunderlag af den type som spejderne
> bruger er en god ting (selvom hun æder et par underlag en gang imellem).

Vi har lagt nogle gamle madrasser ud som han kan ligge på. Dem flytter han lidt
rundt på, og finder sig så det mest behagelige sted. Nu har jeg gået og holdt
øje, og han ligger næsten ikke på jorden mere. Men om morgenen er han helt tør
og varm på alle leder og kanter, så jeg tror han får sin vilje og får lov til at
sove udendørs. Så må jeg jo bare håndtere mit sårede ego, der er ked af at han
ikke gider ligge for fodenden *smil*.

> [...]
> menesker), hvis du vil have en hund der ikke gør konstant når du har den med

Jep, vi starter i januar på et DcH hold. Indtil da har vi fået lov til at komme
og kigge hos det nuværende hold, så Nansen kan se det hele lidt an og måske lege
lidt med de andre hunde. Han er ganske rigtigt ret reserveret over for andre
hunde, specielt de store, så jeg håber vi ved lidt hyggelig leg kan få rettet op
på den sag. Nansen er vores anti-vagthund, da han ikke gider gø af noget som
helst. Han giver kun lyd fra sig når kattene står et sted uden for rækkevidde og
ikke gider lege med ham.

> Lær hunden at den ikke lige skal markere ved at nappe i nakken, eller i
> hænderne. Det er ikke alle andre der synes det er "så sødt" at blive
> markeret af 70-80 kg rovdyr

Faktisk har vi netop det problem at han er slem til at nappe/bide i kådhed. Der
er tydeligvis tale om leg, men ikke desto mindre vil vi gerne lære ham at al
"tand-kontakt" er forbudt. Men nogen gange bider han efter hænder og arme og
holder fast, og jo mere vi siger "nej" og "av", jo sjovere synes han vist det
er, og holder bare bedre fast. Selv om vi afbryder legen og lader ham alene lidt
hver gang han gør det, ja så bliver han stadig ved. Har du et forslag til
hvordan man stopper den adfærd, for man tør jo ikke rigtigt lade ham lege med
fremmede, og slet ikke børn, så længe han gør sådan, det kan jo nemt misforstås.

> Pas nu på!!! - En Bernhard kan når den bliver voksen slå nogle kongeprutter,
> der ikke bør udsættes for åben ild

Jeg har allerede prøvet at gange intensiteten af hans nuværende prutter op med
hans voksenvægt, og det er ikke et sjovt regnestykke! *smil*

Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der lige nu har en stor kattekilling halvt inde i
munden. Det er svært at se hvem der morer sig mest). *smil*

P.S. Billeder følger så snart de er blevet scannet ind...

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-12-01 08:38

"Dorthe" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Alex!
> Dejligt at høre fra en anden Sankt Bernhard ejer, jeg var lige ved at tro,
at
> der ikke var nogen der havde noget godt at sige om dem. *smil*

Jo da - En Bernhard er verdens bedste bamse :)

> [...]
med
> fremmede, og slet ikke børn, så længe han gør sådan, det kan jo nemt

Vi havde også store problemer med nappen og markeren i en periode. Vi løste
det ved at have nogle kraftige tov med knude i begge ender (af den type du
kan købe hos enhver dyrehandler) liggende strategisk rundt omkring. Når
hunden gik i legehumør, så var det bare med at få fat i et af tovene, og
lade hundens tænder arbejde på dette, i stedet for på arme og ben. Hvis den
fik fat i en arm alligevel, var et enkelt "FY", kombineret med at tilbyde
tovet som regel nok til at flytte legen hen i "det tilladte område". Ellers
bad jeg mine børn om at proppe hånden helt ned i halsen på hunden hvis den
nappede, og der skulle ikke ret mange gange til før den blev træt af den leg
:)
Det "farligste" den gør nu er faktisk at vende sig hurtigt. Sådan en
180-graders vending i fuld fart, kan sende en treårig dreng temmeligt langt
væk (Og hans farmor på halen ned i hundekurven *grin*)

> Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der lige nu har en stor kattekilling halvt
inde i
> munden. Det er svært at se hvem der morer sig mest). *smil*

Bernharder må elske katte, for min er ved flere lejligheder set med et par
bagben stikkende ud ad munden. Nå så "karkluden" kom ud igen, legede den
bare videre ved at hoppe op i nakken på hunden *grin*
Lidt af et festligt syn.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Dorthe

Dato : 03-12-01 16:08

Alex Linaa skriver:

> [...]
> nappede, og der skulle ikke ret mange gange til før den blev træt af den leg

Vi har faktisk sådan nogle legetov liggende, men er der ikke en risiko for at
den opfatter sådan en leg som belønning for at have snappet?

> Det "farligste" den gør nu er faktisk at vende sig hurtigt. Sådan en
> 180-graders vending i fuld fart, kan sende en treårig dreng temmeligt langt
> væk (Og hans farmor på halen ned i hundekurven *grin*)

HA, det kan jeg godt forestille mig. Ikke desto mindre glæder jeg mig virkelig
til han bliver en voksen basse, de er bare for dejlige. Lige nu er han nok
farligst efter sin daglige "pladder-tur", dvs. ud i indkørslens vandpytter,
tværs over den lerede pløjemark og derefter op i en stor sandbunke. Turen
afsluttede han helst inde på sofaen selvfølgelig!!

Jeg har forresten et spørgsmål mere: Hvad er omkredsen på et halsbånd til en
voksen S-B hund? Vi skal have lavet et specielt halsbånd til ham (sådan et flot
et med påsyet bort à la Schweiz), og han skal kunne passe det som voksen, men
ikke nødvendigvis nu.

Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der sover sig en lur efter dagens pladder-tur,
udenfor! ).

P.S. Søøøde billeder, han ligner jo Nansen *smil* !

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-12-01 08:09

> Vi har faktisk sådan nogle legetov liggende, men er der ikke en risiko for
at
> den opfatter sådan en leg som belønning for at have snappet?

Måske / måske ikke.
Hvis man er hurtig til at opfatte at hunden går i "legemode", så er det som
regel lykkedes os at få knuden forrest, og så opstår situationen ikke. Hvis
den skulle få fat i andet end knuden, er et højlydt "FY" de fleste gange nok
til at få den til at slippe, og når den så får fat i knuden skal den have
sin ros.
Det gælder, som i al anden hundeopdragelse, om at skabe vindersituationer
for hunden. En hund vil altid tage det behageligste/sjoveste valg af 2
muligheder, og den reagerer derfor positivt på at rykke i knuden i stedet
for at nappe i armen.
Det _er_ en lang proces, og jeg vil da heller ikke frasige mig at have fået
temmelig mange ridser i hænderne inden hunden fravalgte denne legemetode.

> [...]
> tværs over den lerede pløjemark og derefter op i en stor sandbunke. Turen
> afsluttede han helst inde på sofaen selvfølgelig!!

Sådan!!!
Vent du bare til den får fødder i størrelse 48. Så kan den finde mudder i en
knastør græsplæme *grin*

> [...]
flot
> et med påsyet bort à la Schweiz), og han skal kunne passe det som voksen,

Det ved jeg faktisk ikke. Min er ikke helt voksen endnu (kun 1 år), og idet
du har en han ville det nok ikke være til gavn ifald jeg gav dig min tæves
mål, for hannerne bilver noget kraftigere. Måske der er andre her i gruppen
der kan hjælpe?

vh
Alex

> P.S. Søøøde billeder, han ligner jo Nansen *smil* !
P.P.S. Jeps _HUN_ er sød, ikke?

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 04-12-01 20:00

Der er også nogle der niver hunden i tungen når den begynder at nappe ! det
skulle virke ret godt !Jeg havde også en Bernhard da jeg var lille ,og vi
brugte teknikken med at stikke fingrene ned i halsen når han begyndte at
nappe !det virkede meget hurtigt!

> Og for alt i verden lær den at den ikke må hoppe op !!!!!!!!!!!!

Vi fik aldrig lært vores det ordentligt ,og du kan vel forestille dig hvad
der sker når sådan en kæmpehund på næsten 90kg hopper op ad et menneske i
vild glæde avavavav . det var specielt farligt hvis det var på astfalt selv
om "ofret"blev slikket i hovedet lige da de var landet ,var de ikke altid
lige glade for det

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-12-01 10:03

"Dorthe" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> P.S. Billeder følger så snart de er blevet scannet ind...

Du kan da lige få et par stykker af mig på http://muddi.linaa.com

vh
Alex