/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
hvordan laver jeg animation ?
Fra : Jakob H K


Dato : 20-11-01 22:18

Jeg har en stribe jpg billeder af månen der gradvist bliver fuld (der er
ikke alkohol indblandet . Dem vil jeg gerne have sat sammen til en
lille film. Jeg har tidligere prøvet at lave en animeret gif men jeg
synes den blev for kornet. Derfor har jeg overvejet at sætte billederne
sammen via imovie med glidende overgang mellem hver billede. Er dette en
anbefalelsesværdig løsning ? Hvis der er nogen gode ideer så sig løs!!!

Det er meningen at filmen skal indgå i en udstilling. Den skal afvikles
fra en dvd/eller computer og vises med en projektor, så kvaliteten er
vigtig. Er der nogen der har et bud på hvad den bedste afvikling ville
være, filmen skal bare stå og loope hele tiden ?

Hvis billederne skal bruges i imovie, hvilken opløsning/størrelse skal
de så have ?


Hygge


Jakob H K

 
 
PunisherOlsen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : PunisherOlsen


Dato : 21-11-01 00:20

> fra en dvd/eller computer og vises med en projektor, så kvaliteten er
> vigtig.

Nu kan kvaliteten jo af gode grunde ikke blive bedre end billedernes
opløsning.

Jeg kender ikke til programmet "imovie", men den bedste kvalitet vil du
sandsynligvis få med en avi kompression. Der må findes et hav af
shareware/freeware til dette formål, så prøv på http://cybercity.tucows.dk.
Ellers kan jeg anbefale Adobe Premiere hvis du skulle have dette liggende.

> Hvis billederne skal bruges i imovie, hvilken opløsning/størrelse skal
> de så have ?

Hvis det er til monitor brug skal det være i PAL format. Jeg kan pt ikke
lige huske hvor meget over 300 px dette er, men der er sikkert en anden som
ved det.

Forresten tror jeg at du vil komme lettetst over problemet ved en GIF
kompression. Det er både hurtigere og lettere, og hvis det er kornet er det
sandsynligvis fordi du ikke har valgt 8 bit farver (på en projektor vil
ingen sgu alligevel kunne se forskel).

Mvh
/PunisherOlsen




"Jakob H K" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1f36z09.1acke3vtob0kmN%ingen@mail.dk...
> Jeg har en stribe jpg billeder af månen der gradvist bliver fuld (der er
> ikke alkohol indblandet . Dem vil jeg gerne have sat sammen til en
> lille film. Jeg har tidligere prøvet at lave en animeret gif men jeg
> synes den blev for kornet. Derfor har jeg overvejet at sætte billederne
> sammen via imovie med glidende overgang mellem hver billede. Er dette en
> anbefalelsesværdig løsning ? Hvis der er nogen gode ideer så sig løs!!!
>
> Det er meningen at filmen skal indgå i en udstilling. Den skal afvikles
> fra en dvd/eller computer og vises med en projektor, så kvaliteten er
> vigtig. Er der nogen der har et bud på hvad den bedste afvikling ville
> være, filmen skal bare stå og loope hele tiden ?
>
> Hvis billederne skal bruges i imovie, hvilken opløsning/størrelse skal
> de så have ?
>
>
> Hygge
>
>
> Jakob H K



Thomas Bjorn Anderse~ (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 21-11-01 00:44

"PunisherOlsen" <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> writes:

> Jeg kender ikke til programmet "imovie", men den bedste kvalitet vil du
> sandsynligvis få med en avi kompression.

AVI komprimerer intet. AVI er et filformat. Du skal have fat på et
passende codec (compression/decompression).

> Forresten tror jeg at du vil komme lettetst over problemet ved en GIF
> kompression. Det er både hurtigere og lettere, og hvis det er kornet er det
> sandsynligvis fordi du ikke har valgt 8 bit farver (på en projektor vil
> ingen sgu alligevel kunne se forskel).

GIF er måske ikke lige det ideelle til andet end nogle små animationer
med få frames.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

PunisherOlsen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : PunisherOlsen


Dato : 21-11-01 02:41

> AVI komprimerer intet. AVI er et filformat. Du skal have fat på et
> passende codec (compression/decompression).

Det lå lidt i ordet "avi kompression". Ingen kompression uden et codec vel.



Simon T (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Simon T


Dato : 21-11-01 07:17

PunisherOlsen <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> wrote:

> > fra en dvd/eller computer og vises med en projektor, så kvaliteten er
> > vigtig.
>
>
> Nu kan kvaliteten jo af gode grunde ikke blive bedre end billedernes
> opløsning.
>
> Jeg kender ikke til programmet "imovie", men den bedste kvalitet vil du
> sandsynligvis få med en avi kompression. Der må findes et hav af
> shareware/freeware til dette formål, så prøv på http://cybercity.tucows.dk.
> Ellers kan jeg anbefale Adobe Premiere hvis du skulle have dette liggende.
>
> > Hvis billederne skal bruges i imovie, hvilken opløsning/størrelse skal
> > de så have ?
>
> Hvis det er til monitor brug skal det være i PAL format. Jeg kan pt ikke
> lige huske hvor meget over 300 px dette er, men der er sikkert en anden som
> ved det.

768 X 576, men hvis dine billeder er mindre vil du være bedre tjent med
at lave animationen i en lavere opløsning og lade computeren om
skaleringen når du losser det fra computer til projektor...

> Forresten tror jeg at du vil komme lettetst over problemet ved en GIF
> kompression. Det er både hurtigere og lettere, og hvis det er kornet er det
> sandsynligvis fordi du ikke har valgt 8 bit farver (på en projektor vil
> ingen sgu alligevel kunne se forskel).

Det kan du ikke mene seriøst? Bortset fra at du smider i omegnen af 16
millioner farver væk ved konvertering til 8 bit farver, så skulle der
vist ikke være den store forskel...

> Mvh
> /PunisherOlsen

>
> "Jakob H K" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1f36z09.1acke3vtob0kmN%ingen@mail.dk...
> > Jeg har en stribe jpg billeder af månen der gradvist bliver fuld (der er
> > ikke alkohol indblandet . Dem vil jeg gerne have sat sammen til en
> > lille film. Jeg har tidligere prøvet at lave en animeret gif men jeg
> > synes den blev for kornet. Derfor har jeg overvejet at sætte billederne
> > sammen via imovie med glidende overgang mellem hver billede. Er dette en
> > anbefalelsesværdig løsning ? Hvis der er nogen gode ideer så sig løs!!!

Hvis du skal lave glidende overgang er det vist den bedste løsning
(eller powerpoint . Til film kan jeg anbefale dig Graphicconverter
til at konvertere alle billederne til en film. Så kan du selv bestemme
framerate & kompression. Jeg ville bruge Sorensen codec til dit formål.

Med venlig hilsen

Simon T

Jakob H K (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 21-11-01 09:45


>
> 768 X 576, men hvis dine billeder er mindre vil du være bedre tjent med
> at lave animationen i en lavere opløsning og lade computeren om
> skaleringen når du losser det fra computer til projektor...

Jeg er ikke helt sikker på opløsningen endnu, alle billederne (24 stk)
er på et stort billede, så jeg skal først have skåret det i stykker
>

> Hvis du skal lave glidende overgang er det vist den bedste løsning
> (eller powerpoint . Til film kan jeg anbefale dig Graphicconverter
> til at konvertere alle billederne til en film. Så kan du selv bestemme
> framerate & kompression. Jeg ville bruge Sorensen codec til dit formål.
>
Problemet er at der kun er 24 billeder, hvilket jo er lig med et sek
film. Det ville sikkert blive en flydende lille, men alt for kort film.
Det er derfor jeg har overvejet at bruge imovie med glidende overgange
immellem hvert billede. Det gif program jeg prøvede kunne lave glidende
overgange mellem hver frame, men jeg synes ikke resultatet var optimalt.
Jeg vil prøve at se på graphicconverter ved lejlighed, er det sorensen
codec du nævner en indbygget kompressionsmulighed ?



Hvilket filformat ender man så op med, noget der kan vises via video-cd,
eller hvad ?

Den færdige film skal bare stå og gentages i en uendelighed. Har du
nogen ide om hvordan man kan få sådan en film til at loope ?




Hygge



Jakob H K

HansJørgen Hvid (22-11-2001)
Kommentar
Fra : HansJørgen Hvid


Dato : 22-11-01 22:42

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> >
> > 768 X 576, men hvis dine billeder er mindre vil du være bedre tjent med
> > at lave animationen i en lavere opløsning og lade computeren om
> > skaleringen når du losser det fra computer til projektor...
>
> Jeg er ikke helt sikker på opløsningen endnu, alle billederne (24 stk)
> er på et stort billede, så jeg skal først have skåret det i stykker
> >
>
> > Hvis du skal lave glidende overgang er det vist den bedste løsning
> > (eller powerpoint . Til film kan jeg anbefale dig Graphicconverter
> > til at konvertere alle billederne til en film. Så kan du selv bestemme
> > framerate & kompression. Jeg ville bruge Sorensen codec til dit formål.
> >
> Problemet er at der kun er 24 billeder, hvilket jo er lig med et sek
> film. Det ville sikkert blive en flydende lille, men alt for kort film.
> Det er derfor jeg har overvejet at bruge imovie med glidende overgange
> immellem hvert billede. Det gif program jeg prøvede kunne lave glidende
> overgange mellem hver frame, men jeg synes ikke resultatet var optimalt.
> Jeg vil prøve at se på graphicconverter ved lejlighed, er det sorensen
> codec du nævner en indbygget kompressionsmulighed ?
>
>
>
> Hvilket filformat ender man så op med, noget der kan vises via video-cd,
> eller hvad ?
>
> Den færdige film skal bare stå og gentages i en uendelighed. Har du
> nogen ide om hvordan man kan få sådan en film til at loope ?
>
>
>
>
> Hygge
>
>
>
> Jakob H K
Hej Jacob
Sjovt nok har jeg gennem nogen tid arbejdet på en lignende opgave. Jeg
skal også lave en lille film der lige som din skal køre i loop, til en
udstilling i foråret. Bare rolig her hører ligheden op! Jeg har
eksperimenteret med forskellige muligheder. I iMovie har jeg forsøgt med
600 X 600 pixels JPEG og glidende overgange. Det fungerer fint, men du
skal nok bruge færre end 24 billeder, ellers kommer det til at gå skide
langsomt, iMovie genererer selv en masse billeder så det bliver en
passende længde. Dit problem vil nok nærmere bestå i at du skal have
enkeltbillederne til at passe nøjagtigt over hinanden. Du kan også prøve
at lave det i photojam, her kan du også lave noget tilsvarende. Jeg selv
er foreløbig endt i Macromedia Director, men det er lidt omstændeligt.
Premiere, som er blevet foreslået lyder også som et godt bud, men som
sagt kan iMovie klare opgaven. Iøvrigt kunne det være det var en ide om
vi snakkede sammen, jeg selv løber ind i problemer angående projectoren
kan jeg forestille mig.
Venlig Hilsen Hans Jørgen Hvid

Martin Edlich (22-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 22-11-01 22:48

In article <1f3aoic.1e8lkn61fcdykwN%hj.hvid@teliamail.dk>,
hj.hvid@teliamail.dk (HansJørgen Hvid) wrote:

> Sjovt nok har jeg gennem nogen tid arbejdet på en lignende opgave. Jeg
> skal også lave en lille film der lige som din skal køre i loop, til en
> udstilling i foråret. Bare rolig her hører ligheden op! Jeg har
> eksperimenteret med forskellige muligheder. I iMovie har jeg forsøgt med
> 600 X 600 pixels JPEG og glidende overgange. Det fungerer fint, men du
> skal nok bruge færre end 24 billeder, ellers kommer det til at gå skide
> langsomt, iMovie genererer selv en masse billeder så det bliver en
> passende længde.

Kunne man ikke lave en morph, så man fik en rigtig film?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jakob H K (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 23-11-01 00:25

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Kunne man ikke lave en morph, så man fik en rigtig film?

Altså jeg har tænkt på at morphe i overgange mellem billederne, men
hvordan noget sådan kan gøres ved jeg ikke. I det gif program jeg brugte
var der en sådan morf funktion, men det er der jo vel ikke i imovie.

Hygge


Jakob

Martin Edlich (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 23-11-01 00:37

In article <1f3au1k.1ligz0ebty45cN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> > Kunne man ikke lave en morph, så man fik en rigtig film?
>
> Altså jeg har tænkt på at morphe i overgange mellem billederne, men
> hvordan noget sådan kan gøres ved jeg ikke. I det gif program jeg brugte
> var der en sådan morf funktion, men det er der jo vel ikke i imovie.

De programmer jeg har set til formålet, kan spytte en mpeg eller
QuickTime-film ud, så du behøver ikke iMovie.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jakob H K (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 23-11-01 01:00

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> De programmer jeg har set til formålet

Kan du huske nogle navne ?

Hygge



Jakob H K

Martin Edlich (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 23-11-01 01:00

In article <1f3aw3x.9vuaow531n5gN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> > De programmer jeg har set til formålet
>
> Kan du huske nogle navne ?

Elisabeth, Susanne og Birgitte.

Nah, kig på versiontracker og se hvad du kan finde - det er dælme længe
siden jeg rodede med dem.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jakob H K (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 23-11-01 10:12

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Elisabeth, Susanne og Birgitte.

Ja, navnene på sine koner skal man kunne huske, det er fødselsdagene der
er det svære



Hygge



Jakob

Martin Edlich (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 23-11-01 10:23

In article <1f3bll7.1h5fwi6mcm83kN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Ja, navnene på sine koner skal man kunne huske, det er fødselsdagene der
> er det svære

Fødselsdagene bliver man skam mindet om på den ene eller anden måde

Det er forresten kun den ene, der er min kone...

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jakob H K (23-11-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 23-11-01 00:25



> passende længde. Dit problem vil nok nærmere bestå i at du skal have
> enkeltbillederne til at passe nøjagtigt over hinanden.

Jeg har tænkt mig at klare dette i photoshop. Det må kunne lade sige
gøre med lag funktionen , herefter kan jeg vel så hente hver enkelt
lag/billede over i imovie.



Hygge



Jakob

HansJørgen Hvid (23-11-2001)
Kommentar
Fra : HansJørgen Hvid


Dato : 23-11-01 23:34

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> > passende længde. Dit problem vil nok nærmere bestå i at du skal have
> > enkeltbillederne til at passe nøjagtigt over hinanden.
>
> Jeg har tænkt mig at klare dette i photoshop. Det må kunne lade sige
> gøre med lag funktionen , herefter kan jeg vel så hente hver enkelt
> lag/billede over i imovie.
>
>
>
Ja du kan uden problemer importere JPEG billederne i iMovie, vælge
overblænding eller hvad det nu hedder, så laver iMovie en mængde
mellemliggende billeder så du i realiteten har en film.
Hilsen Hans Jørgen



PunisherOlsen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : PunisherOlsen


Dato : 21-11-01 11:03

> Det kan du ikke mene seriøst?

Det gjorde jeg faktisk et sted. Bl.a. fordi jeg selv konventerede en lille
film engang til GIF for at bruge skidtet til noget animationsværk, og det
var sgu nydeligt og det hele efter kompression. Men når jeg selv tænker over
det, så var det godtnok en lille film (opløsning)...så du har sikkert ret ;)

/Rasmus



Jakob H K (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 21-11-01 09:45

g.
>
> Nu kan kvaliteten jo af gode grunde ikke blive bedre end billedernes
> opløsning.

Så langt er jeg med.
>

> Forresten tror jeg at du vil komme lettetst over problemet ved en GIF
> kompression. Det er både hurtigere og lettere, og hvis det er kornet er det
> sandsynligvis fordi du ikke har valgt 8 bit farver (på en projektor vil
> ingen sgu alligevel kunne se forskel).
>
Nu skal det jo fungere som en film der fylder hele skærmen, derfor er
jeg bange for at det bliver for "grimt"



Hygge



Jakob H K

Rico Laursen (21-11-2001)
Kommentar
Fra : Rico Laursen


Dato : 21-11-01 12:12

Hvorfor ikke bruge flash til det!?

Just my 5 cents....

Hygge
/Rico

"PunisherOlsen" <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> wrote in message
news:3bfae5e0$0$4867$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > fra en dvd/eller computer og vises med en projektor, så kvaliteten er
> > vigtig.
>
> Nu kan kvaliteten jo af gode grunde ikke blive bedre end billedernes
> opløsning.
>
> Jeg kender ikke til programmet "imovie", men den bedste kvalitet vil du
> sandsynligvis få med en avi kompression. Der må findes et hav af
> shareware/freeware til dette formål, så prøv på
http://cybercity.tucows.dk.
> Ellers kan jeg anbefale Adobe Premiere hvis du skulle have dette liggende.
>
> > Hvis billederne skal bruges i imovie, hvilken opløsning/størrelse skal
> > de så have ?
>
> Hvis det er til monitor brug skal det være i PAL format. Jeg kan pt ikke
> lige huske hvor meget over 300 px dette er, men der er sikkert en anden
som
> ved det.
>
> Forresten tror jeg at du vil komme lettetst over problemet ved en GIF
> kompression. Det er både hurtigere og lettere, og hvis det er kornet er
det
> sandsynligvis fordi du ikke har valgt 8 bit farver (på en projektor vil
> ingen sgu alligevel kunne se forskel).
>
> Mvh
> /PunisherOlsen
>
>
>
>
> "Jakob H K" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1f36z09.1acke3vtob0kmN%ingen@mail.dk...
> > Jeg har en stribe jpg billeder af månen der gradvist bliver fuld (der er
> > ikke alkohol indblandet . Dem vil jeg gerne have sat sammen til en
> > lille film. Jeg har tidligere prøvet at lave en animeret gif men jeg
> > synes den blev for kornet. Derfor har jeg overvejet at sætte billederne
> > sammen via imovie med glidende overgang mellem hver billede. Er dette en
> > anbefalelsesværdig løsning ? Hvis der er nogen gode ideer så sig løs!!!
> >
> > Det er meningen at filmen skal indgå i en udstilling. Den skal afvikles
> > fra en dvd/eller computer og vises med en projektor, så kvaliteten er
> > vigtig. Er der nogen der har et bud på hvad den bedste afvikling ville
> > være, filmen skal bare stå og loope hele tiden ?
> >
> > Hvis billederne skal bruges i imovie, hvilken opløsning/størrelse skal
> > de så have ?
> >
> >
> > Hygge
> >
> >
> > Jakob H K
>
>



hansler (21-11-2001)
Kommentar
Fra : hansler


Dato : 21-11-01 14:29

u should use quicktime instead of imovie, u just open qt, menue file/open
image sequence, and then u get some option (framerate etc) to choose - thats
it!

hope i helped

hansler

--
"...instead of trying to build newer and bigger weapons of mass-destruction,
mankind should be thinking about getting more use out of the ones we already
have..."
jack handy



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste