To spørgsmål...
Fra : Carsten Thorsen

Dato : 20-11-01 10:03

Hej Alle.
Jeg har to dejlige missere som jeg elsker overalt i verden. Men jeg har to
spørgsmål som jeg ikke er helt klar over hvordan jeg skal håndtere.
Det første problem er, at de bider i mine ledninger. Indtil nu har det kun
været højttalerledninger og andre småledninger, men jeg frygter den dag een
af dem sætter tænderne i en 220 volts ledning. Er der nogen gode ideer til
at vænne dem af med dette?
Den anden ting er, at Frederik ikke kan finde ud af, at holde kløerne inde.
Jeg leger ikke med mine hænder, men bruger derimod en "drillepind" eller
noget andet, så hænderne ikke bliver et bytte. Alligevel farer han pludselig
hen og sætter kløerne i hænderne på mig - selvom vi ikke har en leg i gang.
Jeg er sikker på at han ikke gør det for at være ond - han vil bare lege,
men han er sikkert ikke klar over, at det gør ondt.
Misserne er 1½ år gamle.
Jeg håber på nogle gode forslag.
M.v.h.
Carsten

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-11-01 10:27

"Carsten Thorsen" <thorsenccc@c.dk> skrev i en meddelelse

Hej Carsten!

Problemet med at misserne bider i ledninger ville jeg ganske simpelt
vælge at løse med en vandpistol eller en blomsterforstøver .... og
hver gang missen nærmer sig en ledning og viser den for stor interesse
siger du:Nej og giver et sprøjt vand .. det er måske nok en lidt barsk
metode (det er jo straf) men dog bedre løsning end at katten får et
gevaldigt stød ... (og ikke i alle tilfælde kan ledninger jo fjernes
totalt fra kattehøjde ....)

> [...]
pludselig
> hen og sætter kløerne i hænderne på mig - selvom vi ikke har en leg

Jeg ville i første omgang vælge totalt at ignorere katten når den får
klørerne frem under leg og ligeså når den bare kommer farende og
sætter klørene i dag ... katten gør det ikke for at være ond .. men
skal alligevel lære at du ikke gider have kontakt med sømposen ... her
ville jeg være ked af at bruge sprøjteflasken fordi katten så kunne
tro at det var det at den tog kontakt med dig der er forbudt .. og det
er jo ikke det du ønsker at lære den vel ... mvh Ami

Fra : Twixi

Dato : 21-11-01 20:14

Der er noget man kan købe at smøre på ting som dyrene ikke må bide i, og jeg
mener det hedder "bitter apple" og jeg har hørt at det er aldeles effektivt,
men ikke giftigt.Jeg har aldrig haft problemet - heldigvis. Du kan vist få
det i dyretilbehørsforretninger, og jeg tror det er klogt at gøre når det er
ledninger de gnaver i. Det ville jo ikke være så godt hvis der skete dem
noget.
Hilsen Kirsten Olsen

Fra : Denise

Dato : 22-11-01 08:49

Hej Carsten
Som regel plejer det kun at være en overgang de gnasker i ledninger. Havde
selv en kat som fik tygget gennem en ledning og fik stød, den rullede rundt
med ledningen i munden indtil vi fik slukket for strømmen. Der skete ikke
noget med den, men det varede lang tid inden den gik hen til stedet igen.
I perioden slukkede jeg derefter altid på kontakterne når jeg ikke var
hjemme.
Der er mange ideer om at smøre ting og sager på ledningerne, det synes jeg
er noget irriterende noget. Derimod synes jeg det er smart at trække
ledningerne gennem elektrikerrrør, der kan købes i byggemarkeder. Og som
Anne-Marie skriver, vandsprøjt og skæld ud når I ser de gør det.
M.h.t. kløerne, ville jeg bare skælde ud når den sætter kløerne i dig (altså
fy og
så gå fra den), for den ved udemærket godt at det gør ondt.
Jeg ved godt nogle siger man ikke skal lege med kattene med sine hænder.
Jeg forstår det ikke rigtigt, det har vi altid gjort. Når de er helt små får
man
selvfølgelig nogle rifter, da de ikke har lært at trække kløerne ind, men
senere lærer man dem at de ikke må bruge kløerne når man leger med hænderne,
for de ved udemærket godt at det gør ondt, og vi kan sagtens lege voldsomt
med vores katte uden at få rifter. Og så iøvrigt hvis de er indekatte kan I
jo
også klippe deres kløer.
En anden ting er, at vi også altid fra de var små har vænnet dem til at
blive
nusset på deres maver, så de ikke pludselig overfalder fremmede der
forsøger at kæle med dem.
Hilsen Denise