Optagelse af tv-signal
Fra : Lillejorn

Dato : 20-11-01 01:32

Hej NG.
Jeg ved ikke om det her er den rigtige gruppe at spørge i, men jeg kunne
ikke finde noget bedre.
Efter at have anskaffet et kabel til at forbinde mit grafikkort med mit tv,
vil jeg gerne optage fra tv'et til min computer.
Hvilket program kan jeg bruge til det formål? Kan man få et, der kan kode
det optagne i divx?

Rune

Fra : Mogens

Dato : 20-11-01 07:23

On Tue, 20 Nov 2001 01:32:04 +0100, "Lillejorn" <lillejorn@usa.net>
wrote:

>Kan man få et, der kan kode det optagne i divx?
>
>Rune

Det skulle da nok være muligt. Siden dit grafikkort
har TV-in, så har du sikkert allerede den nødvendige
software. Til Asus kort hører f.eks. AsusLive som
ligger på driver CD'en

Jeg har et billigt TV kort og jeg kan sagtens optage i DivX.
Det er dog noget der virkeligt kræver CPU power.

Fra : Lillejorn

Dato : 20-11-01 12:53

Tak. Jeg har nu hentet den nyeste Asus Live fra Asus' hjemmside, og jeg kan
fint se tv på min skærm. Men jeg har nogle problemer med at optage det i god
kvalitet.
For det første kan jeg kun vælge at optage audiodelen i pcm-format. Hvordan
kan man få den til at optage i f.eks. mpeg layer 3 format, som flere af mine
film er optaget i?
Der ud over synes jeg ikke jeg kan optage i særlig god kvalitet, ligegyldig
hvilket kodec jeg vælger. Hvilket et kræver mindst processorkraft? Jeg har
en Celeron 450, 256 mb ram.

Hov!
Jeg har lige fundet ud af at jeg kan optage i god kvalitet, hvis jeg vælger
"no compression" men så fylder 10 sek. 50 mb, og så meget plads har jeg ikke
(2 timer = 36 GB)

Rune

Fra : Mogens

Dato : 20-11-01 13:21

On Tue, 20 Nov 2001 12:53:28 +0100, "Lillejorn" <lillejorn@usa.net>
wrote:

>For det første kan jeg kun vælge at optage audiodelen i pcm-format. Hvordan
>kan man få den til at optage i f.eks. mpeg layer 3 format, som flere af mine
>film er optaget i?

En mp3 codec. F.eks. Frauenhofer eller Lame

>Der ud over synes jeg ikke jeg kan optage i særlig god kvalitet, ligegyldig
>hvilket kodec jeg vælger. Hvilket et kræver mindst processorkraft? Jeg har
>en Celeron 450, 256 mb ram.

Din CPU er nok desværre lige i underkanten til direkte komprimering.
Jeg havde problemer nok med min gamle Celeron 533. Nu bruger jeg
en T'bird 1400, men mindre kan sikkert også gøre det.

DivX Low motion er nok det pæneste, men den kan din CPU ikke
klare til direkte komprimering.
Hvilke video codecs har du at vælge imellem ?

>Jeg har lige fundet ud af at jeg kan optage i god kvalitet, hvis jeg vælger
>"no compression" men så fylder 10 sek. 50 mb, og så meget plads har jeg ikke
>(2 timer = 36 GB)

Du kan vist også kun gemme 2 GB ad gangen.

Mvh Mogens

Fra : Lillejorn

Dato : 21-11-01 00:24

> En mp3 codec. F.eks. Frauenhofer eller Lame

Men det er jo det, jeg har mp3 codec installeret. Jeg har et
audio-redigeringsprogram (Goldwave), som både kan læse og skrive mp3-filer.

> DivX Low motion er nok det pæneste, men den kan din CPU ikke
> klare til direkte komprimering.
> Hvilke video codecs har du at vælge imellem ?

DivX Low Motion??

Jeg kan vælge mellem:
Microsoft MPEG-4 Video Codec V1
Microsoft MPEG-4 Video Codec V2