Et spørgsmål
Fra : Martin Petersen

Dato : 19-11-01 14:05

Er mac'en en god computer?

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-11-01 14:06

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Er mac'en en god computer?

Ja, dét er den da bestemt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-01 14:18

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> > Er mac'en en god computer?
> >

> Ja, dét er den da bestemt.

kort og kontant :)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-11-01 17:50

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Er mac'en en god computer?

Hvilket svar forventer du, når du poster i en mac nyhedsgruppe?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Jan Oksfeldt Jonasen skrev:

> Martin Petersen skrev:
> Hvilket svar forventer du, når du poster i en mac nyhedsgruppe?

Hehe. Her kan jeg godt give noget feedback.

Nu har jeg to computere i brug regelmæssigt. Den ene har Mac OS 8.1, den
anden har Windows 95. De har begge en processorhastighed der ikke
adskiller sig væsentligt, 75MHz 603 PPC og 90 MHz Pentium. Når jeg
bruger Internet Explorer på pc'en, mærker jeg en langt hurtigere brug af
WWW. Det kan en Mac bare ikke gøre efter, hverken i MSIE, Netscape 4.x
eller Opera, når vi taler om forholdsvis ens processorhastighed. Nu har
jeg så ikke mulighed for at installere Netscape 6. Resultatet er at jeg
tit skifter over til pc'en, for den får en webside frem på skærmen på 5
sek. som Mac'en bruger to minutter på at tegne op. Og nu sidder jeg med
en netværksforbindelse på ca. 256KBit/s.

Der skal jo nok være nogen der nu siger at websider kommer hurtigt frem
på en Mac hvis clockfrekvensen er 400MHz. Men stadigvæk, hvis vi
sammenligner nogenlunde ens processorhastighed, så har en pc en fordel
hvad det angår.

Men jo, Mac'en har fordele som gør at jeg bruger den mest frem for den
anden. Der er hele denne filosofi om at gøre tingene enkelte og let
håndterlige. Hvis mit system på Mac'en bliver ustabilt, så kan jeg finde
på at undersøge hvilke udvidelser og kontrolpaneler der måske gør
systemet ustabilt. Og det lykkes forbavsende godt at løse problemer. Men
på pc'en derimod.... SUK!!!!! Hvad pokker kan man gøre for at finde ud
af alle de der .vxd og .sys filer? Det er bare ikke til at gennemskue,
mand. Det er så en fordel at Win95 giver mulighed for automatisk at
afinstallere programmer. Men det er ikke altid nok. Så når det handler
om at pleje operativsystemets stabilitet så vinder Mac'en klart.

Hvad angår programmer, så har jeg opdaget langt flere suverænt
intelligente programmer til Mac som jeg skal lede længe efter på en pc.
Nå ja, det siger så måske kun noget om min evne til at finde programmer.
Men mit indtryk er stadig at en Mac er langt mere fleksibel og
funktionel end en pc.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-11-01 18:26

Gunnar Vestergaard <post@gunnar-v.dk> wrote:

> [...]

Hmmm det var nu i omvendt rækkefølge.

Fra : Jakob H K

Dato : 20-11-01 20:03

Gunnar Vestergaard <post@gunnar-v.dk> wrote:

> Men det er ikke altid nok. Så når det handler
> om at pleje operativsystemets stabilitet så vinder Mac'en klart.

Det gælder sandelig ikke mit system 8.6, fryser mindst 2-3 gange om
dagen.

Dette gælder heldigvis ikke nyere systemer, jeg skulle bare af med lidt
galde.

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-01 05:11

Hej Jakob

Jakob H K wrote:

> Det gælder sandelig ikke mit system 8.6, fryser mindst 2-3 gange om
> dagen.

Giv din 'Finder' og 'System' ca. 1-2mb mere RAM hver, evt. med Reaper fra
Akua.de, så vil den stort set holde op med at 'fryse' - selv på denne
årstid...-)

> Dette gælder heldigvis ikke nyere systemer, jeg skulle bare af med lidt
> galde.

Tja, det kan godt være nødvendig en gang imellem -)(-. - Jeg har lige
færdiggjort et foreningsblad på 18 sider med både grafik m.m. + tekst.
Indtil nu har jeg brugt Word 6, da jeg kender den og dens nykker. Men
denne gang var den ved at drive mig til vanvid. - På et 2-siders dok. på
856kb frøs Word ialt _11_ gange! - så jeg tror nok, jeg har brugt en del
mindre pæne ord...

- Og nej, jeg kan ikke bruge 'mit eget' program, da jeg arbejder med
forskudte kolonner osv. i bladet, - ellers havde jeg aldrig blevet ved med
Word. Så nu glæder jeg mig til at få RagTime Privat, så det kan blive
bedre.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jakob H K

Dato : 21-11-01 09:45

> din 'Finder' og 'System' ca. 1-2mb mere RAM hver, evt. med Reaper fra
> Akua.de, så vil den stort set holde op med at 'fryse' - selv på denne
> årstid...-)

Det har jeg prøvet men jeg syntes ikke rigtigt at det hjalp. I reaper
var der en settings der hed "finder[macs]" jeg går ud fra at det var den
jeg skulle vælge for at give finder mere hukommelse. Men hvad med
"system" den kunne jeg ikke finde i listen ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-01 15:04

Hej Jakob

Jakob H K wrote:

> Det har jeg prøvet men jeg syntes ikke rigtigt at det hjalp. I reaper
> var der en settings der hed "finder[macs]" jeg går ud fra at det var den
> jeg skulle vælge for at give finder mere hukommelse.

Ja, men du skal først trykke på 'Remove' og 'rense' Reaper for alle de
præ-definerede indstillinger, da de er præ-defineret til US OS 8.0.

> Men hvad med "system" den kunne jeg ikke finde i listen ?

Det, du gør, er at åbne Reaper og lade den stå åben. Åbn så din systemmappe
og træk din egen 'Finder' over på det åbne Reaper vindue og vælg den RAM
mængde, du ønsker at give den. Afkryds derefter felterne 2, 3 og 4.
Derefter trækker du 'System' over på Reaper vinduet også - vælger RAM og
afkrydser igen felterne 2, 3 og 4. Husk at tildele samme mængde til begge
arkiver.

Brug kun reaper til de to systemarkiver. Den kan godt nok bruges til alle
programmer og arkiver, hvor RAM'en kan sættes op, men de problemer folk har
rapporteret omkring Reaper, har faktisk altid vist sig at være, fordi de
har 'pumpet' Reaper op med alt muligt.

En lille 'guide' til hvor meget du kan/bør tildele.
Under 40mb fysisk RAM installeret = max 25% / 256kb
Fra 40mb til 80mb = max 50% / 512kb
Fra 80mb til 128mb = 1mb ekstra til System 7.5.x -8.0, 2mb fra OS 8.1 -
9.2.1
Fra 128mb til 256mb = 2-4mb - alle systemer
+256mb fysisk RAM = 4-32mb - alle systemer. Jeg vil dog kun anbefale 4-8mb
på System 7.5.x til 8.6 og 8-16mb på 9.0.x til 9.2.1

Husk at Finder og System skal have tildelt den samme mængde til hver.

På alle systemer fra 78.2.x til 8.6 skal felterne 2, 3 og 4 afkrydses.
Fra OS 9.0 til 9.2.1 skal tilllige det sidste felt afkrydses.

På min G3/233/384mb RAM har jeg givet både Finder og System 16mb ekstra. På
den ene af mine PM 7600 med OS 9.1 har jeg givet Finder og System 4mb
ekstra hver, selvom det er lidt i overkanten i forhold til den RAM mængde
(120mb), der er installeret. Og på en PM 7200 med OS 8.1 har jeg givet dem
1mb hver.

Og jeg har virkelig oplevet en langt højere stabilitet. Ogg hvis jeg skal
sige det lige ud, så tror jeg, at det er en af grundene til, at jeg har så
få systemproblemer, som jeg har. Jeg har vitterlig ikke haft et eneste
crash i - jeg véd ikke hvor lang tid - siden jeg installerede Reaper og gav
Finder og System mere RAM.

Fra : Jakob H K

Dato : 21-11-01 16:20

> få systemproblemer, som jeg har. Jeg har vitterlig ikke haft et eneste
> crash i - jeg véd ikke hvor lang tid - siden jeg installerede Reaper og gav
> Finder og System mere RAM.

Tak for beskrivelsen, hvis det virker så godt bliver jeg meget lykkelig

Hygge
¨

Jakob H K

Fra : Jakob H K

Dato : 21-11-01 22:56

> Tak for beskrivelsen, hvis det virker så godt bliver jeg meget lykkelig

Det gjorde det bare ikke, lortet er netop gået ned igen. Denne gang
under en indscanning. LorteOS..

Hygge

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-01 02:36

Hej Jakob

?? - Nu er jeg ved at blive en hel del nysgerrig.... Kan du lave en liste
over alle dine udvidelser og kontrolpaneler, samt hvad du ellers har
liggende i din systemmappe + hvad du har installeret af RAM og enheder -
både eksterne og interne. også om du bruger ISDN, ADSL eller kabel... og
sende den til mig off-list, så vil jeg prøve at kigge på den. Send den gerne
som en tekstfil vedhæftet, så er den lettere at gå til

Jeg er ved at tro, at der er en eller måske to udvidelser/kontrolpaneler,
der konflikter et eller andet sted.

Noget, jeg allerede nu kan give et tip om, er, at du lige skal checke efter,
at du ikke har 'The Beast' i din udvidelsesmappe - ObjectSupportLib.
Desværre er der stadig nogle programmer, der kan finde på at installere den,
selvom den ikke længere er nødvendig fra og med Mac OS 8.0. Hvis du har
nogen form for automatisk opdateringssoftware og scheduling udv. liggende,
så slå dem fra og brug dem _kun- når du vil opdatere det pågældende produkt.

Hvad har du af printer? - en Epson Stylus xxxx? - Hvis så, så slådriveren
fra, når du vil scanne. Epsons driver er berygtet for at drille især
scannersoftware, - især fra Agafa og Epson selv.

Brug også fx. FileBuddy og check de usynlige filer og slet alt, hvad der har
noget med tmp, temp, temporary, open OpenFolder, ordn ved start,
kontrolleret nedlukning osv.. - Og det vigtigste, check lige om du har nogle
'dummy' filer liggende som usynlige filer.

Du kan have 'dummies' fra ihvertfald flg. programmer, MSIE, MSOE, Netscape,
AppleWorks, ClarisWorks, MSWord, MSWorks (kun ver. 4.0US), Entourage, Excel,
PowerPoint, Adobe Photoshop 5.5 og 6.x, Macromedia Flash, og hvis du har
noget mp3 download software, kan du meget vel have en fil, der hedder
'-----Hello!-----', m.fl..

Men som sagt, lav blot en liste og send den til mig.
mvh. Erik ,Richard

Fra : Jakob H K

Dato : 22-11-01 12:41

> Noget, jeg allerede nu kan give et tip om, er, at du lige skal checke efter,
> at du ikke har 'The Beast' i din udvidelsesmappe - ObjectSupportLib.

Den er der ikke

> Hvad har du af printer? - en Epson Stylus xxxx? - Hvis så, så slådriveren

Jeg har ingen, da min sw 2500 ikke fungerer mere.

> Brug også fx. FileBuddy og check de usynlige filer og slet alt, hvad der har

Det program skal jeg have hentet så.

> Men som sagt, lav blot en liste og send den til mig.
> mvh. Erik ,Richard

Det vil jeg gøre i løbet af nogle dage når jeg får tid

Macsoup er foriøvrigt lige gået ned med en fejl 3, det har jeg ikke
oplevet før (maskinen crashede dog ikke så det er vel bare noget mere
ram der skal til

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-01 13:07

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det program skal jeg have hentet så.

der er ingen grund til at bruge et tredieparts program for at find
usynlige filer - Sherlock er fin til det formål.

NB. der er heller ikke grund til at slette alle de usynlige filer.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-01 15:54

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> der er ingen grund til at bruge et tredieparts program for at find
> usynlige filer - Sherlock er fin til det formål.

Sherlock kan ikke se alle usynlige filer, - og slet ikke 'dummies'!

> NB. der er heller ikke grund til at slette alle de usynlige filer.

?? - Det har jeg ikke sagt et ord om! - Jeg har givet nogle henvisninger til nogle
af dem, som bør slettes.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-01 17:21

In article <3BFD1196.8B2F91E0@mail1.stofanet.dk>,

> Sherlock kan ikke se alle usynlige filer,

Sherlock kan se alt, du skal bare vide hvor du skal sætte "hakkerne".

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-01 17:21

> Sherlock kan ikke se alle usynlige filer, - og slet ikke 'dummies'!

jo

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-01 10:27

> Tja, det kan godt være nødvendig en gang imellem -)(-

Hvad betyder den smiley? At du klemmer balderne sammen?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-01 15:11

Hej Henrik

'-)(-' - den her? - Det er én, jeg har lært i en US gruppe, og den skal
betyde noget i retning af 'fuck that sh** - you ought to have known better'
inkluderet en masse ironi, fordi man jo kender programmets nykker.