Hurtig internetforbindelse i boligforening~
Fra : Pernille & Peter

Dato : 17-11-01 23:08

Hejsa

Jeg bor i en andelsboligforening, hvor der efterhånden er ved at være
flertal for at få etableret en hurtig opkobling.

Har nogen af jer gode/dårlige erfaringer med de forskellige udbydere?

Hvilke(n) vil I anbefale?

Er der store prisforskellige på de enkelte udbydere?

Peter

Fra : Jens Lykkebo

Dato : 17-11-01 23:28

On 17/11/01 23:07, in article B81C9E3F.2844%pop@e-box.dk, "Pernille & Peter"
<pop@e-box.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvilke(n) vil I anbefale?
>
> Er der store prisforskellige på de enkelte udbydere?

Vi har i vor andelsboligforening for få mdr. siden etableret fælles
opkobling til Tiscali (Worldonline) med en 2048/512 kbit forbindelse til
845,- kr. pr. mdr. (det startede vist med 870,- kr.)
Vi er 9 andelshavere, der deler forbindelsen, og det fungerer fint.

Vi har benyttet firmaet

http://www.adsl-service.dk/

der på deres hjemmeside har en mængde nyttige oplysninger.

Hilsen Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-11-01 00:35

Jens Lykkebo wrote:

> [...]
> til 845,- kr. pr. mdr. (det startede vist med 870,- kr.)
> Vi er 9 andelshavere, der deler forbindelsen, og det fungerer fint.

Jeg har en 512/512 Megabit ADSL-forbindelse fra WOL/Tiscali, den
fungerer perfekt.

Vi har 4 Mac'er der kan være on-line samtidig, surfing, e-mail news, ICQ
chat og spil, og det går helt fint.

Jeg har også en web-server kørende, der server www.photo-gallery.dk

Jeg har selv trukket Ethernetværket, der bliver samlet i en 10/100
Switch, som er koblet til en Cisco 677 ADSL-router.

I skal være opmærksom på, at en enkel bruger godt kan æde al
båndbredden, hvis han går igang med et stort download, og et program som
f.eks. Roger Wilco, tager også urimligt meget båndbredde.

I kan etablere en Linux maskine, der kan tildele hver enkelt bruger en
afgrænset mængde båndbredde, men det giver jo en dårlig udnyttelse, for
hvis en beboer er den eneste der bruger forbindelsen på det givne
tidspunkt, så er der en masse båndbredde, som ikke bliver udnyttet.

Det bedste og billigste vil være at basere sig på social adfærd, for så
vil I få den mest optimale udnyttelse af den båndbredde i køber.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 18-11-01 10:35

Hej Peter

I min gamle boligforening fik vi etableret internetforbindelse af et firma der
hedder kabelnettet.dk.
Det giver 10 megabit delt båndbredde (via en antenne på taget) til hele
netværket. Det koster 50kr. pr. lejlighed om måneden, men derudover skal der
også laves et internt ethernet-netværk (hvilket er en ret stor engangsudgift).
Når der engang bliver trukket lyslederkabler tæt på boligen vil det være muligt
at opgradere hastigheden på forbindelsen kraftigt. Så vidt jeg ved, er det
desværre kun muligt at bruge kabelnettet.dk hvis man bor i København.

Venlig hilsen Mikkel

--
Posted from voyager.rhk.dk [130.226.169.201]

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 18-11-01 19:43

> [...]

> Hvilke(n) vil I anbefale?
>
> Er der store prisforskellige på de enkelte udbydere?

Hej
vi er en forening i en ejendom med 482 lejligheder og intern netværk,
server. P.t. har vi Song som leverandør. Brugerne betaler 1000kr i
oprettelse og 100 kr. per måned, mens foreningen betaler per transport
på en 8 Mbit forbindelse samt alle udgifter til elektrikker, hardware,
systemadministration mv.
Læs mere om projektet på http://www.dalgashave.dk

Måske skal i lige lave jer nogle tanker om:
Hvor mange bruger har i nu og i fremtiden?
Hvad er brugernes behov nu og i fremtiden?
Hvor stort skal "hullet" være?
Vi i trække kabler eller bruge Airport?
Vil i sætte en server op eller kun en router?
Vil foreningen bære risikoen for at nogle bruger nettet mere end andre?
Hvis der opstilles en server, hvilke informationer må der indsamles og
gemmes på serveren? Husk persondataloven.

Husk at en server / router også bruger strøm. Det kan være at ikke alle
i ejendommen er enige i at "internetforeningen" tapper trappebelysningen
(en maskine med 150W der kører dognet rundt, året rundt koster ca. 2100
kr. bare i strøm).

Der er mange forskellige teknologier at komme på nettet. ADSL, fixed
Wireless Access, kabel-TV, andet bredbånd m. fl.
Nogen har flat-rate tariffer andre afregner efter transport. Ikke alle
udbyder arbejder over hele landet. Jeg tror du er nok nødt til at først
vide hvad præcist i vil have og bagefter indhente tilbud for det
matrikel i bor på. Telestyrelsen er altid en god adresse når du vil
sammenligne priser.

hilsen
Sebastian