Udo's Choice?
Fra : Anne-Grethe

Dato : 05-01-01 12:18

Hei,

Er det noen som kjenner til oljen "Udo's Choice" og dens virkning på
slanking?
Er dette noe som fungerer?

Med vennlig hilsen

Anne-Grethe

Fra : Lau Hansen

Dato : 05-01-01 16:42

De fedtsyrer den indeholder bl.a. alpha-linolenic acid, en omega-3 fedtsyre
kan være med til at forbrænde fedtet, hvis man sørger for ellers at spise
rigtigt dvs. spise færre kalorier end man forbrænder.

Mvh Lau Saugman Hansen

Anne-Grethe <anne-grethe@innboks.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A55AD73.A3438351@innboks.com...

Fra : Kata

Dato : 05-01-01 19:41

Lau Hansen <laush@image.dk> skrev:
> [...]
spise
> rigtigt dvs. spise færre kalorier end man forbrænder.

Man vil altid forbrænde fedt hvis man spiser færre kalorier end man
forbrænder! Alpha-linolenic acid er en såkaldt essentiel fedtsyre som vi
indtager gennem kosten, den er nødvendig i forbindelse med opbygning af
cellemembraner og deslige, men den virker ikke fedtforbrændende.

Kata

--
http://hjem.get2net.dk/kata
New design and new pages

Fra : Lau Hansen

Dato : 06-01-01 10:53

Nej, ikke direkte fedtforbrændende, men det Alpha-Linolenic acid har visse
egenskaber der gør at kroppen under en hypokalorie diæt ikke i samme grad
standser forbrændingen af fedt - dvs. den er med til at kroppen gerne vil
forbrænde fedtet frem for at beholde det som den jo så gerne vil!

Mvh
Lau Saugman Hansen

Læst evt Denne FAQ:
http://www.theministryoffitness.com/mof/library/faq/faq4.htm

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 06-01-01 14:30

"Lau Hansen" <laush@image.dk> wrote in message
> [...]
visse
> egenskaber der gør at kroppen under en hypokalorie diæt ikke i samme

Hvilke egenskaber? ... og hvor har du det fra?

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Lau Hansen

Dato : 09-01-01 08:03

F.eks. øger omega-3 fedtsyrer "uncoupling protein 1" og netop
alpha-linolenic acid er en omega-3 fedtsyre. Se evt.nedenstående:

Dietary n-3 fatty acids affect mRNA level of brown adipose tissue uncoupling
protein 1, and white adipose tissue leptin and glucose transporter 4 in the
rat.

We examined the effect of dietary fats rich in n-3 polyunsaturated fatty
acids (PUFA) on mRNA levels in white and brown adipose tissues in rats. Four
groups of rats were fed on a low-fat diet (20 g safflower oil/kg) or a
high-fat diet (200 g/kg) containing safflower oil, which is rich in n-6 PUFA
(linoleic acid), or perilla (alpha-linolenic acid) or fish oil
(eicosapentaenoic and docosahexaenoic acids), both of which are rich in n-3
PUFA, for 21 d. Energy intake was higher in rats fed on a high-safflower-oil
diet than in those fed on low-fat or high-fish-oil diet, but no other
significant differences were detected among the groups. Perirenal white
adipose tissue weight was higher and epididymal white adipose tissue weight
tended to be higher in rats fed on a high-safflower-oil diet than in those
fed on a low-fat diet. However, high-fat diets rich in n-3 PUFA, compared to
a low-fat diet, did not increase the white adipose tissue mass. High-fat
diets relative to a low-fat diet increased brown adipose tissue uncoupling
protein 1 mRNA level. The increases were greater with fats rich in n-3 PUFA
than with n-6 PUFA. A high-safflower-oil diet, compared to a low-fat diet,
doubled the leptin mRNA level in white adipose tissue. However, high-fat
diets rich in n-3 PUFA failed to increase it. Compared to a low-fat diet,
high-fat diets down-regulated the glucose transporter 4 mRNA level in white
adipose tissue. However, the decreases were attenuated with high-fat diets
rich in n-3 PUFA. It is suggested that the alterations in gene expression in
adipose tissue contribute to the physiological activities of n-3 PUFA in
preventing body fat accumulation and in regulating glucose metabolism in
rats.

mvh Lau Hansen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-01-01 15:20

> [...]
uncoupling
> protein 1, and white adipose tissue leptin and glucose transporter 4

I den forbindelse lige et par ting:

- Hvor meget brunt fedt, tror du at voksne mennesker har?
- Hvor er sammenligningen med ikke-n3 fedtsyrer?
- Mon forskellen i energiindtag har noget med sagen at gøre?
- Hvad har rotter med sagen at gøre?

Find selv på flere spørgsmål...

Mikkel

Fra : Lau Hansen

Dato : 09-01-01 17:01

Jeg ved godt at min indgang til Anne-Grethes spørgsmål var ret
ikke-videnskabelig, men skrev det alligevel fordi jeg i forbindelse med min
træning (styrketræning) selv har brugt bl.a. hørfrøolie og fiskeolie med
stor success på en hypokalorie diæt og jeg er ikke den eneste.

Prøv på deja at søge på "fish oil" i nyhedsgruppen misc.fitness.weights og
læs de mange indlæg der. N-3 fedtsyrer har altså positive virkninger - også
mht. til fedttab.

mvh Lau Saugman Hansen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-01-01 23:16

> selv har brugt bl.a. hørfrøolie og fiskeolie med
> stor success på en hypokalorie diæt og jeg er ikke den eneste.

Anekdoter er ikke særligt spændende - og heller ikke særligt
anvendelige til at fastslå om noget virker eller ej.

"Min bedstefar røg fyrre cigaretter om dagen og drak en halv flaske
snaps - og han blev 99 år, ergo, lever man længere end gennemsnittet,
hvis man ryger fyrre cigaretter per dag og drikker en halv flaske
snaps."

> Prøv på deja at søge på "fish oil" i nyhedsgruppen
misc.fitness.weights og
> læs de mange indlæg der. N-3 fedtsyrer har altså positive
virkninger - også
> mht. til fedttab.

Nu er en fitness/styrketræningsgruppe ikke lige det bedste sted at
søge fakta, slet ikke i forbindelse med ernæring, for man skal lede
længe efter grupperinger, hvor der cirkulerer flere skrøner end i
bodybuildercirkler.

Men lad mig svare på mine retoriske spørgsmål...

Stort set intet! det forsvinder næsten altsammen i løbet af ganske
kort tid efter fødslen. Hos voksne findes det kun omkring binyrerne og
omkring nogle af de store årer.

Det gør de ikke! Hvordan skal man så vide, at det ikke blot err det
højere fedtindhold, der gør forskellen? Det er en kendt sag, at et
øget fedtindtag øger mængden af såvel leptin, som UCP'erne - men der
er ikke ngoet, der tyder på, at det betyder noget for forbrændingen.

Formodentlig alting.

Bl.a. fordi mennesker ikke har noget brunt fedtvæv er det
overordentligt vanskeligt at overføre disse resultater til mennesker.

Misforstå mig nu endelig ikke! jeg påstår ikke, at du ikke har ret -
men min baggrundsviden siger mig, at der ikke skulle være nogen
rationel grund til at, n-3 fedtsyrer skulle have den omtalte effekt,
og der er heller ikke noget i litteraturen (den videnskabelige), der
tyder på det.

Mikkel

Fra : Kata

Dato : 06-01-01 21:20

> [...]
vil
> forbrænde fedtet frem for at beholde det som den jo så gerne vil!

Hmmm?!

> Læst evt Denne FAQ:
> http://www.theministryoffitness.com/mof/library/faq/faq4.htm

Nej, den kommer bare med en masse postulater og ingen beviser - enhver
kan skrive en FAQ om hvad som helst og sætte den ud på Nettet.

Kata

--
http://hjem.get2net.dk/kata
New design and new pages