Fedtindhold i hakket oksekød
Fra : Heidi C. Tholstrup

Dato : 02-12-00 12:24

Hvis man bruner 1500 g hakket oksekød, hvor deklarationen
siger at det indeholder 8-10% fedt, og så hælder fedtet fra
under stegningen, og vægten formindskes med ca. 200 g - hvor
meget af de 200 g kan man så regne med er rent fedt?
Hakket kød indeholder vel også noget vand, eller hur?

--
Med venlig hilsen/kind regards Heidi
Remove SPAM in emails

Fra : Gordon Spangelid

Dato : 02-12-00 16:48

"Heidi C. Tholstrup" wrote:

> [...]
> meget af de 200 g kan man så regne med er rent fedt?
> Hakket kød indeholder vel også noget vand, eller hur?

Dersom du heller av vannet kan du regne med at du ikke mister noe av
betydning
fettet som har trekt ut vil feste seg til kjøttet når du prøver å helle
det av en ting til du må jo også steke det i litt fett så uansett vil
fett tapet bli minimalt.

Gordon

Fra : Heidi C. Tholstrup

Dato : 03-12-00 12:11

Gordon Spangelid <gordon.spangelid@stv.uio.no.invalid> wrote in message news:3A2918FC.1A0261@stv.uio.no.invalid...

> [...]
> fettet som har trekt ut vil feste seg til kjøttet når du prøver å helle
> det av en ting til du må jo også steke det i litt fett så uansett vil

Jeg bruger ikke fedtstof til at stege det i. Desuden, det jeg
hælder fra, der størkner en del af det, og lægger sig på
overfladen, og det må vel være fedtet, da jeg ikke går ud fra at
vand størkner??

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 03-12-00 14:21

"Heidi C. Tholstrup" <hct@SPAMwanadoo.dk> skrev:
> [...]
>hælder fra, der størkner en del af det, og lægger sig på
>overfladen, og det må vel være fedtet, da jeg ikke går ud fra at

Kan du så ikke bare veje det størknede? Det må vel være det fedt, du
har sparet.
--
Ole I. Hougaard
oih@get2net.dk

Fra : Gordon Spangelid

Dato : 04-12-00 00:06

"Heidi C. Tholstrup" wrote:

> [...]
> hælder fra, der størkner en del af det, og lægger sig på
> overfladen, og det må vel være fedtet, da jeg ikke går ud fra at

Ja det som størkner er noen prosent fedt :) Men tapet skal ikke være så stort at det har noen vesentlig betydning for
linjene. Jeg tipper kjødet slipper max 5 -10 % av fetdet.
Gordon