Danske ugedage problem
Fra : Henning Birch

Dato : 15-11-01 12:58

Hej

Jeg får en dato ud fra MySql og skal skrive den ud og bruger derfor følgende

setlocale('LC_TIME','danish');
$timestamp=$row['DATO'];
echo strftime("%A d. %d %b kl %H:%M ",strtotime($timestamp));

Det giver "lørdag d. 03 nov kl 12:00"

Hvordan får jeg lørdag skrevet med stort L?

--
Henning

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-01 13:04

Henning Birch skrev:

> setlocale('LC_TIME','danish');
> $timestamp=$row['DATO'];
> echo strftime("%A d. %d %b kl %H:%M ",strtotime($timestamp));
>

> Det giver "lørdag d. 03 nov kl 12:00"
>
> Hvordan får jeg lørdag skrevet med stort L?

echo ucfirst(strftime("%A d. %d %b kl %H:%M ",strtotime($timestamp)));

Det er i øvrigt en rigtig beslutning at holde lørdag med småt.
Ugedagene og månederne skal jo på dansk (i modsætning til på engelsk)
ikke skrives med stort - og det er jo ikke altid, man bruger ugedagen i
begyndelsen af en sætning. Når man så engang imellem bruger ugedagen i
begyndelsen af en sætning, så må man bare bruge ucfirst().

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Henning Birch

Dato : 15-11-01 13:11

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in
news:9t0aur$48m$1@sunsite.dk: ..

> [...]
> begyndelsen af en sætning. Når man så engang imellem bruger ugedagen i
> begyndelsen af en sætning, så må man bare bruge ucfirst().

Hurtigt svar
Med hensyn til dine tanker om dansk retstavning er jeg enig. Jeg skal
bruge ugedagen som starten på sætningen. så derfor med stort.

--
Henning