Erfaringer med sterilisation M/K efterlyse~
Fra : Marianne Bach

Dato : 06-01-01 21:54

Mænd:
1:hvordan foregår selv indgrebet ?
2:Nogen "eftervirkninger" umiddelbart efter indgrebet?
3:Siden hen ?
4:Følelsesmæssigt (f.ex. tab af manddom etc...)?
5: anden nyttig information ?

Kvinder:
ovenstående 1-5
tillæg til spørgsmål 3: hormonelle eftervirkninger ?

Venlig hilsen
FIE

Fra : EC.vte

Dato : 06-01-01 23:11

Hej,

Jeg er en kvinde som blev sterilliseret for to år siden. Jeg har siden da
haft voldsomme mens, hovedpine i tiden mellem mens og kraftige smerter.
Lægen siger at det ikke skyldes sterilisation, men mit råd til dig - lad
være!!!
Desuden vandrede den ene clips til min tarm, og er siden fjernet.

Hos mænd er det et ret ubetydeligt indgreb, og de mænd vi kender har ingen
bivirkninger.
Elin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-01 09:59

> [...]
> være!!!
> Desuden vandrede den ene clips til min tarm, og er siden fjernet.

Clips? Hvorfor er du ikke steriliseret "rigtigt" ved at de har fjernet et
stykke af æggelederne? Jeg har været steriliseret i 15 år, og har aldrig
haft en eneste bivirkning. Hverken mere eller mindre besvær til menses,
hovedpine eller andet.

Desuden er det en PERSONLIG afgørelse om man vil steriliseres, ikke en
afgørelse, der træffes af et par!! Et tidligere vennepar brugte nemlig den
med at det var nemmest for ham - 2 år efter skred hun, og han sidder nu og
kan ikke få børn med sin nye kone.

Mvh Maria

Fra : EC.vte

Dato : 07-01-01 13:32

Hej,

> [...]
>stykke af æggelederne? Jeg har været steriliseret i 15 år, og har aldrig
>haft en eneste bivirkning. Hverken mere eller mindre besvær til menses,

Jeg blev anbefalet at bruge denne metode af min læge på sygehuset. Jeg fik
også at vide at der ikke ville være bivirkninger, ogsom jeg skriver, så
mener man altså heller ikke at mine hovedpiner og voldsomme mens kommer
deraf.

>Desuden er det en PERSONLIG afgørelse om man vil steriliseres, ikke en
>afgørelse, der træffes af et par!!

Lige præcis derfor valgte vi at det var mig der skulle sterilliseres.
Men det er jo meger forskelligt fra par til par. Og så er det vel i bund og
grund noget man er enige om når beslutningen træffes.

Elin

Fra : Neslein

Dato : 09-01-01 22:30

"Marianne Bach" <m.bach@mail.tele.dk> wrote in message
> Mænd:
> 1:hvordan foregår selv indgrebet ?

I Ontario, Canada, for cirka 7 år siden:

Først kom både min hustru og jeg sammen til en konsultation med urologen for
at blive informeret om indgrebet og dets fordele og ulemper. Jeg underskrev
et dokument om at jeg var blevet informeret, specielt om der ikke er nogen
"fortrydelsesret" - virkningen af indgrebet kunne sandsynligvis ikke
omgøres. Der var også nogle juridiske krav om alder og vist nok også om at
have levet i et fast forhold i et minimum af tid - men dette var som sagt i
Ontario.

Derefter fik jeg en mødedato på en fredag eftermiddag, hvor jeg skulle møde
op med barberet scrotum.

Jeg blev lagt op på operationsbriksen, fik anlagt lokalbedøvelse, urologen
snittede lidt og syede mig sammen igen og jeg tog hjem for at blive
forkælet for min heltegerning weekenden over. Indgrebet tog godt ½ time, så
vidt jeg husker. Mandag var jeg på arbejde igen.

Det skal ikke nægtes at jeg sprællede lidt på briksen da kniven blev stukket
ind, men alt i alt var det nok ikke værre end at få plomberet en tand hos
tandlægen.

> 2:Nogen "eftervirkninger" umiddelbart efter indgrebet?

Ømhed i skridtet - man skal ikke planlægge at deltage i en fodboldkamp den
weekend eller de følgende dage!

> 3:Siden hen ?

Et afslappet sexliv - se næste.

> 4:Følelsesmæssigt (f.ex. tab af manddom etc...)?

Tværtimod - efter man har fået checket en sædprøve en måned efter indgrebet,
var det bare at gå i gang - hvorsomhelst og nårsomhelst, uden at skulle
spekulere over piller, spiral, pessar, kondomer eller andre rekvisitter.
Herligt!

Der er ikke noget at se dernede og ejakulatet ser ud, lugter og smager som
det plejer, skal jeg hilse og sige.

> 5: anden nyttig information ?

Den eneste medicinske ulempe vi blev præsenteret for under den første
konsultation var at der dengang var nogle undersøgelser der måske tydede på
en lille overhyppighed af prostatakræft blandt mænd der havde ladet sig
sterilisere. Vi fik en fotokopi af en medicinsk artikel desangående, men har
ikke siden hørt noget der kunne bekræfte en sådan sammenhæng.

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 16 Different Servers! =-----