Lolita-porno på pc
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-01 23:42

Det her har ikke så meget med Mac at gøre, men I er de mest
computerkyndige jeg kender. Ovre på sygehuset står der jo en del IBM
computere med adgang til Internet og Intranet. I morges havde vi en
patient med et meget sjældent syndrom, og jeg ville slå det op på
Internettet. Idet jeg åbnede Internet Explorer 5 (under Win NT) åbnede
den normale startside kortvarigt, men efter få sekunder dukkede en side
med Lolita-porno op. Det værste var, at den var i en slags kiosk-mode
uden menulinie eller lukke-knap, så vinduet kunne ikke lige lukkes.
Alt-F4 hjalp dog, men der var en masse andre almindelige vinduer med
lignende indhold indenunder. Og så ville computeren også gerne lige have
lov til at hente en .exe-fil. Og selv om man svarede nej, ville den ikke
acceptere det i første omgang. Det var en smule pinligt at sidde der og
se på porno i arbejdstiden, men heldigvis dukkede der ikke nogen
patienter eller pårørende op. Og de to radiografer ved siden af troede
på mine forsikringer om, at det ikke var mig - håber jeg da.
Efter en del søgen fandt jeg ud af, at det måtte være en cookie,
der var årsagen. Startsiden var f.eks. ikke ændret. Det lykkedes mig med
noget besvær at slette alle cookies, og så kunne browseren atter bruges.
Hvordan i alverden kan en cookie sådan overtage kontrollen med
browseren? Kan det også ske på en Mac? En af vores sekretærer klagede
for nogen tid siden over noget lignende, og jeg troede slet ikke på, at
det kunne passe. Hun måtte da have klikket på et eller andet. Nå, men nu
er det jo spændende at finde ud af, hvem der ser på sådan nogle sider.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:32

> Og de to radiografer ved siden af troede
> på mine forsikringer om, at det ikke var mig - håber jeg da.

gamle gris, nu ved vi hvad du laver i kælderen

> [...]
> noget besvær at slette alle cookies, og så kunne browseren atter bruges.
> Hvordan i alverden kan en cookie sådan overtage kontrollen med

Jeg så en artikel på <http://www.theregister.co.uk> i sidste uge, jeg
har lige været inde og kigge men kan selvfølgelig ikke finde den.
Det korte og det lange er, at det _kan_ lade sig gøre at ændre
startsiden via en cookie på IE under windows - jeg ved dog ikke hvilke
IE versioner der er omfattet.
Hvis du sætter IE til: ikke modtage cookies automatisk, kun modtage fra
samme adresse som siden du besøger, eller spørge dig om hver cooki kan
det i et vist omfang undgås.

> Kan det også ske på en Mac?

jeg tvivler, ellers ville en del mac brugere også have problemet - Jeg
ved ikke om cookies er platformsafhængige og det kan skyldes at ingen
gider besvære sig med at skrive slige irritations momenter til 3% af
markedet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-01 20:13

> [...]
> ved ikke om cookies er platformsafhængige og det kan skyldes at ingen
> gider besvære sig med at skrive slige irritations momenter til 3% af

Så du har altså aldrig været ude for det?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 22:33

> Så du har altså aldrig været ude for det?

nej

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 15-11-01 00:09

> jeg tvivler, ellers ville en del mac brugere også have problemet ...

Det tvivler jeg ikke et sekund på at sådan noget _kan_ ske på en Mac.
Applescript og det der ligger nedunder er en teknologi der gør det
muligt.
Men det vil nok ikke være de samme småkager der virker på mac og peZe og
hvem gider at lave småkager til så lille en målgruppe. Det er nemmere i
WinTel verden, hvor alle bruger MS IE og mindstblød.

hilsen
Sebastian

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-11-01 11:42

> det kan skyldes at ingen gider besvære sig med at skrive slige irritations
> momenter til 3% af markedet.

Hvorfra får du dog et /så/ lavt tal? Plejer vi ikke at sige 5-10%?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-11-01 12:19

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvorfra får du dog et /så/ lavt tal? Plejer vi ikke at sige 5-10%?

Optimisterne gør, men de relle salgstal tal har i flere år ligget
stabilt omkring 3.5%. I Danmark omkring 2.5%

5% er vist det højeste tal man med kreativ manipulation kan strække sig
til.

Fra : tom dissing

Dato : 19-11-01 12:45

AK !
Vi er få !
Tom

Fra : Maciek Przybyszewski

Dato : 20-11-01 08:55

De helt rigtige tal er:
Danmark: 3%
USA: 9.2%
Frankrig 10%
kilde: http://www.macindeks.dk/forside.asp
mvh. Maciek

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 10:03

Maciek Przybyszewski <macfreak@worldonline.dk> wrote:

> De helt rigtige tal er:
> Danmark: 3%
> USA: 9.2%
> Frankrig 10%
> kilde: http://www.macindeks.dk/forside.asp

Måske... eller snarere måske ikke

Tallene for i al fald USA (kender ikke til frankrig) er vist voldsomt
opustet.

For det første er tallet fra 99. For det andet er der ingen kilde
angivelse, jeg går ud fra at undersøgelsen ikke er lavet af macindex.
Er der tale om tal fra hele detailhandlen? Er det inkl. billige noname
PC'ere (handles eks. ikke af CompUSA), er net handlen inkluderet (husk
verdens største producent Dell _kun_ sælger via nettet)

Alle de tal som har set (gennem de sidste 5 år), fra detailhandlen i
USA, ligger Apple og svinger mellem 3% og 5%. Tallet for det samlede
marked er lavere.