9.2.1 kan det betale sig
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-01 23:42

Jeg sidder stadig og hygger mig med Mac OS 9.1. Det har været
mit indtryk, at 9.2.1 mest indeholder rettelser, der gør det mere
stabilt i Classic miljø under Mac OS X. Er det rigtigt, eller vil jeg
have noget ud af at opgradere til 9.2.1, når jeg ikke bruger Mac OS X?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-11-01 00:37

> [...]
> stabilt i Classic miljø under Mac OS X. Er det rigtigt, eller vil jeg
> have noget ud af at opgradere til 9.2.1, når jeg ikke bruger Mac OS X?

Hehe... Jeg fik ihvertfald et mindre problem med mit grafikkort efter
opgraderingen. Jeg lider vist af det de fleste kender under navnet
"versionitis", jeg opgraderede dagen efter opdateringen kom frem.

Men bortset fra at jeg har været nødt til at skifte OpenGL versionen ud
med en tidligere har jeg ikke oplevet de store forandringer... Hvilket
nok hentyder til at opdateringen primært har været til brug med OS X. På
den anden side har opdateringen ikke gjort systemet mere ustabilt.

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 01:22

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> "versionitis"

hedder det ikke versionititis ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-01 06:35

> hedder det ikke versionititis ?

Det tror jeg ikke. Endelsen -itis betyder betændelse, og det er
vel "version" og ikke "versionit", den skal hæftes på. Versionit kunne
være en kort betegnelse for versionitis. F.eks. bliver betændelse i led
arthritis (gigt) ofte forkortet arthrit i daglig tale. Meningitis
(hjernehindebetændelse) kan også kaldes meningit. Blindtarmsbetændelse
appendicitis kaldes ofte appendicit. Sådan er der så meget.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 08:59

> [...]
> (hjernehindebetændelse) kan også kaldes meningit. Blindtarmsbetændelse
> appendicitis kaldes ofte appendicit. Sådan er der så meget.

Det kan jeg lide, en ordenlig forklaring

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-11-01 13:22

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> meningit. Blindtarmsbetændelse appendicitis kaldes ofte
> appendicit. Sådan er der så meget. -- Med venlig hilsen Henrik

Bravo! Den er den slags indlæg der gør, at jeg har svært ved at
forestille mig at forlade gruppen her - og det uanset hvilken platform
eller verdensdel jeg måtte bevæge mig til.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-11-01 17:37

In article <1f2unif.169q9k81467x1cN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> (hjernehindebetændelse) kan også kaldes meningit. Blindtarmsbetændelse
> appendicitis kaldes ofte appendicit. Sådan er der så meget.

Macitis? Appleitis? Xitis? dkedbitis?
Jeg kommer til at tænke på min storebror, der for mange (mange) år
siden, syntes det var sjovt at tænke på forskellige former for is,
pen-is, meningit-is ‹ og nu kommer der altså en versionit-is.
- David
Argh, jeg tror ikke, jeg sender den herŠ ups!

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 15-11-01 19:49

> versionitis

er man så en versionitisman
eller en "versionitisoliker" ??

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 23:25

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> er man så en versionitisman
> eller en "versionitisoliker" ??

Versionophil! Måske kan versionoholiker eller versionoman også
bruges, hvis jeg må omskrive dine lidt. Endelsen -itis skal ikke med
her, men mindre man elsker versionitis.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 00:55

> Endelsen -itis skal ikke med her, men mindre man elsker versionitis.

gør de fleste med lidelsen ikke det?

Fra : Michael Holm

Dato : 16-11-01 11:22

> gør de fleste med lidelsen ikke det?

tak til lægen i det forgående indlæg, og jo vi det gør vi
det giver også forkortelsen AV en helt ny betydning
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 12:10

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> tak til lægen i det forgående indlæg, og jo vi det gør vi
> det giver også forkortelsen AV en helt ny betydning

Av! aahhh

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-11-01 09:32

> hedder det ikke versionititis ?

Her må vi jo' nok ha' indkaldt doktoren... Mon ikke også at han samtidig
vil kunne være behjælpelig med den lægelige definition og eventuelle
behandlinger

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 10:39

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Her må vi jo' nok ha' indkaldt doktoren... Mon ikke også at han samtidig
> vil kunne være behjælpelig med den lægelige definition og eventuelle
> behandlinger

lidelsens navn har han fastslået (du havde ret), men diagnose og
behandling har han hidtil holdt sig fra - måske er han bedst til at
fotografere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-01 20:13

> lidelsens navn har han fastslået (du havde ret), men diagnose og
> behandling har han hidtil holdt sig fra - måske er han bedst til at
> fotografere...

Jeps! Det overlader jeg til konen.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-11-01 22:05

> Jeps! Det overlader jeg til konen.

Kunne man ikke forestille sig akupunktur? Jeg har netop erfaret at det
kan afhjælpe mange forskellige lidelser...

Er der evt. nogen der kan huske Eddie Murphy fra "the Nutty Professor"
da han skal ha' lidt hjælp mod overvægten

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Per Madsen

Dato : 14-11-01 18:28

in article 1f2u5tc.1t9pszplivfi8N%nicstone@mac.com, Nicolai Brandt at
nicstone@mac.com wrote on 14/11/01 0:37:

> [...]
> nok hentyder til at opdateringen primært har været til brug med OS X. På
> den anden side har opdateringen ikke gjort systemet mere ustabilt.

Hvad er det der openGL-"ting" for noget, og i hvilke tilfælde er der brug
for dem? Kan jeg "disable" disse systemudvidelser på min iMac 333 mHz, eller
har den brug for dem.

Jeg er lidt af et fjols mht. at finde ud af, hvilke udv. jeg har brug for,
så bær over med mig hvis jeg spørger dumt.

Per

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 18:59

In article <B8186848.1AB77%dsl52828@vip.cybercity.dk>,
Per Madsen <dsl52828@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg er lidt af et fjols mht. at finde ud af, hvilke udv. jeg har brug for,
> så bær over med mig hvis jeg spørger dumt.

Slå alt det far du ikke ved hvad er - du opdager det hvis du har brug
for det, og så er det bare at eksperimentere sig frem.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-11-01 22:05

> [...]

> for dem? Kan jeg "disable" disse systemudvidelser på min iMac 333 mHz, eller

OpenGL bruges vist kun til spil som fx Starwars pod racer. Der er
faktisk rigtig mange systemudvidelser der kan slås fra. Hvilket faktisk
i mange tilfælde skaber et mere stabilt system der bruger mindre ram.

> Jeg er lidt af et fjols mht. at finde ud af, hvilke udv. jeg har brug for,
> så bær over med mig hvis jeg spørger dumt.

Under udvidelseskontrolpanelet er det også muligt at få lidt oplysninger
om de forskellige udvidelser. Som Mertin Edlich skriver er det nemmeste
at prøve sig frem, hvis der mangler en udvidelse så skal du nok få det
at vide. Husk blot ikke at smide dem i papirkurven

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Thorfinn

Dato : 15-11-01 11:09

nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote :

> [...]
> opgraderingen. Jeg lider vist af det de fleste kender under navnet
> "versionitis", jeg opgraderede dagen efter opdateringen kom frem.

Den sygdom havde jeg også en gang. Men nu er jeg kureret.
Rubiline gik ned - 2 dage efter kom advarslen her i gruppen ikke at
rippe CD/CD-Rom med iTunes. Introduktionen af iTunes 2 var jo heller
ikke nogen succes.
Siden da overlader jeg programmtests til folk der har lidt mere tid.

hilsen
Sebastian
- overvejer også om der er en grund til at skifte til 9.2.1 -

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:49

> Er det rigtigt

Ikke helt, der er også nyere versioner af forskellige udvidelser,
firewire, CarbonLib, Grafik acc., OpenGL, Authering support, QT osv.

> eller vil jeg have noget ud af at opgradere til 9.2.1, når jeg ikke bruger
> Mac OS X?

Er du tilfreds med din mac's nuværende stabilitet og ydelse?
Hvis du svare nej, er det værd at prøve.
Hvis du svarer ja, er det ikke det værd; med mindre du skal have afløb
for et anfald af versionititis (en sygdom de fleste i dette forum lider
af, kan du kurrere den?)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-01 06:35

> Er du tilfreds med din mac's nuværende stabilitet og ydelse?

Skærmen kunne godt være større, og så ville jeg gerne slippe for
blæseren.

> Hvis du svare nej, er det værd at prøve.

Mac OS 9.2.1 er sikkert god, men jeg tvivler nu på, at den
hjælper på ovenstående

> Hvis du svarer ja, er det ikke det værd; med mindre du skal have afløb
> for et anfald af versionititis (en sygdom de fleste i dette forum lider
> af, kan du kurrere den?)

Jeg kan godt styre mig. Kan jeg mærke forskel, vil jeg gerne
have nyeste version, men mindre fejlrettelser, jeg ikke kan mærke, kan
jeg godt undvære. I hvert fald, hvis det er besværligt at få
opdateringen f.eks. i form af stor download eller omkostninger til cd.
Dumper den ind ad brevsprækken som f.eks. 8.6, er jeg naturligvis ikke
sen til at opgradere.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 09:04

> Skærmen kunne godt være større, og så ville jeg gerne slippe for
> blæseren.

flå blæseren ud med en lægdehammer og læg skærmen i press under
Jellingestenen i en uge - så skulle det problem være løst.

> Mac OS 9.2.1 er sikkert god, men jeg tvivler nu på, at den
> hjælper på ovenstående

Mor, mor - de driller... vræææææææææææææææææl

> [...]
> opdateringen f.eks. i form af stor download eller omkostninger til cd.
> Dumper den ind ad brevsprækken som f.eks. 8.6, er jeg naturligvis ikke

Det var da utroligt, en fornuftig person her i gruppen - forsvind!

Fra : Per Madsen

Dato : 14-11-01 18:34

in article 1f2unc6.18d34q0wmol0N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 14/11/01 6:35:

> [...]
> opdateringen f.eks. i form af stor download eller omkostninger til cd.
> Dumper den ind ad brevsprækken som f.eks. 8.6, er jeg naturligvis ikke

Én eller anden med brænder og ADSL: "Send den mand en MacOS 9.2.1 DK
opgradering",- det er jo snart jul )

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 02:09

Per Madsen <dsl52828@vip.cybercity.dk> wrote:

> Én eller anden med brænder og ADSL: "Send den mand en MacOS 9.2.1 DK
> opgradering",- det er jo snart jul )

Tak for støtten, men det skal I ikke gøre. Mit 9.1 kører fint,
og det er jo ikke umuligt, at jeg ønsker mig Mac OS X i julegave. Jeg
skal jo også have nogle billige ønsker
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-01 04:16

Hej Henrik

OS 9.1 er et godt og stabilt sytresystem, _men_ med 9.2.1 vil den blive
endnu mere stabil, - også selvom du ikke kører classic under OS X. Der er
endda flere væsentlige forbedringer i flere kontrolpaneler og udvidelser,
så fx. 'hangs' og 'frysninger' reduceres endnu mere. Jeg har 9.2.1DK, US og
IE på 3 forskellige diske/partitioner + 9.1DK, IE og US på andre + de samme
partitioner/diske. Og jeg kan mærke en væsentlig forskel i både hastighed
og stabilitet.

På min 'hoveddisk' - en 20gb partition har jeg fx. både 9.1DK og 9.2.1DK.
Den oprindelige 9.1 systemmappe dublerede jeg simpelthen og lagde så den
ene i papirkurven, mens jeg opdaterede til 9.2.1 på det andet system,
hvorefter jeg slyttede den opr. 9.1 tilbage på HD'en og navngav den
'Systemmappe 9.1'. så jeg kan vælge hvilket system, jeg vil bruge.

Jeg har nu valgt ikke yderligere at tilføje forskellige ting til 9.1DK, men
kun til 9.2.1DK. 9.1 bruger ca. 55mb RAM, mens 9.2.1 bruger ca. 78mb her.
Og til trods for det, er 9.2.1 væsentlig hurtigere i start proceduren - ca.
15 sek. hurtigere end 9.1. Og jeg har endnu ikke haft et crash på 9.2.1,
som ikke helt og fuldt var min egen skyld.

Henrik Münster wrote:

> [...]
> stabilt i Classic miljø under Mac OS X. Er det rigtigt, eller vil jeg
> have noget ud af at opgradere til 9.2.1, når jeg ikke bruger Mac OS X?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Per Madsen

Dato : 14-11-01 18:20

in article 1f2u360.1bzxnz71cgxi6uN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 13/11/01 23:42:

> [...]
> stabilt i Classic miljø under Mac OS X. Er det rigtigt, eller vil jeg
> have noget ud af at opgradere til 9.2.1, når jeg ikke bruger Mac OS X?

For tre dage siden sad jeg med netop de samme overvejelser som dig. Da mit
system mildt sagt var ret ustabilt, vovede jeg springet og opgraderede fra
9.1 DK til 9.2.1 DK. Det har jeg indtil videre ikke fortrudt. De udvidelser
jeg ikke brugte i 9.1, fjernede jeg også fra det nye system, og umiddelbart
vil jeg sige at systemet starter hurtigere under 9.2.1 DK.

Indtil videre kører systemet mere stabilt end 9.1 DK (det kunne næsten
heller ikke andet), med det vil der nok først rigtigt kunne siges noget om i
løbet af et par uger.

Anyway, så har det ihvertfald ikke betydet nogen forringelse i ydelse,
hastighed eller stabilitet at jeg opgraderede.

Laters

Per

P.S. Mac'en er en 333 mHz iMac m. 160 mb ram...