|
| Kommentar Fra : ampere |
Dato : 22-11-06 08:42 |
|
http://waeco.com/dk/226.php
Vi har selv et Waeco som vi er MEGET tilfredse med. Det kan køle på samme måde som et alm. køleskab - vi har fx. brugt det som eneste køleskab da vi satte lejligheden i stand. Waeco My Fridge har en vejlendende udsalgspris på 1.195 kr - men fås biligere hvis du holder lidt øje - sælges bl.a. hos forhandlere af campingudstyr og FOG.
Alle pengene værd!
Mvh. Ampere
| |
| Kommentar Fra : ampere |
Dato : 22-11-06 08:45 |
| | |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 22-11-06 08:58 |
|
Når man læser nedestående, vil jeg stadig anbefale køleskabe med kompressor, så vidt jeg kan se, er der ikke kompressor i Ampere's link
Bil køleskab
I en bil skal køleskabet være af kompressor typen
Kompressor køleskab
Prøv at ha en liter vand liggende i bilen en varm sommerdag... ikke lige lykken. Derfor besluttede vi ret hurtig at der skulle monteres et køleskab i bilen.
Muligheden for at have adgang til koldt vand er en luksus vi måtte have.
Der findes tre typer køleskab til bil - gas, pizo elektrisk og kompressor typen.
De to første var hurtig ude af billedet. Vi ville ikke til at slæbe rundt på en masse gasflasker der fylder og den pizo elektriske er ikke noget værd. Den kan maksimalt køle 20 grader. Det vil sige at med en bil der holder i solen kunne vi risikere at vandet i "køleskabet" var 30 grader hvis bilen var 50 grader varm indeni.
Derudover bruger de så meget strøm at det svare til at holde med lyset tændt på bilen.
Et køleskab med kompressor derimod kan ikke bare køle men også fryse selv om bilen er 50 grader varm. Har et minimalt strømforbrug og kræver ikke udluftning.
Vi valgte en ganske lille model på 35 liter fra Coolmatic - og så er kompressoren fra Danfoss, se det er noget der dur.
Vores erfaring
Køleskabet har ligget løst, vi nåede aldrig at fastmontere den, så den har virkelig fået nogle bank igennem turen. Men det har den været ligeglad med.
At kunne få kold vand på en lang, varm og støvet dag har været guld værd, strømforbruget har været minimalt, omkring to ampere i timen.
Der samler sig vand i bunden så vi måtte pakke ting ind i plastic, ellers har der ikke været noget at udsætte på køleskabet overhovedet
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 22-11-06 09:00 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 22-11-06 09:36 |
|
Selv om konklusionen er rigtig - kompressor er bedst- står der flere graverende fejl i Nordsted1 indlæg.
Uanset typen skal alle kølesystemer have så kolde omgivelser som muligt, og ventilation er nødvendigt.Det kan ikke virke i et tætpakket bagagerum.
Pizo prinzip er noget vrøvl . han mener måske peltier element. Det køler også, og det er godt nok hvis elementet er stort nok i forhold til skabets isolering og man ikke lægger ret meget varmt i ad gangen. Alle de små billige kølebokse er efter det princip, og langt de fleste er underdimensioneret og virker ikke godt nok. Det er nok derfra du har dine dårlige erfaringer.
Absorbtionkøling drevet af en varmekilde er princippet i de fleste campingkøleskabe. Det fremstilles af Elektrolux og måske andre ordentlige køleskabsfabrikanter. Kølingen er fin og de er med frostbox. Energiforbruget er ret stort ca 100 til 200W . Det kan komme fra en gasflamme, 220V eller 12 V varmelegeme. Drift på bilakkumutatoren duer ikke da den tømmes for hurtigt. Campister kan bruge 12V systemet når bilen kører og 220 V tilslutning eller gas ved overnatning. Ved kortere parkeringer slukkes kølingen. En ulempe er at princippet kræver at skabet skal stå præcis i vage , eller vippes under kørsel for at virke. Bådfolket kan ikke justere båden i vage og kan derfor ikke bruge den slags.
Kompressorkøleskab er som det hjemme i køkkenet, og kræver også fri ventilation omkring.
Du kan enten få et specielt til 12 V eller købe til 220 V og en omsætter fra 12 V til 220 V. Husk rigelig effekt for at motoren skal kunne starte. Det kan så ved længere tids parkering tilsluttes ekstern 220V. Også her gælder at akkumulatoren ikke kan klare driften i længere tid. En enkelt nat går nok hvis man har en stor akkumulator og en automatisk afbryder ved for lav spænding, så man er sikker på at kunne starte om morgenen.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 22-11-06 10:28 |
| | |
|
"wellness camping og fritid", har gode køleskabe til dette brug og de er ikke vildt dyre.
de har blandt andet et køleskab som jeg selv lige har købt, godt nok i italien noget billigere, men nøjagtig det samme. her koster det lidt over 1000-,.
det er rigtig godt og ikke nogen sønderlig støj. alle køleskabe afgiver jo en smule summen.
det er både til alm. strøm og til bilens stik. man omstiller det og der er temperaturmåler i det og ledninger medfølger.
det kan både stå oprejst og ligge ned.
alle køleskabe samler vand i bunden, det er pga kompressoren der omsætter varmen til kulde, derfor kondensvand i bunden..det plejer jeg at afhjælpe ved at ligge et viskestykke eller lille håndklæde i bunden og så selvfølgelig udskifter af og til. vores køleskabe i husholdningen samler også vand, men der blir det opsamlet i en beholder, som så derefter fordamper.....
ved ikke hvorda man indsætter link, så du får bare navnet som er det der står øverst oppe.
mvh.miss.j
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 22-11-06 11:08 |
|
Refi, sådan tror jeg de fleste har indrettet det, når de bruger køleskabet i døgndrift i bilen, vi har det ikke sådan i vores campingvogn, der får køleskabet kun strøm imens vi kører, eller sat til et stik på en c-plads for natten.
Vi har så en meget effektiv køletaske (den kan køle så meget, at den engang kom til at dybfryse en sodavand) i bagagerummet, den kan stadig køle effektivt, selv i 40 graders varme inde i forteltet sydpå. Et rigtigt godt køb for kr 600 i Fakta
| |
| Kommentar Fra : 1133 |
Dato : 22-11-06 14:47 |
| | |
| Accepteret svar Fra : Nordsted1 | Modtaget 100 point Dato : 22-11-06 16:36 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 22-11-06 18:45 |
|
Det er da vist også noget vrøvl at man ikke må køre med et gasdrevet køleskab.
Kan i vise en lovregel, hvor det står ???
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 22-11-06 19:32 |
|
Skal da gerne prøve at lede......
Men sådan har det ALTID været med campingvogne - kan ikke forestille mig det er anderledes med biler.....
Det er vist noget med ÅBNE gasflasker
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 22-11-06 19:40 |
|
Fra www.dcu.dk
På færger
Hvad de færreste formentlig er opmærksomme på er, at
enhver form for åben ild er forbudt på bildækket på vore
færger. Det gælder således også flammen i gaskøleskabet.
På de tyske motorveje
De samme regler gælder på de tyske motorveje, hvor det
ligeledes er forbudt at have køleskabet tændt.
Lige før så en en overskrift på google, hvor der også stod det var forbudt at kører med køleskabet tændt i DK, men fadme om jeg ikke fik "bladret" væk og ikke kan finde det igen.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 22-11-06 19:41 |
|
Citat Beskrivelse
Igen har der været en debat om hvor vidt man må køre med køleskabet tændt på gas. En forespørgsel blev sendt til DGP og svaret var: "Generelt gælder i Danmark, at gasinstallationer skal være i overensstemmelse med Gasreglementets bestemmelser. For campingvogne gæder de supplerende specielle bestemmelser i Gasreglementets afsnit B-3: Forskrifter for F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne, autocampere m.v. Gasreglementet er tilgængeligt på DGP's hjemmeside www.dgp.dk . Om det specifikke spørgsmål: "Er det tilladt at køre med campingvognens køleskab tændt og kørende på gas?" kan oplyses, at der ikke i Danmark er forbud mod at køre med et tændt gaskøleskab. Om det er tilladt vil derfor afhænge af køleskabet, som skal være afprøvet og godkendt til kørsel, og fabrikantens anvisninger skal være fulgt ved installation af køleskabet, herunder bestemmelser vedr. frisklufttilførsel og røgafgang. Godkendelse til kørsel skal fremgå af fabrikantens dansksprogede betjeningsvejledning. Endvidere gælder i Danmark, at der kan være lokalt forbud i medfør af anden lovgivning f.eks. forbud meddelt ved opslag på tankstationer og på skibsdæk. Ved kørsel med gaskøleskab uden for Danmark gælder nationale bestemmelser, som ejeren må orientere sig om i hvert enkelt tilfælde." Der har også været spurgt om det var lovligt i Tyskland og der har ADAC leveret følgende svar: Her er det som PHK skrev i juni 2001: "Jeg har spurgt ADAC (Tysklands svar på FDM) om det er lovligt at bruge gas på køleskabet under kørsel i Tyskland. Svaret lyder: Es ist nicht verboten, bei Wohnanhängern oder Wohnwagen während der Fahrt den Kühlschrank mit Gas zu betreiben. Beim Anfahren zu Tankstellen muss wegen möglicher Brand- oder Explosionsgefahr der Gasbetrieb eingestellt sein. Sinnvoller und sicherer ist es jedoch, während der Fahrt die 12-Volt-Stromversorgung zu nutzen. Durch die Zugluft beim Fahren kann u. U. die Gasflamme erlöschen. MfG Herbert Konnerth ADAC CampingService Der står frit oversat at det er lovligt undtagen ved tank-besøg og at det er mere fornuftigt at bruge 12V bl.a. fordi flammen kan gå ud under kørslen." |
Det er så til dels lovligt - hvis køleskabet er GODKENDT til det
Så blev jeg også lidt klogere
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 22-11-06 19:53 |
|
5.2.3. Køleskabe, vandvarmere og varmeovne skal være forsynet med aftræk til det
fri. Udledning af aftræk gennem vognbunden er ikke tilladt.
Her er reglementet for det pågældende område.....
http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf
Så man skal vist have en gastekniker med i bilen før det kan svare sig
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 22-11-06 19:55 |
|
Det er lidt advarselstrekanten om igen....
Det er IKKE lov at den skal være i bilen....
Men det er lov at skal bruges i nødsituationer
| |
| Godkendelse af svar Fra : Sandvad261 |
Dato : 22-11-06 22:13 |
|
Tak for svaret Nordsted1.
Og sammenlagt vil jeg give dig 5 stjerner, du gav mig en del at tænke over selvom du lagde det for mine fødder, og dine link kunne jeg slet ikke stå for, derfor blev det dig.
Men en stor tak til alle i andre, for de gode råd, og vejledninger.
Køleskabet skal køre på de berømte 12V leveret fra et ekstra batt. bag i bilen, og som oplades automatisk af generatoren, der er et relæ imellem så jeg altid er sikker på at kunne starte.
Jeg har i bilen en dims som laver de 12V om til 220V, men det er noget skidt, for der er en spærring på, som slår fra ved ca. 11.5V og den spærring kan man ikke slå fra.
God jul alle sammen.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|