Hej!
Her er en opgave som jeg engang har brugt. Den er hentet fra studienet.dk
Håber den kan bruges
- om fotosyntese og respiration…
PÅVISNING AF FOTOSYNTESE OG ÅNDNING
Formål:
Formålet med forsøget er at påvise fotosyntese og ånding/respiration hos en grøn plante, samt at undersøge om lys er nødvendigt for fotosyntesen.
Til at starte med opstillede vi et skema med det forskellige forsøg, hvor vi snakkede os frem til hvad vi regnede med resultatet vil blive, inden lavede forsøgene:
Glas BTB-farve før Tilsat BTB-farveefter
1 Blå Apollinaris Gul
2 blå Udåndingsluft Gul
Glas nr. BTB-farve før Lys/mørke BTB-farve efter
3 Gul Lys Blå
4 Gul Lys Gul
5 Gul Mørke Gul
6 Gul Mørke Gul
7 Blå Mørke Gul
8 Blå Mørke Blå
Materialer:
Til forsøget har vi brugt:
- 8 reagensglas i stativ
- 3 vandplanter
- staniol
- sugerør
- bromthymolblåtopløsning, BTB
- apollinaris (dansk vand)
- 8 mærkesedler til reagensglas
Fremgangsmåde:
Til at starte med satte vi mærker, med tallene 1-8, på de 8 reagensglas.
Ved forsøg 1 blandede vi vand og BTB med apollinaris, og i forsøg 2 tog vi vand og BTB og pustede med sugerør ned i, så der derved blev tilsat luft/ Co2.
- I forsøg 3 og 4 brugte vi vand, gul BTB farve, og satte dem i lys. Den eneste forskel var at vi puttede en plante i nr. 3.
- I forsøg 5 og 6 brugte vi vand, gul BTB farve, og satte dem i mørke, ved at vikle stanniol omkring dem. – i glas 5 satte vi bare en plante i.
- I forsøg 7 og 8 brugte vi vand, blå BTB farve og satte dem i mørke. – i glas 7 puttede vi plante i.
RESULTATER AF FORSØG:
Glas BTB-farve før Tilsat BTB-farveefter
1 Blå Apollinaris Gul
2 blå Udåndingsluft Gul
Glas nr. BTB-farve før Lys/mørke BTB-farve efter
3 Gul Lys Lys gul
4 Gul Lys Gul
5 Gul Mørke Gul
6 Gul Mørke Gul
7 Blå Mørke Gul
8 Blå Mørke Blå
Hvis man sammenligner skemaerne, ses det at vi havde regnet rigtigt ud, hvad resultatet ville blive, bortset fra forsøg 3, hvor den skulle være blå i stedet for gul.
Hvis man kigger på forsøg 1 og 2 skifter PH´en farve fra blå til gul, fordi der tilsættes CO via apollinaris og udåndingsluft. Jo, mere luft/CO vi tilsætter, jo mere sur(PH) bliver væsken i glasset.
Hvis man derimod fjernede CO ´en fra vandet igen, ville den skifte farve til blå, og derfor blive basisk.
Tager man forsøg 3- 8 vil man kunne se hvordan fotosyntese og respiration foregår i lys og mørke.
I forsøg 3 og 4 kan vi konkludere at når vi starter med en sur PH, og tilsætter en plante og lys, vil der opstår fotosyntese, da planeten opfanger Co ´en i vandet, og gør den basisk. Hvis der ingen plante var i, vil der ikke ske noget med vandets farve, da der ikke er nogen ”producent” til at lave fotosyntese.
I modsætning til forsøg 3 og 4, sker der i forsøg 5 og 6 derimod respiration. Da der ingen lys er til at lave fotosyntese, og vi starter med en sur PH, vil PH´en blive endnu mere sur, da CO ´en vil stige, som det gør under respiration, men uden plante sker der ingen forandring.
Konklusionen af forsøg 7 og 8 , er at der laves respiration, når der er plante i, og mørke. Vi startede med en blå basisk og endte med en gul. – som tegn på at planten har produceret Co ved hjælp af respiration.
Planter foretager både respiration/ånding i lys og mørke, ligesom vi mennesker gør. Det ville være umuligt at lave et forsøg med vandpest til visning af dette problem, fordi fotosyntesen er hurtigere end respiration når der er lys.
- En forurenet sø med mange alger, vil ikke kunne lave respiration, da algerne optager ilten i vandet og der vil derfor forekomme iltsvind. – Når CO ´en fjernes fra vandet, vil man opleve at det bliver mere basisk jo mere ilt der forsvinder. Fotosyntesen kan derimod godt foregå om dagen, og når dette sker vil algerne blive to cellede, og søen vil blive grumset i stedet for klar. På overfladen af vandet, vil der som regel ikke komme iltsvind, men det vil derimod foregår mere på bunden, hvor det ”døde algelag” har lagt sig.
PLANTECELLE:
Fotosyntesen foregår i plantecellens grønkorn/kloroplast(se forstørrelse på næste side). – Kloroplaster er små organceller i plantecellen, som indeholder stoffet klorofyl. – dette opfanger sollyset og sørger for at det andvendes i fotosyntesen :
6Co + 6H O + sollys à C H O + 6o
Respiration/ånding foregår i plantecellens mitokondrium( se forstørrelse på næste side). For at planten skal kunne danne de organiske stoffer, de har brug for, har den brug for energi. Dette får den ved at lave respiration:
C H O + 6O --> 6Co + 6H O + energi/ATP
Forstørrelse af Mitokondrium: Forstørrelse af grønkorn:
Udover kul, brint og ilt har en plante behov for andre næringsstoffer, som de optager gennem rødderne, i det vand de suger op. Nogle skal de bruge meget af, andre mindre. De skal bruge:
- Fosfor, som de skal bruge mindre af of er et vigtigt led i energitransporten i cellerne.
- Magnesium, skal de også bruge små mængder af, og magnesium er et vigtigt element i den klorofyl der overfører solenergi til de organiske stoffer.
- Jern og kobber, som de skal bruge i meget små mængder til forskellige enzymer. Jernet har stor betydning for respiration.
- Molybdæn, som skal bruges i små mængder.
Planter skal have en forsyning med alle næringsstoffer. – INGEN kan undværes.
KONKLUSION OG VURDERING:
Alle vores forsøg blev som vi regnede med, bortset fra forsøg nummer 3; vi blandede vand, gul BTB, lys og apollinaris sammen, og tilsatte en plante. Da den gerne skulle lave fotosyntese, og derved blive blå, lykkedes det ikke at få det rigtige resultat frem i det forsøg, da det stadig var gult da vi kiggede på det. Vi regner dog med den havde blevet blå hvis den havde fået lov at stå noget længere tid. – en anden fejl kan måske være for meget BTB.?
Ellers kan man konkluderer udfra det skema vi tidligere satte op, at vores forsøg viste det vi gerne ville have dem til: At fotosyntese IKKE foregår i mørke, men kun i lys. – at respiration foregår både i lys og mørke!. Vi fandt også ud af at planten optager Co , og uden plante sker der ingen ændringer med PH-værdien.