/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Platinafstand gammel 5 hk B&S
Fra : akaup
Vist : 1290 gange
200 point
Dato : 24-07-05 20:03

På en fræser fra 1980 har jeg problemer med at få den til at køre ordentligt.
Jeg har mistanke til at der skal ses til platinerne. Først vil jeg prøve at slibe/polere dem med smergellærred.
Men hvilken afstand skal være mellem kontaktfladerne?

Jeg kan desværre ikke se motornummeret - da jeg så kunne downloade manualen på B&S' hjemmeside.

Det er vel når stemplet er i top, at man skal indstille afstanden?

Mvh. Akaup.

 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 24-07-05 20:14

Du skal prøve at stille den på 0,40 og den skal stilles et par mm før top, og kontroller at gnisten er lyseblå hvis den er rød er spolen defekt

Kommentar
Fra : stig54


Dato : 24-07-05 20:56

Nu er det længe siden jeg har stillet platiner, men jeg mener at gnisten springer når platiner slipper hinanden, og det sker netop et stykke før top, derfor kan det vel ikke være her at de er mest åbne. Mener at huske at der er et mærke på svinhjulet.
Afstanden må skulle stilles når de er helt åbne.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 24-07-05 21:37

Tidspunktet passer til det antal mm før top, så det skal ikke stilles, hvis bare du stiller platinerne så de når de er mest åbne er 0,4 mm.
Ja det er rigtig gnisten springer når de netop åbner, men det skal du ikke tænke på.
Sørg for at de er aftørrede for slibekorn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Coliniiii


Dato : 25-07-05 10:03

0,5 mm

Godkendelse af svar
Fra : akaup


Dato : 25-07-05 20:27

Tak for svaret pallebhansen.

Det hjalp desværre ikke på problemet. Heller ikke en rensning af "benzin-sugerøret" havde positiv effekt, ud over at jeg ikke kan få karburatoren til at slutte tæt til cylinderen pga. 2 ødelagte gevind. Så det lugter lidt af en ny (brugt) motor - min "reservedelsmotor" viste sig at have en stor revne i motorblokken, så det gad jeg ikke makke for meget i!   

Mvh. og tak for svar - Akaup.                     

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 27-07-05 13:17

Selv tak.
Så må du jo skære nye gevind og montere med ny pakning, eller flydende pakning.
For at se om den kan gå, selvom der er utætheder, så må du jo give den en snaps(2 fingerbøl benzin gennem tændrørshullet), og starter den så, så lav gevindene.
Et gevindsæt i harald nyborg koster ikke meget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : akaup


Dato : 04-08-05 17:49

Den kunne jo starte inden jeg skilte ad, men den kørte meget dårligt! (Som om den ikke tændte hver gang - manglende benzin - da der kom god gnist på)

Jeg tror desværre ikke der er plads til at bore gevindene op og skære nye gevind - gevindene er 'meget' ødelagte.
Kan huller til gevind bores op med en almindelig boremaskine "by the way"? Den ville blive svær at få sat op i en søjleboremaskine...
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 04-08-05 18:02

Ja da, det kan de fint, du kan endda skære gevindet med boremaskine, hvis der er frem og tilbage på den.
Eller bruge et færdigt gevind, som en gevindbøsning:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=537936445&n=282557592#xy
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : akaup


Dato : 07-08-05 13:42

Takker - jeg vil prøve når der bliver tid!
(Selv om der nok går et par måneder...)
Mvh. Akaup.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste